Bild
Nästa artikel

Saab existerar inte om tio år

Just hemkommen efter en körning från Ã-sterrike via Travemünde-Trelleborg till Stockholm kommer beskedet att Spyker får köpa Saab. Det vill säga: SVT:s Rapport "uppger det".

Ännu är det inte bekräftat (klockan 15.15 på måndagen; det kommer ständigt nya uppgifter) men alla medier tycks utgå från att det blir så.


Facken i Trollhättan är mera avvaktande och väntar med jublet. Det säger sig vara luttrade efter alla turer kring Saab under de senaste året.


Det är jag också. Ändå lutar jag åt att det förmodligen blir en affär mellan GM och Spyker. Men sen då?


Det som väntar en ny ägare till Saab är en fruktansvärt lång uppförsbacke för att märket ska hitta köpare. Färre än 30 000 sålda bilar förra året var inget annat än en katastrof.


Saab är en liten, liten plutt i bilvärlden (under 300 mils bilkörning genom Europa förra veckan räknade jag till fem-sex Saabar) och har att med på tok för få modeller slåss på en stentuff marknad.


Jag tror inte att Spyker har förutsättningar att bygga upp Saab-märket igen. För det krävs betydligt större muskler än vad en liten udda sportbilstillverkare i Holland har. Som till exempel någon annan av världens största biltillverkare - eller en kinesisk aktör.


Om Spyker köper Saab så ger det ett andrum. Men, tittar jag in i kristallkulan tio år framåt så ser jag att Saab inte existerar.

Taggar:

Kommentarer

#1
Erik Preihs
2010-01-25 16:55

Försök åtminstone att agera som en journalist samt jobba med underbyggda argument. Många med mig är rejält trötta på den smutskastning och tyckande som pågår runt Saab som varumärke.
Hade artikeln haft någon insikt i volymer kontra varumärkets bärighet, framtida produkter eller annan relevans vore det åtminstone aningen bättre men detta var nog dagens bottennapp.

#1
signs
2010-01-25 17:00

Ok, "en liten plutt"... som Apple 1997! På en dag som denna föreställer jag mig bara det bästa. Talangen och förutsättningarna finns där.

#1
The Swede
2010-01-25 17:02

Håkan Bäcklund, du är en av anledningarna till att jag ej kommer att fortsätta min prenumeration i framtiden!!

#1
j.w
2010-01-25 17:04

Man blir SPYFÄRDIG på dessa s.k. journalister som HELA tiden TROR. Kan ingen på VIB lägga ner den här förbannade bloggen som är helt meningslös och så förbannat TRÅKIG.

#1
Frank Hansson
2010-01-25 17:07

Om svensk press kunde sluta att ständigt skriva illa om svensk bilindustri, så skulle det i alla fall inte försämra läget. Jag är hjärtligt trött på att läsa skribenters, typ Bäcklund, gnäll.
Om Ni, som gör Er till talesmän för bilägarna, inte hade hade varit så fördömt benägna att racka ner på såväl SAAB som Volvo så hade nog försäljningen, åtminstone i Sverige, gått väsentligt bättre.
Jag hoppas att Bäcklund kan finna en annan användning för sin kristallkula än att försöka spå SAAB-Spykers framtid. Jag kan komma med ett par förslag om vad han i stället kan göra med den . . .
SAAB-förare och vän av svenskt ingenjörskap

#1
Jan
2010-01-25 17:11

Jag tror heller inte en sekund på att Saab kommer att överleva i tio år. Däremot tycker jag att det är underhållande att läsa hur andra läsare blir "spyfärdiga" och kallar Bäcklund för "gnällig" och ett "bottennapp". Då har man på något sätt lyckats med sitt inlägg.
Hur som helst tycker jag att det är kul att Saab får en ny chans, men som sagt, vi får se om tio år.

#1
Pelle
2010-01-25 17:19

Visst lyckas Bäcklunds inlägg! Jag håller också med Håkan. I princip. Men allt kan hända. Nya marknadsnischer. Exklusiva bilar med svinhöga marginaler. Elbilar. Det krävs allt en hel del "Apple", och varför inte avvakta och se på affärsplanen. Uppenbarligen funkar den för GM och EIB.

