Bild
Nästa artikel

Respekt, Tingvall!

När trafiksäkerhetsdirektören Claes Tingvall först lanserade Nollvisionen 1995 gapflabbade hela omvärlden, säger han i en intervju i tidningen Motorföraren.

Hans chef på dåvarande Vägverket, generaldirektör Per-Anders Örtendahl, varnade honom för att Nollvisionen skulle kosta honom jobbet.

Ja, vi var många som avfärdade Nollvisionen som en korkad utopi men Tingvall stod på sig. Idag framstår motståndet mot Claes Tingvall som det utan tvekan mest korkade av alltihop.

En vision om att uppnå noll döda och skadade i trafiken är väl en fullständig självklarhet. Det som vi hakade upp oss på var att Nollvisionens mål var omöjligt att uppnå.

So what? En vision är en vision och Nollvisionen uppstod när Vägverket fick frågan av kommunikationsminister Ines Uusmann om hur man ville formulera målen för trafiksäkerheten.

– Noll döda såklart, blev svaret och något annat besked från människor som arbetar med trafiksäkerhet var förstås otänkbart.

Claes Tingvall är värd både stor respekt och beundran för sin vision när det gäller trafiksäkerhet och sin envishet att framhärda.

Taggar:

Kommentarer

#1
2012-02-06 11:48

Hur kan man vara värd respekt och beundran för något som alla inser är omöjligt...?

#2
2012-02-06 12:11

Jag sällar mig frivilligt till de korkade (snudd på peronangrepp där, Håkan, eftersom motståndet (eller rättare sagt ifrågasättandet) utgörs av individer) ... Jag har dock inget emot själva tanken - bara hur den genomförs: Övervakning, övervakning, övervakning, övervakning, övervakning, övervakning, övervakning, övervakning, övervakning, övervakning, övervakning, övervakning, övervakning, övervakning, övervakning i det oändliga. Och det kommer att komma änu mer. Stasti, KGB och Gestapo i ett elektroniskt, lagligt utförande. Tingvall måste bort. Det enda vettiga som har införts - och som inte kan kallas övervakning - är mötesseparerade vägar, alltså 2+1-vägar.

#3
2012-02-06 12:15

Ja han har kämpat i motvind för att rädda liv. Det är känsligt att ge sig på folks bilkörning, speciellt när de sällan ser följderna. För det är inte ofta man kommer fram till en dödsolycka eller ens ser en med personskador när man är ute och kör. Trotts att många dödas och skadas i trafiken varje år. Att då få förståelse för nya hårdare regler är inte lätt.

#4
2012-02-06 12:44

Bra fråga Simon. Skulle gärna vilja ha svar på den.

#5
2012-02-06 13:04

Det jag tycker är konstigt är att det är okey att röka ihjäl sig, supa ihjäl sig, knarka ihjäl sig och här pratar vi om många tusen döda per år.... Bara du inte kör ihjäl dig...?????

Svaret är att staten inte kan tjäna pengar på missbruk, men trafiken kan de tjäna storkovan på, det handlar om pengar och de har lyckats lura svenska folket att detta är det mest fruktansvärda...

Jag tycker det är helt otroligt att inte fler dör i trafiken, självklart så ska vi jobba vidare med säkerhet och förbättringar, men det är något annat än vad det här handlar om....

#6
2012-02-06 13:53

Nåja, jag tänker inte sälla mig till skaran som gör vågen för Tingvall. Han har hasplat ur sig alldeles för många dumheter för att tas på allvar.

"Antisladdsystemen i många moderna bilar är så bra att på en modern bil med antisladdsystem kan man klara trafiksäkerheten med dubbfria däck"

Lte senare:
"”Om alla som i dag kör med dubbade vinterdäck byter till dubbfria väntas antalet dödsolyckor öka med cirka 15 per år."

Om han nu vore en "normalbegåvad svensson" vore det kanske förlåtligt, men han ska tydligen vara professor inom området... märkligt nog.

