Bild
Nästa artikel

Plus för München - minus för tyska piloter

Jag gillar vinter. Riktig vinter med snö och minusgrader. Men ibland kan det vara skönt med lite omväxling.

Det var minus 11 i Stockholm i morse. När jag landade i München i vid 16-tiden var det 20 grader varmare, plus 9.

Kändes riktigt behagligt, om än lite ovant.

SAS är ju ett flygbolag i kris. Det märktes inte på planet i dag.

Fullsatt, inte en stol ledig.

Förklaringen var att Lufthansas piloter gick i strejk i måndags och väldigt många bokade om. Den enes död, den andres bröd.

Nu återgick Lufthansas piloter till jobbet redan efter en dags strejk. Kanske för att den inte väckte någon större sympati.

För mig är det obegripligt att man går ut i strejk när man har ett jobb där man tjänar 200 000 kronor i månaden.
Taggar:

Kommentarer

#1
Erik F
2010-02-25 13:22

Många piloter tjänar "endast" 50 000-100 000"/månad och då bör man betänka att de allra flesta har enorma studieskulder på mellan 700 000 - 1000 000:-. Dessutom blir familjelivet lidande av alla flygresor. Piloten är borta många dygn/vecka och ofta kanske 1 vecka eller 2.
Om man slår ut lönen för asfaltsläggare som jobbar nattetid med traktamente etc. så hamnar den på ca. 60 000:-/månad (Skanska). De har inga studieskulder och riskerar inte tusentals människoliv vid varje flygning (även de som är på marken ju). Självklart ska piloterna ha mycket bra betalt.

#1
Jägaren
2010-02-25 16:57

Det jag tycker är mest beklämmande med en sådan här strejk är att den genomförs i ett läge där världsekonomin går på knäna och flygindustrin befinner sig i upplösningtillstånd. Flygbolagens ekonomi är pressad till avgrunden, och att DÅ börja tjata om höjda löner med risk för att företaget helt sonika konkar är snudd på kriminellt. Men visst, ge dem 10 procent mer i lön så blir de arbetslösa inom sex månader... Men då är väl inte heller det bra, får man förmoda.

#1
åke
2010-02-25 19:45

Som vanligt när det handlar om flyg så har ingen någon som helst koll. Det handlar om att skydda en utsatt branch inför framtiden, inget annat. Får företagen bestämma så blir det bemanningspiloter för hela slanten med lön per flygtimme och inget jobb på lågsäsongerna. Detta ovanpå det socialt kastrerade liv som flyget redan ger dig men konstiga tider, långa dagar och dåligt med sömn. Långa pendlingar, dubbla boenden och ungar som man ser växa upp via en webcam.
Men svensson tror ju på fullaste allvar att piloter går 1.5 år i skola i nån källare på SAS och sedan sätter sig i en airbus med 70 papp i lön.
Det är som om jag sade att skådespelare går en kvällskurs på 3 veckor och sedan blir uppringd av spielberg för att spela in film med 50 mille i lön.
De flesta piloter som gick kurs med mig gör något annat idag, 5% av oss har jobb. Antingen hoppade de av för att det inte var lönt längre eller så hade de aldrig turen att ta sig in i matchen och få jobb.

#1
Håkan Bäcklund
2010-02-26 00:43

Jag förstår visst att även förhållandevis välavlönade flygpiloter kan ha anledning att agera mot arbetsgivare. Men strejk är för mig det yttersta vapnet och något man ska vara väldigt försiktig med att använda.

#1
Nisse
2010-02-26 01:39

Skulle vara kul att höra hurusom Håkan Bäcklund kommunicerar med tornet medan Han taxar ut till start. Högst sannolikt inga problem, eftersom Håkan år så påläst. Eller? Ibland är det klädsamt att släppa sargen och komma in i matchen. Eller kanske bara vara lite ödmjuk?

#1
Jalle
2010-02-28 20:55

Kul att höra att vissa individer tjänar bra, kanske t.om. bättre än vad de egentligen är värda. Det kan vara en sjukhusdirektör i Västernorrland som fås 140000 SEK/ mån utan att göra annat än skada, kanske en chef för ett stort statligt elbolag som får samma summa per dag för att sitta av ett antal möten per dag. En pilot kör ett flygplan från punkt A till punkt B med massivt stöd av teknik och annan personal. Om han (oftast) har turen att jobba i ett sk högstatusbolag kan han få 100-200000/mån med 30-35t/vecka.De flesta har sannolikt fått huvudelen av sin utbildning betald med andras skattepengar. Där ligger en överläkare med sex års grundutbildning och 10 års specialieringstjänst i lä. För att inte tala om studieskulder. Min tanke går i alla fall mest till busschauffören som helt på egen hand kör långfärdsbuss i snöstorm med ansvar för 40-50 passagerare. Ingen hjälp av teknik eller markpersonal och trafikledare. Får han eller hon en trdjedels pilotlön räknas det nästan som bingo. Men vem har sagt att livet skall vara rättvist??

#1
Erling Norin
2010-03-01 19:22

Innan man kritiserar piloter och SAS piloter i synnerhet kanske en eftertanke och litet fakta vore på sin plats. För det första tjänar en Kapten i SAS ca.70.000 i månaden med schemalagda arbetspass på upp till 14 timmar per dygn och sammanlagt 47,5 timmar per vecka. Arbetet sker ofta på obekväm arbetstid utan extra betalning. Kaptenen är också arbetsledare för upp till 14 besättningsmedlemmar och har ansvaret för hundratals passagerare. Men vad piloten egentligen har betalt för, och vad vi som passagerare betalar för, är flygsäkerheten och den beror i väldigt stor grad på pilotens kunskaper och yrkesskicklighet. Jag förstår inte var i det heroiska ligger i att köra långfärdsbuss på egen hand i snöstorm utan hjälp av tekniker eller annan markpersonal. 2009 skedde 1 (en) flygolycka per 1,4 millioner flygningar eller sett på ett annat sätt; du kan göra en flygning om året i 3859 år utan att råka ut för en olycka. Jag tror inte långfärdsbussarna platsar i den statistiken. Det kanske vore på sin plats med litet stöd från tekniker och markpersonal även för långfärdbussarna…. Håkan vill troligen landa säkert på hemfärden från München, även om det är minus 11, mörker, snöstorm, nedsatt bromsverkan och 40 kts sidvind. Det är förmågan att kunna landa säkert även då som vi betalar för.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.