Bild
Nästa artikel

Miljöbränslets moment 22

"Detta är i allra högsta grad ett exempel på moment 22. Kort sagt en jävla cirkus."

Etanol skulle bli det ledande miljövänliga bränslet. Vi fick fler och fler etanoldrivna alternativ tack vare stimulansåtgärder som miljöbilspremire på 10000 kronor, avgiftsbefrielse från biltullar, fri parkering.


Alla bensinmackar som säljer bränsle över en viss mängd ålades att installera ett miljöbränslealternativ.


Sen började den nedåtgående spiralen. Ett antal små glesbygdsmackar tvingades slå igen för att de inte hade råd att skaffa miljöpump. Miljöbilspremien togs bort, avgiftsfria tullar försvinner inom kort, bensinpriset sänktes så att det blir en krona dyrare att köra på etanol.


Det sistnämnda resulterade i att försäljningen av etanol minskade med 70 procent mellan september och december.


Alltså: mackarna tvingas investera i ett bränslealternativ som allt färre vill ha. En hel del små stationer tvingas dessutom lägga ner för att de inte har 500 000 kronor till en pump som ingen tankar från.


Detta är i allra högsta grad ett exempel på moment 22. Kort sagt en jävla cirkus.

Taggar:

Kommentarer

#1
Ulf Garvald
2009-01-22 12:11

Sverige har satsat stort på etanol och myndigheterna har valt att se etanol som ett miljöbränsle.
Då är det vansinnigt att det är dyrare att köra på etanol än på bensin. När bensinpriset går ner så måste etanolen följa efter. Jag vet att det är två olika marknadspriser som avgör, men myndigheterna kan, i detta läge, subentionera etanolen genom att t.ex. ta bort momsen. Det bebövs uppenbarligen även ekonomiska motiv till att få oss att köra miljövänligt

#1
Lars Nystrand
2009-01-22 12:22

Varför lägger inte staten premien på bränslet i stället för en premie på bilen.
Som det nu har varit innebär dagens premiesystem att majoriteten väljer det billigaste drivmedlet dvs bensin.
En premie på drivmedel har också alla nytta av, även begagnatköparen.

#1
CARL
2009-01-22 13:18

Självklart ska det vara minst lika billigt att köra på etanol som vanlig bensin. Självklart slutar alla som jag, att tanka etanol när det blir dyrare/mil än att köra på bensin. Innan prisjusteringarna i höstas körde jag i 4 år i stort sett alltid på etanol. Staten och oljebolagen (läs OKQ8) - det ska inte kosta att vara miljövän! Fixa det här nu med prissättningen!!

#1
Nils Eric Berg
2009-01-22 13:22

Jag har under 3år kört på etanol,
men nu kör jag på bensin som i dagens läge blir ca. 1,75 kr billigare per mil än att köra på etanol.
Man kan undra hur de styrande i vårt land funderar på miljön.

#1
Anders Hydén
2009-01-22 13:45

Det här är ett typexempel på statlig styrning på fel nivå. Om staten nöjde sig med att begränsa den tillåtna utsläppsnivån för motorfordon så skull bilindustrin få lösa problemet. Nu har staten anvisat en lösning med etanol som innebär att man med enkla billiga lösningar kan få bränsletörstiga bensinare att gå in under miljöbilsnormen. Växthuseffekten drivs bland annat av att mänskligheten släpper ut för mycket koldioxid i atmosfären. Då är en minskning av utsläppen den åtgärd som borde ge resultat. Snacket om att viss koldioxid är "förnyelsebar" är sant men saknar betydelse när överproduktionen av koldioxid är massiv. Det enda som gäller i första steget är att minska utsläppen radikalt och där bidrar inte det svenska etanolbilsexperimentet ett enda dugg. Etanol är ingen framtidslösning lösning utan att vi tvingar fram lågutsläppsbilar = bränslesnåla bilar. Jag anser att de nuvarande miljöbilsnormerna för etanolbilr är teknikfientliga och att de hindrar en utveckling mot ett miljövänligare transportsystem.

#1
Mythbuster
2009-01-22 18:42

Snittet på E85 under 2008 har trotts allt varit billigare än bensin. En 400-500 sek för den som kör 1500 mil- Lars och Carl. Ni är väll medvetna att ni fått 10 000 :- av staten vilket mer än väl borde täcka det dyrare vinterhalvåret. Var inte fullt så snåla. Anders H, rekomderar naturvårdsvekets sida om växthuseffekten. Där kan du bl.a. läsa om kolets krettslopp. Det viktiga är altså inte hur många gram CO2 i avgasröret utan hur mycket kol som tillförs detta krettslopp.

#1
S-E S
2009-01-22 19:06

Många talar om och tror att nuvarande temperaturhöjningar beror på CO2-utsläppen. I så fall varför då köra på E85 när CO2-utsläppen från denna blandning i BÄSTA FALL inte är högre än för den som kör på bensin. Det heter i miljökretsar att man ska handla produkter från närområdet. Då är det väl Nordsjöolja som gäller?

