Bild
Nästa artikel

Pang på i rondellen

"Aldrig får Vi Bilägare så många insändare som när vi skriver om rondellkörning. Ska man blinka när man kör in i en rondell? Ska man blinka när man kör ut från den? I går såg jag en ny variant."

Hur ska man köra i en rondell, eller cirkulationsplats som jag tror att det heter på vägverksspråk?

Aldrig får Vi Bilägare så många insändare som när vi skriver om rondellkörning. Ska man blinka när man kör in i en rondell? Ska man blinka när man kör ut från den? Vilken fil ska man lägga sig när man ska fortsätta ett kvarts varv runt? Räknas det som att man kör rakt fram när man tar andra avfarten?

I går kväll såg jag en ny variant av rondellkörning som möjliggjordes av det ymniga snöfallet de senaste dygnen. En lastbil brakade rakt fram, över rondellen! Ingen blinkers, inga filval, inget lämna företräde. Pang på bara.

Möjligen var det ett medvetet beslut av föraren när han såg sig omkring och inte upptäckte någon annan bil i närheten. Ett utslag av civil olydnad i vinterhalkan. Eller bara ett infall att testa om det går att köra rakt fram i en rondell.

Det gick. Men jag skulle inte ha velat vara en rondellhund just där och då.

Taggar:

Kommentarer

#1
Roland
2008-11-25 14:20

Majoriteten av dagens bilister hade redan körkort när rondellen uppfanns och fick alltså inte med det från bilskolan.
Man borde bygga på alla rondeller med en vägbulan innan man kör in för att slippa dessa racingputtar som far rakt in utan tanke på att det kommer in bilar från nästa infart också.

#1
Åke Hållberg
2008-11-25 15:00

Nuförtiden byggs kantstenen så hög mitt i rondellen så att fortsatt körning förhindras effektivt. Däremot påverkas miljön på ett negativt sett eftersom oljepluggen slås av mot kantstenen och motoroljan rinner ut!
Enligt den nya lagstiftningen skall rondellen betraktas som en rak väg trots att den är en konstan kurva. Kör du på en rak väg blinkar du aldrig och detsamma gäller i en rondell. Det är först när du har för avsikt att lämna rondellen som du skall blinka höger. Du har rätt att ligga i vilken fil som helst i en mångfilig rondell. Det betraktas som att du byter fil om du ligger i vänsterfil och vill svänga ut ur rondellen och därför har du väjningsplikt mot alla som ligger i högra filen!

#1
Erik Bremer
2008-11-25 15:04

Skall det vara så himla svårt att ENBART visa när man tänker LÄMNA rondellen? Alltså INTE blinka för att visa att man kommer in rondellen, men acceptera själv att man är inne i en "ständig" rundkörsel till dess man skall lämna rondellen via en avfart till höger. Det betyder bl a, att i en fyrvägskorsning med rondell, om du skall fortsätta "rakt fram", du blinkar höger EFTER den första utfarten och sedan lämnar rondellen via den ANDRA utfarten (och således fortsätter rakt fram).

#1
Eric
2008-11-25 15:38

I förgår var jag på väg mot en cirkulationsplats med fyra tillfarter til platsen, en bil var framför. .
Han blinkade höger nör han körde in, vänster när han var inne i rondellen, och sen höger igen när han skulle ut..
Han skulle fortsätta rakt fram...
En taxi fö.

#1
Kenneth
2008-11-25 15:40

Sätt er i en lastbil och närma er en rondell, allra helst om det är lite halt på vägen,det är till stor fördel om man slipper stanna helt,pga svårt att "slira" igång igen.Visar då de som är inne i,eller på väg in rondellen att de tänker köra vänster och ev. korsa min körväg så kan jag i bästa fall anpassa hasigheten och slippa stanna helt! Men ibland måste man tvärstanna då någon ej behagar visa vart man är på väg i rondellen.Det är väl inte så svårt att med den enkla blinkersen visa vart man tänker köra.??

#1
Affe
2008-11-25 15:42

Skitenkelt - blinka när du ska ut ur rondellen, det räcker. Ökar trafikkapaciteten och miljövinsten betydligt eftersom de som står i tur att köra in i rondellen, snabbare ser vet att du då inte ska förbi dom och de följdaktligen kan köra. Och vilken trevlig service till medtrafikanten. PS körde en ny Saab 9-3 häromdagen, den hade inte 3-blink - vicken miss! Är ju kanonbra o std på alla tyska bilar.

