Bild
Nästa artikel

Orättvist mot Saab

Engelska biltidningen What Car? har testat Saab 9-5 mot BMW 5-serien, Audi A6 och Mercedes E-klass, samtliga med dieselmotorer.


What Car? ville utröna om det fanns fog för Saab-ledningens påstående att nya 9-5 kan matcha de tyska premiumbilarna.


Har Saab sagt det? Jag vet inte, kommer inte ihåg.


Men att testa Saab 9-5 mot de tre tyska storheterna och komma fram till att den inte håller måttet i den konkurrensen är verkligen att slå in öppna dörrar. Vi talar om en bil och ett företag som var en hårsmån från nedläggning för bara några månader sedan.


Saab 9-5 slutar mycket riktigt klart sist med sammanlagt 27 stjärnor av 45 möjliga i de nio testmomenten. BMW vinner överlägset med 41 och Audi/Mercedes delar mittenplatsen med vardera sammanlagt 34 stjärnor.


Precis som i idrott så finns det i bilvärlden elit på olika nivåer; världselit, nationell elit, distriktselit. Det vore helt orimligt att Saab 9-5 skulle återuppstå och ta plats i världstoppen direkt.


Ett orättvist test, alltså.

Taggar:
Orättvist mot Saab

Kommentarer

#1
KjellInge
2010-08-31 13:11

Typiskt engelsmän! Alla vet ju vad engelsmännen kan om bilar, fråga Lukas som uppfann mörkret!

#1
Mauri Simson
2010-08-31 13:16

De önskar nog att det hade varit Vauxhall emblem på SAAB 9-5. Då skulle den fått bonuspoäng.

#1
Björn
2010-08-31 13:21

Vadå orättvist? Ska bilarna ha olika handicap? Ska man tycka synd om Saab för att de så när försvann? Nationell nostalgi? Maken till fånigt resonemang var det länge sedan jag läste. Är man ute för att köpa bil är det säkert andra faktorer som styr. /Björn

#1
Per
2010-08-31 13:23

Man kan inte jämföra Saab med de allra bästa bilmärkena, helt orimligt. Priset på Saab 9-5 börjar dock närma sid de tyska konkurrenterna. Nya 9-5 handlar om en något uppjäst Opel Insignia och kostar 50000 för mycket. Saab bör testas mot VW och Opel och Volvo.
Jag kör själv vidare med den gamla modellen av 9-5.

#1
Jocke
2010-08-31 13:30

England har alltid försett oss med premiumbilar, så det så! Morris Mini, Sunbeam, Vauxhall m.m. I den konkurrensen är både Volvo och Saab helt chanslösa... Dessutom så håller Engelska bilar (och har alltid hållit) högst kvalitet i världen!

#1
Andreas
2010-08-31 13:33

Inte så oväntat! Tyskarna har en betydligt större budget och kunskap än Saab som knappt överlevt. Inte bara att bygga en bil och tro den spöar de tyska konkurrenterna.

#1
Mr
2010-08-31 13:37

Håller helt med Björn. Vad är detta för resonemang. Skulle What Car? ljugit och gett den (som de tycker) undermåliga 9-5 ett högt betyg för att de tyckte synd om Saab? Är det så Ni resonerat när Ni på Vi Bilägare höjt 9-5 till skyarna?

#1
Greger
2010-08-31 13:38

@Mauri Simson - Om det hade suttit Vauxhall-emblem på Saaben, så hade den fått 50 av 45 möjliga stjärnor! ;-)

#1
Jarl
2010-08-31 13:46

Sopbil! Saab säger själva att dom haft A6:an som förebild. Nej, den har inget med dessa bilar att göra, förutom priset då kanske...

#1
jarl
2010-08-31 13:48

Såg förresten en ny 9-5 med imma fulla ljusrampen bak. Premium, yeah... Not?

#1
ÖPPNA ögonen
2010-08-31 13:53

http://www.whatcar.com/car-reviews/saab/9-5-saloon/summary/25877-2

#1
Emme
2010-08-31 13:58

Tror Håkan missar en sak. Priset. Saab tar lika mycket betalt för 9-5:an som Audi och BMW gör, men är den lika bra? Nej. Inte ens close.