#1
Crister
2010-01-25 18:01

När Håkan Bäcklund försöker vara realist,blir han skälld för att vara en av alla svenska journalister som rackar ner på SAAB och VOLVO.Svenska journalister är ju fruktansvärt partiska när det gäller SAAB och VOLVO.Kolla vilket biltest som helst.Varför får inte Håkan Bäcklund tro för när alla andra som orkar bry sig om SAAB tror.Det många inte fattar fortfarande är att SAAB är ett litet nischmärke men jag hoppas dom överlever.THE SWEDE får väl läsa Saab-broschyrer eftersom han inte kan läsa något som han inte tål.Skärp dig!

#1
Roy
2010-01-25 18:07

Spyker har förhoppningsvis den anda som definitivt GM inte hade! Sen får man hoppas att kapitalet räcker.
Att nu sitta och sia om framtiden och förklara företaget dödsdömt är lite magstarkt.

#1
Kalle
2010-01-25 18:14

Vad många glömmer bort är att Saab är världens kanske modernaste och effektivaste bilfabrik och att samma arbete som hos stora bilmärken kräver 100 ingenjörer utförs av 10 ingenjörer hos Saab.
Om Saab bara får frigöra sig från GM,s vansinniga strupgrepp och får visa vad man går för, och för en klok modellpolitik så kan de uttnyttja värdet hos varumärket Saab och bli lönsamma

#1
Hasse
2010-01-25 18:47

Helt rätt. SaaB kommer inte att överleva som dagens SaaB, möjligtvis som en SaaB "Spyker" Sonett, med ett par tusen bilar. Där ligger nog chansen för detta märke eftersom kunderna har varit alldeles för få i världen, även när SaaB stod på toppen. Det grinar illa för Saab fantaster men är faktiskt fakta.

#1
pg
2010-01-25 19:59

Men Kalle, vet du vad som är en bra bilfabrik? Vet du vad som är en effektiv bilfabrik? Vad vet du om Saabs ingenjörer mer än det jag själv vet?
Jag vet dock att allt utvecklingsarbete skett genom GM powertrain de senaste 12 åren. Saabs ingenjörer har ju där jobbat tillsammans med Opel/Vauxhalls. Därför kan man inte säga att Saab behöver mindre antal ingenjörer än andra märken.

#1
Erik F
2010-01-25 21:12

Löjlig pajkastning här. Svenska motorjournalister kan knappast anklagas för att uttala sig missgynnande om SAAB och Volvo. Åtminstone Volvo blir ju bäst i vart och vartannat test de är med i i svenska motortidningar, och Saab låg bra till också, när de hade nya modeller. Om Spyker inte kan få sin egen lilla verksamhet att gå med vinst - hur ska de lyckas med att få SAAB att gå med vinst, när de gått med förlust i decennier, samt har för få modeller, ingen orderstock och ett allvarligt skadat varumärke?
Tyvärr tror jag att Bäcklund har rätt. Och det är allt vi kan göra om framtiden - tro och gissa.

#1
Jonas
2010-01-25 21:53

VIB är nog den sorgligaste av alla biltidningar och nätsidor i Sverige, blir spyfärdig att ens gå in på denna sida idag... NÄR SKREV NI SIST NGT POSITIVT OM SVENS BILINDUSTRI VÅR RYGGRAD???
Är man här på denna sida en gång i veckan eller ett par gånger i månaden så märker man att ni är lika uttråkade och gammla som GM´s senaste utsvävning... SE TILL ATT EN 69 årig idiot går in som ny VD HAHAHAHA patetiskt nytt blod är vad företagen behöver, knappast en 69 åring som nästan drev GM i konkurs! Kanske samma sak med VIB ni är väl 50-70 år allihop...
SAAB är skit - gör inga bilar som folk vill ha
FIAT rostar innan de ens nått Sverige
Alfa Romeo - har elektronikfel som aldrig förr.
man kan fortsätta långt.

