Bild
Nästa artikel

Saab dubbelt så dyr tjänstebil som Audi

Saab sålde 601 bilar i Sverige i november, 398 stycken 9-3 och 203 av modellen 9-5. Försäljningen är mer än halverad (55 procent) jämfört med november förra året och 64,52 procent back om man jämför jan-nov i år med förra årets siffror. 


Marknadsandelen för Saab i Sverige har minskat från 7,9 till 3,42 procent. 


Saab 9-3 ligger dock fortfarande kvar på tio-i-topp-listan (nia) men det lär vara sista månaden. I november sålde tolv andra modeller bättre och det kommer att ge utslag när årsförsäljningen summeras.


Orsaken till Saabs försäljningsras är främst att den livsviktiga tjänstebilsmarknaden satt tvärstopp för 9-3 och 9-5. Förklaringen till det är i sin tur förstås osäkerhet inför framtiden.


Ett konkret exempel, som en större bilhandlare gav mig, visar att det är nästan dubbelt så dyrt att köra Saab som tjänstebil jämfört med motsvarande Audi. Tjänstebilar leasas oftast på tre år. Med tanke på det svajiga läget för Saab påverkas det beräknade restvärdet starkt.


Om en välutrustad Saab 9-3X kostar 350 000 kronor så kan restvärdet efter tre år vara nere på 35 000 kr. Då har Saaben kostat 8 750 kr per månad. För en motsvarande Audi A4 är det rimligt att leasingbolaget fastställer restvärdet till 50 procent, 175 000 kr, vilket ger en månadskostnad som är 4000 kronor lägre än för Saaben.


I det läget är valet förstås givet.

Taggar:

Kommentarer

#1
Calle
2009-12-01 13:57

Även om det vore tvärtom - att Audin vore dubbelt så dyr som Saaben - skulle få tveka att välja Audi före motsv Saab!! Snacka om kvalitetsskillnad i alla delar.

#1
Lägerleffe
2009-12-01 14:20

Jag tar gärna en Saab 9-3X för 35 papp om tre år. Och får en snygg, säker och toppmodern bil för en halv spargris. Servicen behöver jag inte oroa mig för. Med 300.000 rullande Saabar i landet kommer det att finnas både gott om reservdelar och verkstäder som är både kunniga och villiga att ställa upp.
Nää du Bäcklund. Den där sinnesslöe Audikrängaren du känner kackar i eget bo och har räknat duktigt fel. Ge honom fingret från mig! Plus en gång till!! Sen skulle det hedra dig om du säger upp bekantskapen med den j-la idioten.

#1
Bengt
2009-12-01 14:26

Försök inte inbilla mig att en Saab 9-3X tappar 90% av värdet på tre år. Det är bara Audi-försäljarsnack. Jag köper på betydligt högre nivå.

#1
Håkan Bäcklund
2009-12-01 14:44

Lägerleffe och Bengt: Jag tror inte heller att Saab verkligen tappar så mycket i värde på tre år. I realiteten. Men nu är det den så kallade "marknaden" (leasingbolagen i det här fallet) som gör kalkylen som är ett utslag av dess aktörers osäkerhet/nervositet över vad som ska hända med Saab. Jämför gärna med börsmäklarnas panik när det är svajigt inom den sektorn. Den branschen agerar heller inte särskilt logiskt och balanserat när det dyker upp orosmoln.

#1
Krister
2009-12-01 15:10

Snälla ni som skriver här, hur många av er har tjänstebil.
Bäcklund beskriver precis så som det är. Byter själv tjänstebil nu. Från SAAB 9-3 till VW Passat. Anledning, SAAB har blivit för dyrt.
Restvärde på min 3år gamla SAAB med nypris på 310000kr, ca 50000kr.
Och vad det gäller kvallitet så kan jag inte påstå att SAAB'en har varit problemfri, långt därifrån.
Jag håller med Calle, snacka om kvallitetsskillnader, Tyska bilarna är ju överlägsna när det gäller kvallitet.

#1
Lisa Enbil
2009-12-01 15:48

Det handlar inte om det VERKLIGA restvärdet. Skälet är att finansbolagen sätter ett X-tra lågt restvärde för att DE inte ska bli förlorare vid ett garanterat restvärde. Skriv inga kommentarer om Ni inte vet hur branschen är Tack!

#1
Lägerleffe
2009-12-01 16:45

En artikel om hur oseriösa kurkrängare snackar skit skulle sitta som en smäck i en konsumenttidning som Vi Bilägare.
Stoff till det jobbet saknas verkligen inte - det kan lätt bli en hel artikelserie som går år efter år efter år...

#1
Johan Kjellén
2009-12-01 17:47

Restvärdet på 35.000 kr är osannolikt lågt. Men även om man landar under 100.000 kr efter tre år, vilket är full sannolikt är det illa nog.
Alla dyra, avancerade bilar tappar enormt i värde: En Merca S klass eller VW Phaethon för runt miljonen tappar raskt ner till 200.000 kr.
Begagnatmarknaden är obönhörlig i sin logik.
Exempel på bilar som håller värdet bra är Toyota Yaris eller Mazda MX5.
Trevliga bilar med hög kvalitet och låga driftskostnader.
Teknikstinna prestandamonster med höga driftskostnader är iskalla på begagnatmarknaden.
Även en dyr Audi tappar enormt i värde.