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-08-31 14:06

Ännu en gång vill jag poängtera att det inte jag som skrivit under nicket "emme". Förstår inte hur vibilägare kan tillåta detta?
Ser ut att vara Jarl dock .. lika dåliga inlägg alla 3.

#1
Haubtibs77b
2010-08-31 14:09

Tyvärr verkar nya 9-5:an bli den största floppen i modern bilhistoria.

#1
melker
2010-08-31 14:11

Testet är tvärtom mycket rättvist, och tyvärr för Saab hela sanningen. Ingen slump att Saab befinner sig där dom är. Bygger man mediokra bilar som ingen köper blir det inte bättre.

#1
emme
2010-08-31 14:14

Har Saab tur köper Skogaholms bröd upp resterande tillverkning, då dessa bilar liknar deras limpor, blir det nog billigare att köpa 9-5:or än att foiliera dyra Avensisar...

#1
Karl
2010-08-31 14:14

Ful är den oxå!

#1
Greger
2010-08-31 14:15

Jarl, kunde du inte skrivit inläggen kl. 11:53 & 11:58 under eget namn?

#1
greger
2010-08-31 14:16

Förövrigt håller jag med Jarl.

#1
Greger
2010-08-31 14:20

Jarl försöker slå världsrekord i antal alias!!! ;-)

#1
håkan
2010-08-31 14:23

Låt 9-5:an gå en tur mot Dacia Duster, så kanske den har en chans. Eller så inte.

#1
Jocke
2010-08-31 14:24

Verkar tyvärr som om Jarl skolkar från skolan! Dessvärre Svenska-lektionerna (helt uppenbart)...

#1
Hans Olsson
2010-08-31 14:36

Vadå orättvist. Ligger bilen i samma prisklass så måste SAAB leva upp till det. Fast en test mot Volvo, Opel och VW kanske är mer jämlikt.

#1
jocke
2010-08-31 14:39

Egnlnad har altid försett os med premijumbilar, så det så! Morris Mini, Sun beam, Vauxhall mm i den konkurrensen är både Volvo och Saab helt chansslösa... Dessutom så håller Englska bilar (och har alltid hållt) högst kvalitet i verlden!

#1
Gustav
2010-08-31 14:48

Heltokigt! En bil ska väl inte få oförtjänt gott betyg bara för att tillverkaren har skakig ekonomi.
Bilar ska givetvis bedömmas ur användarnas synvinkel och sorteras in efter storlek eller pris. Om en bil som är dyrare än konkurenterna är sämre, så är det väl bara bra att eventuella kunder får reda på detta?

#1
Tommy
2010-08-31 14:53

Det handlar väl om SAAB verkligen påstått att de ska "tävla" i det segmentet? Inte är det väl så att någon påstått att SAAB ska ha en annan utgångspunkt. Det finns ju människor som ex. väljer Alfa Romeo före vissa Tyska presigemärken, trots att Alforna väl aldrig haft någon särskilt bra sammansättningskvalitet.

#1
Urquell
2010-08-31 14:55

Det är inte slump att Saab hamnar sist i utlänska tester. Det är bara i Sverige där man gillar bilen. Jag såg en lista i en tjeckisk biltidning över 10 mest floppade biltyper som man hade stora förväntingar för. På tinde plats: SAAB 9-3

#1
Raphael
2010-08-31 14:59

Tommy - Alfa är faktiskt premiumbilar idag! Kvaliteten är solid med bra finish och fina material. Det var länge sedan som Alfa gjorde bilar med halvracklig kvalitet. Alfa kan definitivt mäta sig med BMW kvalitetsmässigt idag.
SAAB har en prissättning som ligger i nivå med de tyska premiummärkena och därför är det väl solklart att de jämförs. Dessutom konstruerades 9-5 medan GM var ägare så det fanns inget konkurshot eller nedläggningshot under 9-5:ans konstruktionsperiod. TIllverkningen av den blev dock försenad på grund av strulet förra året, men det strulet kan omöjligt påverkat designen av bilen för den var redan klar! Så att hänvisa till det strulet gäller inte.

#1
Saabnisse
2010-08-31 15:16

Jag undrar om dem som öser galla över Saab 9-5 här har kört någon eller ens sett någon?
Att det finns en hel del här som av åldersskäl inte får köra någon behöver man ju inte tvivla på.

