Bild
Nästa artikel

Opels dystra måndag

Det är måndag både bokstavligt och bildligt talat för biltillverkaren Opel. I dag skriver Dagens Nyheter, som i sin tur citerar tyska affärstidningen Handelsblatt, att Opel gått med förlust de senaste tolv åren.

Visst börjar det lukta Saab-kris för detta GM:s andra europeiska sorgebarn.

För tre år sen ville GM, som då stod inför akut konkurshot, göra sig av med Opel. Det blev inte så och GM som koncern genomgick ett reningsbad och reste sig från ruinerna. Bokslutet för 2011 som presenteras på torsdag lär peka på en mångmiljardvinst.

Till den vinsten bidrar dock inte Opel, tvärtom tär det tyska dotterbolagets resultat rejält på koncernvinsten. Sex miljarder back för helåret och därav två miljarder det sista kvartalet, enligt DN och Handelsblatt.

Opels dilemma har skrämmande likheter med Saabs; man tillverkar bra bilar som alltför få vill köpa.

Opels dystra måndag

Kommentarer

#1
2012-02-13 10:38

Vet inte om det är gamla fördomar om Opel som gör att de inte är intressanta (rost och elfel) men för min del så har jag inte ens övervägt att titta på en Opel vid eventuellt bilbyte. Är det samma för er andra?

#2
2012-02-13 10:45

Faktafel Bäcklund!
Företaget heter Opel/Vauxhall och det senare märket är en viktig del av det tysk-engelska dotterbolaget till GM. (Vauxhall är också intressant då det ju är den sista engelska "svensson"-bilen; övriga brittiska tillverkare ligger ju i premium/lyx-segmenten.)

#3
mcregor
2012-02-13 10:52

Man skall inte vara helt säker på att boksluten för multinationella företag säger hela sanningen. Det finns ju lite olika sätt att föra ev vinster mellan olika länder för att t ex skatta där det är förmånligast...
Och då kan t o m ett i grunden lönsamt företag förefalla olönsamt. Jag säger inte att så är fallet med GM/Opel men det skadar nog inte att vara lite ifrågasättande till sådana redovisningar.
Beträffande ev rostbenägenhet så kan jag säga att min egen erfarenhet (Corsa -01) definitivt motsäger detta om "Gevalia". Verkar som att Opel liksom t ex Renault skärpt sig betydligt under senare år vad gäller korrosionsbeständigheten. Dom är inte felfria men rosten kan vi nog konstatera att den är ett avklarat problem för Opel - de rostar nog inte mera än andra populärare märken.

#4
2012-02-13 11:11

Nä, det ser tyvärr mörkt ut för Opel. Hoppet är väl att när lallarna i GM's ledning drar ut kontakten så lär Merkel och den tyska staten agera och inte tillåta en nedläggning. Tyskarna värnar om sin bilindustri i motsats till vår regering som istället tror att Rot- och Rut-avdrag ska föra landet framåt.

Kanske är Magna eller några ryska moguler fortfarande intresserade? I så fall lär det bli stora nedskärningar men möjligen har de en chans då.

Jag är ingen Opelfantast men känner sympati för märken som inte utger sig vara något så diffust som "premium". Hoppas att de får vara kvar!

#5
2012-02-13 11:27

Den USA baserade ledningen inom GM har ju egna favoriter att lyfta fram. Ta till exempel Koreanska Chevrolet till ex. Där Opel/Vauxhall bidragit till alla tekniska lösningar.
Tacken från USA till den Europeiska blir då att kräva att GM handlarna i samtliga Eu länder ska öka andelen Chevrolet med 20%. Detta samtidigt som man anklagar Opel/Vauxhall för en överproduktion!
GM ASA utnyttjar Opel/Vauxhall, så att de får stå för utvecklingskostnaderna, men profithungern i USA kräver att fler Koreanska bilar ska säljas eftersom dessa genererar mera pengar till USA delen av GM.
Det var ju tydligen samma med Saab. Har Saab fått betalt för deras del av teknikutvecklingen? Knappast!!
Hoppas Tyska staten inser faktum och löser ut Opel från GM. Tyska staten har ju sedan länge aktieandelar i Bilföretag.
Att Sverige inte kan stötta på samma sätt, beror ju på den utförsäljning av vinstdrivande företag som staten bidragit till. En sk. utförsäljning enligt Ebberödsbanksprincipen, där man sålde så billigt som möjligt, med måttot att staten INTE ska vara med och driva företag, eller konkurrera!

