Bild
Nästa artikel

"Saab: Två är seriösa - 18 är bara nyfikna"

Tjugo intressenter som kan tänka sig att ta över Saab? Nja, det låter inte så värst förtroendeingivande.

I och för sig lär det väl bli just frågan om att ta över; någon försäljning kan det inte  bli tal om eftersom det inte finns något av värde att sälja mer än en högst osäker plan för hur Saab ska bli lönsamt i framtiden.


Förra året såldes drygt 90 000 nya Saab. Försäljningstappet hittills i år pekar på att det år 2009 kommer att säljas 40 000 Saab.


Det är naturligtvis ganska svårt att föreställa sig hur det ska gå till att öka den försäljningsvolymen till 150 000 bilar till år 2013, vilket är planen. Lönsamhet uppnås vid en volym på 130 000 bilar som är en högst måttlig produktionsvolym i den stora bilvärlden men en gigantisk siffra för dagens Saab. Rena drömvolymen.


För någon vecka sedan uppgavs antalet "intressenter" för Saab vara tio, nu är de dubbelt så många.


Jag tror att högst två stycken är att betrakta som seriösa. De övriga är nog mera utslag av vanlig nyfikenhet. Det kostar ju inget att anmäla sitt intresse och på det sättet få ta del av hur rekonstruktionsplanen växer fram. Ett sätt att syna korten.

Taggar:

Kommentarer

#1
Lägerleffe
2009-04-07 14:41

Å nu sitter alla och väntar på att priset ska bli ännu mer sockrat. Det blir ett rejs i sista sekunden.

#1
Sune
2009-04-07 14:48

Nästa modell av SAAB borde heta Maud
= dödskyssen

#1
pg
2009-04-07 15:55

Det är inte Mauds fel att inte Saab säljer så pass många bilar att tillströmningen av intressenter tillkommer i den takt man kunde önska.
Jag tror inte heller att en skrotbilspremie likt den i Tyskland skulle gynna Saab.
I Tyskland är det ju bara Opel och Volkswagen som dragit nytta av skrotningspaketet.
Dyra modeller har fått ge vika åt mindre bilar typ Passat och Insignia.
Att satsa statliga pengar på ett bilfabrikat som Saab, vilket under alla år eftersträvat allt större och törstigare bilmodeller, är i dessa tider dömt att misslyckas.
Vill man på något sätt rädda den svenska bilindustrin, skulle man väl i rimlighetens namn, ha tagit hit tillverkningen av Opels småbilar i stället. Särskilt som facket bedyrar att det är billigare att tillverka bilar i Sverige än i Tyskland.
Detta är falsarium från fackets sida. Vore det på det viset som facket och viss motorpress skriver om tillverkningskostnader, hade väl GM lagt tillverkningen av dessa bilar i Sverige eller hur?
Jag är kanske obstinat, men jag ser sanningen i vitögat.
Tro inte heller att jag är borgerligt förblindad, jag kommer att vara en av dom som kommer att försöka se till att nuvarande regering får respass vid nästa val.
Detta med tanke på alla handikappade och äldre som far illa av den här regeringens politik.

#1
riku
2009-04-07 17:49

Men det behövs bara en (köpare), eller hur ??

#1
pg
2009-04-07 18:04

Helt riktigt.
Men även pengar, jag tror inte det räcker med den nya Saaben. Den blir för stor och dyr, i vart fall för allmänheten, som vill ha små och bränslesnåla bilar.
Den nya ägaren måste därmed utveckla en helt ny liten bil som utöver 9-5 ska sälja i minst lika många ex utöver 9-5, vilket är en ren utopi.Så populärt är inte märket utomlands.

#1
Björn
2009-04-07 18:29

PG du är väl inte obstinat? Du följer ju enbart med resten av jantelagsfolkets tankegångar i Sverige.

#1
Jan
2009-04-07 18:43

Jag trodde att det var tillräckligt klarlagt vid det här laget att Saab absolut inte kan bli någon tillverkare av prisbilliga småbilar. Mellanstora till stora bilar ska det vara för de har helt andra marginaler. Biltillverkarna vill säkert inte medge att en stor bil bara är obetydligt dyrare att tillverka än en liten.
Många behöver nog skaffa sig lite perpektiv. Saab tillverkar i storleksordningen 0.15 procent av världens totala bilproduktion. Det kommer alltid att finnas kunder som vill ha stora bilar.

#1
Krille
2009-04-07 19:11

Att det är dyrare att tillverka i tyskland är inget falsarium av facket, kan någon visa en enda undersökning som säger att det är billigare att tillverka i tyskland. Snarare är det så att patriotismen gör att det är lättare att sälja en bil i det land den är tillverkad i, framförallt om landet har många innevånare. Sverige är ett litet land och där kan inte biltillverkarna sälja en modell enbart inom landet utan den måste exporteras. Blir Saab tex kinesiskt får man en enorm marknad men bilens karaktär skulle nog försvinna och tillverkningen flytta utomlands. Vi måste lita på att experterna inom bilindustrin kan omkonstruera Saab och vara framsynta. Tillsammans med staten som ger lånegaranti, så kan man hitta en långsiktig ägare som är mindre navelskådande än GM har varit.