#1
Peter
2010-08-31 15:34

Rätt att plocka ner Saab på jorden. Är man inte tillräckligt bra så ska man inte gå omkring och tro det heller. Har själv Saab en 2004 och det kommer inte att bli någon till, min granne har nu en Saab Aero modell 2008, jag frågade om han föredrog Saab framför Volvo som var hans gamla tjänstebil? Svaret jag väljer Volvo i alla lägen inga fler Saabar! Saab ska kanske inrikta sig på att matcha Ford och Opel i stället för att prisa ut sig med produkter som inte håller måttet.

#1
Hasse
2010-08-31 15:41

SaaB har väl aldrig tillhört världseliten, och knappast svenska eliten heller, men det är en himla fin bil jämför tex med Opel, Volvo S80, de flesta jänkarna i samma klass och många euro konkurrenter, typ Citroen C6, VW Passat mfl.

#1
pg
2010-08-31 15:54

men det är ju inte vara i Sverigew som bilen ska sälja bra för att märket ska överleva.
Saaben är som den utländska pressen säger, inget annat än en förväxt Opel. Eller som en Engelsk motorskribent uttryckte det. "Den mest synbara olikheten mellan Insignia och 9-5 är det jättelika bagageutrymmet. Inne i bilen har endast 5 cm längre benurtymme vunnits. Något som man inte märker när man väl sitter inne i bilen".
Själv ställer jag mig tvilande på att innerutrymmena i nya Saab är större än hos gamla.

#1
Flux
2010-08-31 17:11

Jag förstår inte riktigt testet som det referas till och måste bara få uttrycka att testet i sig inte kan ge annat resultat eftersom det handlar om helt olika segment. Utifrån detta är testet "orättvist". Men testet är ändå intressant tycker jag. Saaben är inte alls så dyr i jämförelse med Audi, BMW och Mercedes om man jämför med likvärdig utrustningsnivå.
Vad som är mer intressant är varför t.ex. inte Opel Insignia är testad mot dessa tyska giganter..? Opel har ju också siktat på mer "premium" när de utvecklade sin nya Insignia. Jag tycker att testet säger mer om den här biltidningen (What car?) och Englands förkärlek för Vauxhall/Opel än om nya Saab 9-5. Att jämföra äpplen och päron är inget som en seriös biltidning ska syssla med anser jag. Mer seriöst hade varit att testa nya 9-5 mot Opel Insignia, Volvo V-70, Skoda Superb och VW Passat och kanske några andra i samma segment. Men det testet blir intressant först när Sportcombin kommer nästa år eftersom Volvo inte har något att jämföra med i denna klass just nu. Tänker då att de inte har någon sedan av V70 alltså. Ett riktigt Kombi mot Combi-test alltså. I lika segment dessutom, det skulle va intressant mot för sån där smörja som What Car? publicerar.

#1
AL
2010-08-31 17:37

Att utifrån ett enskilt test komma dragande med att SAAB inte är premium nog, att den ligger långt efter tyskarna etc. är inget annat än oseriöst. För vad är det som säger att nämnd publikations testresultat är mer korrekt än någon annans (där SAAB fått fina omdömen)? Det är inga naturlagar som avgör sådana här saker, tyvärr får man väl säga eftersom SAAB:en både matchar och rent av utklassar nämnda konkurrenter inom flertalet tekniska grenar (säkerhet, utrymmen köregenskaper - särskilt i halka etc.). Vad det till syvende och sist handlar om är personliga preferenser. Dessa återges måhända som allmängiltiga, vilket de förstås aldrig kan vara, men likväl är det frågan om tycke och smak där subjektiva värderingar avgör. Vem som rent objektivt sedan har rätt är upp till var och en att bedöma. För egen del föredrar jag framhjulsdrift och en hög passiv säkerhetsnivå exempelvis och då har testvinnaren och den andra prestigevagnen redan försvunnit, oavsett testresultat. Återstår A6:an men den ersätts ju snart av en ny modell så den vore rent vansinne att lägga pengar på. Alltså, för mig vinner SAAB:en testet överlägset. Tyst, mjuk, rymlig, goda köregenskaper (även i halka), högsta säkerhet och en trevlig design. SAAB är en given vinnare!
MVH AL

#1
Matte
2010-08-31 17:40

Klart SAAB är bäst, alla andra är bara dumma...eller så är dom inte bättre än så här...men det är ju klart, svenska journalister vet ju alltid bäst, speciellt AMS men även ViB tydligen.