#6
2012-02-13 13:05

Tycker ju annars att det känns som att Opel säljer många bilar ( till skillnad ifrån Saab ) och att de verkar vara "bra på G" ???

#7
2012-02-13 13:44

Angående Opels kvalite: jag körde en Omega '97, har haft den i 7 år, har aldrig servat den (och det verkar att förra ägaren har inte gjort det heller), bara bytt olja (inte regelbundet) och grejerna som tändstift, kamrem (sista byte 10 tusen mil sen), bateri och annat småskit. Bilen stog still ute sista två vintrarna, är rostig, men fortfarande går att köra den. Efter jag har svetsat ljuddämpare är den även ganska tyst. Jag tror inte att t.ex. en V70 skulle klara det bättre.

#8
2012-02-13 13:52

Tja, en liten skillnad finns mot Saab, innan det körde ihop sig efter 2005 kan man inte säga att den allmänna meningen trodde något dåligt om Saab, anseendet var det inget fel på.

Däremot var det inte fullt så bra med bilarna, att Saab inte sålde berodde på att bilarna var för konstiga.
Opel gör också bilar som inte är som alla andra, men de är inte fullt så konstiga som Saabs var.
Opels problem är huvudsakligen anseendet, människors tänkande, eller snarare brist på tänkande.
Det var ett litet bekymmer för Saab.

Teoretiskt är Opels problem enkelt att lösa eftersom en tanke är enklare att ändra än den tekniska vekligheten, i praktiken är det dock svårare eftersom den psykologiska kompetensen att tala till människor så att de förstår tycks saknas.

Att släppa ut nya bilar och modeller och teknik hjälper inte, det är inte där problemet ligger men hittills har man försökt lösa det på det sättet och självklart misslyckats.
Man borde anställa en arme psykologer och historieberättare istället.

Kommunikation och marknadsföring, där ligger problemet och lösningen.

#9
2012-02-13 13:58

Hälsingen menar att övriga brittiska tillverkare ligger i premium/lyx segmentet. Då menar han Honda,Nissan,Toyota! ;o)

#10
2012-02-13 15:21

Shogun! Nu får du ge dig.
Honda, Nissan och Toyota är INTE premium-märken.
Det är däremot alla brittiska märken bortsett från just Vauxhall. Möjligen med undantag då från MG som nu återlanseras i Europa och som i huvudsak bygger på gamla Rover 75 (kommer att heta MG 7 eller motsvarande.) Dock är detta ju ändå den mest krocksäkra bil som kineserna lyckats ta fram än så länge.

Övriga brittiska bilar är klart premium, med prislappar kring 400.000kr och uppåt som minimum om man vill ha lite utrustning.

#11
2012-02-13 15:32

Hälsingen.

;o)

#12
2012-02-13 16:07

Vi har sedan ett antal dagar diskuterat just det här på forumet.

Jag har en känsla av att mcregor har kommit nära sanningen.'
Precis som i fallet med Saab flyttar man rörelseresultat dit det är mest lönsamt och det är helt klart varken i Sverige eller Tyskland.

Opel/Vauxhall skulle förmodligen klara sig bättre utan amerikansk inblandning.

#13
2012-02-13 16:09

Ni-klas, Saabs bilar för konstiga?
Bara för att de inte tillverkade dussinbilar?

