Bild
Nästa artikel

Saab 9-5 förlorade första duellen

"Nå, hur gick det då för 9-5 mot Superb?"

3 500 svenska bilkunder lär ha beställt nya Saab 9-5. Så då kunde det väl vara intressant med ett riktigt stortest på bilen i Sveriges största biltidning, Vi Bilägare.


Och visst, vi ligger på för att få loss en testbil. Det är dock i dagsläget osäkert när det kan bli av.


Nyss landade engelska motormagasinet Auto Express på mitt skrivbord. Bland innehållet: testduell mellan Saab 9-5 TiD SE och Skoda Superb 2.0 TDI CR. Auto Express kallar det för test men med svenska mått mätt är det egentligen bara en något utbyggd provkörningsduell.


Nå, hur gick det då för 9-5 mot Superb?


Jo, Skodan vann med 20 stjärnor mot Saabens 17. Det var bara när det gäller design som 9-5 slog Superb, enligt engelsmännen. Interiört fick bilarna samma betyg medan Skodan ansågs ha vassare köregenskaper, vara överlägset mera ekonomisk och dessutom miljövänligare.


Revansch för Saab på hemmaplan?


 

Taggar:

Kommentarer

#1
Patrik
2010-08-05 21:54

Detta måste vara riggat, ett skämt! Jag har själv provkört nya SAAB 9-5 och har inte kört någon bättre bil och då har jag provat åtskilliga tyska bilar på Autobahn under det senaste året. Skoda kan jag inte tro matchar SAAB 9-5.

#1
AL
2010-08-05 22:09

Visst är Skoda säkerligen en trevlig vagn men för en person som undertecknad, där komfort är en särskilt viktig gren, kan den aldrig slå 9-5. Jag kan inte tänka mig att Skodan är tystare, snarare tvärtom betydligt bullrigare och stötigare vilket gör den till ett sämre val. Skodan skall och bör nog därför snarare jämföras med Opel Insignia - där utgången torde falla ut till Skodans favör. MVH AL

#1
Hasse
2010-08-06 11:09

Det gäller att ha ett stort däck och fälg -konto om man kör Skoda Superb! ;-) Kolla på:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/100607-skoda-superb-dack/index.xml

#1
CRISTER
2010-08-06 17:35

AL:Ditt tyckande verkar vara en övertro på SAAB och fördomar mot SKODA och OPEL.Eller har du någon fakta som inte jag vet?Har själv en Insignia och har provkört nya 9-5 och tyckte det var en bra bil men inte bättre en Insignian.Skoda vet jag inte hur den är men kan inte tro att Superben är sämre.

#1
Roland
2010-08-06 19:32

Tids nog kommer marknadens dom. Dvs kunderna gör sitt val. Bra bilar säljer bra. Dåliga bilar säljer sämre och försvinner från den stenhårda och överproducerade marknaden.
Status och prisvärdhet är två stora drivkrafter som håller känslorna svallande hos köparna.

#1
THUNDER
2010-08-06 20:09

NÄR ska man förstå att svenska bilar är inte så unika! Till och med asiatiska bilar har blivit mycket bättre! En en gång påpekar jag att volvo har köpts upp av kina!

#1
AL
2010-08-06 20:51

Ja Crister, jag har provat Opeln och undrade om det var något fel. Den lät som ett tröskverk inuti med ett fruktansvärt vägljud! Mycket kan ju i och för sig ha att göra med att jag själv åker Audi A6 - som är välisolerad. Men mina upplevelser bekräftas också av mätningar genomförda av Auto Motor und Sport - där nya 9-5 tillhörde de tystaste i klassen medan Opel Insignia är bland de bullrigare de testat(kontra sina konkurrenter). Mot den bakgrunden kommer jag aldrig kunna välja en Insignia framför en ny 9-5, jag avskyr buller och vägljud i synnerhet. MVH AL

#1
CRISTER
2010-08-06 21:55

AL:Jag har ingen erfarenhet av AUDI A6,men det låter ju som en dröm att den är så tyst.Däremot undrar jag vilken tum det var på däcken när du provade Insignian.Jag har 17 tum Michelin och dom är tysta på Insignian.(skall vara så på ecoflex 2.0 diesel 160 hk)SAAB 9-5:an hade också 17 tum och var lika tyst.Tyvärr har Opel modegrejen att ha 18,19 och 20 tumsfälgar som passar på autobahn men inte på grov asfalt i Sverige.Alla tester som jag har läst så har Insignian varit utrustade med 18 o 19 tumsfälgar och dom passar inte på vår asfalt.

#1
Johan
2010-08-06 22:00

Kolla in Aftonbladet Plus test av nya 9-5. Den är avsevärt tystare än nya Mercedes E-klass!

#1
Christer E
2010-08-06 22:43

Vad gör att en bil blir någons favorit? Komfort och pris är ju viktigt såklart. Status också, framförallt för statusjagare.... Kat tog ut en Superb i maj 2009. Körde 6000 mil på ett år. Bytte sedan jobb och fick ut en ny Superb i juni 2010. Tidigare hade jag några Volvo och en Saab 95(06:à). Jag kan säga att superben är i mina ögon outstanding. Jag kan säga att jag har ett leende på läpparna varje arbetsdag jag ska ut o kära. Otroligt mycket bil för pengarna och härlig att köra. Diesel 170 hk och DSG.

