Bild
Nästa artikel

Skoda biter sig i svansen

Det lönar sig att jämföra priser. På allt och framför allt på reservdelar till bilar.

Jag kör Skoda Yeti TDI, en alldeles utmärkt bil men just mitt exemplar har den egenheten att den bränner parkeringslampan på vänster sida lite då och då.

När jag ändå skulle köpa nya – det fick bli två stycken för att ha en i reserv – så passade jag på att göra en prisjämförelse på tre ställen.

1. Mekonomen. De hade visserligen inte 5-wattslampan i blått men priset var klart konkurrenskraftigt, 26 kronor för ett tvåpack.
2. Skoda. Försäljaren hämtade två blåa originallampor och kollade priset och blev själv lite förskräckt. ”48 kronor styck, 96 för två, det var mycket. Du får 20 procents rabatt så har jag gjort nånting i alla fall. Jag tror inte de kostar mer än 40 kronor på macken.”
3. OKQ8-mack. Inte heller där fanns parkeringslampan i blått men priset var inte ens hälften av Skodas, 35 kronor för två stycken.

Glödlampan på Mekonomen kostade alltså bara en fjärdedel av vad Skoda tog. Man frågar sig hur det kan vara så stor skillnad som 35 kronor per lampa?

Det kan knappast bero på att originallamporna är blåa (vilket de är för att ändra ljustemperaturen så att ljuset ska bli vitare). Så mycket mer kostar det inte att tillverka blåa lampor.

Det är klart att man som kund känner sig lurad när man upptäcker sånt här. Och även om Skoda tjänar på att ta hutlöst mycket för parkeringslampan så förlorar man mycket mer när kunden upptäcker prisskillnaden.

Sådan prispolitik kallas att bita sig i svansen.

Taggar:

Kommentarer

#1
2012-02-16 17:26

Det kan ju vara så att det är en mindre marknad för de blå lamporna, och att de i och med detta kostar mer att tillverka?

#2
2012-02-16 18:03

Samma sak gäller väl för samtliga återförsäljare av "originaldelar". Vad kostar tex inte Volvos eller Saabs "originallampor" gentemot att köpa på mekonomen eller på macken. Samma skillnad där om inte större.

Det jag ställer mig lite frågande inför är väl att om ni bilen slukar parkeringslampor, varför inte gå över till dioder istället för glödlampor. Längre livslängd och med andra ord billigare i längden!

Även en bilägare kan bita sig själv i svansen om man inte tittar på fler olika alternativ.

#3
2012-02-16 20:30

Ja så är det ju naturligtvis. Jag skulle byta två lampor i bakljusen på BMW'n, och när jag ändå var nära BMW så åkte jag in för att köpa dessa. 92kr för två skulle det kosta. Tyckte det lät dyrt så jag struntade i det. Stannade på Shell på vägen hem och där tog de 18kr för två.

Många orkar ju inte bry sig när det är under 100 spänn. Misstänker det är därför de tar sådana priser hos handlarna. Störst marginaler har man sannolikt på de billigare sakerna, t.ex o-ringar etc. De kan inte kosta många ören i inköp men kostar 20-30:- ut till kund.

#4
2012-02-16 21:06

Måste man ha blåa lampor då? Köpte parkeringsljus till min bil för 12 kr st för några år sedan.

#5
2012-02-17 06:17

När det gäller strålkastarlampor så finns det betydande kvalitetsskillnader, så där kan man förstå om det är olika priser. Philips brukar för övrigt, generellt vara ett säkert kort.

Inte har saker och ting blivit bättre, precis.
Minns för 20 år sen när jag hängde med en arbetskamrat som köpt en kylarslang på OK när han stegade upp till Volvo-verkstaden där han frågade lite försynt: "Hur kommer det sig att en kylarslang kostar fyra gånger så mycket hos er som hos OK?"
Han fick en genomgång av kvalitetsskillnader, olika armeringar och gummikvaliteter med mera, allt påvisat på den förpackning som framhämtats ur lagret. Det var då kompisen dängde sin förpackning i bänken och kommenterade: "Samma förpackning, samma fabrikat!"
Nu blev det några ihåliga förklaringar om lagerhållning som snabbt tynade bort när killen bakom disken insåg att prisskillnaden var lite väl stor.

#6
2012-02-17 07:47

Det är ju ganska enkelt, en riktig märkesverkstad måste hålla ett viss sortiment eller kunna skaffa fram det, medans Mekonomen enbart behöver hålla ett sortiment som de vet finns intresse av att någon vill köpa. Med andra ord Skoda måste kunna skaffa fram skruva muttrar brickor och annat krafs till hela bilen under minst 10-15 år sånt som i stort sett enbart kostar pengar att lagerhålla och hantera men knappt någon köper, medan Mekonomen kan koncentrera sig på filter, lampor, klossar och avgassystem sånt som hela tiden finns intresse av att köpa, då kommer det bli som i detta fall att en del "vanliga" grejor kommer kosta lite mer. Men som sagt du jämför ju också äpplen och päron, kollade du vad vanliga "vita" lampor kostade hos Skoda? Nä, jag trodde väl det...
Biltema är ännu billigare och inte sämre än Mekonomen.