#1
pg
2010-01-25 22:37

Varför så arga på Håkan, han måste väl få säga vad han tror. Bara negativa saker om svensk bilindustri? Vad menar ni med det, vi bilägare har ju många gånger framhållit just Svensk bilindustri. Har ni glömt det? Att Saab går dåligt, kan man väl inte lasta svensk motorpress för, i sverige har ju Saab trots allt sålt bilar, och det med betydligt mindre procentuell nedgång än utomlands där märket tappat katastrofalt. Dessutom är jag övertygad om att nya Saaben blir en flopp. Den är allt för lik Insignian tekniskt sett, obetydligt större, och till ett dyrare pris. Bättre än Insignian? ja det beror på vem som pratar. Snacka går ju, men att som vissa Saabfantaster uttala sig negativt om Opel, innan Saaben ens är klar, visar på dåligt omdöme. Typisk felsatsning av en konservativt tänkande Saabledning. Lägg noga märke till att jag inte kritiserat Saab som bilmärke, inte heller den nya modellen. Jag konstaterar bara fakta.
Hoppas att Spyker får göra något vettigt med sitt formspråk, att Nya Saab får ta del av utvecklingspengar till helt nya motorer. För eget kapital till detta kommer inte det nya Saab att ha.
Men för att överleva i 10 år, måste Saab komma med något helt nytt, det är den bistra sanningen.
Allstå en helt ny bil, värd namnet Saab.

#1
marre
2010-01-25 22:52

bäcklund är köpt av volvo,, inget att bränna krut på, han är som en gnällig pensionär, inget duger å är bra

#1
Saabnisse
2010-01-25 22:53

Ja, det är ju möjligt att du får rätt, men jag tror inte det.
Det är något särskilt med Saab som inte finns hos andra märken.
Jag vet inte vad det är, men det berör tydligen väldigt många bilfanatiker.
http://business.newsvine.com/_question/2010/01/20/3783998-what-dead-or-dying-car-brand-do-you-miss-the-most
Vad är det som gör att så många i USA håller Saab framför Pontiac och Oldsmobile?
Detär ju betydligt större och äldre märken.
Jag tror att det är något speciellt med Saab som ger en alldeles speciell kundkrets.
En kundkrets som inte nöjer sig med dussinbilar.
Men det gäller för Saab att inte tillverka dussinbilar och då gäller det också att man kan söka sig till andra samarbetspartners än GM.
Att frigöra sig från GM och Opel är ju det första steget, men det kommer nog att bli svårt att ta (eller att få ta).
Inom överskådlig tid är nog Saab hårt kopplade till GM och då gäller det att göra det bästa möjliga av detta.
Spyker har ju samarbete med VW och det ska bli intressant att se hur man ska förena GM och VW, om det går.
Men Saab kommer att överleva, det är jag säker på.

#1
Saabnisse
2010-01-25 23:06

En fördel för Saab att komma ifrån GM vore ju också att man skulle slippa konkurrera med Opels motsvarande modeller.
Nya 9-5 måste ju skilja sig så mycket från Insignia att det inte bara handlar om ett par decimeter och priset.
Varför skulle någon, förutom rena Saabfantaster betala 50000:- mer om bilen inte ger mer än Opeln?
Saab behöver samarbetspartners som tillåter dem att utveckla sin särart.

#1
Volvo RWD
2010-01-26 00:54

Tycker nog en hel del skribenter bör tagga ner. Han kan mycket väl ha rätt om Saab. Även om det sticker i ögonen på många. Sen är det ju knappast hans fel att Saab sitter i den sitsen nu trots allt. Ingen ide att ingjuta falskt hopp om det inte finns anledning tycker jag. Får hoppas Saab klarar sig ändå, men hade jag varit anställd på Saab hade jag nog sett mig runt efter annat jobb, finns ingen trygghet i att hela tiden gå runt och undra om man blir arbetslös snart. Usch.

#1
Sund
2010-01-26 08:26

Saab har ju inte rosat marknaden tidigare heller,före GM-tiden. Utan Wallenbergs, Scanias och GM:s pengatillskott hade Saabsagan varit slut för länge sedan. Framtiden finns inte för ett företag som inte säljer i konkurrensen.

#1
Peter i Sydney
2010-01-26 14:02

Jag är helt säker på att Håkan Bäcklund tyvärr har helt rätt. Men å andra sidan så hade jag samma åsikt redan 1963 när min pappa kom hem med en ny vit Saab 96. Så kanske har jag fel igen.

#1
Håkan Bäcklund
2010-01-26 14:59

Jag får tacka för både ris och ros med anledning av min bloggpost om Saabs framtid. Självklart hoppas jag att Saab ska överleva men om jag nu inte tror att Spyker är rätt ägare på lång sikt så är det väl ärligt att skriva precis det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.