Bild
Nästa artikel

Saab 9-3X - sist och bäst

Det har varit mycket snack om Saab på jobbet sen beskedet kom i förrgår att Koenigsegg drar sig ur. Till skillnad från många kommentarer på nätet så har jag inte hört någon yttra sig skadeglatt.


Det är för bedrövligt att det ska sluta (?) så här.


Lite ironiskt också att vi just nu har en Saab 9-3X inlånad för att göra stortest på. Frågan har uppstått om huruvida vi ska fullfölja testet?


Självklart ska vi det, tycker jag. Det är högintressant att få ett besked om hur 9-3X står sig mot konkurrenterna, även om det skulle vara det sista nybilstestet av en Saab som Vi Bilägare gör.


Jag har just varit ute och provkört 9-3X en sväng och om det skulle vara den sista modellen som monteras i Trollhättan så tycker jag att Saab slutar med flaggan i topp.

Taggar:
Saab 9-3X - sist och bäst

Kommentarer

#1
Johan
2009-11-26 16:55

Låter konstigt att man ens kan tänka så!? Är ju en bil som folk iaf en liten skara vill höra om och möjligen köpa.

#1
Samuel
2009-11-26 17:00

Grattis ALLA ni motorjournalister som har lyckts skrämma bort SAAB´s alla bilköpare som istället valt att köpa ett annat bilmärke istället. Nu måste ni vara glada eftersom ni har lyckats göra 10 000 tals SAAB anställda arbetslösa! Tack vare eller På grund av er riskerar SAAB att försvinna. Jag kommer att säga upp min prenumeration på Er tidning och ge mina pengar via en prenumeration på en utländs motortidning istället så kanke ni också blir arbetslösa. Ni har verkligen skrivit ned SAAB så till den grad att ni verkligen borde känna en stor kollektiv jante skam!!!!!

#1
Samuel
2009-11-26 17:05

Grattis ALLA ni motorjournalister som har lyckts skrämma bort SAAB´s alla bilköpare som istället valt att köpa ett annat bilmärke istället. Nu måste ni vara glada eftersom ni har lyckats göra 10 000 tals SAAB anställda arbetslösa! Tack vare eller På grund av er riskerar SAAB att försvinna. Jag kommer att säga upp min prenumeration på Er tidning och ge mina pengar via en prenumeration på en utländs motortidning istället så kanke ni också blir arbetslösa. Ni har verkligen skrivit ned SAAB så till den grad att ni verkligen borde känna en stor kollektiv jante skam!!!!!

#1
patrik
2009-11-26 17:21

Samuel
Det är nog inte de svenska motorjournalisterna du syftar på...
för i sverige har väl Saab större andel än övriga världen
men köp en tidning från ett land där Saab har större andel i procent än i sverige (om du hittar nån)

#1
Tommy Wahlström, Vi Bilägare
2009-11-26 17:33

Jag tillhör dom som är mer tveksamma till testet. Inte för att bilen skulle vara ointressant utan för att jag frågar mig vilket värde det har för konsumenten att testa en bil som kanske inte längre säljs tidningen går i tryck? Men om du, kära läsare, vill ha testet, böjer jag naturligtvis mig för det.

#1
Hasse
2009-11-26 18:08

Jag kan inte komma på något test eller provkörning i någon utländsk motortidning där SAAB de senaste 5 åren hammnat i topp eller fått superlativer....Däremot i svensk (ja, även nordisk motormedia) så har man fått höga betyg..så Samuel, du har fått något om bakfoten.
Men det är iallafall förbannat tråkigt att kommer att försvinna för tex 9-3 x är en mycket bra bil

#1
Roy
2009-11-26 18:12

Naturligtvis ska ni fullfölja testet!
Ingen VET faktiskt hur det kommer att bli, vare sig med modellen eller med Saab som helhet.
Om det nu skulle visa sig att inte ett enda ex av bilen kommer att säljas, så kan åtminstone Saab få trösten av ett förmodat positivt test.

#1
Ragnar
2009-11-26 18:16

Samuel, det där inlägget var väl tramsigt i högsta grad!
Det är väl inte Vi Bilägares journalister som har gjort att SAAB har råkat illa ut.
Nej lägg skulden på tidigare ägare Investor, GM och den tilltänkte nya ägaren Koenigsegg, som har våldfört sig på SAAB genom att suga ur så mycket som möjligt ur produktionen utan att återinvestera i tillräcklig grad. Och vad gäller Koenigsegg ha stora drömmar utan tillräckligt med substans och kapital.
Men i skrivande stund vet vi inte vad som händer och det är bara att hoppas på att SAAB lever vidare. Jag tror det faktiskt för trots allt, skulle det läggas ned så drar det med sig så mycket annat i förlängningen, många arbetslösa, kanske Volvos ägare börjar fundera i andra banor om framtiden och inte minst för hela fordonsindustrin i Sverige.

#1
EMIL HAMMARLUND
2009-11-26 18:34

Jag tror att de flesta är intresserade av att läsa testet, framförallt för att se hur den eventuellt sista modellen från Saab blev.

