Bild
Nästa artikel

Rekonstruktion är dagens modeord

Rekonstruktion är ordet för dagen. Få av oss visste nog för en vecka sedan vad det egentligen betyder.


Nu vet vi desto mer. Det innebär att Saabs fordringsägare blir blåsta på minst 75 procent av sina fordringar.


Rekonstruktion är ett alternativ till konkurs och det kan fungera ibland. Men i Saabs fall? Tillåt mig tvivla.


Visserligen pratas det (i dagens DI)  om en affärsplan i vilken GM lovat ställa upp med 3,5 miljarder om svenska staten garanterar lån på 5,2 miljarder.


Målsättningen i affärsplanen är att öka försäljningsvolymen till uppåt 130000 bilar, vilket skulle ge rejäla vinster redan 2012 och 2013.


Men, har inte Saab och jordens alla andra biltillverkare alltid som målsättning i sina affärsplaner att öka försäljningsvolymen? Det betyder som bekant inte per automatik att det inträffar i verkligheten.


Grundproblemet för Saab är att kunder till produkterna saknas. Det kan vara lätt att glömma i alla nog så lovvärda försök att rädda företaget. 

Taggar:

Kommentarer

#1
Hasse
2009-02-20 14:40

Precis så. Kunder(tillräckligt stort antal iallafall) saknas till SAAB:s produkter. Och vem vill köpa en gammal 9-5 nu? och vem vill köpa en ännu större nya 9-5: a och en mexico tillverkad 9-4X? När de nu kommer ut på marknaden ..

#1
Saabnisse
2009-02-21 18:03

Jag vill !!!!!

#1
Johan
2009-02-21 19:24

7 av 10 rekonstruktioner misslyckas.

#1
Rolle
2009-02-21 21:50

Det är bara att inse att GM har sugit musten ur varumärket SAAB.
Tråkit, en f.d Saab-ägare.

#1
Raphael
2009-02-21 22:08

Problemet med SAAB:s affärsplan är att den ställer sitt hopp till modeller som marknaden inte vill ha - som nya 9-5. Nya 9-5 blir en *större* modell än nuvarande 9-5. Marknaden vill inte ha större bilar, marknaden vill ha *mindre* bilar som drar mindre bränsle och som är billigare. Volvo har aldrig lyckats få fart på försäljningen av S80:n. Det är dödsdömt av Saab att satsa på en S80 utmanare på en marknad som inte finns!
Hur tänker de egentligen?
Jag förstår att Maud inte vill stödja en affärsplan som utgår från att en stor, dyr och lyxig SAAB är precis det som kunder i all världens marknader längtar efter mest av allt.

#1
Rolle
2009-02-21 23:25

Re:Raphael
Visst har du rätt, om Maud skall bli villig att släppa till pengar så är det orden plug-in hybrid och elbil som gäller.

#1
Johan
2009-02-22 18:06

Saab pratar om en bra affärsplan men det ska komma en SUV & en stor sedan härnäst..Det är helt fel i tiden..9-1 vore guld men det är nog redan försent tyvärr..Och folk säger dom kan inte lägga ned saab det jobbar för många där..Folk lever i förnekelse titta bara på Detroit och Flint där har dom lagt ner mycket så varför inte i sverige??..Vi lever inte i ett soose sverige längre och det är vi själva som valt denna vägen och den är nog den rätta. Går inte att producera bilar som ingen eller få köper. 100 000 bilar är inte mycket. Saab får bli ett nischmärke som producerar bilar efter beställning men då blir dom nog ännu dyrare =/ Svårt..Jag gillar Saab och har börjat gilla volvo också på senare tid..Kanske inte dom roligaste märkena men ändå dom behövs om inte så iaf i liten skala.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.