Bild
Nästa artikel

Opel Astra inte så asbra..?

Jag var ner en sväng till Bilcenter i Nyköping i morse. Vår Opel Astra träffades av en bult på huven för några veckor sen i Frankrike och plåtskadan skulle besiktigas.


Vi behöver dessbättre inte byta huv; gropen i motorhuven går att fixa.


Opel Astra går under namnet Opel Asbra hos delar av redaktionen. Och visst, det är en riktigt bra bil på många sätt. 1,4-liters turbomotor, 140 hästar, sexväxlad, bra stolar, fina köregenskaper, fräck design - och vårt exemplar har dessutom alla tänkbara elektronikfinesser.


Men den gamla sanningen att ju fler finesser - desto större felrisk, är på väg att besannas.


På väg hem från Nyköping fick displayen frispel och började oupphörligt att växla mellan att visa vägmätare/tripp, gällande hastighetsgräns och "Kurvljus ur funktion", "Ljuslängdsreglering ur funktion". Rena flipperspelet.


Samma sak hände för övrigt med den låne-Astra som vi körde med i vintras i väntan på att vi skulle få vår egen levererad.


Elektronik är nog bra - när allt funkar som det ska. Annars är det bara en källa till irritation.

Taggar:
Opel Astra inte så asbra..?

Kommentarer

#1
Jarl
2010-04-08 14:24

Konstigt? Det är en Opel, inte en TOYOTA.

#1
stefo
2010-04-08 14:47

toyota vet vi ju att dom har problem med sin
elektronik eller gas pedaler styr och broms pedaler
som ej fungerar så att 19 mäniskor har kört i hjäl
sig i usa

#1
Emme
2010-04-08 15:09

Verkar ha fått Toyotasyndrom.

#1
Tom
2010-04-08 15:43

"19 mäniskor har kört i hjäl
sig i usa" av sisådär drygt 25000 förare som avlider årligen i den amerikanska trafiken http://www.census.gov/compendia/statab/2010/tables/10s1069.pdf
Bilarna borde väl ha blivit säkrare med åren men hastigheterna kanske gått upp också!?

#1
Jarl
2010-04-08 16:07

Det är tragiskt att folk inte fattar att hela USA-grejen är en mediahype...

#1
monsieur
2010-04-08 16:44

överaskad...det är ju en opel trotts allt skit märke lycka till alla opel ägare. rosten är nog minsta bekymmret med men kvalitet gubb bilen opel no way.

#1
STEFO
2010-04-08 17:35

jag tar hellre en opel med ett elfel i intrumentet
än en toyota som gasar hur som helst
toyota kan ta sin nya slogan
MY TOYOTA IS SUICIDER

#1
Sonettracer
2010-04-08 18:07

Klart ViBilägare snackar upp Opel. Det går säkert av samma gamla vana ända sedan tillika OK-ägda BIVA-Huset började sälja Opel för länge, länge sedan. Av samma or(s)aker talar man okritiskt gott om Gislaved, Folksam och andra "instanser" med (S)-folkrörelsekoppling.

#1
tage
2010-04-08 18:12

Vore intressant att få veta vad som hände med "lånebilen" som hade samma fel ? Kunde verkstaden åtgärda detta, enkelt, eller fick felet kvarstå till efter bilbytet ?

#1
STEFO
2010-04-08 18:14

Förlåt, förra meddelandet var tänkt att bara skickas ut internt på gruppboendet. Och Emme, vi ses i dagrummet i morgon.

#1
pg
2010-04-08 18:38

Vaddå, Vi bilägare skriver upp Opel säger ni. Vad grundar ni det på? Ska inte bra och dåliga saker tas upp? Men Elektronikfel verkar ju vara ett bekymmer hos samtliga bilfabrikat, fast mer eller mindre.
Jag har genom åren haft tillgång till ett 20 tal Oplar av olika modeller och årgångar. Bara en Vectra -04 har krånglat med elektroniken, men det rättades till på en resa till Tyskland. Verksaden vi anlitar sade sig inte hitta felet i programmet. I Tyskland fixades det på mindre än en kvart. Opel i sverige dras tyvärr ner av vissa Saabverkstäder som man kan kalla Sabbverkstäder! Saabverkstäder som består av GM hatare, kommer Opel att få dras med.

#1
tage
2010-04-08 18:45

Kanske någon här som kan tala om för oss när opel tvingades återkalla större mängd fordon, pga. livsfarliga fel, typ: styrning bromsar etc. Har varit ägare till ett 30 tal av märket, från tidigt 50 tal tills nuvarande 07:a aldrig en åter kallelse under denna tidsperiod.

#1
CRISTER
2010-04-08 18:56

Håkan Bäcklund:Det där är ett falsklarm!När du kör på dagen är inte Xenonljusen tända utan LEDljusen,alltså är det inget fel på ljuslängdsregleringen och kurvljusen eftersom dom finesserna bara jobbar på Xenonljusen.Om man stänger av bilen och startar upp igen så att det blir en ny systemkontroll försvinner felet.Den som aldrig varit med om att en dator "hänger sig" räck upp en hand.

