Bild
Nästa artikel

Långkalsonger åt Gröna Bilister

Om etanolbilar, Gröna Bilister, mer bensin och veckolånga köldknäppar....

Etanolbilar är svårstartade när det blir riktigt kallt. Därför blandar bensinbolagen mera bensin i etanolen vintertid, 25-30 procent mot normala 15 procent.


Om det tycker Gröna Bilister två saker:


1. Bensinbolagen tar för mycket betalt för den extra bensintillsatsen.


2. Den är onödig eftersom det inte är några problem att starta på vanlig E85 ner till minus 15 grader.


- Kallare än så har vi knappast någonstans alls i Sverige idag 


Jag vet inte i vilket Sverige Gröna Bilister lever. För åtta dagar sedan läste jag av minus 18 i fritidshuset utanför Kiruna. I juletid är det inte ovanligt med veckolånga köldknäppar neråt 35-40 grader. Och i januari-februari tror jag nog att även gröna bilister skulle ta på sig långkalsonger.


Man behöver inte åka särskilt långt norr om Stockholm för att få rejäl kyla vintertid. Enda riktigt säkra sätt att få uppleva blidväder är att slå följe med Vi Bilägares testgäng när det ska ut på vintertest. Enligt lagen om alltings djävlighet möts vi alltid av plusgrader, vart än vi åker.


För några år sen for vi till Kall i Jämtland en januarivecka. Där var det fem-tio plusgrader. Samtidigt var det 23 minus i - Stuttgart.


 

Taggar:

Kommentarer

#1
Robert Korán
2008-11-06 12:19

I vilket Sverige lever du och många andra motorjournalister?
1. Etanolbilar är så kallat bränsleflexibla, det vill säga man kan köra med mer än ett bränsle och vilken blandning som helst av dessa. Du kan närhelst du vill tanka bensin i din etanolbil och sedan köra vidare.
2. Alla som kör en bil med förbränningsmotor borde använda motorvärmare på vintern, oavsett om bilen är bensin-, diesel-, eller etanoldriven. Detta för att motorn ska vara mer lättstartad och för att minska utsläppen av hälsovådliga emissioner.

#1
Per
2008-11-06 12:45

Till Robert Korán. Men med ditt resonemang finns risken att förare endast tankar med bensin eftersom de är oroliga för att bilarna inte ska starta.
Då är det mycket bättre att etanolen får mer bensin i sig. Det finns ju frågetecken för om bilar kan starta i riktig kyla om de går på etanol. Annars hade inte mer bensin tillsatts.

#1
Ronny
2008-11-06 14:04

Som norrbottning använder man alltid motorvärmare, otänkbart utan, men sett i ett lite längre bakåtperspektiv, så har det handlat/handlar om att i första hand få igång bilen och att sätta sig i en varm bil med isfria rutor, sen miljöaspekten, ja okey då, det är väl också bra. ;-), drar ju betydligt mindre soppa

#1
Maggan
2008-11-06 16:21

Eftersom vaken etanol eller bensin är mijövänligt borde man kanske hellre ta häst och släde eller hund och släde när det är riktigt kallt. etanol görs ju av mat som folk borde få lov att äta istället och det går ju åt så mycket bensin till att tillverka etanolen också tydligen.
bäst är att forska fram alternativ till både etanolen och bensinen vilket faktiskt finns men tyvärr vill bolagen ha bensin och etanol.
etanol eller bensin är skit samma för miljön

#1
Robert Korán
2008-11-06 16:46

Okej alla. Jag uttryckte mig lite vårdslöst. Min reaktion berodde på att Håkan Bäcklund drog till med extremfall för att bevisa att Gröna Bilisters upprop var idiotiskt. Jag anser själv att vinteretanol är helt meningslöst åtminstone söder om Dalälven och skulle själv önska att jag kunde tanka sommaretanol året om. Mig veterligen står det inte i några instruktionsböcker till etanolbilar att man ska tanka mer bensin i bilen om temperaturen är under -15 grader. Istället står det att man ska använda motorvärmare. Gör då det! Ni är säkert alla noga med att följa instruktionsboken i allt annat, varför då inte detta också. Finsn inte motorvärmaruttag på jobbet? Ställ krav på det då!
Ingen kan påstå att E85 inte är bättre än bensin! Det ger 65% lägre klimatpåverkan än bensin och ger lägre utsläpp av de flesta emissioner. Allra sämst ur miljösynpunkt är fossil diesel, då detta drivmedel ger mest utsläpp av hälsovådliga emissioner av alla tillgängliga på macken.

#1
Gunnar
2008-11-06 20:11

jag har en relativt ny Ford C-max flexifuel som tjyvstannar innan den är rejält varm. Detta sker när ute tempen går under +10c. Använd motorvärmare säger Bilia samt minst hälften bensin? Vad är då vitsen med etanol? Inga problem med att starta men stannar som sagt vid första rödljus. Efter en 7-8km går den riktigt bra!

#1
Berra
2008-11-06 20:40

Två punkter att fundera på
1.Det finns inte elkontakter på alla platser där jag parkerar.
2. Varifrån kommer strömmen till värmarna?

#1
maggan
2008-11-07 00:31

miljövänligt borde kanske inte diskuteras alls när det gäller bilar. miljövänner kan ju hitta allt möjligt som är fel.
det finns ju inte elurtag på de flesta parkeringsplaster jag känner till. och alla som vill ha ett garage får inte för det finns för få av dem där jag bor ialla fall. arbetar man i en liten affär vid en gågata sen tex så finns det inga parkerignsplatser alls i närheten och då är väl inte arbetsgivaren ansvarig.

#1
Citran
2008-11-07 08:35

Om man vill göra en storskalig miljöinsats bör man ha ca 25% etanol i all bensin, som man har i Brasilien. Specifikationen på (icke etanol konverterade) bilar som säljs där är den samma som i EU. Jag har tankat ca 30% etanol i min Citroen C5 2005 under 3 år och bilen drar mycket jämnare när den är kall samt att förbrukningen verkar ha sjunkit (dock minimalt, ca 0,2l/mil enl dator). Bilen besiktigades med 30% etanol i tanken och utsläppen verkar inte vara sämre än för bensin! Bilen har fungerat absolut problemfritt på alla sätt under dessa 3 år. På www.etanol.nu finns en lista på alla bilar som borde utan problem klara upp till 100% E85 Utan konvertering.

#1
lars
2008-11-07 19:51

det finns en smygande antimiljövän i håkan. man måste se konstruktivt på problemen, som citran sa- blanda 25 % etanol i all bensin. det är fiffigt. alla har inte stuga i kurravaara. jag har själv en miljöbil, en vw-buss 92:a. Den står still och jag cyklar överallt. när jag kör är vi minst 7. dela 1 liter per mil med 7 - vem slår det?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.