#1
Per Karlsson
2009-01-22 19:53

Etanol är inte ett långsiktigt hållbart alternativ till bensin och diesel, med tanke på de olägenheter som de enorma odlingarna av grödor för etanolframställning medför. Den s.k. pumplagen, som i praktiken tvingade mackar att satsa på etanol, var helt misslyckad. Dels får mackarna svårigheter, dels fick vi under en tid en enkelriktning mot etanol. Ett mycket bättre alternativ på alla sätt är biogas. Biogas kan produceras lokalt från avfall, och potentialen är mycket stor.

#1
Olle
2009-01-22 20:23

Att påstå att en bil är miljövänlig för att den drivs av bränsle med 75% etanol som odlats i Brasilien och skeppats hit är ju befängt. Dessutom måste man tanka oftare pga det låga energiinnehållet, byta olja var 1000:e mil, man får startproblem när det är kallt mm. Håller helt med Anders H, det är helt fel av staten att anvisa och betala en lösning som dessutom gynnar hög bränsleförbrukning i stället för att låta bilfabrikanterna utveckla effektivare bilar. Det finns ju el-hybrider, supersnåla dieslar osv.

#1
Mattias Goldmann Gröna Bilister
2009-01-23 08:09

Vad roligt med etanolfrågan - där är det fritt fram för diverse tyckare att utan någon som helst sakkunskap slänga sig med olika värden och påståenden. Fakta om E85:s klimatpåverkan är att den är 56 % lägre än bensin, inkluderat transporten över Atlanten, inkl bensinandelen i E85 och etanolandelen i bensin, inklusive etanolbilens merförbrukning och inklusive de "feltankningar" man gör - allt enligt Naturvårdsverkets, Vägverkets och Konsumentverkets gemensamma granskning.
Däremot stämmer det förstås att det är usel politik att först satsa på introduktion av ett klimatbättre bränsle och sen inte säkerställa att det faktiskt används!

#1
Robert Korán, föreningen Etanol.nu
2009-01-23 11:01

Redan långt före pumplagens tillkomst sa både Shell och Statoil att den svenska mackmarknaden kommer att genomgå en sanering där alla olönsamma mackar läggs ner tills bara ungefär hälften av mackarna återstår. Anledningen: Det finns enligt dessa drivmedelsjättar alldeles för många mackar i Sverige. Mackarna är inte på något sätt tvingade att satsa på just etanol, utan gör det är billigast och för att det trots allt rullar nästan 150 000 etanolbilar på våra vägar, så marknaden är betydligt större än för fordonsgas eller annat drivmedel. Etanol gör stor klimatnytta, men också miljönytta eftersom utsläppen av hälsovådliga avgaser är betydligt lägre än för bensin och framför allt diesel. I resten av Europa och USA satsas också stort på etanol, så vi är inte heller unika i vår etanolsatsning som en del vill påskina.

#1
S-E S
2009-01-23 11:47

Robert Korán, har du någon gång genomfört en mätning av avgaserna från en etanolbil och jämfört resultatet med avgaserna från en likvärdig diesel eller bensindriven bil mätt i avgasrörets utlopp? Prova till exempel med en VW Golf. Där finns alla sorter och återkom med resultatet. Använd gärna E75 som vi kör med halva året.
Dessutom är en "E85-bil" miljöbil endast när den körs på E85. Just nu har vi väldigt få miljöbilar i trafik.

#1
Anders Hydén
2009-01-23 13:15

Jag tro på de siffror som Gröna Bilister presenterar men ett miljöbilskoncept som innebär att nästan alla som kör "miljöbil" kör på ren bensin när det lönar sig bäst är ett extremt dåligt framtidsprojekt. Etanol som bränsle i bilar är ok men inte i konverterade törstiga stora bilar, det är bara en bluff.
Ett max-utsläpp av koldioxid per körd km är det enda miljöbilskravet som kan framtidsinriktning.
Etanolinblandning i all bensin skulle väl ge bättre effekt än den nuvarande E85 satsningen. Öka satsningen på förnyelsebar energi men sätt utsläppsgränser för bilarna utan undantag för bränsletörstiga svenska bilar.

#1
Rolle
2009-01-23 15:32

Enligt våra energiforskare på Uppsala så är inte oljan något problem ur klimatsynpunkt, helt enkelt beroende på att oljan snart tar slut.
Enligt en forskare på Stanford så är etanolen lika eller mer hälsofarlig än bensin, förorsakar samma antal dödstal. Och ur klimatsynpunkt så är etanolen det allra sämsta miljö-alternativet, inget som gick att rekommendera.

