Bild
Nästa artikel

Livsfarlig ilska i trafiken

Mitt under den värsta sommarhettan i går eftermiddag satte jag mig i en källarlokal på Kungsholmen för att tillsammans med 20-30 andra gå en handledarkurs i körkortsutbildning.


Dottern har äntligen kommit till skott och det får hon betala dyrt för. Enligt statistiken är det uppåt 10 000 kronor dyrare att ta körkort som 30-åring än om man gör det direkt när man fyllt 18.


Det blev en 3,5 timmars nyttig genomgång. Föreläsaren frågade oss bland annat om vad vi retar oss mest på i trafiken.


- Folk som kör om fast det är kö, svarade en kvinna och jag kunde ha instämt.


Då berättade körskoleläraren följande historia:


- För något år sen var vi ett sällskap som var på väg från Nynäshamn in till Råsunda för att gå på fotboll. Kön in mot Stockholm var lång och tät när vi ser i backspegeln hur en bil kommer bakifrån och våldar sig förbi bil efter bil. När han hunnit i kapp oss och svängt ut för att köra om oss och bilen framför, täpper föraren i den till luckan. Det blir frontalkrock och föraren i den omkörande bilen plus en person i den mötande dör.


- 200 meter längre fram står polisen och väntar in den bil som kört om för att eskortera den vidare till ett sjukhus där ett dödssjukt barn väntar på akutoperation. "Fartdåren" var läkare och på väg för att rädda livet på barnet.


Barnet avled. Tre personer miste alltså livet för att en människa släppte lös sin ilska.


Jag är förstås inte säker på att historien är helt sann, men den skulle mycket väl kunna vara det och det räcker för att få mig att tänka om och tänka efter.


Det är livsfarligt när vi bilister börjar skipa vår egen rättvisa i trafiken.

Taggar:

Kommentarer

#1
flac
2010-07-05 14:47

Ja, täppa till framåt verkar vara det enda nöjet vissa har. har själv råkat ut för att ligga i vänsterfilen på genomfarten när en ambulans kom ikapp, jag blev inte insläppt i högerfilen utan folk täppte till så jag fick gasa och köra förbi kön istället. tur att inte MC-polisen från värmland var där då... man vet ju inte varför någon kör för fort, det kan ju vara en fråga om liv eller död eller någon på väg till förlossning.

#1
David
2010-07-05 15:32

När någon som doktor eller viktig transport eller liknande ska fram ska bilen vara utrutstad med blåljus eller liknande för att visa att det inte handlar om en till idiot som tror han/hon har större anledning att ta sig fram fortare än alla andra.
Men somsagt, det gäller också att inte reta sig på dessa förare. Förr eller senare åker de förmodligen (och förhoppningsvis) fast för sitt beteende i trafiken.

#1
Classe
2010-07-05 15:59

Om det nu var så bråttom att den omkörande bilen med en läkare i tar såddana risker att det kan bli en frontalkrock och polisen står närmare staden så tror jag att det något som inte stämmer! Om det var från nynäs in till stockholm borde det har varit bättre om en sjukhelikopter hade blivit rekvirerad för denna transport! Både för läkarens liv och övriga trafikkanter!

#1
Onehp
2010-07-05 16:10

Vad jag minns tillåter lagen att bryta mot hastighetsbestämmelser i nödfall! Så detta förfarande kan ha varit helt riktigt, ibland finns helt enkelt ingen ambulans, inte så svårt att tänka sig när en bil kör från skärgården in till storstan och läget är akut, då möter räddningstjänsten upp civilbilen.
Dessutom: det är förbjudit att öka farten när man blir omkört.
Det är lätt att bedöma saker fel... och göra fel själv!
Så håller helt med, man ska fokusera att bearbeta sin irritation och verkligen inte agera efter den i trafiken. Som mest kan man (ljus)tuta för att visa sitt missnöje ... då kanske "förövaren" kan ta till sig "kommentaren" om de är mogna nog för det... och om "kommentatorn" hade rätt i sin bedömning...

