Bild
Nästa artikel

Stockholm-Kiruna på en tank - ja!

Rekordförsöket Stockholm-Kiruna på en tank med en VW Golf 2,0 TDI i går, torsdag, lyckades! För första gången har jag kört dessa 125 mil utan att stanna och tanka på vägen. Så här gick det till:

Start klockan 4.40 på torsdag morgon från Odenplan med full tank, 55 liter. Mål vid OKQ8 på Ã-sterleden i Kiruna klockan 18.55, 14 timmar och 15 minuter senare..


Då fick jag i 54,19 liter diesel. Kostnad 602,05 kronor.


Det var alltså med ett nödrop men jag klarade det. Bilens trippmätare visade att jag hade kört 125,4 mil. Det innebär en snittförbrukning på 0,43 liter/mil.


Egentligen var det helt odramatiskt hela vägen utom de sista milen. Då begränsade bilens färddator räckvidden oroväckande snabbt.


Under större delen av resan fick jag information om att bränslet skulle räcka 145 mil. Snittförbrukningen låg enligt färddatorn på 0,38 liter/mil. Med åtta mil kvar började den datorberäknade räckvidden att sjunka betydligt snabbare än det verkliga avståndet. 


När jag stannade bilen vid OKQ8-macken i KIruna var räckvidden 10 km och det återstod bara en knapp liter diesel i tanken.


Därmed bekräftas än en gång att färddatorer i bilar inte är mycket att lita på.


Men även om den angivna förbrukningen enligt färddatorn på 0,38 liter/mil inte stämde så är också 0,43 l/mil en imponerande låg förbrukning, inte minst med tanke på att jag körde högst normalt hela vägen. Ett litet trick jag kostade på mig var dock att pumpa lite extra luft i däcken.


För övrigt var den enda regeln att jag inte skulle köra över 100 km/tim, verklig fart.  På 110- och 120-väg satte jag farthållaren på 98 km/tim enligt GPS och eftersom det var glest med trafik på E4:an på den röda torsdagen så kunde jag mala på långa sträckor utan inbromsningar.


Jag upptäckte också att det inte alls känns så segt att ligga lite under fartgränsen som jag trodde...

Taggar:
Stockholm-Kiruna på en tank - ja!

Kommentarer

#1
göinge
2009-05-22 13:23

Volkswagen anger dieselförbrukningen för en VW Golf TDI 140 till 0,40 liter milen vid landsvägskörning. 0,43 liter milen vid nonstopkörning är då inte speciellt imponerande. Det är 7,5% för mycket! Vad ska man egentligen hitta på för att komma ner i bilfabrikanternas angivna förbrukningssiffror?!

#1
Anders
2009-05-22 13:44

Han hade säkert kunna köra snålare om han kört i tyskland.
Jag har inga problem att köra min volvo under den angivna förbrukningen,och jag kör inte som en mes.

#1
Tommy
2009-05-22 14:37

Biltillverkarnas uppgifter på landsväg är inte vid valfri landsvägsfart. 98 km/h är högre även det. 70 km /h räknas även det som landsvägsfart. Frågan är hur långt under en tillverkares uppgifter man skulle komma med den farten? Så nog är det bra förbrukning för en så pass hög fart. Frågan är bara om man kan lita på den hastighet som en gps ger. Visar de alltid exakt hastighet?

#1
Flux
2009-05-22 17:34

Dessa förbrukningssiffror får man ju ta med en nypa salt. Det finns nog tillverjkare som bygger bilen precis efter den testcykel som används när man ska fastställa förbrukningen. Men det är nog väldigt sällan en bil körs på just det sättet i verkligheten. Folk drar husvagnar och släpvagnar. Lastar diverse grejjer i bagaget som golfutrustning hundar och gud vet allt. Det är minst lika viktigt att bilen håller en låg förbrukning även då. Men vad drar en Prius med husvagn bakefter när den drar 0,7-0,8l/mil tom? En modern diesel är det klart bästa alternativet, både miljömässigt och prestandamässigt.

#1
Anders
2009-05-22 17:56

Flux det är ju det bästa med prius,en bil för 240 tusen som inte finns med dragkrok,ja du hörde rätt.

