Bild
Nästa artikel

Motorvärmare för miljöns skull

"Det borde vara självklart med motorvärmare som standard - för miljöns skull."

Det snackas mycket miljöpåverkan och bilar och det är ju förstås bra. Just därför är det märkligt hur vissa saker, som verkligen har med miljön att göra, får passera utan att någon verkar bry sig.


Ta det här med motorvärmare i bilar till exempel. I går kväll stod jag i 13 graders kyla med en motorvärmarsladd och skulle plugga i när jag insåg att den nya Ford Fiestan inte har någon motorvärmare. 


Vi Bilägare brukar alltid lägga till motorvärmare och kupévärmaruttag i utrustningslistan när vi köper nya testbilar. Det föll tydligen bort när vi beställde vår Ford Fiesta diesel.


Men egentligen skulle man inte behöva bocka för motorvärmare som extrautrustning för någon bil som saluförs i Sverige eller i något annat nordiskt land för den delen. Den gör nytta så fort temperaturen sjunker mot noll och det gör den ju rätt ofta i stora delar av vårt land. 


Det borde vara självklart med motorvärmare som standard - för miljöns skull.


 

Taggar:

Kommentarer

#1
Robert Korán
2009-01-30 11:45

Jag håller med! Jag använder ofta motorvärmaren till vår Ford Focus flexifuel - inte för att den ska starta, utan för att jag är en miljömedveten bilist.

#1
Jan Erlandson
2009-01-30 12:25

Jag tycker att det verkar som om motorvärmare inte är lika effektiva i nya bilar som i gamla dito.
Då kylpluggar fanns och en instickvärmare kunde användas och värma kylvattnet.
Rätta mig gärna om jag har fel!

#1
Sven Liin
2009-01-30 12:39

Jan Erlandsson! Du har nog så rätt men sätt in en slangvärmare istället så får du effektiv uppvärmning och det skall visst inte vara så mycket dyrare. Tror att det var Vj Bilägare som testade för en tid sedan.

#1
Sven Liin
2009-01-30 12:43

Hoppsan! Skall väl vara Vi Bilägare

#1
S-E S
2009-01-30 15:28

Motorvärmare förbruker också energi och förorenar mer eller mindre beroende på hur elen har framställts och hur långa tider motorvärmaren används.

#1
Stig Söderström
2009-01-30 15:43

Jag har hört att motorvärmare bör användas i temperaturer UNDER +20 grader just för att spara både miljö och bil/bränsleförbrukning.
Stämmer det? Håkan Bäcklund.

#1
Kurt
2009-01-30 17:50

Någonstans har jag läst att fler och fler nya bilmodeller inte har något "hål" att sätta motorvärmaren i.
Alternativet är i så fall en utanpåliggande värmare, som inte ger någon märkbar värmning av motorolja och motor.
Är det så?
Kurt

#1
Roy
2009-01-30 18:29

Ja, det var Vi Bilägare som testade elvärmare för bilmotorer för en tid sen.
De allt(för) vanligare kontaktvärmarna är inte mycket att hänga i julgranen (eller kanske hellre där än i bilen). Genomströmningsvärmare för slangmontering är avsevärt effektivare och det enda vettiga alternativet, nu när fryspluggar saknas.
Redan vid omkring plus tio grader lär de göra stor skillnad. Elförbrukningen är försumbar jämfört med bilens annars kraftigt ökade bränsleförbrukning under de första kilometrarna. Till och med en bensin- eller dieseldriven värmare ger en positiv nettoeffekt.
Egentligen skulle man alltid kunna plugga in motorvärmare när man parkerar bilen. Elektronik som känner av luft- och motortemperaturer avgör om och när värmaren behöver slås på. Det är inga avancerade grejor.

#1
Messerschmitt
2009-01-30 19:17

God dag yx-skaft!
Vi som bor i stan, vart stoppar vi in el-värmare uttaget?
Gå ut i verkligheten...

#1
Axén
2009-01-30 20:38

Då får du väl skaffa bensin/dieselvärmare då!

#1
Håkan Bäcklund
2009-01-30 22:08

Stig Söderström: Det finns olika skolor om det där med när man ska plugga i motorvärmaren. Jag använder den när det är minusgrader - om jag är i stugan där jag har eluttag. I stan (Odenplan för min del) är det, precis som Messerschmitt påpekar, lite svårt att hitta elstolpar...