#14
2012-02-13 18:23

Men Bäste Håkan, Opel säljer ju rätt bra om man ser till Europa i sin helhet. Men det bryr sig inte GM USA om, lika lite som hela kostnaderna för GM s utveckling tagits av de Europeiska biltillverkarna Saab, Opel/Vauxhall.
GM USA anklagar Opel för att stå för en överproduktion, samtidigt som man kräver att GM i Europa ska öka sin försäljningsvolym/andelar när det gäller Chevrolet, med över 20%. Inte är det undra på att Opel får problem med ekonomin, när de även ska stå för utvecklingskostnaderna åt Chevrolet, USA och Korea.
Jag tycker att motorpressen borde verka för att misskreditera GM i stället för att producera negativa skriverier som den aktuella. Det är GM USA som skall tryckas ner i skoskaften, inte Opel.

#15
2012-02-13 19:11

Usch för stora koncerner, inte minst jänkestyrda! OPEL, håll i hatten för har de bestämt sig så kommer det att börja blåsa. Som ni skrev innan så är det inga problem att fixa o trixa med siffrorna. Jag skrev det i kommentaren till den nya Chevan och det anser jag fortfarande. På ett eller annat sätt försöker de slå in en kil mot Opel med nya snygga billiga koreaner.

#16
2012-02-13 20:01

"generalzbynio": Din beskrivning kan man kalla för tur också.
En släkting köpte en Omega 2.2 Elegance -00 ifrån en bilfirma ( för inte så länge sedan ) för 40.000kr.
Bilen hade då rullat 19200 mil.
När bilen skulle hämtas stannade den efter 2 km och fick lämnas tillbaka för rep.
Samma sak då den skulle hämtas för andra gången.
Tredje gången gillt så gick det bättre men jag tyckte att det fanns en massa problem med elen i den.

Efter några hundra mil så var det dax för besiktning och de godkände inte framstötdämparna och handbromsen.
Samtidigt som detta lagades blev bilen servad.
Ett par hundra mil senare rasade motorn och det skulle kosta mer än vad bilen vart värd att laga den.
Vid denna tidpunkt fanns det likadana bilar till salu för runt 20.000kr.
De hade tur och fick 10.000kr för bilen som den stod.

Sådant här inträffar på alla bilar oavsett fabrikat så din beskrivning om att just Opel skulle hålla utan underhåll beskriver jag mer som tur än en bra kvalite.

#18
2012-02-13 20:24

Opel - Skönheten kommer inifrån, Look at Opel now! Dessa samt de bedrövliga radioreklamer Opel har nu utstrålar dåligt självförtroende, det verkar som att de ber om ursäkt för de tidigare modellerna men att de nu blivit mycket bättre.
Jag tror faktiskt att bilarna blivit bättre och Insignian och Astran är riktigt snygga. Men självförtoendet har inte riktigt hunnit ikapp.

#19
2012-02-13 20:54

Mistro mfl.

Nu är ju detta klassiskt detta med att man känner någon som hade en........(men i detta fall är det helt sant) en Opel Omega. En arbetskamrat som jag samåkte med till jobbet. Bilen var så hopplös enligt honom så han kallade den för Opel Omöjlig istället för Omega. Han kör nu Volvo S-80.

#20
2012-02-13 22:37

N-iklas: Vad är konstigt med SAAB-bilarna? Man har hört det förut utan förklaring. Är det sittställning,den smarta startnyckelplaceringen, alla tidigt införda nyheter, tidigt förutseende framhjulsdrift som på köpet gav bra innerutrymme eller något annat? Säkerheten har ju alltid varit lika bra som Volvo, men dessa har genom mer reklam fått bli synonymt med säkerhet. Driftsäkerheten skiljer sig inte mycket heller.

Att "ingen vill köpa en SAAB" blev förstås självuppfyllande under den turbulenta tiden och hade inget med bilarnas kvalitet att göra.

#21
2012-02-13 22:39

Som jag skrev så var inte felen som jag beskrev typiska för just Opel Omega,...otur eller ( oförtjänt?) tur kan man ha med alla fabrikat oavsett årsmodell.
För mig visade sig en Citroen Bx inte vara någon bra bil,...för andra är den absolut en av dem bästa o.s.v
Är mer eller mindre uppväxt med Opel så jag hoppas att de klarar sig.

