Bild
Nästa artikel

Monopolet har inte tid

"Se där det enda argumentet för att avmonopolisera kontrollbesiktningen."

I dag åker jag till Ã-Sterfärnebo för att hämta vår projektbil, Peugeot 205 Junior. Den ska vara klar för trafik frånsett en viktig detalj: kontrollbesiktning.


Jag har letat efter tider hos Svensk Bilprovning de senaste två veckorna i hela Mälardalen utan att hitta någon tid just i dag.


Se där det enda argumentet för att avmonopolisera kontrollbesiktningen.

Taggar:

Kommentarer

#1
Saabnisse
2009-06-08 10:41

Nej, absolut inte det enda argumentet!
Kan man avmonopolisera telefonbolag, elbolag, järnvägsförbindelser så ska givetvis monopolet bort från BP.
Till och med systembolaget har ju till stora delar blivit av med sitt monopol genom den vidlyftiga privatimporten.
Det finns åtskilliga utländska aktörer inom den här branschen som vill in och knapra på kakan och blir de bara tillräckligt många så slipper vi kanske ett oligopol.
Och så ska det naturligtvis vara tillåtet att få sin bil besiktigad och godkänd i vilket land som helst inom EU.

#1
Krille
2009-06-08 21:36

Jag tycker att bilprovningen sköter sitt jobb det gör däremot inte elbolagen. Har själv erfarenhet av biltilsynet i Norge och där är det betydligt dyrare och tuffare bedömning än i sverige, faktiskt så tyckte min svenska bilfirma att de var tokiga och dömde alldeles för hårt. Varför inte ha privat bilprovning! då kanske du får betala svart precis som jag kan göra hos min tandläkare. Men det bästa av allt, jag kan gå förbi kön. På min Bilprovning finns "drive in" och dit kan man komma oanmäld, vilket alltid funkat för mig.

#1
Roland
2009-06-08 22:59

Det skulle kunna gå att lösa servicen inom monopolet om viljan funnes. Låt kunden betala högre pris ju kortare tid till besiktning och billigare vid bokning tidigt. Så gör lågprisbolagen inom flyget. Så¨får alla den kötid man önskar stå i kö och det pris man är beredd att betala för sin väntan.

#1
Saabnisse
2009-06-09 00:14

Vad är det för fåniga kommentarer ni kommer med för att försvara ett odemokratiskt monopol?
Vi är med i EU och därmed kräver man att det ska vara den fria marknaden som styr och det betyder avskaffande av all monopolverksamhet.
BPs monopol är en del av den centralstyrda verksamhet som vänstern alltid vurmat för, men den är lika korkad att hålla fast vid som att kommunismen är död.
En riktig bilprovning bör kunna få utföras av alla ackrediterade bilverkstäder i samband med service.
Här kommer problemet i mitt resonemang, det måste finnas en statlig myndighet som utför ackrediteringen (men den finns faktiskt redan).

#1
Roy
2009-06-09 16:53

Saabnisse är fortfarande livrädd för vänsterspöken...
En myndighet (som t ex polisen), en tillverkare (av t ex elprodukter) eller en bilverkstad ska inte ha bemyndigande att bedöma sitt eget arbete!
Polisen gör internutredningar om sina egna missförhållanden. Hur bra känns det?
Tillverkare av hushållsel intygar själva sina produkters förträfflighet. Jag har i ett tidigare inlägg beskrivit min erfarenhet av två tillverkare som fått lämna in produkter tre gånger var innan de slutligen blev godkända av Semko (vilket alltså inte behövs numer).
Idag kan en bilverkstad få bakläxa om SBP upptäcker en bristfällig reparation, vilket knappast verkstaden själv skulle (tillåta sig att) göra.
OM bilprovningar ska privatiseras så ska de enbart ägna sig åt detta och i vart fall inte ha någon verksamhet som gör att de hamnar i jäv. (Motors teststationer är ett bra exempel på att det faktiskt går.) Dessutom måste det finnas detaljerade direktiv från en övermyndighet - och här brister det stort inom andra områden som privatiserats.

Det finns en annan aspekt på statliga verksamheter och det är den totala samhällsnyttan.
Om t ex tågtrafik innebär minskade utsläpp, minskat antal trafikolyckor, minskat vägslitage med mera, så innebär det också minskade kostnader för staten (=alla oss medborgare). En sådan kalkyl gör inga privatföretag. Dessvärre innebär resonemanget att alla enheter ska bära sina egna kostnader (som så sakteliga började införas under 70-talet) att även staten missar helhetssyn och synergieffekter... med den konsekvensen att tågbiljetter idag är orimligt dyra.
Med privatisering enligt marknadsekonomisk modell (och övertron på den fria konkurrensen) så försvinner effekten totalt.

#1
Saabnisse
2009-06-10 00:36

Du har så rätt, det finns inget som skrämmer mig mer än vänsterspöken och de personer som kramar dem.
En fri marknad när det gäller bilbesiktningar kan knappast missgynna någon mer än monopolivrarna.
Det finns en svensk myndighet som håller uppsikt över den här typen av verksamhet
http://www.swedac.se/sdd/System.nsf/(GUIview)/index.html
Det bör vara tillräckligt för att garantera en opartisk kontroll.
Sedan vill jag åter påminna om att vi tillhör EU och det innebär att vi ska rätta oss efter deras lagar och inte enbart när vi anser att det passar oss!

#1
Roland
2009-06-10 22:25

Monopolföretag har som regel vissa egenheter vilka kan karäkteriseras av:
Maktfullkomlighet.
Så här har vi alltid gjort.
Omöjligt att vända sig till annan leverantör.
Svag förändring och produktutveckling.
Obegripliga priser
Omöjligt att överklaga
Svagt utbyggt servicetänkande.
Långa köer.
mm
Sedan finns det både statliga och privata monopol/monpolliknande branscher.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.