#1
AL
2010-08-07 02:07

Jag är medveten om problemet med feta däck och vägljudet Crister (tror det var 18 på Opeln). Hade för några år sedan en Mondeo med 18 - som sedan byttes till en miljöfocus med 16 (=gratis parkering), båda var en katastrof avseende vägljud. Focusen var till och med så jobbig att jag körde längre sträckor med öronproppar. När jag sedan skulle byta igen orkade jag inte med mer buller utan valde en A6 - just eftersom att jag vet att de dyrare tyska bilarna brukar vara ljudisolerade (har haft BMW 5-serie tidigare). Denna vagn kan man därför köra 80-90 mil med - utan huvudvärk, vilket också gäller Volvos samtliga stora bilar. Nya 9-5 lär enligt testerna vara i samma klass. Men Opel spelar inte i den ligan, den hör hemma bredvid en Mondeo och det gör jag aldrig om. Allt detta går också att påvisa, både genom mätningar men också det enkla faktumet att en sportig chassisättning ger mer buller (vilket även gäller en A6 om den utrustats med sportchassi). Opeln är mot den bakgrunden inte lika tyst som en ny 9-5 - inte ens med mindre däck. Man har helt enkelt valt bort isolering till förmån för lägre förbrukning(?) eller så använder man hårdare bussningar i bakvagnen (som då släpper igenom mer vibrationer=högre buller). Så i fallet ljudkomfort får man faktiskt en väsentligt högre kvalitet om man väljer ett prestigemärke, därom råder det ingen tvekan. MVH AL

#1
AL
2010-08-07 16:51

Jag citerar en annan motortidnings slutomdömen av Insignia där den kom sist i jämförelse med Audi A4 och Passat CC:
"Snygga Insignia är inte tillräckligt komplett för att vinna testet. Vi efterlyser bättre komfort och lägre törst".
Bullermätningen visade där 66 db för Insignia i 100 km/h vilket kan jämföras med en Volvo S80 - som ligger på 62 db i samma hastighet. Nya 9-5 lär enligt testerna vara ännu tystare så nej, Insignia kan inte konkurrera i grenen komfort med SAAB (eller ens sina konkurrenter uppenbarligen) vilket stämmer väl med mina intryck av bilen. MVH AL

#1
lucidor
2010-08-08 00:19

Saab förlorade skriver du - nu är journalistjävlarna igång och skriver ned Saab igen. Dom har gett sig fan på att få omkull Saab. Dom får väl för lite under bordet förstås.

#1
Roy
2010-08-08 12:12

Nya 9-5 har fått beröm för sin smått fantastiskt lyckade chassiavstämning som gett både bra vägegenskaper, bra vägkänsla och, märkligt nog, också blivit tyst. Dock kan jag tänka mig att Superb ger mer för pengarna rent allmänt och är troligen rymligare överallt, men den klår knappast Saaben på punkterna ovan. Provkörningen kan inte ha varit särskilt krävande.
Sen håller jag med AL om att tystnad är en sällsynt lyx idag och något att trakta efter.
Vi Bilägare har ju gjort en stor bullertest som visade vad man redan visste beträffande flera bilar. Ford har generellt har mycket trevliga köregenskaper på alla modeller, men de är bullriga. I Focus är det smått omöjligt att föra en konversation mellan fram- och baksäte. V70 och Mondeo är byggda på samma bottenplatta (vad det nu är) men skiljer avsevärt i vägbuller.
Vi Bilägare snickrade förresten ihop en egen bedömningsskala utgående från Lexus LS 600h som mycket väl kan vara marknadens tystaste bil. Dessvärre var den skalan allt annat än pedagogisk. Det förekom även felaktigheter i en del diagram med mera, men artikeln hade ändå sitt värde.
För övrigt så är ju inte dB heller det mest pedagogiska när man ska beskriva ljudnivåer. Att man fortfarane använder ett primitivt frekvensfilter för att försöka efterlikna hörseln är närmast skandal. (Inte minst så kan ju infraljuden vara hur starka som helst utan att resultatet påverkas.) Med digitalteknik kan man göra så mycket bättre simuleringar. Det här kan det skrivas mycket om!

#1
Johan
2010-08-08 13:53

Jag har åkt Skoda Octavia. Den bullrar minsann. Superb är förmodligen bättre. Men knappast så tyst som 9-5 och andra Premium-modeller.