#1
Per_K
2009-01-30 22:11

Att elektrisk motor- och kupévärmare inte är standard kan jag förstå. De flesta av oss som har bil har ingen tillgång till eluttag vid parkeringsplatsen.

#1
Björn Johansson
2009-01-31 09:14

Kontaktmotorvärmare helt värdelös.Spara den elen istället.

#1
Bo Wallander
2009-01-31 14:01

Vart tog utvecklingen av värmelagring från all överskottsvärme som sedan med timer kunde återvärma motorn vägen?
Det skrevs mycket om det en kort tid, därefter ingenting.

#1
Stig Leitner
2009-01-31 16:47

Dagens utanpåliggaande motorvärmare är verkningslösa och ger ingen miljövinst. Kupévärmaren är en fröjd för föraren och hans passagerare som slipper skrapa rutor och kan sätta sig i en varm bil. Först när bilfabrikanterna kan presentera en bra standardlösning på uppvärmningen av motorn kan det bli en vinst för både miljön och plånboken.

#1
Anders
2009-01-31 18:18

Volvos Alla Dieselmodeller har en effektiv bränslevärmare som standard. Och den har du med dej överallt.Mkt praktiskt,ekonomiskt, komfortabelt och miljövänligt.
Det går även att mot merkostnad få bränslevärmare i bensinmoddelerna,
vilket jag har.

#1
Ekonom
2009-02-01 06:18

Alla bilar som lev,till nordiska lander ,bar ha motorvarmare.!
Och en termostat pa El-varmaren -sa den slar av ,nar motortemperaturen,kommer upp till -ca 30 gr..
Jag forstar inte varfor inte motortillverkarna ,har tankt pa detta..?
Da kan du ha pa din motorvarmare lite langre,,men du vet ,att den slar av pa termostat,vid ca 30gr.!
Specillt dislar,Etanaolbilar..?
Dom startar inte..!

#1
Ekonom
2009-02-01 06:23

Insticknings varmare ska det vara,sam gar inn i vattnet i motorblocket,,garna400-500 watt styrka pa den,,da blir motorn varm..
OCH DA STARTAR DEN?

#1
Lasse
2009-02-01 13:05

Värdelöst med de moderna motorvärmarna som ligger utanpå blocket. Varför det inte är insticksvärmare kan bero på att bilfabrikanterna inte vet hur man ska lura elektroniken då motorn ger signaler som om den är varm - och det är den ju! Svagt! Strunta i att köp motorvärmare till era nya bilar som ha värmare på blocket. Min gamla 900:a har hederlig insticksvärmare och efter en timmes uppvärmning så ger det utslag på temperaturmätaren när jag startar i kyla.

#1
LS
2009-02-01 20:40

Bo Wallander sa...
Vart tog utvecklingen av värmelagring från all överskottsvärme som sedan med timer kunde återvärma motorn vägen?
Det skrevs mycket om det en kort tid, därefter ingenting.
Toyota Prius som säljs i Nordamerika har en typ av kylvattentermos som lagrar varmvatten som cirkuleras när motorn ska startas.Vi skulle säkert se en ändring om vi efterfrågade bättre motorvärmare vid köpet av en ny bil.
http://www.techno-fandom.org/~hobbit/cars/training/800/cours-2-5-bottle.gif

#1
Christer Eng
2009-02-01 22:19

Motorvärmare ska vara standard i Sverige. Min nya Skoda Superb utrustade jag med Webasto-värmare. Den är timerstyrd, men också fjärrstyrd med 600 meters räckvidd. Vet inte vad den tar i bränsleförbrukning, men med fjärrstyrning sätter man ju bara på den lite innan man ska åka. Då behöver inte elström användas trots att man inte ska köra. Med Webastovärmaren slipper man kallstarter med högre bränsleförbrukning

#1
S-E S
2009-02-01 23:42

Med bensin/dieselvärmare är det knappast miljövinst! En bensinvärmare drar säkerligen lika mycket energi för att värma motorn som om du värmer den med tomgångskörning. (ca. 0,5 liter bensin per timme enl färddatorn på Golf). Då har i alla fall bilen katalysator vilket värmaren inte har. Möjligen sparar du motorn, men med dagens oljor märker du inte så mycket där heller om du inte kör 25 000 mil. Därför bör samma regler gälla för användning av bensin/dieselvärmare som för tomgångskörning. Max 1 minut.

#1
Robert Korán
2009-02-02 10:22

Som miljömedveten bilist har jag förstås valt vindkraftsel i mitt elavtal.