Simon har en bra poäng.

#7
2012-02-06 14:00

Klart man skulle jobba med säkerheten. Kanske de sänker tilllåtna hastigheter ytterligare, så blir det snabbare att ta sig till fots än att köra bilen till jobbet. Då blir det ingeting att övervaka. Fast jag är inte säkert om det verkligen minskar antalet döda.Man kan t.ex. frysa ihjäl om man skall gå 5 mil vid -30 grader. (Försökte att skoja lite men det vart inget bra skämt). I så fall är det kanske bättre att ge upp? För det är faktiskt ren utopi. Varför kämpar man inte för dem som svälter i t.ex. Afrika istället? Där dör tusentals!

"Kapten", övervakning = kontroll, och mötesfria vägar är ett slag kontroll. Alltså 2+1-vägar = övervakning med ;)

#8
2012-02-06 14:07

vad tusan har svälten i Afrika med svensk trafiksäkerhet att göra? hur menar du att dessa 2 står mot varann?

#9
Omberg
2012-02-06 14:40

Om det nu räckte med övervakning, då skulle det väl bara krävas att vi övervakar oss själva ute i trafiken.
Nej tyvärr, det är de små, små, detaljerna som ger effekt på trafiksäkerheten.
Jag har erfarenhet av Grekland där trafiksäkerheten är sämst i Europa.
Man kan ju börja med att jämföra, fordonen, gator och vägar, trafikmiljön och folket som bara finner sig i eländet.
Ta bara en sån detalj som skyltningen efter vägarna. Det kan stå en ensam 30 skylt efter vägen som alla passerar i minst 70 km/h.
Det värsta är nog ändå bilarna, som saknar belysning, effektiva bromsar, mm. mm.
På tal om belysning så vill lämna ett litet tips till alla mackägare som skulle kunna sätta upp ett par speglar och markera en ruta där man kan stanna bilen för att kolla alla lampor på bilen .
Bara ett av många exempel på att alla små bidrag kan ta oss ett litet steg nämare nollvisionens mål.

#10
2012-02-06 14:49

Ersätt airbagen i ratten med en sjutumsspik så lugnar nog folk ner sig!

#11
2012-02-06 15:35

Det är jättebra att vi siktar på noll döda i trafiken!
Men att sänka hastigheterna för att vägarna är så otroligt dåliga utanför 08:a området är fel väg. När man åker på stora riksvägar med spår som krondiken där man får vattenplaning vid allt över duggregn följer inte den visionen. Reparera även vägarna utanför Stockholm!
Reduceringen av riktiga poliser som rör sig utan för kontor är också någonting de borde ändra på. Trots att jag kör mycket, även vid fyllekörningstider blir jag inte stoppad oftare än ca vartannat år.
ANPR borde införas i alla polisbilar (goggla på ANPR).
För de som inte sett polisprogrammen på TV4Sport, engelsmännen fångar otroligt mycket "drägg" som rör sig i traffiken med detta system. Ofta är de som kör oförsäkrat/skattad även drogpåverkade eller saknar körkort.
Jag tror knappast att England är värre än Sverige på den punkten, dock är risken att åka fast i Sverige mycket mindre.

För alla som sett Sveriges värsta bilförare, sparka alla de som godkänt dessa bilförare! Skrämmande att man kan möta någon som inte vet vilken pedal som gör vad, som inte kan några trafikregler alls och som dessutom kör som trafiken är ett TV-spel!

#12
2012-02-06 16:58

Konstigt att så många är emot att alla skall överleva i biltrafiken. Nollvision finns ju både både för flyg och tåg. Dom flesta olyckor i alla trafikslag beror på den mänskliga faktorn. Eftersom det sitter en mänsklig faktor som förare i varje bil är det är naturligtvis oändligt mycket svårare att uppnå nollvisionen i biltrafiken. Men självklart ska vi ha nollvision även i biltrafiken. Ju längre vi kommer mot "självkörande" bilar minskar den mänskliga faktorn och nollvisionen blir lättare att uppnå.