#1
Staffan
2010-07-05 19:23

Det var väl klokt att lägga till brasklappen om sanningshalten i historien. Efter ett decennium som läkare har jag aldrig varit med om någon så brådskande inkallelse under jour eller beredskap. Ämnet har varit uppe flera ggr i bekantskapskretsen med kollegor i alla upptänkliga specialiteter - det som kommer närmast är att man tar bilen istället för cykeln. De som behöver vara på plats inom en halvtimme, åtminstone på våra större sjukhus, finns också på plats. Vansinneskörningar för att tjäna någon minut tror jag snarast rör sig om önsketänkande om sin egen oumbärlighet.
Självklart skall man jobba med sin irritation i trafiken, och att täppa till luckor tjänar ingen på. Man får lära sig tåla att det inte råder fullständig rättvisa i trafiken. Men därifrån till att skylla fortkörningar på liv&död&förlossningar är rätt krystat. Hur stor andel har sådana skäl - en på 1000 - 10 000? Trots att jag är allt annat än en väglus blir jag varje dag omkörd i hastigheter som vid olyckor skulle leda till döden - inte har väl ens en mikroskopisk bråkdel av dem något annat skäl än fartens tjusning?

#1
Skröna
2010-07-06 13:26

Det där är en skröna. Jag kan tänka mig att den startades av en beteendevetare som ville visa varför man inte skall leka trafikpolis, och där kan jag hålla med.
Att leka amatörpolis är ofta värre än att ta bilnumret och ta sedan reda på vem som äger bilen.
Jag råkade ut för ett liknande fall, där vederbörande körde så, och använde vägrenen på motorvägen som omkörningsbana oavsett vilka risker denne ställde till med. Jag lät denne köra förbi, men antecknade numret och kontaktade sedan företaget som stod som leasingen. VD,n var inte glad åt detta, och kontaktade tillbaka att säljaren (för det var en sådan) fått ett ultimatum, antingen slutar han med vansinneskörningarna, eller så slutar han på företaget...
Jag anser att mitt förfarande är mycket bättre, man pekar ut de som beter sig som svin, och samtidigt så undviker man incidenter som i ovan artikel.

#1
Håkan Bäcklund
2010-07-06 14:21

Staffan och Skröna: Jag är på er linje när det gäller sanningshalten i den relaterade historien. Det var nog mera ett pedagogiskt grepp för att få oss att behålla lugnet som förare.

#1
Pewe
2010-07-24 04:05

Oavsett sanningshalt i den historien så kvarstår faktum, man vet aldrig varför vissa beter sig som svin i trafiken. Jag har en sann historia: Min väns lillebror fick ett astmaanfall när jag, min vän och några till var på en sammankomst i obygden. Min väns lillebror kunde inte andas så jag tog bilen och körde honom till sjukhuset medan hans bror hjälpte honom att andas, kvarvarande personer ringde polis och ambulans efter att vi åkt. Det gick nästan 200 km/h på E18 i 4 mil (där mötte vi upp ambulans och polis), hade någon hindrat mig då hade jag inte gjort något mer än att bli redigt förbannad men om det hade varit mitt barn i baksätet som legat med blått ansikte hade jag prejat dom av vägen utan att tveka. Min väns lillebror klarade sig med nöd och näppe, efter det har jag aldrig stört mig på hur andra kör i trafiken, flera borde råka ut för sådana nödsituationer.

#1
falco
2010-08-16 09:44

Har just kommit från Tyskland där man kör runt 140-200 när det går och kan bara påstå att det funkar hur bra som helst trots att vägarna är sämre än i Sverige. Sverige är så tråkig att man somnar vart 15-e minut i stället (frugan fick köra då jag blev så ledsen pga det extrema tråkigheten i trafiken). Fri fart åt folket!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.