Bild
Nästa artikel

Spola världens billigaste bil - köp en cykel istället

I dag skulle man ha varit i Bombay och haft motsvarande 17 000 svenska kronor i plånboken (100 000 rupier). Det är en summa som räcker till en hygglig mountain-bike i Sverige. I Indien får man en helt ny bil för de pengarna.

Det är säljstart för världens biligaste bil, Tata Nano. En folkbil som småningom kommer till Europa fast då lär priset bli det tredubbla eftersom det inte går att sälja bilar i så enkelt utförande här som i Indien. Det sätter både kundkrav och lagen stopp för.


I ursprungsplanerna var produktionsmålet 250 000 bilar per år men tillverkaren Tata Motors har reviderat det till 40 000 bilar i år.


Jag har svårt att tro att den här bilen någonsin blir en större succé. I alla fall kommer den att bli en flopp i Europa. Det kan väl låta lockande med ett riktigt lågt pris men när kunderna ser hur lite de får för pengarna tror jag att de inser att det är hälsosammare att satsa pengarna på en bra cykel istället.


Detta är en Kalle Anka-bil och såna hör hemma i tecknade serier, inte i verkligheten.

Taggar:

Kommentarer

#1
Jan Fredrikson
2009-03-23 15:30

Jaha, Håkan - du tycker så om Tata Nano? Men du var inte i Bombay för en seriös analys av vad det här är för nå´t??? Och vet vi verkligen att det inte i Europa finns en marknad för ett extremt billigt och enkelt fordon för närtransport i måttlig fart? Tänk om vi är rätt många som är trötta på svindyra prestigevagnar med opålitlig elektronik, krånglande extrafinesser som vi inte har bett om och rent bisarra verkstadsräkningar, när något pajar?? Jag tror tvärtom att Tata här kan fylla en viktig nisch och applåderar t ex en fönstervevsrenässans!!!
Janne, Avesta

#1
Håkan Bäcklund
2009-03-23 15:48

Janne: Nej, en seriös analys kan jag inte erbjuda. Mera en maggropskänsla.
Alternativet behöver inte vara svindyra prestigevagnar men nog är det ett jättekliv bakåt att ta in såna här Kalle Anka-bilar.
Du får det du betalar för. Extremt lågt pris betyder extremt usel säkerhet. Till att börja med.

#1
Sven
2009-03-23 17:45

Givetvis bra med bil som bara gör 105 km/ tim
Ge den el (och det är på gång faktiskt) lite mer krocksäkerhet och ett pris på 45000 så blir den en succe i städer!
(Volvo och Saab gå och lägg er...)

#1
Roy
2009-03-23 18:08

Är det verkligen Tata Nano Euro som avses? Den är ju liksom anpassad just för Europa.
Något annat finns det väl ingen anledning att spekulera om, Håkan - eller tillhör du också seriernas värld?

#1
Saabnisse
2009-03-23 18:25

Nej, det var naturligtvis originalet som svsågs och den måste ju anses enormt mycket säkrare än de tre-till fyra personers mopeder som den är avsedd att ersätta.
Men till Europa kommer den inte.
Det som kanske kommer hit är ju en EU-anpassad modell med större säkerhet och avsevärt högre pris.
Men det är ju tveksamt om en sådan har något här att göra.
Förmodligen får man en beg. bil för samma pengar som är överlägsen i allt, utom kanske det fula utseendet.

#1
S-E S
2009-03-23 19:14

Den är i alla fall inte sämre än de 100 000 kronors EU-mopedbilar som rullar runt på våra vägar. Dessutom är den billigare än en normalmoppe. Registrera den som EPA-traktor.

#1
Roland
2009-03-23 21:57

Jaha, vi är inte där än, men svensk välfärdsutveckling är inte så väldigt positiv som många andra länders har varit i många år nu.
Vart är vi på väg??

#1
Nils
2009-03-26 22:55

Här är den första filmade provkörningen av en engelsk journalist. Han har en helt annan uppfattning än vad ovanstående bloggare har. Och han är också en bloggare. För den som är intresserad att titta, är det bara att kopiera in länken i webbläsaren.
http://www.youtube.com/watch?v=3sZitve3SUw

#1
Roy
2009-03-27 17:02

Följde Nils länk. Den brittiska föraren verkade smått förundrad över att det gick att få så mycket bil för pengarna.
Den europeiska varianten innehåller en hel del förbättringar men kommer ändå att vara billigare än en mopedbil - och avsevärt bättre!
Det enda alternativet är en begagnad annan bil - och då får den inte vara alltför stor om den ska kunna konkurrera med skatt, försäkring och driftskostnad. Värdeminskningen är svårt att sia om, eftersom den redan är så billig. När det gäller nya "vanliga" bilar, så är värdeminskningen normalt den i särklass största kostnaden - något som många verkar glömma bort. I det här fallet är det kanske ändå inte så.
Det finns ju egentligen bara ett, möjligen två, argument för denna bil. Det första är förstås priset, det andra är miljön. Allt under förutsättning att den är tillräckligt bra i övrigt. Och det kan nog den europaanpassade varianten visa sig vara.

#1
Ray Gustavsson
2009-04-13 17:36

Tata Nano är mer än välkommen hit. Även om man in en Euro-version pressar dit en massa onödigt säkerhetstjafs, så lär den väl ändå stanna på ett rimligt pris. Kan nog vara intressant för ett köp. Även om jag naturligtvis hellre skulle se att man tog hit Tata Indigo, som i Polen verkar ligga runt 85000 SEK (hur det är med moms och så vet jag inte).
Eller ännu hellre kan vi ta hit Samand Soren från Iran. Europa är historia nu och tiden har gått vidare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.