Bild
Nästa artikel

Snål och vis

Var går smärtgränsen för literpriset på bensin och diesel?

Jämna 5-tal verkar vara särskilt ödesmättade. Vi som minns när bensinen var på väg att passera 5 kronor/liter kommer ihåg hur fruktansvärt det utmålades. 10-kronorsgränsen var förstås också en rysare liksom 15 kronor/liter, som vi varit uppe och känt på.

Och nu talas det alltså om att bojkotten mot Iran, världens tredje största oljeproducent, kommer att trissa upp bränslepriset till 20 kronor/liter.

Dagstidningarna gör enkäter med bilister som får svara på frågan om prishöjningen kommer att innebära att de drar ner på bilkörningen. Många svarar ja och säkert blir det så – till en början. Men lika säkert är att bilåkandet ökar igen småningom, smärtgränsen flyttas framåt.

Däremot är jag övertygad om att förbrukningen blir en faktor som alla verkligen bryr sig om. En bil som drar uppåt en liter per mil är iskall när det finns så många alternativ som nöjer sig med en dryg halvliter. En höjning till 20 kronor/liter betyder i reda pengar att normalbilisten får betala 7 500 kronor mer per år i bränsle för en törstig bil medan han kommer undan med 3 750 kr om han kör en snålbil.

Här går snålheten och visheten hand i hand.

Taggar:

Kommentarer

#1
2012-01-30 12:57

Jag har en bra bil som bara behöver 5 liter bensin för 10 mils körning, så om bensinpriset ökar till 20 kronor per liter, så kostar det bara 10 kronor milen i bränsle. Det är väl ganska bra och miljösmart med höjda bränslepriser, så folk med gamla usla bilar får anledning att köpa nya små, mer miljösmarta fordon.

#2
2012-01-30 15:25

Tur att man kör BioPower... Etanol = 10.13 kr. / liter. :-)

#4
2012-01-30 18:06

Gärna låg bränsleförbrukning, men det är ändå totalkostnaden som är mest intressant.

#5
2012-01-30 18:47

Jag tankar bara för en hundring ändå så mig kvittar det ;)

#6
2012-01-30 19:10

Undrar om gas och etanolpriset får sig en skjuts uppåt också? Tankar man 100% inhemsk gas så borde inte det dras med...

#7
2012-01-31 10:51

Håkan Bäcklund.

Jag blir faktiskt lite trött på dessa frågor så fort de höjer bensin/dieselpriset.

"Vart går din smärtgräns?" Men för tusan hakar,vi måste ju ta oss till jobbet! Jag har ca 8mil till jobbet TR. Frugan ca 9mil TR. Ska vi bara stanna hemma? Jag/vi har ingen tunnelbana här i Värmland! Ingen kollektivtrafik så det fungerar praktiskt varje dag. Vi är tvungna att ta oss till jobbet oavsett om det kostade 30kr/liter eller mer. Vi måste ju ha ihop pengar till lån på hus,mat etc. Ska vi bara stanna hemma menar ni när ni ställer sådana urbota korkade frågor?! Vi är tvungna att ta oss till jobbet för att dra ihop pengar till AB Sverige och oss själva oavsett vad bensinen kostar och då kan det kosta bra mycket mer än den gör nu,vad menar du att vi annars ska göra? Stanna hemma bara och vänta på att någon ska fö oss med mat och betala huslån etc? Samma dumma frågor ställdes i NWT idag (morgontidning i Värmland) "Vart går smärt gränsen för dig?" SUCK!

Och vissa av svaren här nedan är också korkade tycker jag. Då kommer det svar att "ja min bil är så snål så det kvittar" " Och jag kör på etanol och tankar för det och det" Dubbel SUCK!

#8
2012-01-31 12:48

Shogun: Visst är frågan om smärtgräns lite trubbig. Är bilen enda alternativet för att till exempel ta sig till jobbet så nås ju inte smärtgränsen förrän det inte finns några pengar att köpa bränsle för. Jag ska aldrig mera ställa frågan!

