Bild
Nästa artikel

Saab loser i Detroit men vinnare på vintervägen

Nedskruvad produktionstakt, missade försäljningsmål, kvalitetsproblem (läs Vi Bilägare nr 1/11) och så de här bilderna intill som vår webredaktör Fredrik Diits Vikström tog när han besökte bilsalongen i Detroit förra veckan. Den visar att Saab står ute i kylan, bokstavligt talat.

Visst, det var självmant eftersom det blev billigare än att hyra monterplats inne i mässhallen. Enligt Saabs evenmangschef i Nordamerika, Chris Wiseman, var valet av utställningsplats utanför Cobo mässcenter också ett sätt att visa vad Saab står för. "Vi tänker inte som de andra", förklarar Wiseman.

Jag vet inte... nog har den där p-platsvarianten lite av loserstämpel över sig. Det hade varit bättre att inte ställa upp alls i Detroit.

Lite synd tycker jag som under förra veckan hade tillfälle att köra Saab 9-5 ordentligt under vårt vinterbilstest i Grövelsjön (läs hela testet i Vi Bilägare nr 3/11). 9-5 är en kanonbil att ratta! Framför allt imponerar vägegenskaperna. Man skulle inte tro att en så stor bil kunde kännas så lätthanterlig som 9-5:an gör på snö och modd.

Taggar:

Kommentarer

#1
Jörgen E
2011-01-18 15:30

Genomsnittsbetyg i körglädje:
(I diverse biltidningar...)

SAAB 9-5 = *****
BMW 5... = ****
AUDI A6 = ****
Mercedes E... = ****
Volvo S80 = ***

#2
emellertid
2011-01-18 15:53

körglädje är subjektivt. Vi har alla olika preferenser på vad som är körglädje. Jag blir t.ex. väldigt irriterad som förare om jag kör en manuellt växlad bil jag förstår inte varför en del tycker att det är körglädje att sitta och rycka i en växelspak hela tiden. Andra älskar manuellt växlade bilar och tycker att det är körglädje. Så en biltidnings test på körglädje visar bara på vad den aktuella föraren för tillfället tyckte var bra.

#3
Uno Lööv
2011-01-18 15:56

Har aldrig kört någon Saab men att en Saab skulle ha körglädje ser jag som något omöjligt. Däremot att Saab är en loser håller jag med om.

#4
Doktor Dahlqvist
2011-01-18 16:09

Tyvärr har Håkan Bäcklund noll trovärdighet...

#5
uff
2011-01-18 16:17

Du är fantastisk Uno Lööv. Du uttalar dig om saker du inte vet ! Alltså påstå att du aldrig kört en Saab men ändå veta. Kan du hjälpa mig med lite tips om vilka aktier man ska köpa fast du inte vet men ändå tycks veta. Du måste vara en undermänniska .Jag har tidigare kört Volvo, MB , Audi med flera märken. Åkte med en bekant för en del år sedan som hade en 9-5:a och blev helsåld. Tidigare hade jag inte ens funderat på en Saab. Tre veckor senare stod en sådan i vårt garage sidan om en leksaksbil ( Volvo c70 cab). Funderar nu att byta ut den mot en Saab 9-3 cab. Där ser man hur det kan bli när man till slut provade detta märke. Personlig tycker jag att du bara sysslar med trams.

#6
Fundersam
2011-01-18 16:19

Självklart var det ett eget val av Saab att ställa sig "ute i kylan". Vad gäller den neddragna produktionen ska det ställas i förhållande till den ofta lägre produktionen/försäljningen under januari, samt att Saab kommer gå upp i tvåskift i sin prototypverkstad med hjälp av 55 st av de 200 som inte fick förlängd anställning före jul ( http://ttela.se/ekonomi/saab/1.1090657-tvaskift-pa-saabs-prototypverkstad )

Hade Saab haft 9-5 kombin redo att lansera vid Detroit-mässan hade jag förstått om de valt att stå där inne, men nu hade de inte det, så då förstår jag deras val att stå utanför boxen.. :)

#7
2011-01-18 16:57

Hur tänkte Saab? Så emotbjudande marknadsföring. Om man ska vinna måste man satsa. Satsa på att köpa sig en monterplats på mässan. För mig signalerar detta fattigdom. Ska Saab vara en bil med status går det inte att göra så här. Vad säger det här om bilen? Jag håller med Håkan Bäcklund .

