Bild
Nästa artikel

Nu eller aldrig, Saab

"Avtalet mellan rekonstruktionsgruppen och GM är ett stort steg i rätt riktning för att finna en ny ägare till Saab."

Avtalet mellan rekonstruktionsgruppen och GM om ett minst femårigt samarbete är ett stort steg i rätt riktning för att finna en ny ägare till Saab. Det innebär att lanseringen av de nya, färdigutvecklade modellerna har betydligt större möjlighet att förverkligas.


Nu gäller det bara att hitta någon som vågar och kan ta över. Det återstår två månader av den tre månader långa rekonstruktionstiden och det lär dröja längre än så innan allt klarnar om Saabs framtid.


Klart är i alla fall att en ny ägare får bästa tänkbara förutsättningar att driva biltillverkning i Trollhättan. Alla inblandade inser att man det är nu eller aldrig och det betyder att ingen möda kommer att sparas.


Sen är det en annan sak om det räcker för att få lönsamhet i Saab. Lars Hägerborg, ekonomidirektör, vill inte bedöma framtiden utifrån vad som hänt historiskt.


Men det vill nog en presumtiv ny ägare ta med när kalkylen ska göras. Det vore ju rent dumdristigt att inte fundera över varför kunderna svikit Saab och lära av det.  

Taggar:

Kommentarer

#1
Matti Pärnänen
2009-03-25 18:12

Det kan vara bra för Saab, att kunna lansera de nya, färdigt utvecklade modellerna. Jag anser att Saab, och likaså Volvo bör snarast utveckla en liten bil, i klass med Opel Corsa, Ford Fiesta Renault Clio etc. För närvarande tror jag att små bilar, som konsumenterna har råd att köpa och använda är nyckelordet i hela branchen.

#1
Sven
2009-03-25 19:18

Volvo kanske men SAAB icke. Tråkigt för lilla Sverige men med världens kraftiga överproduktion av bilar så kan väl ingen på allvar tro att SAAB kan överleva. Gamla modeller, även de så kallade nyutvecklade, dåliga motorer och GM:s övriga skräp inbyggt.
Forget it!!!

#1
Saabnisse
2009-03-25 19:51

Sven, ledsen att göra dig besviken, men Saab har mycket på gång.
Flaggskeppet 9-5 är bara början och platsar kanske inte i din budget, men det kommer mer, 9-1 kanske är lite mer lagom även om den blir dyr i förhållande till en del av sina klassbröder.
Men vad har du för belägg för att Saabs motorer skulle vara dåliga?
Egna erfarenheter eller skrönor?

#1
julle
2009-03-26 12:05

HJULEN rullar TEFATEN flyger!
Det är starkt av lilla Sverige att inneha två "bil-märken"! Varav
VOLVO betyder på latin jag rullar!
SAAB bilarna med "flygplanskvallite" har sitt huvudsäte i TOLLHÄTTAN. Hur långt in i framtiden får vi ha volvo bilar och förövrigt biltrafiken rullande på våra vägar. Mitt för-slag är slåihop saabs Trollhätte fabrik med saabs flygplans-tillverningen i Liköping.
I det postindustriella sammhället som vi nu närmar oss med stormsteg, där är de "datorn" som är motorn! Och de nya "motor"-vägarna
är bredband internätt o.s.v.!
Det är med andra ord läge att sattsa på svävare och TEFAT.
Den klassiska radioteatern i USA
på på 30-talet är här en bra läxa att damma av. Det blev panik "när tefaten med utomjordingar landade" och folket rusade till sina banker för att tautt sina penar. Det penningsystem som nu är rådande behöver moderniser. Globalt är vårt jordklot också "platt" på ett enektromagnetiskt plan. Låt oss kalla denna platta för jordepund. Detta kan lätt kontroleras med hjälp av en vanlig kompass. Kompasse föres upp och ned tättintill en järnföremå, j.stolpe kyskåpsdörr j.spik el.d. föremål. Kompass nålen vänder då från polaretet. Den som är ex.vis är i Australien kan där testa denna UR-gala kunskap där blir utslaget det motsatta vad hjäller Nord och Syd!
Det fins många "dimentioner och plan" i den Gudomlliga skapelsens evulution. Mot dett jordepund och Mammon är alla vi menniskor på något sätt fjättrade! De enskilda och jemensamma bojorna som här råder
måste vi i saktmod lösa upp för en framtida ekologisk hållbar utväckling.

#1
Roy
2009-03-26 21:45

Julle har etanol inte bara i tanken...

#1
Roland
2009-03-29 11:28

Ja Maud gick inte på den lätta finten att direkt öppna statskassan. Nu har GM krupit till korset, nästan i´alla fall. Återstår att stoppa in ett rejält antal miljarder så det finns pengar att ta av för framtidens produktiono utveckling. För detfinns väl ingen som självmant med egna hårt förvärvade pengar vill se dessa rinna ut tillsammans med bilarna från bandet.....eller finns det???

#1
rulle
2009-04-04 14:21

TIGER I TANKEN:.
Det börjar går troll i olje-och bilindistrin. Vad de nu kan inebära för frammtiden? Att bilen har varit motorn i industrisammhället kan inte förnekas. Men vad väntar i frammtiden? -Tid, pengar och arbete är starkt rådande i konsumismens tidevarv. Men har konsumismen också utväcklats en reigon kring dessa "3 begrepp". Hur många kommer ihåg vad de har i kassarna när de ha lämnat affärs lokalen. Jag vill påstå att dagens shoppande innebär korta medidations upplevelser och possitiva intryck. -Att bilen i sin nuvarande form är har en starkt negativ invärkan på mijön råder det inte nångon tvivel om. Bilen måste på sikt bli miljövännligare. Alla som på vinter kört fast med sin bil i snö och is på vintern vet att gunga igång den. Det kan vara en bra sinnebild för den frammtida Ekologiska utväcklingen gunga den till går av farten. Att flyga i luften med tefats modeller (diskusar) kan man ännu bara drömma. Men praktisk geometrinden och de mytomspunena talet 13.on som bas kan här vara till god hjällp. Läg de 13 kulorna i samma i en plastpåse och klämmihop då bildas en cymetri med en kula i mitten och de andra 12. kulorna tättsutande runt om kring. Denna tre dimetionella praktiska model
får stå som tidbas med människan i centrum! Den nu rådande klockornas UR-tavlor är uppbyck med 7.talets ringar (plättlagen) där 6X6 = 36 upph.m. 10 = 360gradet med 12 interv. X 30* / dyngn.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.