#1
Erik F
2009-12-01 18:31

Får hålla med Bengt och Lägerleffe, trots att jag inte gillar Saab, efter egna negativa ägarupplevelser. 35 000 för en tre år gammal Saab?! Knappast! Det är bara att gå till närmsta Saabhandlare och kolla vad en tre år gammal Saab kostar. Eller kolla på Blocket. Snarare 100 000.

#1
Pelle
2009-12-01 20:07

Haha, detta måste vara det roligaste jag läst på länge. Vi Bilägare slutar verkligen aldrig förvåna en när det gäller "journalistik".
"....som en större bilhandlare....", låt mig gissa, en större Audihandlare?
En försäljare på Mercedes sade till mig att restvärdet på en Kia Picanto är 0.02% efter 3 år, dvs runt 20kr, därför är en S-klass ett mycket smartare köp.

#1
Henrik
2009-12-01 20:39

Vilket osannolikt smaklöst inlägg att lägga just idag.
Har Audi-handlarn räknat med att hitta en 3 år gammal 9-3X att lösa in just idag? Om tre år är Saab antingen på fötter igen med ny ägare eller i graven. I båda fallen lär andrahandsvärdet vara stabilt, oklart i vilket av fallen andrahandsvärdet skulle vara högst.
Är det något som är passé så är det Vi Bilägare, ajöss!

#1
Frank
2009-12-01 21:15

Henrik, Pelle m.fl! Det handlar ju inte om vad handlaren bjuder för bilen! Det handlar om vad finansbolaget sätter för restvärde när dom gör upp kontraktet! Får du lågt restvärde - då blir det en dyr affär för kunden. Det är väl inte så svårt att förstå?

#1
saabHenke
2009-12-01 21:33

Visa mig en 3 år gammal saab för 35000 kr så köper jag den direkt!!
skriv något bra om saab istället för att skriva ner saab i skiten hela tiden..
så kanske folk vill köpa bilarna
ni är ena riktiga klappträn som älskar att smutskasta saab.
snacka om att vända kappan efter vinden.. blir så j..la förbannad och besviken på svenska skitsnackare.. ni får väll kontakta saab och finansbolagen och se om dom kan göra något åt det istället..

#1
PElle
2009-12-01 21:49

"Det handlar ju inte om vad handlaren bjuder för bilen!", nej precis. Det handlar om vad Audihandlaren försöker lura i kunden som är där för att jämföra priser på tjänstebilar.
Men det är klart, bilhandlare är ju bilhandlare.

#1
Melvin Bobbo Slacke
2009-12-02 22:35

3 år ???? Som småföretagare så har du inte råd att leasa en bil på tre år längre och det är oavsett om det är en Saab eller en Audi. Du måste leasa den i minst fyra eller allra helst fem år för att få en vettig ekonomi i det. År 4 och 5 blir "billiga". Det är ju rena kaptalförstöringen att göra sig av med en bil efter tre år. Inte ens om den gått som säljarbil med 3-5000 mil per år. En modern bil håller ju 20-30000 mil med diverse reparationer efter 15000 mil och den är ju på intet sätt slut. Men det är klart att vill man vara "framgångsrik " och byta bil vart tredje år och väljer dyra tyska bilar så får man betala. Nä köp en KIA eller motsv. och släng efter tre - fem år så blir det billigare. Men den gör ju sig inte så bra på garageuppfarten eller framför företaget.

#1
Mattias
2009-12-03 09:20

Jag hade hoppats att man i Sverige har mentaliteten att inte sparka på den som ligger, men det gäller nog inte journalister. Den ena artiklen efter den andra i försök att sänka Saab.

#1
Irma
2009-12-04 13:12

Vem kommer överhuvudtaget på tanken att ha en Saab som tjänstebil...befängt

#1
j.w
2009-12-07 17:46

Att lägga 10% restvärde efter 3 år=olagligt. Detta räknas som en dold avbetalning och man har då EJ rätt att lyfta halv moms. Helt omöjligt att få igenom en sådan kalkyl på ett leasingbolag.

#2
VolvoSven
2011-02-05 09:00

Vilken urbota dum artikel! Lyssnar man på "en större bilhandlare" som naturligtvis i det här fallet är en Audiförsäljare så är man ju förutom korkad ockås naiv. Skriver man dessutom en artikel baserad på vad denna handlare tycker så är man på gränsen till idiot. Förtroendet för Vi Bilägare som biltidning är nere på noll och ingenting efter de senaste artiklarna om Saab.

#3
AEROHIRSCH
2011-02-08 00:35

Ja herregud... Vib vad sysslar ni med? Man blir förskräckt då man hittar sådant här!
ViB den sista DDR propagandan

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.