Bild
Nästa artikel

Nu rullar hjulen!

Gott slut kan man verkligen tala om när det gäller bilförsäljningen i Sverige. Bil Sweden rapporterar om den största ökningen hittills för nya bilar, upp 35,6 procent för 2010 jämfört med 2009. Från 213 408 personbilar till 289 477.

Därför känns prognosen inför 2011 i blygsammaste laget; Bil Sweden tror på 295 000 nyregistrerade personbilar i år. Jag tippar att vi spränger 300 000-vallen igen. 

Framgång föder framgång.

Taggar:

Kommentarer

#1
Erik N.
2011-01-03 20:06

Nu rullar julen ut!

#2
2011-01-04 11:25

Sveriges ekonomi är på topp. Nu gäller det bara att de riktigt gamla vraken försvinner från trafiken. Alla gamla Volvo 740, som är en skam för miljön och vintersäkerheten. Det spelar ingen roll hur bra antisladd system jag har om den mötande bilen kommer på sladd mot mig. Eller hur bra avgasrening jag har, när bilen framför mig förpestar min tillvaro.

#3
Unos bror.
2011-01-04 17:29

740 är varken så miljöfarliga och absolut ingen tafikfara. Det beror på förarna. Min släpper inte ut mkt, bra servad och med bra däck och normal körning hålls baken på plats. Men bra däck ska man ha på alla bilar. Kan även tillägga att jämfört med två år sedan har antalet 740 på Blocket och i verkligheten sjunkigt oroväckande, de är inne i utskrotningsåren som drabbar alla bilar. Snart blir man glad av att se en. Redan nu blir man nästan glad av att se en fin, framförallt i originalskick. Till dess, flytta till Irak om det inte passar...

#4
Anonymous
2011-01-04 17:31

Irak... är det där det finns flest nya o fräscha bilar? de jag sett på tv verkar vara sämre än de allra skrotigaste 740...

#5
Unos bror.
2011-01-04 17:31

Thommys, vad har 740 med detta att göra? Deras förare är oftast ingen som skulle köpa en ny bil ändå. Själv har vi en ny bil och en 740 som lite andrabil, känns dumt att sitta med två nya. Väx upp snorunge!

#6
Unos bror.
2011-01-04 17:32

Anonymus, då slipper han se Volvo 740. Det är det han vill.

#7
MBfreak
2011-01-04 18:27

Att de flesta nya bilar drivs på bensin och att många nya bilar runt om i världen inte ens har katalysator oroar inte Thommys. Men en för det mesta katalysatorförsedd bilmodell som bara är direkt vanlig i Sverige och håller på att skrotas ut oroar? Och visst faan gör det nytta för miljön att du har en miljöbil även om att 740in framför dig inte är det.

#8
2011-01-04 22:24

Volvo 740 är den enskilt vanligaste bilen i Sverige utan katalysator. Modellerna före 88, Sk. 88a, en bil utan katalysator som släpper ut lika mycket farliga ämnen i luften som 100 motsvarande bilar med katalysator.

En Volvo 740 är (ö)känd för sina usla vintervägsegenskaper. Den är sämre än 240, 760 och 940. Men framförallt så saknar den antisladdsystem. Den enskilt viktigaste passiva säkerhetstekniken på dagens bilar. Den förhindrar fler olyckor än abs-bromsar.

De gamla bilarna som rullar på våra vägar som borde bort, skulle kunna ske (nu när våran ekonomi är på topp) genom en förhöjd skrotningspremie. Det skulle ge pengar till en bättre begagnad bil för de som idag kör miljö- och trafikfarliga bilar. Samtidigt som hela ledet uppåt skulle byta bil och så även fler nya bilar skulle säljas. På så sätt skulle alla bilar bli modernare i trafiken.

#9
Erik N.
2011-01-05 09:37

Finns inget roligare än 760 på vintern

#10
Unos bror
2011-01-05 11:17

De flesta bilar utan katalysator t ex äldre Volvo 740 har dåligt rostskydd vilket gjort dem till ganska ovanliga, dessutom är de gamla nu och förvinner även därför. Hundratals bilar av de årsmodeller av de som saknar katalysator går i rally t ex många äldre Volvo och de har då försätts med en katalysator. Att skrota ut en massa blivande entusiastbilar som ändå snart är borta är inte lösningen. Det finns många bättre långsiktiga sätt att lägga pengarna på i förbättrad miljö i olika områden. T ex kan staten hjälpa bildemonteringar att ge 1 500 kronor till de som lämnar in bilen om nu bildemonteringen inte klarar av att betala det själva. Visserligen är det folks skyldighet att lämna sin bil men får folk betala 500 kronor för att bli av med den blir det många bilar runt om i landet som står och skräpar och giftar ner bakom ladugårdar, på parkeringsplatser o s v. Staten kan inte fjäska hur mkt som helst bara för att vissa missköter sig men 1 500 är nog bättre än inget. Miljöbilspremie på ett högt belopp, bättre kollektivtrafik osv osv är även det bra lösningar med verkligt bra resultat. NEJ, NU SKA JAG UT OCH TA BORT KATALYSATORN PÅ 740IN, SÄTTER DIT DEN VID NÄSTA BESIKTNING.

#11
MBfreak
2011-01-05 12:47

Som sagt, många katalysatorfria bilar i statisiken går i t ex rally och de skulle inte skrotas ut ändå trots premier.

#12
Nithin01
2011-01-06 01:25

Finanskrisen 2008-2009 gjorde många företag passiva och därmed skedde ingen planerad föryngring av fordonsflottan.
Strax därefter får "snåldieslarna" allvarligt fäste i Sverige.

"Framgång föder framgång."

Vi pratar om en stor marknad och många aktörer i väldigt stora drag.
2010 klassas inte av alla som ett framgångsrikt år...

Appråpå framgång...

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/framgang-foder-framgang

"Efter ett misslyckande däremot syns mycket små eller inga förändringar alls hos hjärncellerna och forskarna kunde inte skönja några tecken på att djuren kunde förbättra sitt agerande, rapporterar vetenskapstidskriften Neuron."

God kväll!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.