#22
2012-02-14 09:39

Opel bilarna heter Buick i Kina och säljer som smör (både Insignia och Astra men med Buick badgeengineering/GM-s favorit syssla). Sedan har man plattformar utvecklade av Opel som används till bland annat Chevrolet och frågan är hur dessa GM bönräknare har redovisat siffrorna…Hur som helst tycker jag personligen att européer bör handla så mycket som möjligt som är både utvecklat och producerat i EU (BMW, Citroën, Audi, Alfa, Renault, VW, etc), alla bör väll kunna hitta en modell som både passar och matchar utomeuropeiska konkurrensen. EU bilar ses som bättre och mer exotiska i både Asien och USA men många här hemma inser inte hur bra våra bilar äntligen är. Mer stolthet skulle vara på sin plats och att sponsra en frisk och stark kontinent bör vara allas mål. Man kan inte ha det här som ett officiellt politisk mål då det skulle negativt påverka exporten men att ha det i bakhuvudet när man ska handla närproducerat (=miljövänligt) skulle inte skada…och nej, jag är inte nationalist, vill helst flytta till Asien där industri blomstrar och det finns hur mycket som helst att göra men industri övertaget börjar bli oproportionerlig och skrämmande, 5 i 12 har passerats med råge och man är väldigt blåögd om man inte inser alvaret.

#23
2012-02-14 11:02

Ett antal nya märken har ju "prisdumpat sig in" på marknaden och orsakat överkapacitet(Opels stora problem) inte bara för Opel utan även hos tex PSA, Ford som får införa produktionsstopp.
sk. finare märken har av naturliga skäl inte påverkats så mycket av denna konkurrensen.
Den interna GM konkurrensen med storsäljaren Chevrolet Cruze (förtäckt Astra) ter sig också märklig..
Opel genomgår ju en kraftig bantning för att anpassa kostymen till marknaden, och mer kommer nog innan man når brake-even och börjar visa vinst igen.
Opel ökar dock sina marknadsandelar igen och har 2 modeller (Corsa/Astra) inom topp 6 i Europa!!!
Hur många visste det? (Håkan Bäcklund?)
Frågan är väl vad GM/NA(north america) vill med GM/E(europe) ??
Dock är GM/NA idag starkt beroende av teknik från GM/E så jag tror Opel står stark och reser sig.
Sen håller jag med Henrik nedan ang Opels marknadsföring, kass.
Varför inte en positiv/kaxig reklamfilm med tex en historieresa liknande den Renault kör?

#24
2012-02-14 16:55

Angående Konstiga bilar från Saab.

Jag känner nästan alla Saab utan och innan, kan gå igenom varje detalj och peka ut precis vad som är märkligt.
Det är helhetsintrycket som avgör, många små underligheter ger ett allmänt konstigt intryck.

Och ingenting av detta skall uppfattas som kritik även om det ser så ut.

T.ex. är jag inte säker på att nyckel mellan stolarna är så bra, den tar upp mycket plats där man kunde ha avläggningsfack eller andra tekniska reglage och jag är inte förtjust i att ha nyckeln så nära passageraren av säkerhetsskäl och det påverkar i viss mån handbromsens placering och är man inte van så känns det helt konstigt.
Varför ändra något enkelt, väl fungerande och självklart som man inte behöver ägna en tanke till något som plötsligt blir en stor konstighet?

Sedan är startnyckeln ett av bilens viktigaste reglage om något tekniskt fel uppstår måste man snabbt bryta tändningen och det går snabbare och säkrare att bryta tändningen med ett reglage direkt bakom ratten där man redan håller handen än att svänga armen långt ner mellan stolarna.
Är man dessutom inte van vid Saab så är man garanterat där och vrider i tomma luften.

Sammantaget talar väldigt mycket emot Saabs nyckelplacering.

Vilket INTE måste innebära att det är fel på just en Saab, men man måste inse att det försvårar försäljningen av bilen till en större kundkrets som kanske är ute efter en mer seriös bil.