#1
Rolle
2009-01-23 16:29

Här kommer referenser.
Effects of Ethanol (E85) Versus Gasoline Vehicles on Cancer
and Mortality in the United States
http://www.stanford.edu/group/efmh/jacobson/E85PaperEST0207.pdf
Etanol är det sämsta miljöalternativet, ej rekommenderbart.
http://www.stanford.edu/group/efmh/jacobson/0810EnergySeminar.pdf
Olan är inget problem ur klimatsynpunkt.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=651149

#1
Saabnisse
2009-01-24 12:11

Jag läste just nu om mackägaren Roger Bergdahl i Korpilombolo som hittat ett sätt att sälja förnybart bränsle utan att investera i etanolpump.
Han säljer ved i säckar!
Ved till gengasbilar och vips har han uppfyllt kraven på att alla som säljer mer än 1000m3 drivmedel måste erbjuda kunderna ett förnybart alternativ.
Smart.

#1
S-E S
2009-01-24 16:09

Alternativet till att sälja ved är att ha några jeepdunkar eller ett gammalt oljefat med E85 stående. På de breddgraderna lär inte den årliga efterfrågan vara mycket större. I alla fall erbjuds ett "alternativ". Tips för mackägare i gläsbygden som inte är spritnisser?

#1
Håkan Bäcklund
2009-01-25 19:29

SAABNISSE: Kul det där med macken i Korpilombolo. Roger Bergdahl fick frågan om hur många av hans kunder som har gengasbil. Hans svar: "Lika många som har etanolbil".
Jag tittaqde för övrigt in på Rogers mack i Korpis i februari förra året när vi i Blårock var på turné i Pajala och Korpilombolo. Bara en sån sak!

#1
Robert Korán, föreningen Etanol.nu
2009-01-27 12:17

Det finns en etanolmack i Pajala kommun, i centralorten. Så om jag skulle semestra i Korpilombolo med min Ford Focus flexifuel kan jag tanka rätt bränsle trots en konservativ mackägare i byn som tror att vi kan fortsätta köra på fossila bränslen och ändå locka turister till den norrländska naturen i framtiden.

#1
Håkan Bäcklund
2009-01-27 15:04

Robert: Roger Bergdahl är nog inte konservativ utan realist. Jag förstår att han inte anser sig ha råd att investera en halv miljon kronor i en etanolpump som kanske utnyttjas av någon enstaka turist sommartid.

#1
Robert Korán, föreningen Etanol.nu
2009-01-27 16:58

Ja, han kanske kan hålla macken vid liv många år till om han slipper lagkravet (som man kan få dispens från), men faktum kvarstår: Bensin och diesel tillhör gårdagen, så gör inte Roger investeringen nu, måste den som tar över macken göra det senare. Sedan vill jag trycka på att lagen inte kräver just en etanolpump, utan du är fri att välja en pump för fordonsgas, rme, eller något annat "alternativt" bränsle. Själv struntar jag fullständigt i alla morötter du rabblar upp som ändå bara är giltiga för en del av Sveriges befolkning. För majoriteten är det ett samvetsval mellan att välja ett bränsle som är mindre dåligt för miljön, eller att välja fossil diesel.

#1
Saabnisse
2009-01-27 21:55

Robert Kora´n
Du har missat en väsentlig grej i allt det här.
Faktum är ju att Roger Bergdahl tillhandahåller det enda riktigt miljövänliga bränslet.
Det enda bränsle som kan konkurrera med ved är ju biogas.
Ett vedeldat gengasaggregat är ju betydligt miljövänligare än etanol, liksom också biogas är betydligt miljövänligare än etanol.

#1
Robert Korán
2009-01-28 09:40

Biogas är ett jättebra bränsle, men inte optimalt drivmedel för bilar. Vi ska så långt vi kan producera mer biogas, men då för el- och värmeproduktion. Redan idag räcker inte biogasen till mer än 55% av fordonsgasen i de endast 90 mackarna i Sverige. Dessutom måste man betänka läckaget i alla led av den kraftigt växthusdrivande metanen. Men det stämmer att biogas har obefintliga utsläpp av miljöfarliga avgaser. Etanolets dilemma är att den är uppblandad med bensin och att dagens motorer inte är optimerade för etanol. Etanol kan förresten produceras ur ved. Både biogas och etanol är mycket bättre ur klimat- och miljösynpunkt än bensin och framför allt biljournalisternas älskade fossila diesel.

#1
Sten-Åke
2009-01-30 15:05

Satsningen på etanol (E85) som bilbränsle är en återvändsgränd och resultatet av en politisk kohandel.
Det hävdar miljökämpen Björn Gillberg i programmet Eftermiddag med Gildenlöw. Gå också gärna in på http://fof.se/?id=07712 "Etanol-slöseri med resurser och energi"så får Ni "Etanolförspråkare" riktig (inget miljösvammel)fakta från personer som vet vad dom talar om
när det gäller etanol / miljö.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.