Bild
Nästa artikelKylan knäcker Navaran
Publicerad 17 december 2009
Det var bistert i Ljusnedal i morse. Minus 23 grader när testveckans andra
kupévärmetest skulle göras.
Min bil, Volkswagen Polo, var trögstartad men knattrade igång så småningom.
Två av de digitala termometrarna gav upp.
Och precis nu, när vi ska upp till Flatruet för att fotografera, kommer fotoassistenten Simon och frågar efter startkablar. Fotopickisen, en Nissan Navara, vägrar starta.
kupévärmetest skulle göras.
Min bil, Volkswagen Polo, var trögstartad men knattrade igång så småningom.
Två av de digitala termometrarna gav upp.
Och precis nu, när vi ska upp till Flatruet för att fotografera, kommer fotoassistenten Simon och frågar efter startkablar. Fotopickisen, en Nissan Navara, vägrar starta.
Kommentarer
Hm; den japanska superkvaliteten har även jag viss erfarenhet av...
Var det inte Mazda som levererade med olika dim på kamaxeltoleranserna beroende på var den skulle användas, i varmt eller kallt klimat..
Hej Håkan och hela gänget! Spännande att få följa er och era vedermödor i kamp med naturen, tekniken och inte minst vädret. Att ha bil är int bar å åk. Det har inte alla bil- och motortidningar fattat, men där är ni ett (upp)lysande exempel. Fortsatt lycka till på färden, kan kanske behövas...
Ett tips för att starta nya dieselbilar är att ha på tändningen 5-10sekunder vid sträng kyla, (a.k.a glödga) Tydligen så sker någon förvämning även på dessa moderna direktinsprutade diesel bilar.
Flatruet är Sveriges högst belägna landsväg och ett gammalt samiskt renskillningsområde!
Å´ när de´ e´kallt där, då ä´ de´ fasen i mig kallt!
Å´ motorvärmare har väl aldrig testpersonalen hört tal om´!
´Så när SVR ringde till lappen på Flatruet och fråga efter temeraturen svarte han: Hä ä´ minus 11 grader! Oj då sa´reportern, här har vi 17 grader kallt ute! Jaså sa´ lappen ute....... en måst gå se efter en gång till, jag titt på innetemeraturen jä!