#9
2012-01-31 13:11

Jag byter jobb i grevens tid, då;-) pendlar idag 4,6 mil enkel resa och kör själv men kommer om 2 månader jobba hemma i stan på cykelavstånd... inte för att det var någon smärtgräns, men de extra 1500-2000 kronorna i plånboken välkomnas!

#10
2012-01-31 13:15

ang smärtgräns, vissa har ju ändå ett val. Jag tex skulle kunna åka pendelbussen men blir då så låst till dess tider plus att jag har 3 km cykelväg till hållplatsen, har dock valt att åka egen bil. Skulle bensinen bli för dyr hade jag kanske varit tvungen att omvärdera mitt beslut och ta de olägenheter en busspendling medför. 20 kr/litern hade nog varit på fel sida en sån gräns för mig.

#11
2012-01-31 16:06

Antag att en måttlig dieselbil kostar 250000 kr och är användbar i 50000 mil. (20år, 2500 mil/år)
Den kostar 2500 per år i försäkring, 2500 kr i skatt (vi antar det)
Den drar dessutom för 4 kr/mil i service och kamremsbyten
Den kostar dessutom 2 kr milen i rena reparationer/slitagedelar
1 kr/mil i däck
Det blir per mil: 5 + 1+1+4+2+1= 14 kr per mil plus bränsle och kapialränta. Billigare i slutet, dyrare i början, lägg på 1kr/mil. =totalt 15 kr/mil.
Om den drar 0,6 liter per mil diesel blir det 15 kr / mil om diesel kostar 25 kr per liter.
Så länge inte bränslekostnaden är MYCKET högre än summan av alla andra kostnader kommer svensson inte att ändra sin körvanor, och han kommer heller inte att välja mindre, riktigt snåla bilar, utan fortsätter med den idealbil hans hjärna är invand på: säker och rymlig, stolt att synas i, mycket hästkrafter, osv....

#12
2012-01-31 16:12

Man bör tillägga att VW redan för nåogt tiotals år sedan hade en demobil som gick att köra å 0,1 liter Diesel/mil med 90 i snitt. Typ cigarr med tre-i-rad och cykelliknade hjul. Den gick förstås inte att sälja. Då.
Men om c:a tio år kanske.....

#13
2012-01-31 16:41

Eric D gör en intressant jämförelse och försöker med den påvisa att bensinpriset inte är tillräckligt högt för att Svensson skall ställa bilen. Men detta är inte riktigt sant. Det finns en priselasticitet även för bränsle. Omfattningen beror lite på om man räknar på kort, medellång eller lång sikt, men pendlar någonstans mellan -0,05 och -0,1, ända upp till -0,15 (ungefär, har inte uppdaterat mig på dessa siffror på länge). Att det stämmer förhållandevis bra bekräftas ju också av att det numera säljs fler dieselfordon än tidigare.

När det sedan handlar om Eric D:s kalkyl så undervärderar han en rad komponenter, främst reparation, service- och kapitalkostnader. Testa att sätta upp en nuvärdesberäkning på totalen, låt säga med en 5-procentig kalkylränta, så blir bilen betydligt dyrare. Har man dessutom finansierat köpet med lån, såväl på fastighet eller via de hutlösa billånen, blir kalkylen än värre. Som synes blir det också en logaritmisk kalkyl.

Så med alla komponenter inräknade, eventuella lån exkluderade, hamnar vi någonstans kring 35-60 kr/mil för en bil. Bränslet utgör kanske 1/6 av detta (lite beroende på val av kalkylränta och fordonets anskaffningsvärde).