#8
emellertid
2011-01-18 17:12

Att ett företag på fallrepet väljer ett billigt reklam alternativ är väl inte så konstigt. Det finns väl inte uppsjöar av pengar på Saab att satsa på den bästa reklamen?

#9
Bo-Lennart
2011-01-18 17:38

En som bör kunna en hel del om bilar och "körglädje" är Rickard Rydell!
Hans kommentar efter att ha provkört nya 9-5 var: "Den går väldigt bra rakt fram!"
När han klev ur bilen var hans kommentar: "Jag vill ha en annan bil!"
(källa Bilsport)
Till skillnad från alla övriga här anser jag mig inte vara tillräckligt bra chaufför för att ha någon bestämd uppfattning om körglädje, väghållning m.m.
Vissa bilar trivs man med och andra inte. Några föredrar Saab före Volvo och andra föredrar Volvo före Saab.
Den store experten "uff" blev helsåld när han åkte (inte körde!!!) en Saab. Säger det mesta!

#10
2011-01-18 18:31

Har aldrig tilltalats av SAAB. Men det hindrar mig inte från att känna medlidande för SAAB och alla som arbetar där. Jag känner med er. I detta fallet hade det med facit i hand varit klokt att inte medverka på mässan. Tyvärr blir märket lite förlöjligat av att stå ute i kylan. Och det är verkligen inte något som SAAB behöver i dessa tider. Hoppas märket repar sig, för de svenska industriarbetarnas skull.

#11
2011-01-18 18:48

Bilen är faktiskt otroligt rolig att köra och otroligt komfortabel.
Provkör så får ni se!
Aeron kändes inte så snabb dock men det var tills man kollade på hastighetsmätaren! Man blir lätt fartblind.

"Bo-Lennart:" Läs Jörgen E:s inlägg

#12
uff
2011-01-18 18:50

Den store experten "uff" blev helsåld när han åkte (inte körde!!!) en Saab. Säger det mesta!

Naturligtvis körde jag bilen en helg, Köper ingen bil utan att umgås med en eller flera dagar, Anser mig vidare inte vara någon expert

#13
Keseys
2011-01-18 19:48

Har testat nya 9-5 och det är en alldeles utmärkt bil. Dock skulle jag aldrig köpa någon bil som inte kommer från Tyskland.

#14
Jarl
2011-01-18 20:22

"Stodgy handling and poor ride comfort"

http://www.whatcar.com/car-reviews/saab/9-5-saloon/summary/25877-2

#15
Uno Lööv
2011-01-18 20:32

Vem bryr sig om Rikard Rydells åsikter när ni har Uno Lööv?

#16
z655
2011-01-18 20:37

Rickard Rydell är sponrad av Volvo, att säga något annat än det han sa vore kontraktsbrott= inga stålars från Volvo. Inget fel i det.

#17
Greger G.
2011-01-18 20:51

Re: Jarl
Jalle! Ca. 50 gånger, på olika forum har det förklarats (något som begåvade människor tagit till sig)...
Att "Saab Storbritannien" själva utrustat 9-5:orna som skulle testas, med de största fälgarna tillsammans med den mjukaste chassi-sättningen! En kombination som Saab inte ens marknadsför...

"Saab Storbritannien" blev förmodligen uppläxade för detta... :-)

#18
Harald A
2011-01-18 20:55

Re: Uno Lööv
Det finns hjälp att få...

#19
Jörgen E
2011-01-18 20:59

@ Keseys
"Dock skulle jag aldrig köpa någon bil som inte kommer från Tyskland."
Håller med... Bilar ska byggas med Brunkolseldad energi! ;-)

#20
Eg On
2011-01-18 22:02

Det är lite synd att Saab sabbar varumärket genom att ställa ut ute, visar bara ett märke i kris. Fast annorlunda är det ju och det är så kanske man vill framstå som.

#21
Uno Lööv
2011-01-18 22:04

Harald A: Rydell är sponsrad nämnde någon. Nu tror jag verkligen mina åsikter betyder mer än hans. Hjälp med vadå? Med att köra Saaben?

#22
Bo-Lennart
2011-01-18 23:00

RE: z655
Rickard Rydell har inte längre någon koppling till Volvo. Han körde för många år sedan Volvo i BTCC. Har de senaste åren kört WTCC i en SEAT (VW). I 2011 års upplaga av STCC kör han en Chevrolet.
RR är inte sponsrad av Volvo!!

