Bild
Nästa artikel

Platsbrist i baksätet

"Sanningen är att det är skrattretande trångt för tre personer i baksätet på de allra flesta moderna bilar."

Alla (nästan) bilar har bälten för tre i baksätet. Men får verkligen tre vuxna plats baktill? Jag, Marianne Sterner och Tommy Wahlström testade.


Sanningen är att det är skrattretande trångt för tre personer i baksätet på de allra flesta moderna bilar. Bilden är tagen i en VW Golf som ändå är mycket  rymlig för storleksklassen.


"Vi har det bra, vi här bak i bilen", heter det i sången. De orden var relevanta när  texten skrevs för 30-40 år sen och man raggade runt i en Kapitän, Impala eller 220 S.

Taggar:
Platsbrist i baksätet

Kommentarer

#1
göinge
2009-05-06 12:44

I baksätet ska man ha matkassarna! Visste du inte det? Jag vet inte hur många Volvo V70 och motsvarande jag har sett där ägaren lastar baksätet fullt med matkassar och sedan kör iväg. Vad de har i bagaget kan man undra. Eller detta kanske bara är till för att ta upp krockvåld? Många motiverar ju sitt storbilsköp med att bilen är säker. Inget tal om lastmöjligheter eller komfort.

#1
Bengt C
2009-05-06 13:05

Jag har ytterst sällan betalande baksätespassagerare, så jag föredrar sköna framstolar med gott om plats

#1
G E E
2009-05-06 13:54

OK - men ursäkta mig. Dessa 3 personer är väl lite väl stora, breda och överviktiga, för att utgöra ett bra måttstock på baksätespassagerare - eller ?

#1
StigRoger
2009-05-06 16:52

Till "Göinge" !
Varför man lastar en V70 i baksätet
med matkassar o.dyl. beror helt enkelt på att man inte vill ha dem
slängande och vältande bak i last-
utrymmet ! Vad dom har där, borde du
ha sett, du som är så uppmärksam - V70 är ju en kombi med fri insyn genom bak- & sidorutor !

#1
Lasse J
2009-05-06 17:03

"DESIGNIDIOTIN"!!!
Sen toppar vid det hela med sextontumsfälgar med 45-profilsdäck och gärna sportfjädring, så har du en bil som du garanterat kommer att HATA inom överskådlig tid.
Vart tog den där lilla gråa gubben, som tassade omkring bland ritborden och representerade förnuftet, vägen?
Nån som vet?

#1
Calle
2009-05-06 17:37

Min nya Ford Mondeo Kombi har ett kungligt stort baksäte, för att inte tala om bagageutrymmet!

#1
Roland
2009-05-06 21:19

Kolla bilder från 60-talet så har ni svaret på varför det var mer plats i baksätet då. Eller fråga SAS.
Snittvikten och storleken på den tjocke svensken är vida tyngre idag!

#1
Christer Eng
2009-05-06 23:52

Baksätet har jag alltid tyckt varit trångt ända tills jag köpte Skoda Superb! Efter det så har jag svårt att tänka mej ett mindre baksäte igen. Hur Hur många gånger har man inte flyttat fram framsätet så de får plats i baksätet? Nu säger de i baksätet att man ska flytta bak för de har så stor plats. Då svarar man att jag når inte pedalerna i så fall. Bredden är väl det som är sämst i alla bilar samtidigt som medel-svensken blivit större. Matkassarna hänger man i krokarna i bagageutrymmet. Där hör ju bagaget hemma.

#1
Christer Eng
2009-05-06 23:52

Baksätet har jag alltid tyckt varit trångt ända tills jag köpte Skoda Superb! Efter det så har jag svårt att tänka mej ett mindre baksäte igen. Hur Hur många gånger har man inte flyttat fram framsätet så de får plats i baksätet? Nu säger de i baksätet att man ska flytta bak för de har så stor plats. Då svarar man att jag når inte pedalerna i så fall. Bredden är väl det som är sämst i alla bilar samtidigt som medel-svensken blivit större. Matkassarna hänger man i krokarna i bagageutrymmet. Där hör ju bagaget hemma.

#1
Anders Stensmo
2009-05-07 22:18

Baksätet i Prius är rymligare (i varje fall i längsled)än på de flesta personbilar, kanske därför så många går som taxi i varje fall i Stockholm.
En annan fråga: Jag hoppas någon biltillverkare snart "vågar" satsa på dörrar som öppnas bakåt. Jag har nu senast åkt MG 1952 med sådana dörrar. Fram till 50-talet fanns många bilar med vad som nu kallas farliga. I dagsläget med all elektronik bör det inte vara något farligare med dörrar hängda i bakkant.
Det är mycket enklare att gå i eller ur en bil med sådana dörrar.

