Bild
Nästa artikel

Pegan visar upp sig i Stjärnhov

- Vad håller ni på med? undrade en läsare i dag. En berättigad fråga faktiskt. Webben och bloggen har legat för fäfot några dagar och det beror enkelt uttryck på lagen om alltings djävlighet. Ryggskott och influensa slog ut all kapacitet.


Lagom till helgen har vi dock piggnat till. Tur det eftersom jag ska jag till Stjärnhov i Sörmland på söndag. Där arrangeras Träffpunkt 80, Hundratals 80-talsbilar ställs ut i solskenet och själv ska jag förstås visa upp vår projektbil, Peugeot 205 Junior -89. Med Stockholm-Paris-dekaler, svenska och franska flaggan och allt.


Kom dit och se den i verkligheten!


Mer om Träffpunkt 80 kan du läsa på www.klassiker.nu .


 


 

Taggar:

Kommentarer

#1
Lasse J
2009-09-24 00:07

Var sak har sin tid.
Nu har man då roat sig med peggan en tid.
Alltså dags för arbete!
Gärna då i form av gedigen konsumentupplysning, parad med avlivandet av en och annan myt, för att kanske som avslutning "sätta tummen i ögat" på åtminstone delar av branchen.
Mitt förslag:
Kör en jämförande test , 205:an mot dagens 207:a med avseende på rostskydd, bränsleförbrukning och avgasutsläpp.
Det sistnämnda enligt någon idag vedertagen körcykel .
Involvera i avgastestet gärna någon eller några av dom premierade 120-grammarna för att få en bild av om dom är värdiga sin skattesubvention.
Sannolikt föreligger divergens mellan myt och verklighet.
Frågan är bara hur mycket.

#1
Saabnisse
2009-09-26 01:48

Det är naturligtvis kul med en tjugo år gammal bil, men jämför gärna med en fyrtio år gammal bil.

#1
Lasse J
2009-09-27 12:27

En 40 år gammal bil mot dagens ger en himmelsvid skillnad, med undantag av vissa dåtida fordon så som Citroen ID-DS, Renault 16 och några till som känns moderna än idag.
Vad jag är ute efter är att försöka skapa en bild av bilbranchens agerande mot konsument och samhälle.
Under 80-talet byggde t.ex Peugeot upp ett allt bättre rostskydd på sina bilar.
Någonstans på vägen kom "räknenissarna" in i bilden och därefter har, enligt min uppfattning, ett rejält kvalitetstapp skett.
Gäller även stora märken som Volvo, SAAB, VW-koncernen.
Uppåt på "stegen" verkar i dagsläget Renault samt vissa koreanska tillverkare klättra.
Trots det försämrade rostskyddet ger man generösa garantier på 10-12 år som är tillräckligt luddigt utformade för att ansvar och kompensation endast med svårighet kan komma att utkrävas.
Liknande är situationen vad gäller bränsleförbrukning och avgasutsläpp.
Under tester och normalt brukande visar sig nästan genomgående förbrukningen ligga långt över uppgivna värden.
Tillverkarnas uppgifter ligger dessutom till grund för samhällets beskattning respektive subventioner av fordonen.
Man lurar såväl samhälle som konsument samt ger en felaktig bild av fordonens miljöpåverkan.
Dom påstådda lägre utsläppen har dessutom använts som argument för än mer subventioner från samhället, i form av skrotningspremie, för att bli av med "smutsgrisarna"
Jag tycker det är läge att börja röja lite snårsogen av myter för att få en mer nyanserad bild av verkligheten.
Den enda säkerställda förändringen till det bättre som skett är den höjda säkerhetsnivån.
Inte fy skam, i och för sig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.