#1
Q
2010-08-31 17:40

Och som alltid när Saab inte får något bra omdömme i en tidning så är belackarna framme igen och igen och igen! Men när de är det minsta positiva som skrivs så lyser de med sin frånvaro.
Att ta en motortidning och att anse att den är representativ för hela den samlade motorvärldspressen är som att tro att pravda satte på den enda sanningen när sovjeteran stod på sin höjdpunkt.
Kan bara jämföra min saabs kvalitet med farsans mercedesar. Han är inne på sin tredje mercedes E-klass på väldigt kort tid. Om det kallas för kvalitet när en bil för 500 000 rostar bort, tappar lacken, krånglar elektroniskt och havererar mekaniskt trots nogranna servicear ? Då tar jag hellre en Saab 9-5 alla gånger än en mercedes e-klass eller e-kass av senaste modell!!

#1
Roy
2010-08-31 17:53

Man må tycka att det är starkt av Saab att återhämta sig (eller i alla fall vara på väg åt det hållet) men det kan naturligtvis inte vägas in när man jämför bilar.
Saab själva har förvisso haft Audin som jämförelseobjekt hela resan och vill kanhända jämföra sig med den övriga testtrion, men 9-5 är faktiskt billigare - glöm inte det!
Eftersom Saabens fina ballans mellan komfort, kommunikation och väghållning är en ren fullträff, så är ddt väl andra egenskapet testet inriktat sig på. Jag vill inte ens uttala mig om testet innan jag läst det (om jag nu kommer att göra det).

Flera här i spalten slänger gliringar om engelska bilars kvalitet - och visst har det funnits gott om stolpskott. Men Rover 75 nu senast kan väl knappast räknas dit. Och vem har haft något emot Aston Martin. Nu får ju ävern Jaguar räknas till kvalitetsbilarna. Och påstår någon att Bentley är en skitbil så vete gudaran hur man resonerar. För att nu inte tala om alla kvalitetsbilars urmoder - Rolls Royce.

#1
Johan
2010-08-31 17:58

Är Saab 9-5 & Insignia "helt jämförbara"?
(Saaben borde ha bättre baksätesutrymme)
9-5:
Hjulbas 284 cm
Längd 501 cm
Bredd 187 cm
Höjd 147 cm
Insignia:
Hjulbas 274 cm
Längd 483 cm
Bredd 186 cm
Höjd 150 cm

#1
Anders
2010-08-31 18:15

Vi har två sorters Renault-bilar som tjänstebilar på jobbet. I vintras var det ett elände. Dåligt med värme i bilarna. När jag (har 9-3:a) och en arbetskamrat (har förra gen. 9-5:a) tog oss till och från jobbet, så var vi evigt tacksamma att vi hade varsin SAAB! I våra bilar fanns det värme så att det räckte till.

#1
Henrik
2010-08-31 18:37

Man bör ha i åtanke att whatcar har testat instegsdieseln med standardchassie, de positiva recensionerna verkar ha testat turbo 6an med hi per eller turbo 4an med sportchassie. Jag väljer alltid sportchassie till mina bilar, standard blir för mjukt för mig (även ex. BMW). De mjuka chassiena måste ju uppskattas av någon, annars hade de inte tillverkats, men Saab bör nog kolla upp standardchassiet. Sen håller jag med övriga om att en recension ej bör ta hänsyn till annat än just bilen.

#1
Kjell
2010-08-31 19:10

SAAB har nog gjort vad man kunnat för att få fram en säljbar bil. Men att hänga med i samma utvecklingstakt som Mercedes, BMW och Audi kostar multum. De resurserna har inte SAAB haft de senaste åren.
Förvånansvärt bara att så många motorjournalister så okritiskt granskat nya 9-5:an. För några månader sedan var ju attityden från dem "MB, BMW och Audi, släng er i väggen!

#1
Lasse
2010-08-31 19:17

Jag såg nya 9-5'an häromdagen live för första gången. Den är inte fin. Framhalvan är en bil och bakhalvan en annan.