Saab 9000 hade säkringarna i handsfacket, på åtta år har jag bytt EN enda säkring på min bil och det var självförvållat dessutom, att ta upp utrymme som kunde ha blivit ett ännu större rymligare handskfack med säkringar som man otroligt sällan behöver byta, verkar bara väldigt ogenomtänkt.
Snarare kan man ju börja undra om säkringar går ovanligt ofta på 9000? och det är kanske inte en bra undran man ska ge sina kunder?

Fönstervevarna på Gamla Saab var runda plattor som påminde om pimpelspörullar, varför?
Konstigt.
Och framdörrarna på 4-d är nästan hämtade från små privatflygplan typ Cessna, korta, inte avlånga som på en bil.
Och instrumentpanelen är också från ett litet flygplan precis som vindrutan, är man är ute efter en bil kanske man tycker det är konstigt om man istället får ett ombyggt litet flygplan?

Jag blir i varje fall helt ställd om någon utan förvarning försöker kränga en Piper Cherokee istället för bilen jag funderat på.

Trösklarna på 900 var också underliga, det innebär att deformationszonen minskar när tröskel hamnar så nära stolen istället för långt ut i sidan på bilen och dessa dörrar har ju också visat sig rosta som få andra saker.
”Va, sitter tröskeln i dörren eller vad är det här för konstigt?”
igen.

Det bara fortsätter, det finns inte en sak som är normal på Saab, hela tiden hoppar man till och undrar vad det är frågan om.

De flytande oken på bromsarna såg på gamla 900 ut som tunna plattor med uppsågade hål som någon trätt över bromsskivorna lite på måfå, när jag såg det kunde jag inte fatta hur något sådant bräckligt kunde fungera, van som jag var vid massiva dubbelkolvsok.

På modärna 9-5 var instrumentpanelen snurrig, jag kan framför allt inte förstå varför den har en skarp kant precis framför förarens knä, vad är tanken med denna knäkrossare?
Jag vägrar blankt att köra 9-5 p.g.a. denna instrumentpanel, jag är rädd.
Eller att panelen är så enormt indragen i kupén att en rätt rymlig bil när den heter Vectra blir trång, mittkonsolens skarpa kant säger åt passageraren att han är ute i kylan, det är inte trevligt och verkar bara så onödigt.

SAMTIDIGT vill jag inte direkt kritisera Saab för det här, eftersom jag anser att man har all rätt att göra som man tycker är bäst, men då bör man också vara medvetna om att alla kanske inte tycker att underliga lösningar är de bästa och göra sig besväret att förklara, och förklara bra.

Opel har inte heller varit bra på att förklara vad man håller på med och det gör att alla spekulerar på måfå och resultatet ser man.

#25
Juppe
2012-02-14 19:45

@N-iklas
Det märks att du är en Opel-fantast. Jag tror faktiskt att Opels ledning tänker precis som du. Allt som är annorlunda är konstigt och ska undvikas. "Lagom är bäst" och det kommer att bli Opels fall ...

Opels problem är att de konkurrerar i "mellanmjölkslandet" där det är väldigt svårt att hitta något som utmärker märket. Dom simmar omkring där tillsammans med Ford, Mazda och ett par andra.

#26
2012-02-14 20:22

N-iklas, Saab satte nyckelvredet på golven mellan sätena av tre anledningar;
1. För att slippa komplicerade knäskador vid olyckor.
2. För att kunna låsa fast back-växeln för att förhindra stöld. (Vilket nog misslyckades, 900 turbo var ju tjuvarnas favorit.
3. För att förenkla de moment man utför när man sätter sig i en bil; bältet, starta, växel och av med handbroms, allt i samma zon i bilen.

#27
2012-02-15 08:30

Håller bitvis med N-iklas om Saab's konstiga lösningar, även om det mesta av det där förekom i de äldre som 99/900/9000.

Jag har haft både 99 och 900, och det var mycket meckande för att hålla dem vid liv. Vissa konstruktionslösningar var rent korkade, som t.ex. de nämnda bromsarna som hade en fantastisk förmåga att kärva ihop.