#1
Håkan Bäcklund
2010-04-08 19:14

Crister: Jodå, jag har provat "recetta" (starta om) och det funkade annadag påsk. Men i dag hjälpte det inte alls. Vardagsproblem..?

#1
Jarl
2010-04-08 20:59

En kompis till mig hade en Vectra som bara la av ibland. Rätt scary. Som tur var dog ingen.

#1
leifer
2010-04-08 21:43

Snarare regeln att aldrig köpa en ny generation av en modell från första åren som är mer aktuell än nånsin. Dvs vill man slippa problem så ska man köpa nya Astra från modellår år 2012 ca. Då är de flesta barnsjukdomar fixade, av arga trötta kunder som hittat alla fel och som får agera försökskaniner.

#1
pg
2010-04-08 22:31

Jag är inte ett dugg orolig beträffande Opels kvalitet. Däremot är jag orolig för hur vissa Opelverkstäder tar sig an de problem som uppstår. Tyvärr är inte alla GM serviceställen "Opelvänliga", det är vad jag själv upplevt, och jag är inte ensam.
Opel har ett mycket sostificerad felsökningsdatabas. En databas som är åtkomlig för alla verkstäder som vill ansluta sig. Detta är Opel än så länge ensamma om. Därför behöver man inte anlita sig av "tveksamma" märkesverkstäder.
Om det vore någon kvalitet på service jobbet på Vi bilägares bil, så borde problemet vara löst för länge sedan. Hörde om ett liknande fall i Tyskland, som åtgärdades samma dag som problemet dök upp. Vad fasen är det Saaaabbbbverkstäderna i sverige håller på med.
Men det är ju ett känt faktum att Saab inte vill att Opel säljs i Sverige.

#1
duster
2010-04-08 22:38

Barbro skall vänta DACIA Duster

#1
PREVIA
2010-04-08 23:29

"Men den gamla sanningen att ju fler finesser - desto större felrisk, är på väg att besannas."
Skriver VB, detta stämmer nog bara in på vissa bilmärkens finesser.

#1
jan edman
2010-04-09 06:20

opel haller toppkvalitet de som misstycker har inte agt opel efter 2004

#1
Saabnisse
2010-04-09 13:37

PG
Jag förstår inte varför du i alla lägen måste skylla fel som uppstår på Opel på Saabverkstäderna?
Det här är ju ett skräpfel som Opel ska rätta till och det gäller ju alla märken där sädant här händer.
Det var inte alltför ovanligt på Saab fram till 2003 då man bytte leverantör på färddatorn.
Kanske Opel har använt sig av Saabs tidigare och det är naturligtvis Saabvekstädernas fel det också!
Det är ju som Leifer skriver, första årsmodellen av en ny bil får bilägarna vara med och betala barnsjukdomar på, det gäller i princip alla bilmärken.

#1
Sigge
2010-04-09 20:31

PG har ett djupt rotat Saabhat (varför kan man undra) och lika djup kärlek till Opel (ännu mer oförståeligt) som har tar varje tillfälle att ventilera.

#1
quattron
2010-04-09 21:51

Rent generellt tror jag att bilar, som befinner sig i ett prismässigt getingbo som t.ex. Astra, ska man vara försiktig att köpa med för många elektroniska finesser. Att lyckas producera en så komplicerad produkt som en bil är, så billigt som möjligt, är att spara på allt som det går att spara på. Även att lägga mindre möda på tester m.m. är ett bra sätt,förbilliga monteringen m.m. Det finns ingen annan genväg till ett lågt pris. Lite finesser på billiga bilar och många finesser på bilar där ägarna är beredda att betala för kvalitet tror jag är det bästa. Det tror jag inte den genomsnittliga Astraköparen är.

#1
jan edman
2010-04-09 21:59

att bilen är billig innebär inte att electroniken funkar sämre.opel trots att den är billig är väl den driftsäkraste av de tyska märkena och det är väl den hårdaste konkuranssen i världen.så dina funderingar stämmer inte om jag fattade dig rätt.

#1
quattron
2010-04-10 00:30

Elektronikkvalitet! Vad handlar artikeln om? Opel driftsäkrast av de tyska bilarna? Ja säger du det så är det väl så... Jag tänker inte ge mig in i någon Opel-kvalitetdebatt, jag bryr mig inte.

#1
Q
2010-04-10 18:56

Saabnisse.
Enligt PG är Opel en ofelbar bil tydligen?! och det är klart att de hemska och illvillga Saab-verkstäderna medvetet går in och riggar fel i Opelbilarna! Så att försäljarna och verkstäderna förlora både sitt kundunderlag och sina inkomster! ;) Men det kommer väl inte som någon direkt chock för oss här på forumet om PG:s konspirationsteorier? PG:s ständiga idislande och fokusförflyttande från huvudämnet till förmån att baktala Saab är som det tragiskt tråkiga repriserandet av Ivanhoe på tv varje år. Saab har också haft barnsjukdommar men inte har jag skyllt Opel eller dess försäljare för det.