#1
Lasse J
2009-05-23 00:22

Göinge
Frågan är om bilfabrikanternas förbrukningssiffror överhuvudtaget är framtagna vid körning.
Min gissning är, att det är beräknade värden.

#1
Pelle
2009-05-23 03:37

Jag har en Toyota Prius som tjästebil. Ingen bra bil alls. Den är skramlig och har nu rullat ca 6500 mil. Den drar ca 0,70 liter per mil i verkligheten. I stan drar den mindre eftersom då går elmotorn men för övrigt är den inte alls bränslesnål. Privat skulle jag aldrig köpa en Toyota Prius. Den är dyr, törstig och oerhört överreklamerad! Privat skulle jag tex köpa en SAAB 9-3 kombi diesel eller varför inte en Audi A2 eller Golf diesel?

#1
Krister
2009-05-23 14:09

Man kan aldrig i Sverige komma ner i de angivna förbrukningstalen som fabrikanten anger eftersom vi inte använder samma diesel.
Märkt själv stor skillnad på min SAAB 9-3TiD när jag kört på "Tysk" diesel. Kan skilja upp till 0,1l/mil i förbrukning mellan "Svensk" diesel och "Tysk" superdiesel.

#1
Henrik
2009-05-23 14:42

Stämmer, vi använder inte EN590-diesel utan den energifattigare, men mindre sotiga, MK1-dieseln som är unik för vårt land. I gengäld är det möjligt att vi också har färre problem med igensotade EGR-ventiler, men det är inget jag kan bevisa.

#1
Bror Mehlin
2009-05-23 15:08

Äger en nissan almera 03 har kört 10000 mil sedan den var ny.Drar cirka 0.67 blandad körning.
vid långkörning cirka 0.6 är mycket nöjd en bil som alltid går och det bästa inga reparationer har bara lämnat det normal service+4 glödlampor.

#1
PREEVIA
2009-05-23 21:06

Diesel innehåller 12.4% mer energi än bensin så dieselbilens förbrukning motsvarar att en bensinbil som förbrukar 0.5 l/mil. VB båda priusar har förbrukat 0.54 l/mil vid blandad körning och ofta får man förmoda med mer än en person i bilen, och även körts på vintern och inte alltid i 125.4 mil i sträck var gång bilen togs ut i trafik. Sett till det är Golfens förbrukning inte så fantastiskt låg , speciellt då dieselbilens paradgren är just långkörningar där motorn har en relativt hög belastning!

#1
Erik
2009-05-24 00:20

Pelle! Min prius har dragit 3,7 blandad körning dom 2 sista tankarna.(jag har bildbevis ;-) ) Visst jag har kört ekonomiskt, men ändå hållt fatrgränserna. Ca 50% stadskörning och 50% landsväg (70-100km/t). Så toyotas siffror 4,3 stämmer mycket bra. Motorvägskörning 110-120km/t så drar den dock mer, ca 0,5. Trevlig bilturshelg!

#1
Tommy
2009-05-24 12:41

Jag fick min Saab 9000 2,0T -96 att dra 0,66l/mil i snitt på 60 mil på norrländska vägar inåt landet,
två st i bilen och lite packning, även ac på men inte så varmt, så den gick inte mkt antagligen.
Jag körde ekonomiskt och höll hastigheten.
De tycker jag är en bra bedrift med tanke på storleken på bilen och åldern.

#1
Per_K
2009-05-24 14:45

Imponerande räckvidd. Men hur många behöver verkligen det? Det börjar bli dags för mindre bränsletankar, för att frigöra plats för batterier (för hybriddrift).