#23
2011-01-19 00:30

Re Greger G
Kikade på videon från testet och det är inga speciellt märkvärdigt stora fälgar på den bilen, dessutom är det Saabfälgar så hur menar du att det är nått som Saab inte tillhandahåller och vart hittar du den infon....?

#24
Jörgen E
2011-01-19 00:55

En kund som tydligen fått rätt kombination (spec.)...
http://www.whatcar.com/car-reviews/saab/9-5-saloon/readers-reviews/25877-2

#25
Janos J.
2011-01-19 01:12

Hahaha! What Car tror att Saab 9-5 är en "Streched Vauxhall Vectra" (Utsträckt Vauxhall Vectra)! ;-)
De kan ju inte ett piss om bilar... Vauxhall är ju bara en dålig Opelkopia!

#26
Frasse T
2011-01-19 13:02

Vad USA:s viktigaste Test-företag (Kelley Blue Book) tyckte om nya 9-5 är oerhört viktigt för Saabs framtid:
http://www.youtube.com/watch?feature=related&v=-ONQBmLQ2CI&gl=SE

#27
2011-01-19 16:48

What Car's test var inte nådig... till skillnad mot andras tester. Rickard Rydell tycker alltså att bilen går bra rakt fram, medans What Car anser den vara orolig. Jaja, vad ska man tro..?

Janos J, Vauxhall är ingen kopia, det är exakt en Opel. Opel har i många år sålts under namnet Vauxhall i Samväldet..

Jag tycker också att det är lite tveksamt att bara nästan delta i Detroit-mässan. Hade gjort någon extra påkostad uppvisning ute i det fria så hade det varit originellt och publikdragande, nu bara - fattigt.

#28
Frasse T
2011-01-19 17:34

Att låta What Car testa en fel-specad bil, var inte så smart av Saab UK...

#29
Rethink
2011-01-19 18:29

Att lansera en skitstor dinosarie-sedan när allt hänger på en skör (ekonomisk) tråd ! Typiskt klant-Saab / GM. Inte undra på att företaget är i kris o troligen dör ( = dinosarier). Vem köper en omodern dessutom ful sedan när fabrikatet riskerar att konka?!
Gör om, gör rätt - gärna bilar som Volvo V 60 och naturligtvis under 120 grammare.

#30
emellertid
2011-01-20 10:45

Rethink!
En "skitstor" Saab betyder ju att de tänkt på att innerutrymmena skall vara bra på alla sittplatser och det lovordar jag eftersom så många bilar som anses tillhöra stora bilar har ett baksäte som knappt går att sitta i.

#31
Uno Lööv
2011-01-20 11:55

Ge bilen lite mer mogna former (kantigt är ju modernt i allt annat man köper t ex mobiler, designhus, möbler men det börjar gå lite åt det hållet även när det gäller bilar). Då kan den vara mindre men rymlig, behöver inte vara så kantig för det.

#32
Alex L
2011-01-20 20:47

Anledningen till varför Saab stod där de stod på bilmässan var ju att märket var i princip nedlagt vid deadline för att boka plats på mässan. Roligt att Saabs representanter inte vet om det...

#33
Sunes bror
2011-01-20 21:32

Uno: För kantiga behöver de inte vara, få bilar som ser bara ut då och alla bilar ska inte vara kantiga, trist om alla är lika men jag köper hellre en kantig bil än en trång.

#34
gunnar44
2011-01-25 14:56

Jag tror inte att 9-5 an blir någon vinnare, även om den känns bra på vinterväglag. Men nu till det obehagliga för Saabvännerna. Den är INTE bättre i det avseendet än Inignia, Audi med flera. Inte heller kvalitetsmässigt, men det kanske är för tidigt att uttala sig om detta. Men faktum kvarstår Opel Insignia och Audis motsvarande modell har just utsetts till de felfriaste bilarna enligt Dekra.
Opel och Vauxhall är idag kvalitetsbilar hur mycket skitprat det än kommer från visa Saabfanatiker och Opelhatare.. Men det är bra med konkurrens, då måste även Saab skärpa sig.
Till sist vill jag tillägga, att jag försöker bemöta dem som kritiserar Saab, om kritiken är felaktig. I dessa fall brukar jag försvara Saab, lksom jag försvarar Opel och övriga märken.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.