#13
2012-02-06 17:08

@ bh06306, jag uppfattar inte att så många är emot nollvisionen, däremot inser vi att det är omöjligt och varför bara inom trafiken när så många dör av alkohol, tobak och andra droger, vart är alla stora satsningar där...?????

Nej jag säger som innan, det här handlar bara om pengar...!

#14
2012-02-06 17:12

Undrar just varifrån bh06306 har fått att folk är emot att alla skall överleva i trafiken. Men bh kanske avser dem som på goda grunder konstaterar att detta är en omöjlighet.

#15
2012-02-06 17:42

Skilj på visioner, intentioner och mål!
Och var inte så förbannat fantasilösa - ja, somliga har fantasi så att det räcker och blir över, men tänk utanför de egna ramarna, med fantasi.

#16
2012-02-06 17:46

Men Simon, alkohol, tobak och andra droger är väl inte Tingvalls bord?
.
Självklart är nollvision det helt rätta svaret. Vad annars?

#17
2012-02-06 18:07

Hur kan psykopater få körkort. Det är ju många av dom som kör som dårar i trafiken. Finns ingen test innan dom får körkort.
Nollvision i trafiken är i princip flum.
Man kan jobba för nollvision i allt. På sjön, bergsklättring, jakt, ja listan kan bli lång.
Men ganska svårt att få till. Människan är för olika till läggning.
Precis som nån skrev om Sveriges värsta bilförare.

#19
2012-02-06 19:03

I stort sett håller jag med leifer i hans inlägg, men slutklämmen "Nollvisionen har inneburit också en pinnjakt för polisen på små fartöverträdelser, rena fällorna för att sätta dit vanligt hederligt folk på 30-sträckor dagtid." protesterar jag emot. 30-sträckorna finns nästan uteslutande vid dagis, förskolor och vanliga skolor. I de områdena vistas det vanligtvis många barn - de flesta utan minsta begrepp om trafik. Vid just 30-begränsningar anser jag att folk gott kan pröjsa böter och lämna in körkort om de inte begriper bättre än kör i typ 55 km/h. Däremot håller jag med om resonemanget när vi kommer utomorts och hastigheterna ligger på 70 km/h och uppåt. Att då stå där och plocka in folk som kör i 95 km/h på 90-sträckan är ett rent oförskämt sätt att sätta dit vanligt hederligt folk - samtidigt som asfalten uppvisar flera centimeter nerkörda spår som kan ge upphov till helt överraskande kast, samtidigt som en del kör om längre fram i skymda kurvor, kör om över backkrön, ligger tre meter bakom framförvarande, samtidigt som asfalten saknar streckmarkeringar och är så hålig att inte ens de mest vana förarna hinner väja eller förhindra nackskador när huvudet studsar upp i taket, vägen kantas av stora träd och så vidare. Men för att skydda de små i samhället (barnen) har jag faktiskt inga problem med att snuten "sätter dit" tanklösa bilister som "blåser på" på 30-sträckor.

#21
2012-02-06 22:27

leifer, nu resonerar du urdumt (som vanligt). Står det 30 på skylten så står det 30. Punkt slut. Det spelar ingen roll om du kommer där för 611:e gången ("av gammal vana") eller för första gången. Förutom 30-skylten ser man tämligen omgående på omgivningen vilken typ av område man kör i.

Men det dummaste i ditt inlägg, leifer, är när du skriver att 30 är en svår hastighet att hålla då den känns väldig onaturlig för en bil och att det skulle vara lätt att då och då köra lite för fort. Men herregud leifer, du som har berömt dig för din utomordentliga körskicklighet! Hur i hela friden kan en sådan mästare på bilkörning som du bomma detta? Skandal!