Det där med att sätt tändningslåset på golvet hade säkert en smart tanke bakom (knäskador), men då det är bara en tillverkare i världen som har den lösningen, så var det kanske inte helt lyckat. Det är åtskilliga som krafsat på rattstången i en Saab för att leta nyckel....
Dessutom hade ju backlåset egenheten att gå i baklås, men det hindrade inte tjuvar, så.... bara dumt.

Det fanns gott om goda avsikter hos Saab, men de var sällan genomtänkta, så de skapade istället nya problem. Devisen att "Saab är specialister på att hitta komplicerade lösningar på enkla problem" är inte utan grund...

#28
2012-02-15 09:30

Nu ska ju det här handla om Opel och inte ett dugg om Saab.
Jag föreslår att vi öppnar en tråd på forumet där vi kan diskutera Saabs lösningar (jag gör det) och så återgår vi till tråden.

Jag fick just idag senaste numret av Classic motor där man har en artikel om Opel GT 1965.
Det var på den tiden GM satsade på Opel och GM hade chefer med en helt annan inställning än idag.
Man hade ju också en omfattande rallyverksamhet, men precis som med Saab (som ju då inte hade något med GM att göra) så lades detta ner därför att man bytte räknenissar i ledningen som enkelt kunde visa att där fanns ingen lönsamhet, enbart kostnader.
Det man helt glömde var den enorma publicitet som framgångar i rally ger!

#29
2012-02-15 16:19

Kan inte underlåta att ge mig mitt bifall Saabnisse! Opel behöver befrias från GM. Jag har kollat lite ägaruppgifter beträffande Opel och ser till min glädje att GM USA inte längre har aktiemajoriteten i företaget. (Om det nu hjälper)
Att Opel skulle köpas av socialbidragstagare ute i Europa, är inget annat än kvalificerat skitprat. Att bilar går sönder, Även Opel, är ett faktum. Men bara för att grannen eller kompisen har en bil med felaktigheter, behöver inte detta automatiskt medföra att alla bilar av det fabrikatet eller modellen är dåliga.
Konstruktionsmissar har alla fabrikat varit drabbade av.
Att GM på sin tid lade ner tävlingsverksamheten för Saab och senare Opel är ju ett faktum, likasom att GM USA nu satsar på Chevrolet!! Helt UTVECKLAD AV OPEL/VAUXHALL. FY FAAN FÖR CHEVROLET OCH GM USA.

#30
2012-02-15 18:22

Håller med, rally skulle nog vara den bästa vägen att bättra på imagen för Opel. I andra länder än sverige förstås, här sänder vi ju bara en kvart klockan 23 på kvällen ifrån vårt eget rally.

#31
2012-02-15 19:35

Roligt att till slut få veta hur Saab tänkte kring nyckeln.
Men Saabs motivation känns tunn och alls inte övertygande.
Dock kan ju vidare kommentarer sparas till ett annat tillfälle

På You Tube finns massor av filmer från Rally på 80-talet, bilen som mest dominerar är Opel Manta 400, det finns en film där en Manta lekande lätt kör om en Audi Quattro och drar ifrån.
http://www.youtube.com/watch?v=VCO3t5xggT8

Man kan inte säga att allt udda och avvikande är bra bara därför att det är udda och avvikande, inte kan man heller säga att allt som är normalt är dåligt därför att det är normalt.
ELLER motsatsen.
Så enkel är det inte.
Opel har fått massor av kritik för att man är för avvikande och konstig på flera punkter, har den kritiken inte uppfattats?

Man måste titta på exakt vad det är frågan om i varje enskilt fall.
Att ha en generell allmän hållning som styr över allt hela tiden fungerar helt enkelt inte om man bryr sig om resultatet, spelar resultatet ingen roll så är det naturligtvis en helt annan sak.
Men att köpa en bil från en biltillverkare som konstruerar bilarna på en höft utifrån olika hugskott som dyker upp verkar inte precis förtroendeingivande.

Det är riktigt att om människor av sig själva utan påverkan eller hjälp skall intressera sig för en bil så måste den antingen vara en extremt avvikande konstighet som Lamborghini eller också måste den vinna varenda biltest i tidningarna som VW passat, Skoda, Ford, m.fl.