#1
Lars-Olov Remstam
2009-04-07 19:41

Jag befarar att det är svårt att hitta en köpare som vill ta över själva fabriekn, utan de vill i stället år maskiner och verktyg och varumärket för att starta produktionen på anant håll. situationen påminner om Rovers och efter konkursen så köpte kineser upp allting och fortsatte produktionen i Kina.

#1
Roland
2009-04-07 21:35

En räddning av SAAB hade varit en realitet med en annan regering där tex Lars Ohly vore finansminister. Han hade säkert generöst delat ut vars en SAAB till svenska folket och på så vis fått en stor tillverkningsvolym. Visserligen kommunistgrå i färgen men en svensk bil.....eller

#1
Saabnisse
2009-04-07 23:01

Det stora problemet för Saab kom när Opel blev inblandade.
Bilarna blev inte dåliga, långt därifrån, men lite av den speciella Saabkänslan försvann, dessutom påpekar praktiskt taget varje biltestare med nedsättande ord att det är lite för mycket Opel i bilen.
Varför?
Blir den sämre då?
De roligaste och mest Saabiska bilarna gjordes ju på den tiden man inte hade någon utländsk inblandning, förutom motorerna, även om de inte var de mest problemfria.
De bästa kom säkert under den italienska eran, d.v.s. 9000 som i sina sista årsmodeller erbjöd en suverän bil.

#1
Saabnisse
2009-04-07 23:17

Det finns seriösa spekulanter.
Att spekulera vilka de är har ju mindre betydelse, däremot kan man fundera över deras avsikter.
Saab har fyra nya modeller på gång: 9-5, 9-4X, nya 9-3 och ?
Det finns rykten om en modell som ska konkurrera med de små Audi och BMW.
Alltså en bil i den så kallade Golfklassen men till ett högre pris.

#1
Nikx
2009-04-08 08:41

Med mina 350 000 mil i mer än 35-talet personbilar, varav 7 av märket Saab och 3 st Opel 2001, 2002 och 2008 kan konstateras:
Saab har med Opels hjälp blivit en bil med bättre kvalitet i detaljerna.
Om Opel och Saab fått fortsätta, hade det kunnat bli riktigt bra.
Från Saab V4 minns jag växellådor som inte höll (en Saab V4 1970 5 växellådsbyten på 3 000 mil, på garantin visserligen, kronhjul och pinjong som blir blåanlöpta vid längre körningar, läckande cylinderlockspackningar på Saab 900 turbo, läckande rutor och korroderande kopplingsstycken i bilens inre elsystem (Saab 900 1994). Är det detta som är "Saabkänslan"? Opel från 2000 och framåt är riktigt bra bilar, möjligen med undantag av deras högbyggda SUV, som inte var riktigt bra. Man måste ha i åtanke att det även under normala tider tillverkas 40% fler bilar än det finns köpare till. Då är det verkligen frågan om det finns utrymme för ett marginalmärke som SAAB, vilken har en hel del kvalitativt att förbättra.

#1
Roy
2009-04-08 17:59

Opel har sen omkring milleniumskiftet blivit bättre - inte minst när det gäller rostskyddet. Dock har de alltid dragits med mycket barnsjukdomar när det gäller elektronik. Det verkar dock bli bättre med åren.
Att dra slutsatsen att även Saab blivit bättre på grund av Opel, är nog att gå lite långt. Ingen vet ju vad Saab bidrar med och hur de skulle utvecklats på egen hand. Faktum är ju att Saab fått ta över halvgamla och halvdana Opel-plattformar när de byggde både 9-5 och 9-3, finjusterat dessa och åstadkommit näst intill underverk.
Opel har tillåtits släppa nya modeller, men inte Saab. Så det är snarare fantastiskt att Saabs gamla grundmaterial ändå hänger med så bra. Och kvalitén är det ju inget fel på - kolla SBP:s senaste rapport.

Redan när den första modifieringen av 99:an kom 1972, så märkte man tydligt Saab:s ergonomiska intentioner (och alla innovationer, förstås). Det fortsatte med 900 och 9000. På detaljnivå även i 9-5 (t ex night panel), men inte alls som tidigare. Nu verkar det som att GM tror (trodde) att Saab-andan endast består av ett visst formspråk.
Jag önskar att Saab har styrkan och modet att återgå till maximerade grundläggande funktioner - en bil där man undviker felgrepp och är försedd med praktiska detaljer i ett lite säreget skal.

