Bild
Nästa artikel

Sätt en prislapp på miljön

"Om vi ska komma någonvart med utvecklingen av bilar som är skonsammare mot miljön så krävs det att politikerna verkligen sätter ett värde på detta i kronor och ören".

Andelen nyregistrerade miljöbilar i Stockholm sjönk med 40 procent i februari, vilket ska jämföras med riksgenomsnittet som blev ett minus på 22 procent. Under årets två första månader är motsvarande siffror ett tapp på 46  respektive 31 procent.


Stockholms län har backat från en första till en tolfte plats i miljöbilstoppen, enligt BIL Sweden.


Det visar än en gång att miljötänk har en direkt koppling till plånboken för de flesta bilägare. 


Frågan är vem som ska betala för att vi ska få en mindre skadlig miljö i trafiken? I slutänden är det förstås vi skattebetalare som står för notan men det är politikerna som sitter med styrmedlen. Att ta bort trängselavgifter  och fri boendeparkering för miljöbilar har fått omedelbart genomslag i försäljningen.


Det faktum att det är billigare att tanka bensin i etanolbilar har inneburit att E85-försäljningen rasat dramatiskt.


Om vi ska komma någonvart med utvecklingen av bilar som är skonsammare mot miljön så krävs det att politikerna verkligen sätter ett värde på detta i kronor och ören.


Money talks.


 


 


 

Taggar:

Kommentarer

#1
Richy
2009-03-12 14:23

Lägg ner miljö tänk för oss svenskar för en gångs skull.
Varför ska vi drabas värst för att sverige ska toppa listorna inom miljö när grann länderna inte bryr sig lika mkt.Skiten regnar ner över oss ändå när tex polen inte har de krav som vi har,sverige behöver inte gå i spetsen för miljö tänk.Fram med dom stora motorerna igen.

#1
MS
2009-03-12 16:35

Såklart ska Sverige tänka miljö, och att vara i spetsen är bara bra, men på mycket miljötänk ligger ju Sverige tyvärr en bit efter.

#1
Christofer Lundin
2009-03-12 17:14

Alla nya bilar skall naturligtvis uppfylla vissa normer för utsläpp av direkt miljöfarliga ämnen. För övrigt anser jag att bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen är dom stora problemen. Bilar som står stilla belastar inte miljön i samma utsträckning som dom bilar som körs.
En hög bränsleslagneutral energi- eller koldioxidskatt på fossila bränslen skulle ge den bästa miljöeffekten.
Detta betyder att samma skattesats kan användas för både diesel och bensin. Om man anser att E85 är bättre för miljön bör den belastas med lägre skatt. E85 måste ju vara minst 25% billigare än bensin eftersom dess energiinnehåll är så lågt. Kan man inte hålla detta låga pris bör man tolka detta som att det inte är tillräckligt miljövänligt.
Om fordonsskatten tas bort och skatten läggs på bränslet i stället kommer miljövänligheten att löna sig för den enskilde och allt kommer att lösa sig automatiskt.
Slopa speciella förmåner för miljöbilar - sätt fokus på bränsleförbrukningen!

#1
Lasse J
2009-03-16 21:05

Men vad är det för knäppgökar som tankar bensin i en subventionerad etanolbil.....???

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.