#1
Markus
2010-08-31 19:58

Jag har varken kört BMW, Mercedes eller Audi, men att döma av vad jag läst så Matchar Saab dessa bilar. Liksom Volvo.
Vilken man föredrar är en smaksak.
@Peter: Trivs man i Volvo kanske man inte trivs i Saab och tvärt om. De prioriterar helt olika till exempel i chassiet. Det betyder inte att jag tycker Volvo är dåliga, men de har en chassieavstämning som inte är min likör.
På samma sätt: Om WhatCar gillar höghastighetskörning, vilket många journalister gör, så gillar de förmodligen tyskarnas chassien bättre.
Det betyder inte att det passar mig bättre.
En sak är i alla fall säker: Även om Saab inte är uppe på samma nivå som tyskarna så är WhatCars betyg orättvisa.
Skillnaderna är inte så stora som tidningen påstår, vågar jag påstå.
Om vi nu säger att BMW är en värdig vinnare, värd sina 41 poäng, så är det väl ganska rimligt med MB på 38 poäng, Audi på 34 och Saab på 30, ungefär så.
Nu kan man ju få intrycket att Saaben är skräp, och det är inte fallet, det törs jag lova.
Tyvärr är det ju ganska inne med lite gammal hederlig svensk jantelag när någon vågar sticka ut och vara annorlunda i bilbranschen...

#1
Jocke
2010-08-31 22:10

Biltestarna på What Car gillar nog att leka racing-förare. Därav klagomålet på 9-5:ans mjukare chassisättning. Jag väljer hellre en mjukare Saab som dessutom är klart tystare än Mercedes E-klass. Ännu ett tecken på Racing-ambitionerna (det gör inget om det bullrar mer enligt What Car).

#1
Jägaren
2010-08-31 22:17

Märkligt testresultat från den engelska tidningen. I motsvarande tyska tester brukar det vara dött lopp mellan BMW 5-serie och Mercedes E-KLass med Audi ett hack bakom. Om jag inte missminner mig vann Mercedes E-Klass över BMW 5-serien efter de tekniska delproven i ett nummer av tyska AutoBild för några veckor sedan, men losade med två poäng (typ 347 mot 349 av totalt 400) efter det att ekonomironden hade vägts in. Och så här brukar det se ut i test efter test i de tyska tidningarna. Men så kommer engelsmännen med ett fullständigt obegripligt resultat.
--
Men testet är inte orättvist på något sätt mot Saab (så när som på att jag misstänkliggör engelsmännens förmåga att testa bilar) - testet visar i så fall bara just hur bra (eller dålig) Saaben är. Och det måste väl vara bra? Eller?

#1
Haubits77B
2010-08-31 22:33

Re: Jägaren
Ditt utlåtande om brittiska biltester säger mer om dig än något annat - för du kanske har uppmärksammat att "Fifth Gear" är ett av världens mest aktade bilprogram, och där testas det hejvillt-med bl.a. Schumacher som tesförare... Med all respekt ViB, men där ligger ni i lä....!

#1
Haubits77B
2010-08-31 22:37

Re: "falske" Haubits77B.
GE FAN I ATT STJÄLA MITT NICK. Jag tror personligen mycket på nya 9:5an. Sedan en sak till, JÄGARN, och det är angående testresultatet: Du måste ju inse att ekonomidelen i ett test varierar beroende på vilket land man gör testet... Vem vet, de respektive tillverkarna har olika prissättningar i GB jämfört med hemma i Tyskland - exempelvis pris på service och slitdelar...

#1
truebeliver
2010-09-01 00:27

alfa premium? med lite spaghetti och bolognese sås på säterna så borde det ju funka...

#1
Carl-Erik
2010-09-01 00:47

Saab tar lika mycket betalt för 9-5:an som Audi och BMW gör, så då ska man som konsument (och även biltestare) kräva att den håller samma nivå. Allt annat är en tankemässig kullerbytta.

#1
krikke
2010-09-01 00:58

Amatörer! Jag kör 8000 mil om året. Har genomlevt Mercedes, Bmw, Audi,V70,Superb,Chevrolet. Aldrig mer något annat än Saab. För jag tänker på min kropp, inte vilken färg det är på hastighetsmätaren eller vad grannen har på sin uppfart.Ni är löjliga amatörer som puttrar fram ett par tusen mil och är coola. Gå och lägg er!