#1
LFC
2008-11-25 17:53

Storbritannien har haft rondeller långt innan vi visste att sådan fanns!Vad säger deras körningsregler?

#1
Kjell-Åke
2008-11-25 17:55

Av kommentarerna som lämnats bekräftas vad man misstänkt i snart sagt varje rondell, att det är svårt, varför kan jag inte förstå.
Skall man till höger=höger blinkers, rakt fram=blinkers till höger när man kör ur filen. Skall man till vänster blinkar man till vänster före och i rondellen tills man skall lämna filen då man blinkar höger. Allt detta för att följa bestämmelserna som säger att man skall visa tydligt tecken vid kursändring.
Om två bilister som det kan hända, är samtidigt inne i rondellen, gäller högerregeln och inte signalhornet som många tycks tro.

#1
Lennart J
2008-11-25 18:22

Väldigt enkelt. Svänger du höger, blinka höger. Vänster, blinka vänster.
När du kör in i rondellen, visa vart du ska (BLINKA Höger eller Vänster). När du kör ut, blinka höger.
Denna enkla regel lär bilskolan ut. Varför krångla till det, om ifall att osv, som någon på Vägverket lyckats med.

#1
ingemar
2008-11-25 18:26

lite strid m påvens skägg det här med blinkaut. Mkt. större problem att få dom som tror att dom kör på större väg att släppa fram dom som står och väntar på att köra in i rondellen. Ligger kofångare mot kofångare för att säkert täppa till alla möjligheter att köra in. I alla fall i mindre orter.

#1
Leffe B
2008-11-25 19:17

Blinka åt det håll du ska köra ex: svänga derekt höger blinka höger skall du rakt fram ingen blink ska du vänster blinka vänster tills du är förbi vägen rakt fram mao blinka åt det håll du skall slutar du blinka ska du åka ur rondellen.

#1
S-E S
2008-11-25 19:43

Som jag har förstått är en rondell att betrakta som en ändlös en-eller flerfilig väg. Skall man in i en fil till höger blinkar man till höger och vice versa till vänster. Ligger du i filen längst till vänster(innerfilen)och blinkar vänster skall du in i planteringen. Kör du ur rondellen byter du fil och blinkar höger. I en rondell med flera filar väljer du den filen som du tycker är lämpligast.Jag tror inte att det är svårare än så.

#1
Heinz Zwahlen
2008-11-25 19:45

Jag tycker att vägverket skall ta bort rondeller där det är dubbla filer in i rondellen men bara en fil ut när man kör rakt fram. Regeln borde vara två filer in två filer ut.

#1
Kjell-Åke
2008-11-25 19:45

Som sagt, alla vet men få kan. Hur kan det bli så fel, nästan alla har sin egen tolkning. Då är det inte konstigt att irritationen stiger i korsningar som borde vara det lättaste och smidigaste sättet att ta sig fram. etthundra gånger lättare än att ta sig ut i en 3- eller 4-vägskorsning i högtrafik,

#1
Lasse
2008-11-25 20:30

Visst kan man betrakta cirkulationsplatsen som en oändlig väg och endast blinka höger när det är dags att lämna den. Men, som lastbilschauffören i en föregående insändare skrev, är det till oerhörd hjälp om fordon, som inte skall svänga omedelbart höger eller skall rakt fram, blinkar vänster tills det är dags att blinka höger och svänga ut ur cirkulationsplatsen. Och till sist: Kör inte i cirkulationsplatsen som om det gällde livet. Man måste inte köra genom den så snabbt som möjligt. Njut av att hjälpa varandra istället så flyter allting mycket lättare.

#1
Göran Hultgren
2008-11-25 21:37

Förstår inte att det kan vara så svårt.Kan se de mest "rysande" lösningar i rondeller.Som bilförare är man skyldig att utveckla sig, så man kan hänga med i utvecklingen.Tyvärr finns det en del som skiter i detta,dom "åker bil". Inte "kör bil" som dom borde.Detta är ett problem som vi får leva med.Det gäller att ta det lugnt och ta hänsyn till dom som inte vill fortbilda sig. Dessa förare vet inte själva att dom gör fel.(Varför inte utskick från Vägverket)??