#1
pelle
2009-05-24 15:54

Per Erik med flera som menar sig äga Toyota Prius, lämna gärna era reg.nr el. tel.nr så att vi andra kan se att ni faktiskt äger Prius:ar som drar under 0,4 liter per mil. Jag VET att det inte är sant eftersom jag kört min tjänstebil drygt tre år och VET att den som säger ha en så snål Toyota faktiskt far med osanning! Eftersom jag bara har min som tjänstebil och att vårt företag kommer att välja ett annat bilmärke än Toyota Prius nästa gång beroende på dess HÖGA bränsleförbrukning relativt dess lilla storlek har jag absolut inga privata skäl att berätta ngt annat än det som faktiskt är med sanningen överenstämmande. Alltså att Toyota Prius är en oerhört bränsleslukande bil jmf med tex likvärdiga dieselfordon tex SAAB 9-3 kombi diesel, Audi A2 eller Golf diesel. Att sedan det Håkan Mattsson i förra torsdagens Dagens Industri skrev att Toyota Prius är en väldigt dyr bil att äga gör inte saken bättre. Man åker tex mycket billigare i betydligt större bilar som tex Volvo V70, SAAB 9-5, BMW:s 5 serie och Mercedes så varför veckla ihop sig i en liten, trång, krockfarlig och dyr Toyota Prius??? Läs Dagens Industri !

#1
bengt
2009-05-24 23:19

Jaha....det var väl inget direkt nytt...eller svårt.
Följande körning med strikt korrekt hastighetskoll dvs 50, 70, 80, 90 osv gav följande resultat:
Citroen C4 2006, Diesel 110 hk Karlstad-Oslo 0,38 liter/mil
Citroen C5 2008 138 hk Diesel samma sträcka 0,49 liter/mil
Citroens förbrukningssiffror(fabriksuppgift) är för dessa bilar 0,40 för C4 på landsväg och 0,50 för C5 på landsväg.
Så den testkörningen som Vi bilägare presenterar är inget att imponeras över.
Prova med en SAAB eller Volvo...
så får ni sträcka på benen under resans gång för många besök på olika tankställen......

#1
PREEVIA
2009-05-25 01:35

TILL PELLE!
Håkan Matsson i Dagens industri sa att Priusen är dyr att äga, menar han då långtesten i Vi-Bilägares test på 25000 mil a 25 kr milen ca.
Inte många bilar som kommer ner till den totalkostnaden per mil?
Trång skriver du, konstigt att VB med flera tycker den är rymlig.Högsta betyg i krocksäkerhet är det ett dåligt betyg, eller att den enligt VB inte gick att få sladd med på blankis trots deras försök utan dubbdäck.Taxibolaget i Stockholm som säger att Priusen spar 70000 kr i bränsle jämfört med deras Volvo V-70 på ett år.Kanske VB och Taxibolaget är i maskopi och bara vill lura oss, men det tror inte jag.
Jag har den äldre modellen av Prius den drar 0.5 l/mil på sommaren och 0.6 l/mil på vintern mest korta sträckor 1 mil-4 mil
Här kan man läsa en jämförelse med en snål Dieselbil och Prius bränsleförbrukning.
http://www.popularmechanics.com/automotive/new_cars/4284188.html?page=2

#1
Pelle
2009-05-25 10:00

"Prova med en SAAB eller Volvo...
så får ni sträcka på benen under resans gång för många besök på olika tankställen......"
Ännu en som lever kvar i tron att Volvo är bränsletörstiga. Prova en V50 DRIVe. Jag har kört en sådan t.o.r Växjö-Linköping på 0.36 liter per mil. Då var det dock väldigt ekonomisk körning.

#1
Lasse J
2009-05-25 16:19

Min bil drar....
En närmast osannolik mix av saga, myt och självbedrägeri!

#1
Pelle
2009-05-25 17:31

Myt, saga...jag vet inte. När jag tankade vid pumpen vid Dalbno i Växjö och räknade ut bränsleförbrukningen så gav det 0.363 l/mil. Jag antar att det är riktigt då mig veterligen så förändras inte storleken på tanken med tiden.

#1
Pelle
2009-05-25 17:32

Dalbo skall det vara.

#1
Christian
2009-05-27 17:18

Tänk vad laglig fart och lite extra tryck i däcken kan göra.
Härligt att alla diskussioner kan utmynna i en Priusdebatt! Om någon nu är intresserad så drar min tjänste-prilla 5,3 l/100 km under mina 70 mil i veckan på E4 mellan Sthlm och Uppsala i 110 km/h verklig fart. Lite mer på vintern. Om jag har en 140-morgon, vilket händer ibland, drar den betydligt mer. Upp mot 7 l/100 km. Vad den skulle dra med husvagn efter får jag aldrig veta, tack för det.
En icke-ägare av Toyota Prius avslöjas för övrigt på okunskapen om hur rymlig den är. Hej på er!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.