Varje gång du skriver ett inlägg ser man tydligt att ingenting tycks passa dig. Det är fel på allt och alla, och det är bara dina synpunkter, tankar och idéer som räknas som riktiga och giltiga. Ser du inte själv hur du skriver?

#22
2012-02-06 22:27

Det är inte Man som bekostar vägarna utan Vi.

#25
2012-02-07 01:19

Fan, ska jag behöva tjata?
Skilj på visioner, intentioner och mål!
Om man har en vision så innebär det att man oförtröttligt strävar mot denna, även om man vet med sig att den är ouppnåelig.
Det känns betydligt mer hedervärt än att gnälla över sin egen oförmåga att hålla 30-gränser - och dessutom skylla denna oförmåga på andra, de där myndigheterna som minsann "borde ägna sig åt vettiga saker som att jaga dom riktiga bovarna och inte sätta åt oss hederliga medborgare när vi råkar göra ett misstag!". (Ett tänkt citat från den där förnärmade, oförvitlige medborgaren som tillåter sig själv, i egenskap av att vara en så mycket bättre förare än alla andra, att tolka lagen efter eget huvud - vilket inte hindrar höga vederbörande att omedelbart klanka ner på andra som gör sammaledes.)

Vem trodde att jag än en gång skulle instämma i Kapten Oberkommandos kommentar...

#26
2012-02-07 07:49

Jag har inte läst statistiken men det skulle inte förvåna mig om typ INGEN i Sverige dog på en 30 strecka under 2011 (någon som vet?). Föreställ er vad det skulle innebära att köra på och eventuellt döda någon på en 30 strecka, man skulle bara gå och dö själv, hela livet skulle rasa för alltid! Tänk på det. Däremot är jag ganska säker att en hel del oskyldiga dog på mestadels 50 och 70 sträckor. De flesta mäniskor därute ÄR faktisk fartsyndare och det är nästan INGEN som kör lagligt, att säga någonting annat skulle vara en lögn, däremot är Svenskar världsbäst för att köra lagom fort och detta av enda anledning att ordet lagom inte finns i de flesta andra länder (speciellt inte i syd och öst EU). 35 på 30, 80 på 70 och strax under 100 på 90 vägar verkar vara Svensk genomsnitt, det är lite bättre än övriga EU och mycket bättre än Asien (exklusive Hong Kong som verkar vara väl övervakat). Det som jag dock vill uppmana mest för är att vara extra försiktig på 50 sträckor, det går redan för fort när det är mycket folk som går, springer, cyklar, osv. 40-45 bör vara alla människors mål och inte ca 55-60 som det är idag.

#27
2012-02-07 07:59

leifer, tar det ingen ände med dina ogenomtänkta inlägg?

"Eller så är det 30 utanför en skola även sommartid och på kvällar och helger. Respekten för det här tramset blir ju därefter."

Har du leifer, den självutnämnde mästerföraren, missat att dagis och förskolor är fulla av barn även sommartid när földrarna arbetar och alltså inte har semester (allt från 06.00 till 18.00)? Har du också missat att skolorna är tämligen fulla av liv även på kvällar då ungdomar i låga åldrar upp till högstadiet/gymnasiet tränar idrott eller använder lokalerna till andra aktiviteter? Samma sak gäller helger. Ofta används skollokaler också till födelsedagsfester, företrädesvis på helger.

Jag tycker att det är en skam att du inte kan begripa detta. Om du inte kan se hur det förhåller sig i aktuella områden eller än mindre kan förstå tanken bakom 30-gränserna ska du lämna in ditt körkort. Du ska inte köra bil.

Roy (m.fl.), vi är många som har tröttnat på denne leifer. Och inte undra på. Men i grund och botten tror jag att vi tycker lika om mycket. Du och jag hade ett lite "överskruvat" tonläge mot varandra tidigare (precis som läget var med bl.a. Jes), men saker och ting har tack och lov kommit ner på en normal nivå. Jag har inget emot dig. Så egentligen är det inte så konstigt att du instämmer i mina inlägg och jag i dina.