#1
Nils Eric
2008-11-26 13:36

Jag tog körkort i mitten av 50talet och då fans det rondeller,så det kan inte vara så många som inte känner till rondeller.
I en rondell ger man tecken när man lämnar densamma,alltså blinkar man höger inget annat.

#1
Olle
2008-11-26 21:48

Enligt vägverket skall man ge tecken när man skall ut ur rondellen! All annan teckengivning, som att blinka vänster för att tala om att man inte blinkar höger, orsakar bara missförstånd och olyckstillbud.

#1
Kjell-Åke
2008-11-27 19:47

Jag ämnar köra "rakt" fram i en rondell och möter en bilist som har för avsikt att ta till vänster sett från dennes synvinkel. Visar denne inte detta med körriktningsvisaren först till vänster och sedan till höger när han skall lämna rondellen, hur skall jag då veta vart han tänker ta vägen? Han kommer ju att korsa min färdväg. En form av Rysk roulett som inte hör hemma i trafiken.
Många av insändarna i denna debatt kan liknas vid publiken i "Vem vill bli miljonär" som tror att dom vet och lurar deltagaren(I detta fall läsarna).

#1
Kjell-Åke
2008-11-29 11:58

Snälla Vi Bilägare, lämna över dessa insändare till Vägverket vilket bör få dem att förstå vilken otrolig miss i informationen de har åstadkommit.

#1
Roy
2008-12-02 14:01

Man blir nästan lite rädd när man läser en del kommentarer.
Ändå är jag inte förvånad. En man i bekantskapskretsen vägrar ihärdigt att ta till sig nyheter av vilket slag de än vara må. Har han lärt sig en sak - även om den alltid varit felaktig - så gäller den för all framtid. Rondellkörning (ja, det heter ju gubevars cirkulationsplats) går till på samma sätt: Rakt fram (existerar inte i rondeller, men enligt honom) så används aldrig blinkers och knappast heller vid högersväng. Vid vänstersväng slås vänsterblinkers på när han är inne i rondellen och slås av när han kört ut ur den (oftast med hjälp av rattens automatik som jag tycker borde förbjudas eftersom alltför många är för slöa att slå av blinkersen med fingret). Den här metoden har aldrig varit rekommendabel.
Som några redan visat så är det ju inte alls svårt att göra rätt i rondeller - om man bryr sig!
Betrakta rondellen som en helt egen väg. När du ska lämna den så slår du (i jämnhöjd med avfarten innan) på högerblinkersen och kör ut. Och det spelar ingen roll om du anser att du bara kör rakt fram eller bara något annat.
Vad som också infördes med de nya reglerna är möjligheten att ligga i höger körfält i rondell och svänga vänster, vilket är fullkomligt idiotiskt! I praktiken, med alla som aldrig använder blinkers, så ska man alltså tolka alla som ligger till höger om en själv (när man ligger i vänster körfält) som i färd med att fortsätta rondellkörningen. Dessutom är det svårt att upptäcka en högerblinkers i den positionen.
Det är inte förbjudet att vara extra tydlig. Visa innan du kör in i rondellen vart du tänker ta vägen!

#1
Olle
2008-12-04 19:34

Kjell-Åke, om du möter en bil i en rondell bör du stanna för då har den bilen eller du kört helt fel! Återigen, den enda regel som finns är man skall blinka höger när man skall ut ur rondellen. Det innebär att om man inte blinkar alls skall man fortsätta i rondellen till nästa avfart. Att blinka vänster, som en del envisas med att göra, tillför ingen information.

#1
Kjell-Åke
2009-10-28 10:22

Somliga behöver inte ens anstränga sig för att visa sin okunskap.

#1
Christer H
2010-06-30 01:42

Kjell-Åke pratar om möte i rondel och rysk rolette. Jag håller med Ólle helt i hans inlägg mot Kjell-Åke, snaka om rysk rollette och träffa på K-Å i en cirkulationsplats. Ovan nända förare (K-Å) skulle jag absolut INTE vilja träffa på i trafiken och aldra minst i en cirkulationsplats. Nej du K-Å kanske dags och vakna nu och inse att regler ändras och det är din förbannade skyldighet att lära dig dom. Nu håller jag med om det som så många andra skrivit att Vägverket/Transportstyrelsen är värdelösa i att informera oss trafikanter om nya regler.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.