Så finns det en annan möjlighet och det är att vara billig och att inte ha någon historia vilket gör att man kan bygga upp och skapa något för alla de som bara bryr sig om här och nu och struntar i bakgrunden, Hyundai Kia.

Opel platsar inte in helt i någon av dessa grupper – fast å andra sidan…
OPC bilarna är ju avvikande så det förslår, Ampera, Meriva, Zafira Tourer är inte precis vanliga dussinbilar och Insignia river ju upp känslor så fort den kommer på tal… så?
Fullt så innehållslöst som det sägs är det nog inte, det verkar snare som att man inte vill se det av någon orsak.

Jag är nyfiken på hur man resonerar för att få exempelvis Merivas bakvända dörrar till att inte vara på minsta sätt udda eller avvikande?

Opel vill faktiskt på fullt allvar tillverka elbilen Rak-e som påminner om ett segelflygplan, fast nu bromsar GM och man har på fullt allvar påbörjat arbetet med en bränslecelldriven lyxbil till 2015, fast nu bromsar GM den också.

Man kan ju undra varför Saab som var så avvikande inte lyckades sälja bilar?

OM det man säger om Opel verkligen hade varit sant att det inte finns något speciellt som utmärker så hade det varit just precis som man säger att det är, absolut helt sant.

MEN nu är det inte så.

Tvärtom är Opel något mycket udda och speciellt, sprängfyllt av ovanlighet.
Det är bara det att det är inte lika vrålskrikande tydligt, vissa bilar kanske överfaller sin omgivning med hugg och slag för att riktigt banka in sitt avvikande budskap och det kan ingen missa.

Opel gör inte det, man sköter det med mer finess och behagligt lugn, DET är hela skillnaden.
Men då krävs det också mer både från omgivningen att engagera sig och från Opel att faktiskt tala om vad man kan erbjuda.

Omgivningen har inte varit tillräckligt intresserade för att ta reda på något och Opel har inte insett behovet av att tala om vad man kan erbjuda.

#32
2012-02-15 23:11

N-iklas, tidigare ansåg du att Saab hade konstiga lösningar, nu är det Opel som har konstiga lösningar!
Vad är det du vill ha?
En internationell standard som bestämmer att alla bilar ska vara exakt lika?
Ajabaja inte komma med några egna lösningar här inte, det går inte an.
Du skulle kanske ha gillat den sovjetiska ideologin där alla förändringar måste ske enligt en femårsplan och absolut inte vara omvälvande.

#33
2012-02-15 23:28

Sköna rally-klipp på Mantan, man börjar ju fundera på om 4-hjulsdrift borde förbjudas i rally, snacka om att föraren gör skillnad när man kör diffat och bakhjulsdrivet. Hade nog inte varit några tiondelar som hade skiljt förarna åt på sträckorna.

#34
Juppe
2012-02-16 09:32

@N-iklas
Audi släpper bevisligen förbi Mantan av okänd anledning. Det är dessutom troligtvis en Audi Coupé (framhjulsdriven) i klippet.
Audi Quattro var den första fyrhjulsdrivna rallybilen och var helt oslagbar under en lång tid. De tvåhjulsdrivna varianterna (även Manta) hade inte mycket att sätta emot. Man ser tydligt i klippet hur ineffektivt det är med tvåhjulsdrift i rallysammanhang.

#35
2012-02-16 11:01

Audi quattro revolutionerade rallyvärlden med sin fyrhjulsdrift men "helt oslagbara" var man inte.

I sin andra säsong 1982 vann man VM men året efter blev det bara seger i förar-vm genom Hannu Mikkola. Märkes-titeln det året, (1983), vanns av Lancia med sin bakhjulsdrivna 037 Rallye. Dessutom en av historiens snyggaste rallybilar med den klassiska Martini-sponsringen. Därefter insåg man att fyrhjulsdrift var tvunget för att fortsätta konkurrera om titeln och resultatet blev S4 och året därpå Deltan som vann 6 raka konstruktörs-titlar. Tidernas mest segerrika rallybil.

http://en.wikipedia.org/wiki/1983_World_Rally_Championship_season

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.