#1
Raphael
2009-11-26 21:10

Ragnar, Koeningsegg har både drömmar, substans och kapital. Men GM är inte världens lättaste förhandlingspartner, se bara på misslyckandet med Opel och de segdragna förhandlingarna där GM plötsligt bestämde sig att inte sälja Opel fast de hade tecknat avtal om köp med Magna! Det är klart att med sådant strul och villervalla fram och tillbaks hos GM så är det ingen bra sits för Koeningsegg som behöver tydliga och klara besked och en ordentlig tidsplan för övertagandet för att de ska kunna ta över. GM kunde inte ge dem detta och då blev en del av Koeningseggs finansiärer nervösa, med all rätt.

#1
Malte
2009-11-26 21:14

Klart ni skall prova vidare så vi får se hur en gammal konstruktion klarar sig mot det nya moderna, kanske går det bra kaske inte men om ni inte fortsätter får vi ju inte veta.

#1
pg
2009-11-26 22:22

Om ni nu är så nyfikna på bilen, varför inte provköra själva och bilda en egen uppfattning.
Jag har provkört, tyvärr finns det bättre alternativ.

#1
Emme
2009-11-26 22:44

Koeningsegg har kapital? Vart då någonstans?
Nej att Koeningsegg inte köpte Saab var det bästa på länge. Har aldrig trott på affären.
Hoppas bara Saab överlever.

#1
Jonas
2009-11-26 23:30

Ja en sak är säker TV4 SVT AFTONBLADET EXPRESSEN VI BILÄGARARE och allt vad ni heter ni har verkligen lyckats med att hjälpa till att få SAAB på fall!!! GRATIS GRATIS!
Senast ikväll på TV4 så informeras man om att våra bilar kommer att sjunka 10-20% vilka oerhörda problem med garantier mm det blir SKÄMS PÅ ER!!!
VARFÖR MÅSTE VI SVENSKAR VARA SÅ SKADEGLADA???
EN ITALIENARE KÖR ITALIENSKT OCH ÄR STOLTA ÖVER DET
EN TYSK KÖR TYSKT OCH ÄR STOLT ÖVER DET mm mm
MEN EN SVENSK HAN SKRATTA OCH NJUTER NÄR DET GÅR DÅLIGT FÖR NGN ANNAN ????
Vad är problemet??? Fatta vad som händer det är ingen lek!

#1
Per_K
2009-11-26 23:50

Kanske inte den sista modellen från Saab ändå...
I tisdags startade faktiskt produktionen av den nya 9-5'an, och jag undrar om inte GM gradvis kommit till slutsatsen att man vill behålla Saab i stället för att sälja till kineser (BAIC). Det finns tecken som tyder på att det var förhandlingen mellan GM och BAIC som skar sig. Kanske har GM insett Saabs rätta värde, och potentialen i den nya 9-5'an.

#1
Lupo
2009-11-27 08:24

Det är synd att Saab är nere för räkning.. Men vad kan man förvänta sig egentligen? De har sålt sina bilar för billigt, deras timing har varit helt fel med nya modeller, dessutom är bilarna törstiga som få. Jag är dock övertygad om att de lätt skulle kunna tillverka bilar med förtjänst, med ett annat ledarskap. Som det är nu håller inte konceptet. Saab kännetecknar innovativa lösningar och nytänkande. Hoppas Saab klarar sig..

#1
Lägerleffe
2009-11-27 11:04

Så klart att ni ska fullfölja testet. Att avstå vore att säga good bye och farväl till Saab och att anse att det inte finns någon framtid.

#1
Pelle
2009-11-27 14:02

Fullfölj gärna långtestet - så får vi se om inte även denna bil 'faller igenom' som alla saabar brukar. Kass kvalitet och dessutom en design som är ett riktigt lågvattenmärke. Nä ingen saab för min del - det finns bra andra bilar, ja nästan alla andra fabrikat......

#1
David
2009-11-27 14:49

Saabs personal jobbar häcken av sig för att ha en egen produktion i Trollhättan. De agerar som en producent. Våra media ska självklart stimulera fortsatt produktion, och inte vara någon domedagsprofet. På det sättet kan vi aldrig komma vidare. Ett objektivt test med fokus på produkten och inte framtiden. Den känner vi ändå inget till om, bara spekulationer.

