Bild
Nästa artikel

Miljön gick på pumpen i mackarnas miljonrullning

Jag hörde ett nyhetsinslag i radion härom dagen som handlade om etanolförsäljningen på landets bensinmackar. Det fick mig att börja fundera och räkna.


Vinkeln på radioinslaget var att etanolförsäljningen har minskat. Det är i och för sig så sett över ett par år men under det senaste året har den faktiskt ökat något. Den stora nedgången kom hösten 2008 då bensinpriset föll och det blev dyrare att köra på etanol.


För något år sen kom en lag som tvingade bensinstationerna att investera i ett miljöbränslealternativ. Nästan alla valde etanolpumpar. En sådan kostar omkring 300 000 kronor, vilket förde med sig att många små landsortsmackar fick klappa ihop. De hade inte råd med den påtvingade miljöinvesteringen.


De största bolagen, OKQ8 och Statoil, har omkring 400 etanolpumpar var på sina stationskedjor. Räkna med ytterligare 400 etanolpumpar på de övriga bolagen (Preem, Shell med flera) och vi kommer upp i en totalsiffra på 1 200 stycken á 300 000 kronor.  


Det gör 360 miljoner kronor som investerats i pumpar för ett bränsle som alltmer trängs undan av andra alternativ, framför allt snåla bensin- och dieselhybrider. Etanol har helt enkelt inte framtiden för sig.


För de stora bensinbolagen, som OKQ8 och Statoil, är en investering på 120 miljoner säkert inte avgörande för överlevnaden men det svider nog ändå att bokstavligen behöva pumpa ut pengar på något som alla vet inte kan konkurrera på marknaden.


Den allmänna opinionen tvingade för några år sedan svenska politiker att ta ett "miljögrepp" på bilismen. Bensinbolagen ålades att montera miljöbränslepumpar men bilisterna/kunderna slapp tvånget att tanka mlljövänligare. Det blev en så kallad papperstiger av den orsaken att bilister, till skillnad från bensinbolag, har rösträtt.


Det är inte bara miljön som gått på pumpen i den här frågan.

Taggar:

Kommentarer

#1
Mattias Goldmann Gröna Bilister
2010-02-15 15:24

Pumplagen var korkad, men inte så mycket av de skäl som listas här som för att den allvarligt drabbade och försenade introduktionen av biogas, ett än bättre bränsle än E85. Svensk Bensinhandel slår fast att mindre mackar gått omkull alldeles oavsett E85 och nya aktörer som Q-Star och St1 satsar aggressivt på E85 på mindre mackar just för att locka till sig nya och köpstarkare kunder (den som har en etanolbil har i snitt en mycket nyare och dyrare bil än den som har en bensinbil). Den största dumheten från statsmakternas sida är dock att dels (i praktiken) bestämma vad bolagen ska saluföra, dels inte skattemässigt säkerställa att de miljömässigt bättre bränslena är konkurrenskraftiga. E85 har absolut framtiden för sig, i takt med att oljepriset nu åter stiger och skepsisen mot diktaturbränsle stiger (tankar man bensin/diesel tankar man diktatur, tankar man E85 tankar man tredjevärldendemokrati), särskilt när vi får andra generationens etanol gjord av restprodukter - men för att det ska hända, måste det finnas en marknad!

#1
Lennart Sandberg
2010-02-15 15:49

Inte alls konstigt att E85 minskat försöljningen. Lagom till vintern 2008/2009 höjdes E85-priset samtidigt som bensinpriset sjönk. Nu händer samma sak igen, vi har just noterat ett nytt årslägsta för bensin, samtidigt som bolagen höjt priset på E85 från 9,59 till 9,94.
Med hänsyn till den högre förbrukningen innebär det att bensin är billigast tills priset passerat 13 kronor. Självklart förlorar miljöbränslet på att det är det dyraste alternativet.

#1
Jossi
2010-02-15 16:27

Någon som vet hur det gick för macken i Korpilombolo som valde att erbjuda ved till gengasbilar som miljöbränsle?

#1
Håkan Bäcklund
2010-02-15 18:18

Jossi: Jag ringde upp till Rogers Mack i Korpilombolo och frågade ägaren Roger Bergdahl. Han säger att macken drivs vidare och att han ännu inte nått upp till 1 000 kubikmeter bensin per år, vilket är gränsen då man måste erbjuda ett miljöalternativ. Rogers Mack ligger kring 840-850 kubik. Om han skulle hamna över gränsen tänker han förverkliga idén att erbjuda kunderna att köpa gengasved.

#1
Lägerleffe
2010-02-15 18:27

"Tredjevärldendemokrati" à la Gröna Bilister eller Etanol-Jesus är lika skumt som vilken korrupt stat som helst. Bättre tanka biogas från svensk skit än att importera "mat"-etanol från svältande länder. Men då energiinnehåll per krona pekar mot diesel lär vi fortsätta gynna "diktaturstaterna" Ryssland, Saudiarabien och Norge (Hej, Björn Rosengren!)

#1
S-E S
2010-02-15 19:28

GRÖNA BILISTER, biogas är en bristvara. Fråga t ex Taxi Stockholm. Man kan inte bygga biogasmackar utan att ha biogas att sälja. Mindre mackar går inte omkull, de läggs ned därför att det är för dyrt att investera i E85-tank, speciellt gäller detta i Norrland där nästan inga kör på E85. Resonemanget om att etanolbilar är nyare och dyrare än bensinbilar håller inte. De är nyare och dyrare därför att etanoldriften har funnits så kort tid och därmed endast finns på de senaste årsmodellerna. Vilket kvalificerat SKITPRAT om "diktaturbränsle" och "tredjevärdsdemokratibränsle". Man tror inte sina ögon. Man förstår allt klarare att GRÖNA BILISTER och deras företrädare är gröna i mer än en bemärkelse!

#1
Sune S
2010-02-15 21:33

Om man hade blandat in 10 % sprit i 95-oktanig bensin hade man fått samma miljövinst till en mycket lägre kostnad.

#1
Robert Korán
2010-02-16 00:06

Håkan Bäcklund - Om du börjat fundera och räkna, gör om det en gång till. Bensin och diesel är fossila bränslen och tillhör det förgångna och har gjort så länge, hur lite en fossilbränslebil än drar per mil. De åtgärder man göra för att minska bränsleåtgången på dessa bilar - såsom andra fälgar och däck, sänkt chassi och tätade grillar - kan och bör man göra även på etanolbilar. Etanol ur rätt råvaror producerade på rätt sätt är idag det ur de allra flesta synvinklar det allra bästa drivmedlet idag. Det enda som hotar tillväxten för etanol som drivmedel är envisa kampanjer från Håkan Bäcklund och andra "journalister".

#1
Sune S
2010-02-16 08:08

Robert:
Bensin och diesel går också att tillverka av förnybar biomassa. Termisk förgasning och syntes ger avsevärt mer bränsle ur råvaran än jäsning till etanol. Etanolen som motorbränsle är bara en dyr parentes.

#1
Tobbe
2010-02-16 12:53

Varför diskuterar ingen om biodiesel längre?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.