#28
2012-02-07 08:07

Jag kan utan att genera m ig erkänna att jag tummar på fartgränserna ibland. Jag kör inte 70 km på en tom öde väg utanför samhällen mitt i natten bara för att skyltarna säger det, däremot slarvar jag aldrig med 30-50-70 i samhällen, och särskilt inte under dagtid!

För min del fick gärna polisen och kameror stå på 30-sträckor under skoltid, men det sker alldeles för sällan. Däremot är det inte ovanligt att polisen jagar folk som kör 120 på motorväg, vilket är obegripligt!

Trafikverket är ju märkliga, t.ex. då kommuner infört fartsänkning till 30 på grund av dagis, skola och affärer, då överklagar Trafikverket! "Det behövs inte"

Likaså har Trafikverket gjort vägen smalare, och planterat träd mitt i vägen och HÖJT fartgränsen från 70-80! Hur tänker de där??

#29
2012-02-07 10:19

Läs gärna artiklarna där Tingvall uttalat sig om hastighetsbegränsning till 80km/tim och hastighetskameror resp. gångtrafikanter/bilister.

http://blogg.gp.se/trafikbloggen/2012/01/16/skyll-inte-pa-zebralagen/

http://gt.expressen.se/nyheter/1.2675006/fem-ganger-sa-stor-dodlighet-pa-vagar-med-motande-trafik

#30
2012-02-07 10:27

Problemet, som många skriver är att Trafikverket och Polisen fokuserar allt för mycket på hastighet.
Tycker att statistiken för döda på MC förra året visar på hur dumt detta är, då de flesta olyckor var med förare som var påverkade (alkohol eller droger) eller saknade körkort (olovlig körning).
Den mest uppmärksammade var väl idioten som med flickvän bakpå kör ihjäl sig, och så beskylls Polisen för att orsaka detta!?! Han hade ju inte ens körkort!!!
Har sagt det innan, ut med fler poliser i trafiken.
Men noll döda i trafiken kommer vi ALDRIG att uppnå, finns alldeles för många idioter för det.

#32
2012-02-07 11:29

Jes_ "Men Simon, alkohol, tobak och andra droger är väl inte Tingvalls bord?
.
Självklart är nollvision det helt rätta svaret. Vad annars?"

Jo, det är just Tingvalls bord eftersom alla dessa droger tyvärr används i trafiken.
Det är bara det att han inte riktigt förstått detta, utan ensidigt fokuserat på hastighetsgränser och fåniga kameror som inte klarar av att hindra en enda drogpåverkad att köra bil.
Om han nu inte råkar köra på kamerastolpen förstås! :-)

#33
2012-02-07 17:17

Det var nog inte det Simon syftade på saabnisse. Men du har naturligtvis rätt i att alkohol och drogmissbruk i samband med trafik ligger inom Tingvalls affärsområde.

#34
2012-02-07 22:31

Tingvall är nu och då lite underskattad. För sisådär en 10 år sedan hade han också en annan vision: Vi borde alla köra lika tunga bilar, typ 1200 kg, så skulle vi få jämlika krockar. Och jag betalade med mina skattepengar detta snille.

#35
2012-02-08 09:51

He-he, det missade jag, det var ett smart förslag!
Fast 1200kg verkar mycket, det kanske skulle vara 120kg och max 5km/h för att kunna uppfylla hans 0-vision.

#36
2012-02-08 17:53

Jag är själv inte alls imponerad av denne Tingvall. Det var ju han som påstod att mobilprat under körning inte medförde någon risk värd att nämna. Säger man sådant så tycker jag att han har helt fel yrke. Då är man fullständigt inkompetent enligt min mening. Och, var det inte han(?) som också påstod att mc-förare inte kör för fort(ang. förslaget att man skulle ha reg-skylt fram för igenkänning vid fartkameror). Den som sprider sådant strunt får ingen cred av mig. Noll chans.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.