Bild
Nästa artikel

Skrotpremie inom 60 dagar

"Bil Sweden och MRF, branschorganisationerna, kräver skrotpremie för att få snurr på försäljningen. Jag tror att det regeringsbeslutet kommer inom 60 dagar."

Varje gång jag köper en trisslott eller en lottokupong börjar jag fundera på alla pengar jag ska vinna och vad jag ska göra med dom. Sen kommer verkligheten och krossar alla drömmar. Det blev nit igen. 


Samma sak med siffrorna för nybilsregistreringarna. De kommer den första i varje månad. Den obotlige optimisten i mig tänker att den här gången vänder det kanske uppåt.


I helsicke det gjorde. Minus 23 procent jämfört med mars förra året. Tappet för hela första kvartalet är 29 procent jämfört med samma period 2008, 43 937 nya bilar mot 61 823 förra året.


Bil Sweden och MRF, branschorganisationerna, kräver skrotpremie för att få snurr på försäljningen. Jag tror att det regeringsbeslutet kommer inom 60 dagar, det vill säga inom den tidsrymd som GM fått på sig att ta fram en ny affärsplan som lär bestå av en framtid utan Saab i märkesprogrammet.  


Det är mycket i bilvärlden som klarnar i slutet av maj. 

Taggar:

Kommentarer

#1
Skanör
2009-04-01 15:57

Dela upp den dumma miljöbilspremien i tre delar och plusa på med 2000:-
Lägg sedan ut en skrotpremie om 4000:- pr. bil. Det räcker fullkomligt för att få kö till skrotfirmorna ett par år framöver.
Men då kommer väl skrotnissarna på att dom skall sno åt sig det mesta och så blir det skit som vanligt.

#1
Leo
2009-04-01 17:40

Tyska modellen är bäst och redan införd succé.
Kopiera den ca 25% ökad nybilsförsäljning. Premie på ca 29000 kronor som faller ut först då den växlas in mot nybilsköp. kostnadsneutralt för staten! Accis och moms ger mycket större intäkter per nyköpt bil via skrotningsavgiften på 29000 än vad den kostar. Bråttom. Inför den nu, nybilsförsäljningen fortsätter att rasa enligt färsk statistik från BilSweden jämfört med motsvarande siffror förra året månad för månad. Vad har vi för såskoppar i regeringen?

#1
patrik
2009-04-01 19:06

ja framför tyska modellen, att föryngra bilparken i sverige skulle nog göra mer för miljön än etanol eller miljöpartiet eller nått annat.
skrotnissarna håller på att dö ut redan nu, dom har ju skapat karteller, bara kolla på bildelsbasen o dyl. dom verkar ju inte konkurrera och även det är ju dåligt för miljön

#1
Tony Werner
2009-04-01 20:11

Med den regering som vi har nu så får vi vad vi tål, Volvo och Saab gör "fel bilar" och inga insatser som hjälper bilindustrin i sikte. Dom verkar inte fatta hur mycket våra biltillverkare betyder för Sverige. Vilken miljöeffekt om vi blir av med dessa gamla bilar. Min egen 945:a drar ju över litern milen.

#1
Henkan
2009-04-01 20:39

Nu är ju SAAB och Volvo ägda av amerikanska företag. Skulle ni pipa lika mycket om det var McDonalds eller Microsoft som höll på att gå omkull?

#1
Messerschmitt
2009-04-01 23:31

Tony Werner!
Tror du en regering med miljöpartiet i spetsen skulle vara bättre.
Dags att vakna, Tony!

#1
Stig Carlsson
2009-04-02 00:03

Sign N.Johansson vill höja skrotningpremien till 40000 kr.Han menar då att vi kan få fart på nybilsförsäljningen och minska olyckorna genom att åka med ny mindre bil och miljöbättre.
Då undrar Jag vad skall jag få tag i de andra 80-90 tusenlappar ifrån?
Det vore tacksamt om pappa staten kunde låna ut dom räntefritt på 10 år.Om inte detta är möjligt så behåller jag nog min gamla 525:a ett tag till.Jag måste tala om för sign H Johansson att min gamla 535:a gått igenom testen med helt blanka för 11:e ggn,nyligen.Här talar vi om kvalitetsbilar och inte nån dussinbil som är slut när garantin gått ut. Jag sitter hellre i min 525:a om jag till äventyrs skulle möta skogens konung på vägen en regnig natt, än i en ny liten Honda Jazz el liknande miljö riktig bil.Jag har sett ett par småbilar som har krockat med stora älgar.I dom bilar hjälpte vare sig krockkuddar eller de sk deformeringssonerna.Älgen hade mosat den lilla bilen ända till baksätet.
Allt är inte skit bara för att det är gammalt!

#1
Emme
2009-04-15 20:39

Stig Carlsson , Äldre bmw:s är ändå värst gällandes säkerheten .

#1
Patrik
2009-04-22 20:33

Stig carlsson , deformationszonen vid en älgkollision brukar väl vara vindrutan?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.