#1
Benny H
2010-09-01 09:31

Ja här haglar kommentarerna från märkesfreak av olika slag framförallt inbitna Saab-ägare. Den nya Saaben kommer att positionera sig som alla Saabar tidigare dvs något under premium. Den kommer att rosta som en Saab och med största säkerhet ha problem med displayer, växellådor men inte värre än att man behåller sina fanatiska ägare. Andra kommer att ha den ett tag och byta. Inget nytt under solen alltså...och säkert säljer den hyfsat i Sverige men dåligt utomlands!

#1
busse
2010-09-01 09:39

Men skräpet kostar lika mycket som de riktiga bilarna! Sänk priset och då blir det intresant även för min del (säg 210-230K)!

#1
sorry saab
2010-09-01 09:54

Jag försökte köpa en Saab men gav upp pga extrema buller från däck (speciellt i baksätet på en kombi) annars är det en ok bil, lite tråkig i Sverige men mer speciell på kontinenten, dvs när du är på utlandssemester kan du dränka bilen med bensin och tända på om den går sönder (närmaste service kan vara +100 mil borta). Tråkigt men sant är att om 10 år kommer vi att ha 5-6 stora märken som har köpt ut de flesta små och kör på samma plattform (som utopisk tråkiga Wolksvagen syskon).

#1
haubits77b
2010-09-01 09:54

Skit ska skit ha. Osofistikerade motorer, högt väg- och vindljud och interiör som är allt annat än modern.

#1
Emme
2010-09-01 09:57

Sälj Aset Annars Byt

#1
Jocke
2010-09-01 10:02

Moget Emme...

#1
kenneth
2010-09-01 10:03

SAAB=
Se Andras Avundsjuka Blickar

#1
Björn
2010-09-01 10:07

"You have to put up with a lot of wind- and road noise on the motorway, and at town speeds you hear how gruff the lower-powered diesel is. The 9-5's steering wheel constantly vibrates in your hands, too."
LOL

#1
hemlig
2010-09-01 10:08

"The 9-5's cabin is hardly a budget environment, but it doesn't have the quality you expect of an executive saloon. Some of the materials aren't as dense as they should be and there are plenty of panels that don't line up properly."

#1
tysken
2010-09-01 10:09

ich verstehe nicht, was viele von euch wollen.
ich bin zwar kein schwede, doch stolz darauf einen wunderschönen saab 900 aero von 1987 zu haben. technik also, die heute von vielen herstellern klammheimlich kopiert wird und selbstverständlich gewôrden ist. nach jahrelanger knechtschaft unter GM wird saab das beste aus dem neune 9-5 herausgeholt haben. gebt doch trollhättan etwas zeit anstatt es zu zerfleischen. letztlich schneidet sich jeder ins eigene fleisch. wenn es saab gut geht, ist das auch gut für schweden.
und diese ganzen test der autozeitungen sind grösstenteils unsinn. ein auto muss im alltag gut sein, die bewertung anhand von grenzbereichen ist realitätsfern.
9-5 an är för stor för mig, i alla fall ska ja köpa nya 9-3 an eller en sonett...om den kommer...
lycka till jan och viktor och ta hand om de financiella bakgrunder!!

#1
Per
2010-09-01 10:11

Som jag trodde, en överprissatt Buick, inget annat.

#1
nad
2010-09-01 10:12

Sjukt vad Saab rostar, massa halvnya 9-5:or är ju helt bruna. Inte ens Toyotor från början av 90-talet är lika rostiga...

#1
saabhenke
2010-09-01 10:27

HA HA fan vilka jönsar som skriver här!
nä det är dags att kliva ur sandlådan nu!
gillar man bilen så köper man väll den eller oxå inte
ren pajkastning detta
Get a grip...........

#1
Krister
2010-09-01 10:56

När den nya 9-5 presenterades så var den uttalade målgruppen de stora Audi, Jaguar och BMW. Det skrev tom ViB.
Om man då gör ett test i den klassen så är det väl helt naturligt.
Det säger väl inte att 9-5 är en dålig bil, bara att den inte är lika bra som de andra i denna klassen.
Hade man i stället valt "familjebilssegmentet" och jämfört den med VW Passat, Volvo S80, Ford Mondeo etc så hade den fått andra recensioner.
Men nu är den uttalade segmentet från SAAB att den skall vara i "premiumsegmentet" och då skall den testat därefter.