#1
hector poirot
2009-11-27 19:46

http://www.aftonbladet.se/bil/article6195532.ab

#1
pg
2009-11-27 19:50

Jag tycker ni är lite för negativt inställda till Saabs framtid, vilket kanske även jag är. Men även om Saab försätts i konkurs, finns väl chansen att det finns någon intressent som kan bilda nytt bolag. man har ju redan en ny bil klar, som man får till skänks utan egna utvecklinskostnader.
Saab har kvalitetsmässigt blivit bättre under samarbetet med GM. Dock har 9-5 an halkat efter på grund av motståndet mot att 9-5 an skulle förses med samma drivlina som 9-3.
Visst tycker jag synd om alla Saabfrälsta om Saab läggs ner. Jag har inte heller glömt anställda vid fabriken.
Hav tröst i så fall. Drivlinan finns ju kvar i Opel, vars teknik delas med Saab. (9-3 och nya 9-5).
Självfallet har pressens negativa kommentarer till att Saab har utrustning gemensamt med Opel, så fort Saab har problem, en skuld till nergången i försäljningsstatistiken. Nu är det ju faktiskt så, att Opel inte har några som helst problem på den punkter Saab haft.
Mitt hopp för Saab, är att det blir ett mindre företag, med bättre leveranskontroller. Som det är nu, är inte Saab på något vis bättre än Opel, man ligger ungefär lika kring medelbilen. Det krävs åtgärder likt BMW och Toyota för att komma till deras nivåer. Men risken är då stor för att bilen blir för dyr för gemene man.
Åter till försäljningsstatistiken; I utlandet har ju nergången varit betydligt större än i Sverige. Där har ju pressen inte skrivit om Saabs problem på samma sätt som i Sverige, (om de skrivit något alls). Så det där med pressens skuld kanske man ska ta med en nypa salt ändå?

#1
GILLAR SAAB
2009-11-27 21:45

Varför hör man och läser i tid och otid att ingen vill ha Saab. Att försäljningen av Saab minskat beror naturligtvis endast på oron för framtiden för tillverkaren hos presumtiva köpare. Det är inte större fel på själva bilarna än på andra.
Själv bortskämd med bara Saabar, fn en 9-5 Aero -00 sen ny. Inga problem. Landsvägsförbrukningen kan vara ned till 0,76 utan ansträngning och säkert lägre om man inte nyttjar resurserna. Är en lika gammal och motsv. Volvo snålare?

#1
Frank Ferro
2009-11-28 00:45

Nej ! testa INTE bilen som inte säljs Fan! Halva tidningen skulle gå testet till en bil som är samlarobjekt.

#1
Anders E
2009-11-28 01:17

Självklart ska ni testa 9-3X ! Det ska bli mycket intressant att läsa om hur den står sig mot nya Legacy.

#1
Calle P
2009-11-28 09:37

Frank har rätt! Det är väl mycket bättre att testa bilar som man kan köpa? En konsumenttidning som Vi Bilägare ska inte heller lura folk att köpa en ny Saab av nostalgiska skäl. Naturligtvis är det ett vågspel på grund av osäkerhet om garantier och andrahandsvärde! Jag trodde Vi Bilägare var en seriös tidning!

#1
Patrik
2009-11-28 10:41

Nä fy fan för er negativa människor som sitter på forum efter forum och dikterar världsordningen och alltings kommande slut, om ni tror att media är oskyldiga till vardagliga beslut så har ni precis vaknat ur koman och jag kan berätta att en del av lågkonjukturen är att alla drar ner på inköp dvs. konsumtionen minskar , det blir mindre pengar i omlopp, visst att många blivit varslade men hela sverige har ju inte blivit det så därför menar jag att media kan spela en roll när det gäller konsumtion och så är det ju kolla bara på företagen som tar tillbaka varsel var det verkligen behovsprövat eller var det utifall att för det ser illa ut när man tittar i tidningen och så varslar ju en del andra också .
Ni alla är så jävla svenska : gnäller i forumen och hejar alltid på den som vinner skitsamma vem det är, ta tag i era liv nu och visa framfötterna istället.

#1
Simon
2009-11-28 13:15

Det klart att ni kan testa denna urtidsödla, när Volvo släppte 7 snålmodeller så kommer SAAB med förhöjd fjädring och plastbitar....:)
När bilfabrikanterna inser att marknaden vill ha mindre billigare bilar, då kommer SAAB med 9-5..

Snacka om att vara helt fel i tiden..

#1
Emme
2009-11-28 15:47

Simon: Inte så konstigt när GM inte lät dem släppa 9-3x och en ny Saab 9-5 tidigare.

#1
Runar
2009-11-28 17:06

Fast om dom testar Saab så innebär det att det är någon annan bil som INTE blir testad! Vilken bil väljer ni bort till förmån för ett märke som förmodligen går i konkurs innan årsskiftet?

#1
Troels Grum-Schwensen, Designer og Arkitekt
2009-12-11 23:20

Mærkværdigt som så mange svenskere er negative overfor Saab: Et af de få bilmærker der har bibeholdt en vis karakter og orignalitet. Har stået for pionerånd, innovation og godt, rent design. Svenskere burde være stolte af dette bilmærke og kæmpe for dets overlevelse. For min skyld kunne de nedlægge alle øvrige GM-mærker! (som er dybt tråkige og ikke har bidraget innovativt)

#1
pg
2009-12-13 19:18

Jag tycker inte att den här Saaben är något märkvärdig. Vägegenskapsmässigt har Insignian ett stort övertag med sitt flexridechassi. I läge sport är Insignian avsevärt snabbare på riktigt halt väglag. Prova gärna själva och gärna samma dag på identiska vägsträckor.

#1
Randalv
2010-01-07 12:43

Support SAAB, buy one!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.