Bild
Nästa artikel

Snökedjor ersätter dubb

Jag har inte sett en enda bil här i Ramsau som är utrustad med dubbdäck trots att det lär vara tillåtet i Ã-sterrike.

För oss svenskar är det förstås inget konstigt, vi måste ju passera genom Tyskland och där råder absolut dubbförbud.

Har man inte en fyrhjulsdriven bil som vi så är snökedjor på drivhjulen lösningen när man ska ta sig upp för branta, snöiga och isiga vägar.

Och såna är det verkligen gott om i alperna.

Den här svenska bilen hade inga problem att ta sig upp till det högt belägna lägenhetshotellet.
Taggar:
Snökedjor ersätter dubb

Kommentarer

#1
Lars-Göran Persson
2010-01-21 14:50

Det var det dummaste jag hört! Tillfälligt - javisst men du är välkommen att åka med på 67 mil tidnings-/ reklamutdelning. Eftersom vi har däckfirma så kan vi köra med olika lösningar men ska vi ha kedjor så får du hålla med bil!

#1
Doc...
2010-01-21 16:48

Det mest OSERIÖSA jag hört...

#1
Lasse J
2010-01-21 18:04

Kul ide!
Extra högt nöjesvärde infinner sig när kedjorna "kalvar av" i 120 knyck och rakar rent i hjulhuset.
Bromsslangar och rör, liksom styrstag och framvagnsdetaljer lär vara ett minne blott.

#1
Kjell-Åke
2010-01-21 18:46

Jag tror inte HB menar att det är ett alternativ i Sverige. I alpländerna där det oftast är dubbförbud finns det inget annat att välja på än att lagga på snökedjor där det är som brantast och mest halt.
Därav följer att det är lag på att man skall ha kedjor med i bilen och oftast blir man avvisad vid gränsen om man inte kan ordna fram kedjor. Detta har hänt en hel del Svenskar bl.a.

#1
Lasse J
2010-01-21 19:34

Man behöver inte ta det så allvarligt.
Men jag tror att rejäla piggkedjor skulle dra bäst och rensa mest.

#1
Lars A
2010-01-21 21:02

Får man ha snökedjor på Hornsgatan?

#1
AL
2010-01-22 13:58

Friktionsförbättringen kopplad till dubb är maximalt +0,1 på isigt underlag. Friktionsförbättringen kopplad till snökedjor ligger på +0,5. De är alltså inte jämförbara. Att vidare fara fram i 120 km/h med dubb i halt väglag vittnar om bristfällig riskmedvetenhet. Dubbens bättre grepp i vissa situationer medger inte sådana hastighetsökningar. MVH AL

#1
Lasse J
2010-01-22 14:45

Friktionsförbättringen är 0,1 av vad...?
Förbättrat grepp med dubbat-odubbat är beroende av dubbarnas typ, underlaget (lössnö, hårt packad snö, is, smältande is osv) samt inte minst rådande temperaturer.
Snökedjor är något man använder kortare sträckor i låga hastigheter vid vissa extrema väglag speciellt då på tyngre fordon i form av kedjor på drivaxeln samt eventuellt en styrkedja fram.

#1
Tommy
2010-01-22 19:27

Snökedjor lägger jag på när min väg har snöat igen och jag ska ta mig ut till landsvägen innan snöröjningen har kommit. Till detta fungerar dubbar inte alls, vilket jag ändå har, utan kedjorna gör jobbet. Rätt sak till rätt ändamål.

#1
BosseM
2010-01-23 18:25

Håller med Lass J. Vi var i Flagstaff, Arizona i USA februari, då plötsligt snöovädret slog till och vi fick gräva fram bilen. Sedan började jakten på snökedjor, eftersom vi måste tillbaka till Phoenix samma dag. Vi hittade ett par efter mycket letande, de hade tagit slut i de flesta affärer. Vi körde en dryg timme söderut, tills vägen var snöfri. Det gick att köra max 30 miles/h (50km/h), sedan blev oljudet för starkt och det var tungt och besvärligt att styra. Men det funkade!
Betr. dubbarnas grepp, som man mäter vid däckstester, måste man minnas att detta är nya fräscha däck och dubbar. Efter 1000 mil på barmark är dubbarna skitna och har inte alls samma grepp. När man kört ett par tusen mil till, tror jag att friktionsdäck har bättre grepp. Jag har i 15 år kört utan dubbar i stockholmstrakten, upp till fjällen och på Åland, där man inte saltar, och jag har aldrig saknat dubbarna!

#1
Lasse J
2010-01-23 21:01

Det kan med viss fog tyckas att jag nedan raljerat något över snökedjor som "kalvar i 120 knyck".
Anledningen är att det enligt min mening i dag finns bättre alternativ för normal körning.
Snökedjan har därför inte spelat ut sin roll utan är en utmärkt hjälp i vissa situationer.
Förr i tiden var den i stort sett det enda alternativet som slirskydd och den användes även i tävlingssammanhang under stor del av 50-talet vid dåtida tillförlitlighetstävlingar där CG (bilradion)Hammarlund, Grus-Olle, Allan Borgefors och grabbarna härjade i prislistorna.
Alternativen var någon typ av metallband med piggar som monterades i ett fräst spår i slitbanan.
För den som är intresserad i frågan kan jag tipsa följande;
Sök på Linköpings motorklubbs eminenta hemsida (lms.se), klicka på historik och därefter på historik i det skuggade fältet.
Där finner du rally- respektive roadracingsektionernas historia.
För den som är motorsportintresserad och vill veta lite om hur det gick till förr är detta en "guldgruva" som LMS har all heder av.
Där finner du också en artikel om dåtida slirskydd.
Vill man få bekräftat att det även gick att åka fort redan för 80 år sedan, med snökedjor alternativt hemmagjorda nabbdäck så rekomenderar jag ett besök på SVT/Play.
Sök på öppet arkiv, på sport och därefter på ögonblick så finner du sannolikt ett SF reportage med en härlig kommentar om Rämenloppet 1933.
Förutom tävlingen, en blick in i det dåtida Sverige.
Mycket nöje!

#1
AL
2010-01-23 22:15

Det jag syftar på Lasse J kallas för friktionskoefficienten. För att lära dig hur denna skall användas och ser ut på isigt underlag hos olika däck rekommenderar jag VTI rapport 965. Trevlig läsning. MVH AL

#1
Lasse J
2010-01-23 22:20

Isigt underlag är inte entydigt.
Speciellt inte i den konkreta verkligheten.

#1
Kjell-Åke
2010-01-24 11:59

På tal om kuriosa fanns det i slutet på 50-talet en sorts snökedja bestående av 2 st tvärgående kedjor som man kunde fästa på ett enkelt sätt med en rem. En bekant som kört fast i mestadels lera med en Renault 4 CV, la på den här anordningen med följd att bakaxeln blev som en korkskruv innan den small av. Bättre att han kallat på bärgare genast.

#1
Håkan Bäcklund
2010-01-26 15:02

Kjell-Åke har helt rätt i att jag absolut inte menar att snökedjor skulle vara ett alternativ i Sverige.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.