#1
Haubits77B
2010-09-01 11:52

Re: Per
Du vet inte mycket du inte!!! För din information: 1. Nej, det är ingen Buick, däremt funderade GM på att märka om den till en sådan... 2. Buick ÄR ETT PREMIUMMÄRKE-och i USA ett uppskattat sådant, så den kostar i nivå med SAAB och uppåt, så vad får du "överprissatt" ifrån?

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-09-01 13:04

För att klargöra igen. Inte jag som skriver under namnet "emme" utan det är säkerligen Jarl som snor mitt nick.
För det andra. Krister, det är bara i Sverige Saab och Volvo inte ses som premium.

#1
Tommy
2010-09-01 14:25

Raphael: Om du tycker att Alfa Romeo har bra kvalitet idag så har du nog haft en oerhörd tur, eller så har min familj, och de jag känner som kört Alfa, haft en oerhörd otur. El-problem, växellåderas, rost på nästan nya bilar, grejor som trillar väck - det är knappast vad jag betraktar som kvalitet. Har däremot haft Audi och bara haft positva erfarenheter. Ej heller av rostande Mercedes. Om BMW kan jag inte säga så mycket eftersom jag inte haft någon BMW på länge. Men vi får tycke olika - det är ju därför det inte finns enbart ett bilmärke. Själv vet jag att min dåliga rygg inte färdas så bra i någon annan bil än SAAB. (Avser förra 9-5 Aero).

#1
Krister
2010-09-01 18:37

@EMME: Exakt, premium-bil och då skall den testas därefter. Och tydligen var den inte så bra som sina konkurrenter.
Att då hävda att testerna var fel fattar jag inte.

#1
Emme - Den riktiga som inte skriver FUD
2010-09-01 20:53

KRISTER:
Ja det har jag inte sagt någonting om dock är väl detta test närmast det enda test den fått så dåligt betyg jämfört med övriga? Så det är ju upp till var och en och bedöma om man ska ta detta med en liten nypa salt.

#1
Q
2010-09-02 12:26

kan inte göra annat än att hålla med Saabhenke!!

#1
Conny Karlsson
2010-09-02 12:51

Saab fick även stryck i Teknikens världs test i senaste nummeret som kom igår på posten mot tyskarna. Man lyckades slå Audi A6 men det står en nya A6 och knackar på dörren för avlösning. Men men man behöver inte köpa bil efter vad motortidningar skriver. Tänk så många gånger tidigare de valt riktiga citroner till bilar tidigare som vunnit tester. Gå efter eget huvud när du väljer bil det kan bli billigast så för dej i längden med reparationer etc då.....

#1
Jarl
2010-09-02 21:08

Saab är en skitbil! Hear that! I Teknikns Värld så blev Saab den stora loosern! BMW 72/100 Mercedes 69/100 Saab 68/100 Audi 67/100.

#1
Anders
2010-09-02 22:44

Jag tycker att det är kul att nya SAAB 9-5 väcker så mycket intresse och debatt. Ingen verkar likgiltig. Nya SAAB 9-5 är en bra bil och den kommer att bli bättre och bättre och bättre för varje årsmodell som presenteras. Blir spännande att se kombin. Audi A6 och BMW:s modeller är snygga, men ser likadana ut år från år. De vågar inte ändra på något designmässigt och skulle de ändra designen så får kundkretsen spader. SAAB 9-5 är en modig design. - SAAB kommer att bestå. Tro inget annat. 9-5 är lite för dyr för min plånbok som nybil, men sugen blir man. Kanske blir det en 9-3:a istället, snyggast som sedan enligt min åsikt.

#1
Q
2010-09-02 23:40

Jaha Jarl?! Så då är Audi en riktig skitbil oxå?? Så vad har du för bil själv då Jarl?!

#1
Fredrik
2010-09-03 20:30

Att SAAB står på kanten gör väl inte testet orättvist?
Skulle samma testet vara rättvist om SAAB hade ett överflöd av pengar i kassan?
"Har Saab sagt det? Jag vet inte, kommer inte ihåg."
Spelar ingen roll.
Priset placerar den där.