#7
2012-02-17 08:54

Om man vill ha kallt "blått" ljus, så finns det lysdioder.
På GK i Ullared såg jag tvåpack för under 20kr.
Lysdioder brukar hålla längre än glödlampor, så om lamporna är svåra att byta, kan det vara ett alternativ. även om de skulle kosta mer än en glödlampa. Tycker inte det är så konstigt att specialblåa lampor kostar mycket mer än standardmodellen. Det är väl helt självklart att Skoda tar bra betalt för en produkt som inte finns i samma utförande hos bensinmackar och biltilbehörsfirmor. Någonting måste de väl ändå få tjäna pengar på?

#8
2012-02-17 11:00

Inget konstigt i sig att märkeshandlaren ibland behöver ta mer betalt för vissa saker men ibland blir man förvånad.
Har nu under några år valt att serva mina bilar på Mekonomen,..för att jag inte litar på märkesverkstaden samt tycker att de tar för mycket betalt.
Då jag senast ringde till märkeshandlaren så fick jag först ett pris på service som lät rejält dyrt.
Om det berodde på att de upptäckte att jag inte har servat där tidigare ( och därför kom med ett "lockpris" ) eller om de bara har förstått att de är för dyra och måste sänka sina priser...vet jag inte.

Men om jag istället valde att serva bilen med delar som "inte var orginal men ändå var det egentligen",..så skulle priset halveras!
Blev så stum att jag bad att få återkomma...hmm,man slår i samma olja och gör samma översyn och allt som skiljer sedan är vilket olje,luft och kupefilter man använder. ( eller snarare vad som står på kartongen )

Dessa delar skiljer sig inte åt så många kronor i pris ....???
Om en glödlampa kostar 20 eller 80 spänn lär knappast märkas på räkningen då man har servat sin bil hos märkeshandlaren...
Tycker att stavningen borde bli HUMBUG!!!

#9
2012-02-18 04:56

Freddedw, ja, du levererar standardförklaringen. Det var den som säljaren i min lilla historia började på men som alltså insåg att prisskillnaden var alldeles för stor för att motiveras med lagerhållningen.

#10
2012-02-18 10:37

Ja man måste ju jämföra samma produkter innan man kommenterar vad som är dyrt eller inte,..då det gäller glödlampor så har jag bara haft problem med framlamporna fram på i stort sett alla mina bilar.
Senast jag bytte en glödlampa bak måste ha varit på någon Passat ifrån -80 talet.
Men kanske har jag haft tur,..körde bakom en helt ny i20 häromdagen och den saknade helt bakljus!

Det finns ju också som någon nämnt LED -varianter om man anser att lamporna går i sönder ofta och kanske dessutom är krångliga att byta.

#11
Förstikön
2012-02-18 16:48

@Mistro: Säkert inget fel på den bil du såg "utan" bakljus. Så är de nya EU-reglerna. bara reducerat ljus på fram, men inget bak, under dagtid.

#12
2012-02-20 08:17

Ja visst Roy, skillnaden kanske är lite FÖR stor, MEN det är ju inte lika dana lampor heller. Blå mot vanliga vita, och jag lovar dig att skoda handlaren har vanliga vita också som är billigare.
Men troligtvis är de dyrare än mekonomen men de är nog bara en 10 spänn dyrare än mekonomen som på något konstigt vis ligger precis lite billigare än orginal men de får högre vinst pga att de inte behöver ha alla skruvar och annat skit som orginal handlaren har....

#13
2012-02-20 17:13

Kolla upp vad orginal parkeringsljus-lamporna fram kostar till en nyare Bmw (tex E90) med sina speciella p-ljuslampor som är inbyggda i sockeln (uppåt 400kr styck för en 5 watts lampa) så är Skoda inte alls dyra...
Sen att dessa måste hissas upp på en lyft och bytas bakom innerskärmen gör inte saken billigare hos Bmw.

#14
2012-02-20 17:32

"Freddedw": Förstår inte ditt prat om att märkeshandlaren skulle "tvingas" till att ha fler delar hemma än t.e.x Mekonomen!
Mekonomen skall hålla ett lager till "alla" bilar och det som inte finns på hyllan plockas fram under dagen eller tills dagen därpå.

Det är absolut ingen självklarhet att märkeshandlaren har alla delar hemma,snarare tvärtom då även dem tvingas att se över sina lagerkostnader.
Det som du kan köpa hos märkeshandlaren direkt över disk är sådant som det finns en viss omsättning på.

Senast jag var hos en märkeshandlare skulle jag köpa "gummiupphängningar" till avgassystemet på en Ford Ka,...dessa unika delar hade man 2 st hemma utav....( synd att jag behövde 3st )

En kylare till en Galant -92 t.e.x,..kan du glömma att du hittar hos Mitsubishihandlaren o.s.v ....

En släkting fick vänta i nästan 2 veckor på sin bil medan handlaren väntade på vad som skulle vara ett hjullager.!??

Nädu...Märkeshandlarens högre priser beror till det lilla på att de skulle ligga på ett större lager....
Förhoppningsvis beror skillnaden delvis på en bättre kvalite ibland.

#15
2012-02-21 23:20

Det är inte handlarna som ligger på lagret, det är tillverkarna. Som då ger handlarna högre inköpspriser.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.