Okej, Lennart - här får du läsa mer om Saab 96!
På allmän begäran från Lennart - här är tre svenska motorjournalisters åsikter om Saab 96 när den lanserades för 48 år sen:
Bromsar
Motor (tidningen, alltså!): Lagom stort pedaltryck, jämn verkan och knappast någon tendens till mattning.
Teknikens Värld: Bra med behagligt pedaltryck. Vagnen känns stadig även om man bromsar kraftigt från full fart. Liten fadeverkan.
Expressen: Väl dimensionerade - tål flitig användning.
Acceleration
Motor: Något bättre acceleration än sin föregångare.
Teknikens Värld: Förvånansvärt goda över hela fartregistret trots bara tre växlar.
Expressen: Ingen åsikt.
Vägegenskaper
Motor: Stabiliteten fullt tillräcklig för vagnens fartresurser. Mycket goda egenskaper på smala och krokiga vägar.
Teknikens Värld: Utomordentlig kursstabilitet, väl avvägd fjädring, vilsam på långresor.
Expressen: Utomordentliga - nu kommer de ännu bättre till sin rätt tack vare den något starkare motorn.
Växling
Motor: De tre växlarna fullt tillräckliga på stadsgatorna. Ettan går att lägga i utan dubbeltrampning i mycket låga farter.
Teknikens Värld: Man saknar ibland synkronisering på ettan. Den går dock att lägga i även om bilen rullar en aning. På önskelistan: fyrväxlad låda.
Expressen: Riktigt idealisk blir Saaben först när den 4-växlade lådan kommer.
Sikt
Motor: Ganska god - men yttre backspegel behövs om man har passagerare i baksätet.
Teknikens Värld: Full jämförbar med andra moderna vagnar. Backspegeln ger acceptabel sikt bakåt om man inte har passagerare där.
Expressen: Dålig närsikt på grund av den bulliga motorhuven. Backspegeln sitter illa till - man ser minimalt genom den.
Bagageutrymme
Motor: Större än tidigare - men ändå bara medelstort.
Teknikens Värld: Förhållandevis rymligt - men man saknar en gummimatta.
Expressen: Rejält tilltaget.
Utseende
Motor: Saab har blivit modernare. Men vackrare - det är tveksamt...
Teknikens Värld: Ingen åsikt.
Expressen: Ingen åsikt.
Som helhet
Motor: Bilen gör intryck att vara byggd av goda tekniker för fordrande bilister. Konstruktionen är tekniskt elegant.
Teknikens Värld: Bilen får genomgående gott betyg. Allt är välgjort med god finish.
Expressen: Bra, robust landsvägsvagn. Ett litet minus: de alltför starka bromsljusen...
Kommentarer
Underbart att få ta del av en så gammal intresseväckande artikel om SAAB. Jag tror att pressen då var mer positiv och nationalistisk liksom den japanska journalisterna ÄR om sina egna bilmärken. MEN idag är den svenska journalisterna populistiska och vill att de svenska bilmärkena ska försvinna och återstår gör arbetslöshet hos SAAB och Volvo med dess 200 000 tals underleverantörer, allt för att få sälja några extra lösnummer av dev. tidningar! Shame on you!
Det har inget med nationalism eller populism att göra, och svenska journalister vill knappast att de "svenska" bilmärkena ska försvinna. Journalister ska ägna sig åt god konsumentupplysning och därför kan de inte häva fram bilar om bilarnas kvalitet inte räcker till det.
Varken Volvo eller Saab gör tillräckligt bra bilar. Uppenbarligen är detta faktum något som vissa svenskar har svårt för. Om Volvo och Saab gjorde världens bästa bilar så skulle de vara världens mest sålda också, men de är inte det. Eller menar Pelle att bilköpare är idioter som köper dåliga bilar istället för de världsbästa svenska bilarna?
Jag har köpt en fransk bil. Är jag dum i huvudet?
Varken Saab eller Volvo kör bränsleeffektiva minibussar med skön komfort, så då blev det ingen Saab eller Volvo för mig. Och om Saab eller Volvo hade gjort en sån bil, så hade den varit alldeles för dyr. Jag tänker inte skuldsätta mig i en felinriktad form av patriotism.
Jag kör franskt för det passar mina behov och min plånbok bäst, dessutom är det riktigt roligt.
Varken Saab eller Volvo gör bilar som jag är intresserad av att köpa. Vad svenska journalister skriver om dem är ointressant för mig, det som är intressant är priset, utseendet, rymligheten, bränsleeffektiviteten och komforten samt utrustningsnivån.
Och jag tänker aldrig betala BMW-priser för en SAAB. No way!
Raphael, okej då vet vi! Något mer du hade på hjärtat?
Till Emme sa...
HAHAHA bra kommentar!
Där tryckte Han själv på den springande punkten,
"priset" det är varken VOLVOS eller SAAB:s fel att
priset ligger på BMW nivå, det är på det viset att
svenska löner ligger på BMW nivå.
Kul att läsa de gamla recensionerna. Jag instämmer i det mesta som skrivs (äger själv en 96:a årsmodell 62, som dock inte rullat på väldigt länge...). Jämförelsen mot föregående modell måste syfta på 93:an, som mycket riktigt had ett mindre bagageutrymme - men var vackrare. Den fyrväxlade lådan kom först i 95:an (kombin). En annan stor förbättring som kom under 96:ans livstid var yttre drivknutar med sfäriska spår (som jag tror kom först i hundkojan) - på årsmidell 65, och tvåkrets bromssystem (som kom på årsmodell 64 tillsammans med möjlighet att beställa fyrväxlad låda).
Alltför många är bara avundsjuka på alla lyckliga SAAB ägare. Initialerna för SAAB är:
Se Andras Avundsjuka Blickar!
Tack för underbar läsning, riktigt kul att ta del av. Tycker språkbruket som användes av biljournalister på 50-60 talen är riktigt vackert.
Sån e jag