MVH AL (Ekonometriker)

#14
2012-01-31 16:59

Tvärtemot många andra här är jag av uppfattningen att bränslets slutpris bör sänkas, främst genom att man plockar bort en del av skatterna. Därefter kan motsvarande belopp läggas ut på storstadstrafikanterna istället och då, företrädesvis, via separata differentierade trafikavgifter. Bensinskatten är ett alltför trubbigt instrument för att komma åt de värsta problemen, något de flesta Stockholmare torde kunna vittna om (samtidigt som dagens nivå, eller en ännu högre dito, uppenbarligen slår snett mot landsortens bilister, c:a 55 % av trafikarbetet). Landsbyggens bilister betalar nämligen sina samhällsekonomiska marginalkostnader, till och med något i överkant, vilket är mer än vad man kan säga om storstädernas resor - som därigenom subventioneras.

Men tyvärr finns det rent politiskt inte möjlighet till en sådan här rationell åtgärd. De s.k gröna skulle tvärvägra, trots att det även skulle vara en miljömässigt fördelaktig insats - i alla fall ur ett totalt perspektiv. Så istället får landsortens trafikanter vara med och bekosta storstädernas problem. Synd men sant....

MVH AL

#15
2012-01-31 17:33

Svar till MVH AL (Ekonometriker)
Helt OK med din kalkyl.

Med den som grund inträffar inte "smärtgränsen" förrän vid ännu högre pris.

Säg 35 kr/mil plus bränsle. För att 0,6 l diesel/mil skall kosta 35 kr så måste literpriset vara bortåt 60 kr/liter.....

Om nu världsmarknadspriset går upp till det 4-dubbla (säg oskattat från 5 till 20 kr/l) och svensken kör bilar som drar 0,3 i stället för 0,6, så kommer ju staten att få in bara hälften så mycket skatt (i princip) så då måste bränsleskatten fördubblas (från 10 till 20 kr/l) för att staten har aldrig accepterat att skatteintäkterna minskar från bilarna. Summa 20 + 20. Så inte ens då kommer bränslet bli dyrare än resten.....

#16
2012-01-31 18:48

AL.

Visst tycker man att skatt på bränsle skulle sänkas. Men är det realistiskt att tro att så kommer att ske? Skulle inte tro det då skulle alla gröna vågare skrika rakt ut.

Och de skriker för allting. Man är emot kärnkraft,man är emot utbyggnad av vattenkraft,man är emot vindkraft på vissa ställen,man är emot avskjutning av varg,man bor i städer,man har tunnelbana,utbyggd kollektivtrafik,inte konstigt att man är emot bilen,och man är vegetarian eller vegan.

Man kan fråga sig vilken värld dessa lever i? Är inte detta ett välfärdfenomen att vara emot allting, hur många veganer och vegetarianer finns det i Afrika tro? hur tror de allt fungerar daglig dags runtomkring dem? Och för oss som har varken tunnelbana,eller fungerande kollektivtrafik m.m

Jag tror det är ena bortskämda jä--lr som inte vet något hur det fungerar i glesbyggd eller utanför storstaden. Då går det an att sitta borta i Stockholm och bestämma hur VI ska ha det!

(Nu blir det ett jäkla liv på någon som är trampad på tårna) ;o)

#17
2012-01-31 19:38

Det är klart att man kan fråga var smärtgränsen för literpriset på drivmedel går. Alla har sin gräns.

#18
2012-01-31 23:10

Thommys.

Alla har sin gräns? Men ingen skriver var den är! Jag vet att jag är tvungen att ta mig till jobbet för att få pengar. Och jag tror inte att jag kan stanna hemma om bensinen blir för dyr och rullar tummarna. Ingen kommer att betala mina lån eller vår mat. Så var går nu gränsen? ;o)

#19
2012-02-01 07:54

Gränsen är väl ytterst när kostnaden överstiger intäkten, dvs när bensinräkningen tangerar nettolönen...?

#20
2012-02-01 09:09

Flac

Ja,det kan man säga. Och vad ska vi göra då ska vi alla bara stanna hemma och rulla tummarna eller? Vad vill de ha för svar när de ställer dessa frågor? Jag tycker fortfarande att det är en korkad fråga. För det finns egentligen inget svar,jag har inte sett ett enda vettigt svar från någon.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.