Bild
Nästa artikel

Rekord i kallstarter

Minus 20 grader låter kanske inte så mycket för er som bor i Boden eller Lycksele. Kanske inte heller för er på småländska höglandet.


Men i centrala Stockholm är det riktigt ovanligt kallt.

I natt var det kallaste natten i Stockholm (minus 21,5) sedan 1987 då minus 23 uppmättes.

Eftersom motorvärmare i Stockholm är nästan lika ovanliga som snögubbar i Sahara så slogs det rekord i antalet kallstarter, utsläpp och motorslitage.


Kylan, den vita snön och strålande solsken på det - mycket vackrare än så blir inte vinterlandskapet. Och, efter en kall vinter följer alltid en särskilt varm sommar.

Borsökna utanför Eskilstuna. Vackert men jobbigt för villaägarna.

Utsikten från mitt arbetsrum vid Sveaplan i Stockholm skyms av nästan meterhögt snödrev.

Taggar:
Rekord i kallstarter

Kommentarer

#1
McTar
2010-02-22 12:42

Vackert, men du får det räcka! Igår skottade jag 3,5h innan jag fick ut bilen på vägen. Tur att det var söndag ;-)

#1
Benny Ödman
2010-02-22 12:46

(Efter en kall vinter följer alltid en särskilt varm sommar.)
Senaste riktigt kalla vintern var 1987 och sommaren 1987 var den sämsta i manna minne....
Hoppas det var ett undantag i regeln...

#1
Daniel
2010-02-22 13:17

Tycker de låter lite roligt. Att stockholmare har mindre motorvärmare än dom som bor längre upp. Har sätt massa bilar med motorvärmare. De är i dagens läge många som köper till detta, då dom köper ny bil. Just eftersom de knappast är nån kostnad.
Och sen undrar jag vad denna reporter menar med motorslitage??? Dagens motorer är inte byggda som i stenåldern. Moderna motorer klarar kallstarter, sliter väl inte mera än bara för att de kallt???
Ja ja han kanske hade fått snö feber, och fick lust att babbla om allt möjligt.

#1
Stefan
2010-02-22 13:59

Daniel..... . .
Ingen motor. Oavsett om den är byggd 1965 1999 eller 2010 mår bra av en kallstart.
Och jo motorn är byggd på samma sätt som ca 80-100 årsedan. Endast förfiningar av konstruktionen är införda sedan dess.

#1
Daniel
2010-02-22 16:21

Ja de klart utvecklingen har gått fram. Men de sliter inte så hårt som alla snackar om. Vet själv att moderna motorer är byggda, av material som tål kyla, samt blir varm snabbare just när materialet är kallt. Just för att motorn inte ska slitas. De sliter, men avsevärt mycket mindre än motorer byggda för 30år.

#1
Krille
2010-02-22 18:46

Har faktiskt jobbat inom oljeindustrin och då med bl.a. motorolja. Oljan smörjer sämre vid -20 än vid +20 oavsett om det är syntet eller inte. En annan faktor är att motorn behöver en fetare bränsleblandning för att gå och denna kan smutsa ner oljan, eftersom en liten del av kompressionen kan tränga ner i oljetråget. Faktum är att det som sliter mest på en motor är just kallstarter. Håller med om att oljan idag är mycket bättre än den var för t.ex. 20 år sedan

#1
Linde
2010-02-22 19:32

Daniel.. Det sliter mycket hårdare på en motor att startas kall. Mycket beroende på att oljan som sjunkit ned i oljetråget är mer trögflytande i minus 20-25 C än vad den är vid +10. Oljepumpen måste få upp ett oljetryck som sprutar genom små munstycken på tex kamaxlarnas lagerbanor. Det går segare med segare olja! Ingen olja=slitage.
Motorerna är visste likadana (i grundkonstruktion) som på stenåldern. De består av olika metall-legeringar som krymper av kyla och vidgas av värme, och förhoppningsvis är den väl sammansatt av legeringar som gör detta vid ungefär samma värmetal. vissa motorer kan du tom mäta hur mycket större de är i varmt tillstånd än kallt! (hela motorn blir längre/bredare)
Det är svårare inne i stockholm att parkera en bil vid ett eluttag (motorvärmare) än ute på landet!

#1
Bo Johansson
2010-02-22 22:07

Det handlar inte bara att ha syntetolja utan också rätt viskositet. Det är skillnad skillnad mellan 0W, 5w resp 10 w vid 20 gradig kyla. Du kör väl med 0W? Den flyter även om det är 60 grader kallt! Dessutom minskar bränsleförbrukningen.
Bosse

#1
MX-Anders
2010-02-23 00:27

En riktigt kallstart sliter ungefär som
Ca: 50-100 mil med varm motor .........
Jag har Alltid bränslevärmare i mina bilar
= Varm motor och kupe var jag än är :)

#1
NONNO
2010-02-23 11:03

Med hjälp av personal, traktyor m skopa frtån hyresvärden o en bussig granne fick vi fram bilen
ur drivorna, här i Berga/Åker, på en timme.

#1
nilwes38
2010-02-23 11:04

Dagens motorvärmare är ett skämt med sin värmekropp som sitter på motorns utsida. Om man inte kan värma kylvattnet direkt i motorsystemet så är denna lösning usel.Hur många kan koppla till el när den är parkerad utom hus? Och vem kan få plats med en en bensin eller dieselvärmare i dagen motorutrymmen? I Stockholm är det modernare med kollektivtrafik under ytan för nu är det stängt ovan mark.
Snö och kyla finns nu i hela landet och att vara i yrkesverksam i en storstad har sina problem om man dessutom bor i en förort.
Är den globala uppvärmningen som är aktuell dagens vinterproblem ?
Bussnisse.

#1
Daniel
2010-02-23 17:33

Jag kör med 5W-30 på vintern i min bil. Samt att jag byter olja och filter varje 1200mil. Innan vintern byter jag, samt under dessa riktigt kalla perioder byter oftare. Ja vi säger väl då att motorerna slits ihjäl. Så kan ni prata om nåt annat. Vet dock att moderna motorer är inte byggda som i stenåldern, de mycket som har ändrats i material val. Och de påverkar extremt mycket hur motorn slits. Daniel :)

#1
Per Karlsson
2010-02-24 00:19

De flesta som bor i städer saknar möjlighet att parkera vid ett eluttag, för att kunna ansluta t.ex. en elektrisk motorvärmare. Detta är även något att ha i åtanke när det diskuteras elbilar och laddhybrider. Förutom minskat slitage skulle man även få väsentligt lägre bränsleförbrukning och mycket bättre komfort med motor- och kupévärmare. Själv hade jag inte tvekat, om det fanns ett eluttag vid parkeringsplatsen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.