#1
pg
2009-04-09 01:20

Det är samarbetet mellan Opel och Saab inom GM powertrain som ger anledning till framtidstro för Opel och Saab, hoppas det får fortsätta, annars är det lika bra att lägga ner Saab.

#1
pg
2009-04-09 17:59

Saabanhängare är sig lika, hittar man inget annat att anmärka på, kommer man dragande med att Ssabs plattformar från Opel är halvdana. Jag vet inte vart vederbörande fått sina uppgifter, men så mycket kännar jag till om Saab och Opels verksamhetsutveckling inom GM powertrain, att dessa inte har med verkligheten att göra.
Det är ju så att ingenjörer från bägge märkena varit med i utvecklingen av desamma.
Att i detta läge komma med falsarier om bristande kvalitet på Saab på grund av komponenter från Opel, är att gräva och verka för en snabb gravsättning av Saab.
Verkligheten är en annan mina herrar. Försök inse att Saab inte är bättre än Opel, det är väldigt små skillnader kvalitetsmässigt sett.
Det är ju så, att båda märkena genomgått en betydande kvalitetsförbättring, de senaste åren.
Här har alltså Saab och Opels ingenjörer samarbetat, och beträffande elektronikproblem som tidigare fanns, har Opel den största anläggningen för tester och provkörning av bilelekronik, som finns i hela världen idag.
Den databas man har för felsökning, är den effektivaste.
Det är bara synd att vissa Saabhandlare undanhåller detta för kunder som haft problem med tidiga 2000 talsbilar. Många av de som haft dessa problem, har blivit hjälpta i Tyskland, men blivit väldigt dåligt bemötta på hemmaplan.

#1
Roy
2009-04-09 19:50

När 9-5 utvecklades fick Saab hålla till godo med den plattform som fanns i den utgående modellen av Vectra. Saab fick förlänga den (det finns svetssömmmar som visar detta) och arbeta med hjulupphängningarna för att få till den - och de lyckades få motorjournalister att häpna över bragden.
I fallet 9-3 kunde de påverka mer, men inte i den utsträckning de själva ville, av kostnadsskäl. Dessa fakta kan vem som helst kontrollera.
Saab tillhör de företag som brukar ha barnsjukdomar och det gör sannerligen Opel också! Just elektronikfel är vanliga. Kolla bara med den tidning vars webbplats du just nu läser i. Kolla med Svensk Bilprovning.
Där Opel har gjort stora (och minst sagt välbehövliga) framsteg är rostskyddet. Där är de väl idag i klass med Saab.
Sen får vi se vad utfallet blir för Insignia. En utseendemässigt tilltalande bil med förbättrade vägegenskaper där man tyvärr byggt bort så grundläggande funktioner som baksäte och bakåtsikt. Synd.

#1
pg
2009-04-10 16:43

Enl. den information jag fått, har plattformarna utvecklats av GM powertrains karosseriutvecklingsgrupp.
Det ska alltså vara exakt samma plattform till Vectra -02 till -08, som till Saab 9-3 sportkupé. -03 till -09.
Samma plattform används i förlängd och breddad form till Saab 9-5.
Det är alltså inga gamla plattformar som man ärvt från Opel.
När det gäller elektronikfelen har även saab drabbats liksom Opel.
Ursprunget till dessa fel, var att Bosch bytte underleverantör, för den elektroniska utrustningen i bilarna från GM.
Opels forskningsteam upptäckte felet, och GM powertrain beslöt att upphöra med Bosch och prioritera Delco istället.
Detta på grund av att Bosch inte längre kunde garantera vart ursprunget till deras tillverkning, kom ifrån längre.
Det jag tycker är märkligt i det här sammanhanget, är att inte Opel och Saab återkallat dessa modeller från tidigt 2000 tal.
Sedan är det så, beträffande bilprovningens statistik, att den utvisar besiktningsutfallet på ev. ljusfel, -för det mesta slocknade lampor,. Om detta med släckta lampor har med elektroniken att göra, vet man inte med säkerhet.
De flesta Oplar med dessa problem, har åtgärdats och fungerar nu utan problem. Tyvärr har ägarna kanske fått betala dyrt för dessa felsökningar. Detta har även drabbat Saabkunder, vilka dessutom inte fått tillgång till Opels feldatabas.
Det jag inte begriper här, är att inte denna databas funnits inom GM powertrain, som tillverkar drivlinorna till Opel och Saab.
Ibland samarbetar man inom Saab och Opel, och i den andra stunden är man som hund och katt tycks det.

#1
Roy
2009-04-14 19:08

Jag har svårt att tro att 9-5:s plattform skulle vara samma som 9-3:s. Det stämmer inte med den information som fanns när 9-5 var ny och det kan knappast stämma tidsmässigt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.