#1
Roy
2009-05-08 00:47

Att alla bilar inte är så breda må väl vara hänt, men varför ska alla bilar ha en så erbarmerligt usel mittplats? En gång i tiden gick det väl att skylla på kardantunneln, men det är ju inte så många som idag har en sådan - åtminstone inte innehållande en kardanaxel.
Minns kompisens Volvo 240 som ju egentligen ansågs vara större än min Saab 900 (första generationen). När man väl klivit över de höga badkarskanterna in till Volovkupén, så fick man sitta vriden med ett hårt hjulhus i ryggen. Den i mitten satt visserligen hårt och med dåligt fotutrymme, men ändå bäst. Saabens indragna och alltid rena trösklar forcerades lätt och alla tre platserna var lika bekväma! (Men så var det också Dux-spiraler i hela dynan i Saaben.)

Göinge och Stigroger, att ha kassarna stående i själva sätet är kanske inte så smart - jag antar att de står på golvet. Håller definitivt med om det där med vältande matkassar, men flera nyare bilar har vettiga krokar att haka upp kassarna i. Jag gillade förrestens Saab 9000:s lite kortare men desto bredare lastutrymme som man kom åt längst in i, delvis också beroende på halvkombiluckan.
G E E, Marianne är så liten så hon uppväger mer än väl de andra två gubbsens lite mer utvecklade pondus.
Lasse J, jag håller med dig. Stötfångare, i den mån de existerar, är lackerade i bilens färg, det anses ju extra lyxigt. För att lyxa till det ytterligare så har de mer "exklusiva" modellerna länge haft lackerade skyddslister (vilket är något av en självemotsägelse i sig). Man ska vara glad om bilen har skyddslister över huvud taget. Lackerade backspeglar, jadå! Allt som sitter utsatt på bilen ska vara lackerat... Samla ihop alla belysningsfunktioner under ett plastschabrak i över en halvmeter extra dyr armatur - som dessutom är så repkänslig att torkare inte kan användas, utan vatten ska spolas bort i mängder till liten nytta. Var fäster du bogserlinan? Är dimljusen verkligen dimljus eller bara prydnader? Syns verkligen blinkers bättre nuförtiden? Ja, så här kan man hålla på - och då har jag inte alls gått in på instrumentering och reglage...

#1
David
2009-05-08 17:24

Precis som Roy uttalade tycker jag att just mittplatsen lämnar mycket att önska. Nästan vilken stor fin bil man än tittar på finner man att det är som att sätta sig på en kudde i mitten. Vem gilla det? Med 3 tonårsbarn i familjen eftersträvar man ju plats för alla emellanåt. Vi fastnade för VW Tiguan som har både plant säte och hyggligt benutrymme. Men bilar (familjebussar) med separata stolar är familjens absoluta favoriter. Jag kollar alltid baksätet noga vid bilbyte, det måste ju funka det också! /David

#1
Lasse J
2009-05-08 22:36

Roy
Jag hänger på lite angående instrumentpaneler.
Det fanns en tid då digitala mätare försatte många motorjournalister i ett lycksaligt, på gränsen till euforiskt rus.
Än i dag "kvittras"det på sina håll hänfört över förbiflimrande siffror och växande eller krympande staplar som har den närmast omöjliga uppgiften att ge mig som förare en korrekt bild av den konkreta verkligheten.
En vanlig rund hastighetsmätare är med säkerhet mer snabbavläst då du inte ens behöver läsa av dom enskilda siffrorna för att erhålla en tillräckligt säker information.
Du behöver bara "känna igen" bilden av visarnålen i ett visst läge.
Jämför med att läsa av tiden på t.ex ett armbandsur med visare respektive digitala siffror.
På den digitala måste du avläsa samtliga siffror, på visaruret behöver du bara känna igen den invanda bilden av hur visarna står vid ett visst klockslag, vilket går mycket snabbare.

#1
Roy
2009-05-11 17:49

Lasse J tar upp en gammal visdom som somliga bildesigners inte tycks vara drabbade av.
Saab tog för flera år sen fram en variant på det här med vinkelpresentation (visare). Den bestod av ett roterande kryss - eller plus. Det berodde på hastigheten. När man höll t ex 40, 60 eller 80 så visades ett plus och när man höll t ex 30, 50 eller 70 så visades ett kryss - eller om det var tvärtom. Dessutom visades den exakta hastigheten med rejäla siffror. Det var mycket lätt att ha kontinuerlig uppsyn över hastighetsförändringar. Experimentet kom dock aldrig i produktion.

Det fanns en tid med liggande (t ex Volvo och Opel) eller stående (Mercedes) "termometer"-mätare.
Det största vansinnet hittade man i en för övrigt mycket trevlig bil - Citroën GS. Den hade samma siffervisning som gamla badrumsvågar...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.