#1
S-E S
2009-02-02 19:44

Då får du leva i mörker och åka buss när det är kallt. (Då är det oftast vindstilla)

#1
Roy
2009-02-02 21:48

Hur många gånger måste det egentligen skrivas att kontaktvärmare är dåliga... Var och varannan kommentar handlar ju om detta.
Även bensin-/dieselvärmare ÄR lönsamma. En kall motor drar tre till fyra gånger mer bränsle än en varm under de första kilometrarna.
Termosvarianter experimenterades det med på... sent 70-tal tror jag att det var. Saab hade en variant på gång och jag tror att BMW till och med hade en i produktion. Dessutom tillverkades en s k rastvärmare tänkt för bland annat taxibilar. Den placerades under passagerarstolen om jag inte minns fel.
Inget nytt under solen, alltså.

#1
Robert Korán
2009-02-03 10:38

Generellt blåser det mer på vintern än på sommaren.

#1
S-E S
2009-02-03 17:24

Motorvärmare sparar inte miljön märkbart. För att öka kylarvätsketemperaturen med tex 50 grader går det åt en viss mängd energi. Det spelar ingen större roll om du använder motorn eller motorvärmaren till detta. ENERGI KAN INTE FÖRSVINNA, ENDAST ÖVERGÅ I ANDRA FORMER. Dessutom, när det är riktigt kallt på vintern är det oftast högtryck, molnfritt och vindstilla och därav stor värmeutstrålning!

#1
Roy
2009-02-04 13:19

S-E S, det går betydligt fortare att värma upp motorn under körning än under tomgång. Detta av flera skäl. Motorns verkningsgrad varierar med olika belastningar, men enklast kan man se det så att motorns avgivna effekt (naturligtvis) är större under körning och därmed också den avgivna spillvärmen.
Förvisso kan energi aldrig försvinna, utan bara omvandlas. (I slutänden alltid till värmeenergi.) Vad nu det har med de olika uppvärmningssystemens olika verkningsgrad att göra, förstår jag dock inte. Det handlar ju om hur mycket av den tillförda energin som faktiskt värmer upp motorn.
Precis som du skriver, så åtgår det en viss energimängd för att värma vad nu än är ett visst antal gader oavsett var man tar energin ifrån. Men frågan gäller snarare hur mycket av den tillförda energin som inte används till just denna uppvärmning utan förbrukas på annat sätt (och alltså i slutänden också blir värme, men någon annanstans).

#1
S-E S
2009-02-05 19:18

Naturligtvis värms en motor snabbare under belastning, men om man vill värma upp en bil som är stillastående spelar det ingen större roll för vare sig miljö eller energiåtgång om man väljer en bensinvärmare, dieselvärmare eller tomgångskörning. (Finns "spritbrännare" för E85-fordon?) Därför bör värmning av bilen med diesel-eller bensinvärmare likaställas med tomgångskörning. (Max 1 minut i tätort).
För el-drivna motorvärmare gäller att under perioder som inte är så kalla kommer elen från baskällorna vatten, kärnkraft och lite vind. Det är miljövänligt. Men när det blir kallt kommer elen på "marginalen", bland annat den som ska ladda och värma bilar, från reservkraft genom förbränning av fossila bränslen, i värsta fall från gamla rykande Danska kolkraftverk.
Vissa miljöbilar, speciellt de som drivs med små dieslar, är så energieffektiva att de måste ha en dieselvärmare monterad för att hålla en hyfsad kupévärmei kylan. Räknas detta in i 119 grammarnas förbrukning?

#1
Roy
2009-02-06 15:07

S-E S, funderar du aldrig över verkningsgrad - eller förluster, om du så vill?
Det är ju inte bara intressant ATT det blir värme, utan också VAR.
Du har dock en poäng i din sista fundering. Säkerligen har man inte räknat med dieselvärmarens förbrukning och utsläpp när man beräknat bilens koldioxidutsläpp. Jag har ingen uppfattning om hur ofta värmarna går under körning. Gissar att effekten är ganska marginell, men det vore bra att få den uppmätt.

#1
S-E S
2009-02-06 17:46

Jo, värmer man motoren inifrån och ut tycker jag att värmeförlusterna till omgivningen borde bli mindre än om man värmer utifrån och in.

#1
Roy
2009-02-10 20:56

...och då är vi tillbaka där vi började - att en ouppvärmd förbränningsmotor drar avsevärt mycket mer bränsle än en varm.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.