Bild
Nästa artikel

Se upp för vargen, Saab!

"Det finns  alltid hungriga vargar som är beredda att slita offerlammet i stycken."

På 80-talet började Rover klättra uppåt igen efter 70-talets brittiska bilkris. Tillsammans med Honda utvecklades nya modeller och det gick riktigt bra. Så bra att BMW köpte Rover 1994 av dåvarande ägaren British Aerospace eftersom man såg Rover som en allt farligare konkurrent.


Det var inte så lyckat för BMW med Rover eftersom British Aerospace under sina sex år som ägare försummat produktutvecklingen och istället inriktat sig i huvudsak på att tjäna kortsiktiga pengar. BMW tog över ett gammalt modellprogram med vikande försäljningssiffror och Rover blev, trots att BMW investerade massor av pengar i modellprogrammet Rover 25, 45 och 75, en stor förlustaffär.


År 2000 togs Rover över av en grupp amerikanska investerare som opererade under det inte särskilt respektingivande namnet Phoenix Venture Holdings. Grundidén var fortsatt att strunta i produktutveckling och krama ut så mycket som möjligt ur den döende patienten. Det tog fem år innan det oundvikliga slutet kom år 2005. Konkurs.


Kineserna köpte rätten till en del av Rovermodellerna, flyttade tillverkningen till Kina, döpte om bilen till Roewe (vilket lär betyda heder och prestige!). I december 2007 blev kinesiska staten ägare. Sedan förra året ägs rättigheterna till Rover av Tata Motors. Idag förekommer ingen tillverkning av Rover-bilar.


Ovanstående är inget svar på frågan om vad som ska hända med Saab. Men Rover-hostorien beskriver vad som sker i en skrupelfri värld. Det finns  alltid hungriga vargar som är beredda att slita offerlammet i stycken.

Taggar:

Kommentarer

#1
Hasse
2009-02-18 14:12

Klistra ett Saab märke på Opel Insigna på motorhuv, ratt och bakstam, fixa Saabifierade fälgar och designspår och vips har Saab en bil att sälja till sina återförsäljare. Enda kruxet är att det inte blir någon tillverkning i Trollhättan kanske men märket Saab lever vidare.

#1
Calle
2009-02-18 15:03

Syn att inte BMW eller Audi (VW) är intresserade - de har ju lyckats bra med sitt modellprogram. SAAB-arbetarna inkl tjänstemännen är säkert duktiga och relativt billiga bilbyggaren, nåt som en lönsam bilindustri borde kunna nyttja. Men dagens SAAB-program är för bedrövligt ålderstigen och har helt fel/ful design och ändå värre är den låga driftsäkerheten.

#1
Lennart
2009-02-18 16:36

Vore verkligen synd om Saab inte kommer att tillverka bilar i framtiden.
Har kört SAAB sedan många år tillbaka och är jättenöjd med hur driftsäker den är samtidigt som den är rolig att köra i motsats till många andra bilar.

#1
Thorbjörn Ek
2009-02-18 16:49

Det är sorgligt när Amerikansk kortsiktig affärsekonomi ska gå in och styra. Historien har visat att det inte bara är fordonsindustrin som har fått ta stryk i sådana lägen.
Parallellen mellan Toyotas insatta medeltill Lexus kontra GM:s insatta medel till SAAB tycker jag visar hur tankemönstret inom Amerikansk buisness fungerar.
Det var nämligen pengar i ungefärlig lika storleksordning...och vilket varumärke är mest premium idag?
"Amerika är ett vackert land men det blir ett helvete när Vi får dem i huset..."

#1
pg
2009-02-18 22:51

Innan nya Vectra kombi skulle byggas, var det tal om att förlägga denna tilllverkning till Sverige och Trollhättan. Men den stolta Saabledningen vägrade att släppa in Opel på deras revir. Nu ser vi resultatet. Nostalgi går före förnuft.

#1
Calle
2009-02-19 12:45

Troligtvis krävs en viss storlek för att överleva som biltillverkare. Därför kan inte Saab överleva som det ser ut idag.
Sen var det nån som ss/skrev att Saab inte varit lönsamt på, tror jag 20 år!! Dessutom lär GM lagt in 20 000 miljoner kr.... under sin ägandetid. Ingen idé att vara nostalgisk - all industri kan inte överleva med konstgjord andning. Självklart ska inte skattemedel gå till Saab, jämför det onödiga slöseriet till varvsindustrin på 70-talet. Vem snackar om båttillverkning idag?!

#1
Johan Kjellén
2009-02-22 02:12

BMW- utvecklade Rover 75 var en fin bil som dock inte blev en försäljningsframgång.
Den tillverkas nu i Kina under namnet Roewe, eftersom kineserna inte får använda rovernamnet.
Det har ryktats om export till Europa.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.