#1
Niklas
2010-04-11 00:27

Astra tillverkas inte av Opel utan av Vauxhall, de har aldrig lyckats uppnå samma kvalitet som de tyska fabrikerna, detta är alltså ingen överraskning alls.
Trots vilda protester från Opel har GM bestämt att så ska det vara.
Den enda nya modell som tillverkas i Tyskland är Insignia
Annars är detta fel rätt löjligt eftersom det bara handlar om en programvara som tydligen är instabil, inget av felen existerar ju i verkligheten därför är det bra mycket tjohej för lite ull.
Förövrigt är det ju bara 4 olika visningar som nämns inte 20, och tydligen visades rätt hastighetsgräns liksom rätt väg och tripp så hur mycket världens undergång är det egentligen?
Någon total systemkollapps tycks det inte vara frågan om .
Löjligt Överdrivet.

#1
tage
2010-04-11 02:14

Kan bara instämma med PG:s inlägg, autobild har ju konstaterat detta efter ingående tester av tyska fordon.De har dessutom stöd från tyska universitetet i Bamberg som ju har redovisat i stort sett samma resultat. (Ingen slump alltså) Beträffande min förra fråga angående återkalleser av opels fordon ?Är det ingen som känner till detta ? Kanske red.? Vore mycket intressant att veta, i dessa återkallesernas tidevarv. Skulle vara intressant att höra med tanke på allt snack om "skitbilar" som förekommer här.

#1
PREVIA
2010-04-11 13:50

"Men den gamla sanningen att ju fler finesser - desto större felrisk, är på väg att besannas."
Skriver Håkan Bäcklund.
En glödlampa för halvljuset på en tio år gammal bil som inte varit på en service under dom tio åren, tycker inte jag är så farligt för en bil med kanske mest elektronik av alla sålda bilar. Så ovanstående påstående kanske inte gäller riktigt alla bilar. Tur föresten att Toyota valt att inte sända en enda av de felande Priusarna till Europa utan bara till USA, det skall vi vara tacksamma för här.

#1
pg
2010-04-13 19:47

Det går ju inte att komma ifrån att en del Saab/Opelverkstäder/firmor behandlat Opel som skit! Ibland påhejade av Saabs ledning (GM sweden) vilka enligt säljare som slutat hos GM, förstärt Opels marknad i Sverige. I inget annat land har märket Opel tappat kunder i den omfattningen som just i Sverige. Jag själv har blivit väldigt dåligt bemött av Saabsäljare hos firmor som jag i dagsläet undviker. Det finns ju SaabOpelhandlare som medger problemen med organisationen. De påstår att man skulle ha kunnat öka försäljningen flera hundra procent om man bara fått GM Sweden med sig.
Sedan måste jag tillägga att Saab ingalunda är någon märkvärdig bil kvalitetsmässigt, men jag har gillat Saab rent kör/komfortmässigt.

#1
Saabnisse
2010-04-14 11:27

PG
Jag tror inte att det är Saabsäljarna som sänkt Opel, det har de sett till att göra själva.
Opel tillverkade ju undet senare delan av 1900-talet mediokra rosthögar som inte blev hyfsade förrän i början av 2000-talet.
Idag är de ju bland de bäst rostskyddade, men jag vet att i slutet av 1980-talet var det förfärligt.
En bekant till mig köpte en Kadett samtidigt som jag köpte en Golf.
Redan efter tre år var det dags för första rostreparationerna på Kadetten söm nu är skrotad sedan länge.
Golfen är i trafik ännu!
Och titta på vad man har nu,
Insignia som ju verkligen inte blivit någon succe, 62a plats med en vikande försäljning.
Jag hoppas att Saab 9-5 som bygger på samma platta skiljer sig ordentligt annars går det nog inte så bra för den heller.
Astra tror jag mera på, den ligger ju bra till storleksmässigt för flera. men den har ju verkligen tuff konkurrens från Golf.
Och barnsjukdomar finns på alla första årsmodeller, men finns de kvar efter några år är det givetvis inte bra.
Samma gäller ju Corsa, som ju tidigare var en trång bullerlåda, men som är riktigt trevlig nu, men den får ju strida hårt mot Polo.

#1
Volvo
2010-04-14 23:41

Ni kan ju höra med Volvoåkarna. De har samma bekymmer med elektroniken i sina lastbilar.

#1
pg
2010-04-14 23:45

Jag kanske går hårt åt vissa GM handlare, men jag generaliserar inte, eftersom det finns bra handlare att göra med. Jag har pratat med säljare runt om i Sverige, säljare som slutat hos GM. Dessa skräder inte orden om hur GM Sweden styrt och ställt i detta med Opel. T.ex Vectra som 2 år i rad av svensk motorpress utsågs till bästa vinterbil. GM handlarna fick inte använda detta materiel i sin reklam. Istället fick de bonus för varje Opel som byttes in mot en Saab!! Inte är det väl att undra på att man blir förbannad på Saab. Men det är väl GM Sweden man ska rikta ilskan mot, inte Saab som bilmärke.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.