#1
Q
2010-09-04 03:27

Efter en noggran granskning av farsans tråkmerca E-klass (nya modellen) Anser jag att saab:s nya 9-5 inte slår mercan när det gäller instrumentering, men väl känsla och själ!! Det gör även min nuvarande 9-3 cab alla gånger!!! Och jag hade 10000 gånger hellre suttit i nya 9-5 vid en älgkrock än i farsans merca!!
Vh
Q

#1
Q
2010-09-04 19:28

Det är bara att se bevittna och konstatera!! Saab är det enskilda märket här på Vib:s webbsida som väcker mest komentarer. Efter denna komentar kommer det vara 77 komentarer totalt. Närmaste annat bilmärke ligger på 27 komentarer. Så att saab skulle vara tråkig och anonym ger jag inget och åter inget för! Saab engagerar!! En "fantastisk" bil med andra ord!

#1
Karl
2010-09-08 22:34

Alla kommentarer om saab beror på gemene man genomskådar märkets sanna betydelse. Vi är så j-a trötta på hur bilen framställs i media, move your mind, allt annat en en vanlig bil, historia, kraft...vi spyr på detta!!. Bilen är en helt vanlig bil av plåt och glas etc och människor går inte på sån idiotisk reklam. 95an är en koloss som är ett enda stort komplex vilket bara förstör ev. försök att komma tillbaka på bilmarknaden. Istället för att gå i frontlinjen med tex smarta motorer, tex 3cyl lättviktsmotorer och andra tekniska lösningar så skyler man inkompetensen med töntiga mugghållare och en historia som inte har med bil och göra. Saab rider på en våg som bedarrades redan för 30-40 år sedan och om inget görs snart så är det kört ännu en gång. Jag vill faktiskt känna mig stolt för detta märke men idag skäms jag istället.
Kalle

#1
Q
2010-09-09 14:56

Karl. Om du nu är så trött på Saab? Varför då kommentera det??

#1
Jocke
2010-09-10 02:34

@Karl "...smarta motorer, tex 3cyl lättviktsmotorer..." Jag fick låna en Skoda Fabia med en 3-cyl. motor i somras. Det vibrerade och bullrade som bara den... Aldrig att jag skulle köpa en bil med en 3 cyl. motor, oavsett märke!

#1
bilköpare
2010-09-10 14:32

Saab håller inte måttet mot S80 heller enligt ert eget test! Så varför ska jag som bilköpare betala mer för mindre? Dessutom ta en sopsmäll i värdeminskning.
Vilken av S80 och 9-5 tror ni kommer vara mest lättsåld i andrahand om tre år?

#1
Bayern
2010-09-10 14:43

Maud hade inte helt fel när hon menade att vissa
fabrikanter skulle ägna sig åt vindkraftverk i stället för
biltillverkning.
Överlåt biltillverkningen åt dom som vet vad dom håller på med. dvs. tyskarna.
Ok, det finns en annan svensk tillverkare som gör ett hyffsat jobb men dom har ju kineserna tagit över.

#1
Q
2010-09-10 23:48

Tydligen skall Bmw inte heller syssla med biltillverkning när de åsamkade min fars 525:a elektronikhaveri?? Kanse skulle Bmw syssla med batteridrivna fläktar hedan efter??

#1
Q
2010-09-10 23:54

Förlåt trampdrivna fläktar borde det vara. Eller nej de skulle inte göra någonting alls!!!

#1
Johan
2010-09-12 20:12

Det är ju en smakfråga och en saab är ju inte i klass med en Bmw det fattar väl alla men dom gör ju riktigt bra och säkra bilar. det enda som är bra med dessa test är ju att biltillverkarna tävlar och höjer ribban. en saab är en Saab och en Bmw är en Bmw helt enkelt. Inte samma köpare ens en gång. Kanske Audi och Saab. Kör själv Audi just nu och Saab intresserar mig.

#1
Saabnisse
2010-09-13 11:13

Ja du "bilköpare" när det gäller andrahandsvärdet behöver du nog inte fundera, håller den nya S80 samma bedrövliga kvalitet som den förra blir det nog 9-5.
Fast vi vet ju inte vad det är för kvalitet på den heller.
Första årsmodellen brukar vara lite lurig att köpa oavsett bilmärke, det verkar som om man alltid ska vara med i slututprovningen av bilen.

#2
Rogge roggesson
2010-10-25 22:16

Saab är på gång att bli bra men BMW är ju så grymt bra just nu med nya femman! F10 F11 som de heter! 530 diesel med 245 hkr, 540 Nm och bara 0,63 blandat! Världsklass!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.