#1
AL
2010-08-08 15:25

Jag håller med dig Roy, bullermätningarna är primitiva och skall egentligen tas med en nypa salt. Anledningen till att jag drog fram dem var just eftersom de belyste mina egna erfarenheter.
Insignia och Mondeo är betydligt bullrigare än 9-5 respektive V70. Bilarna är ju billigare så man har väl snålat in på ljudisoleringen för att få ekonomi i det hela (plus att vi har en annan toppbeläggning här i Sverige som drabbar vissa fordon värre än andra).
I fallet Lexus är det en dröm rent bullermässigt. Redan 1992 när jag för första gången åkte i en LS400 undrade jag om jag verkligen plockat väck hörselskydden som jag haft på mig när jag klippt gräset tidigare under dagen. Så en Lexus vore en dröm för en person som undertecknad, men tyvärr allt för dyr (numera är det ju också fyrhjulsdrivna så man slipper instabiliteten i halka som bakhjulsdriften normalt sett innebär).
Focus kommer jag aldrig köpa igen, den må vara underhållande med sin överstyrda karaktär (särskilt i halka) men till vilket pris? Det går absolut inte att åka längre sträckor i den bilen. Då har man rejäl huvudvärk när man kommer fram.
Faktum är att jag vid ett tillfälle körde en XC60 500 mil i sträck, den bilen går tyst och komfortabelt. När jag sedan satte mig i min Ford Focus för att köra ytterligare 50 mil hem kom tröttheten direkt, helt otrolig skillnad faktiskt. MVH AL

#1
Åke
2010-08-08 16:09

Christer E
Skoda är en produkt av Folkvagn med gamla delar som inte går att använda till nutidens bilar. Jag tror du är en sådan som inte känner skillnad på häst o vagn mot en av värdens bästa bilar. Hur någon idiot kan få för sig att testa en Skoda mot en SAAB.

#1
kn
2010-08-08 22:59

Inte många som begriper något här..
"Skoda är en produkt av Folkvagn med gamla delar som inte går att använda till nutidens bilar. Jag tror du är en sådan som inte känner skillnad på häst o vagn mot en av värdens bästa bilar. Hur någon idiot kan få för sig att testa en Skoda mot en SAAB. "
Det absolut roligaste jag läst på länge ;)
Läs på lite fakta innan Du yttrar Dig...

#1
Jono
2010-08-09 10:43

En konkurerande tidning testade nya 9-5 mot nya 5-serie, S80 och A6. Saaben kom tvåa efter BMW:n. Det enda som den egentligen inte kunde matcha var inredningskvaliteten. Dock var Saaben bästa "vägvagnen". Har sett biltester där A6 förlorat mot Superb, mest beroende på den gynsamma prisbilden för Skoda.

#1
Per
2010-08-09 12:49

Skoda Superb med 18" hjul krängde nyligen av ena framdäcket och någon gång även bakdäcket i Teknikens Världs älgtest. Detta hände gång på gång. Skoda är bilar för folk som är helt ointresserade av bilar samt kör sakta och därmed inte behöver väja för älgar.

#1
Jes
2010-08-09 13:20

Jag tycker dock att det är intressant vad utländska motorjournalister säjer om våra sorgebarn (Volvo/Saab). Engelsmännen har inga nationella känslor för varken Skodan eller Saaben ... utom möjligen att James Bond aldrig kört Skoda, hmmm vilket borde vara till Saabens fördel.
Nog är det märkligt om en Skoda kan "vinna" mot en potentiell premiumbil men just i detta testet blev det alltså så. Tiden får visa om 9-5 an uppnår status nog att överleva konkurrensen. Svenska biltester resulterar inte sällan i blågula vinnare men Sverige är en liten marknad.

#1
Anders
2010-08-11 22:38

Både SAAB 9-5 och Skoda Superb är eligt min uppfattning toppenbilar. Jag håller dock med om att SAAB:en har snyggare linjer. Har åkt i 9-5 (TiD) och den var både tyst, rymlig och bekväm. Skoda Superb Combi har visserligen misslyckats i ett undanmanövertest i Teknikens Värld då man överlastade bilen och hade fel däcktryck (pga felaktiga uppgifter från Skoda). Fler bilar skulle nog drabbas av problem i undanmanövertest under liknande förhållanden. Skoda Superb (kombisedan) slog ut bl a Volvo S80 i ett Auto Motor & Sport-test för ett par år sedan. Det är knappast så att det är gammal osäljbar teknik som används i Skoda Superb. Faktum är att en del ny teknik som tas fram av Skoda används även i Volkswagen och SEAT-bilar. En Skoda ska vara ett bra köp, bra kvalitet, rimligt pris, större utrymmen än konkurrenterna. Men tyvärr är de inte så billiga längre.

#1
Bertil
2010-08-17 15:12

Det var väl väntat att den skulle förlora bitterheten bland motor skribenterna är fortfarande stor, dom kann inte komma över att det inte blev nerläggnining av Saab fabriken, som dom spådde att det skulle bli dom är ju experter på bilar dom fick fel och dom har inte torkat tårarna ännu, det är fel bil för stor går inte att sälja lik tidningen dagens industri så gör dom fortfarande vad dom kann förr att misskriditera ägarna, Kina köpte Volvo där hör man ingen kritik men det är ju volvo.

#1
Messerschmitt
2010-08-29 21:48

Bättre en Saab på parkeringen än Mona i regeringen.

#1
Johan
2010-08-31 22:35

Provkör bilen innan vissa av er lägger en kommentar. Det är det bästa sättet för en rättvis bedömning. Eller? Bra inlägg Roland!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.