Bild
Nästa artikel

Kom igen nu, Reinfeldt!

"MRF och Bil Sweden föreslår en skrotpremie på drygt 15 000 svenska kronor. Så, vad väntar regeringen Reinfeldt på?!"

Bil Sweden och Motorbranschens riksförbund (MRF) går i dag ut med helsidesannonser i dagspress där de kräver svensk skrotpeng för att föryngra bilparken.


Skälen är miljö-, säkerhetsmässiga och inte minst ekonomiska. Enligt bilbranschen motsvarar hälsofarliga utsläpp från en gammal bil utsläppen från hundra nya bilar. Man pekar också på att undersökningar visar att risken för dödlig skada vid en olycka är 90 procent mindre i moderna bilar jämfört med 80-talsbilar.


Och så den ekonomiska aspekten: Tyskland införde skrotpremie och ökade sina nybilsförsäljning med 21,5 procent i februari när den övriga Europamarknaden minskade med 18,3 procent.


MRF och Bil Sweden föreslår en skrotpremie på drygt 15 000 svenska kronor, vilket är bara lite mer än hälften av vad tyskarna får. Om det ger halva effekten jämfört med Tyskland så är det bra.


Så, vad väntar regeringen Reinfeldt på?!

Taggar:

Kommentarer

#1
Stefan Wahlström
2009-03-30 14:13

Varför mindre än i Tyskland, vi svenskar som är så "duktiga" på miljö?

#1
Krille
2009-03-30 14:23

Bra förslag! vi skulle få bort både bilar som är farliga att krocka med (kanske vi sparar pengar på det) och de som fortfarande spyr ut helt orenade avgaser. Men de svenska biltillverkarna måste också gynnas på något sätt (kanske som i frankrike) så att våran industri kommer igång.

#1
JOM
2009-03-30 15:41

Håller med Stefan Wahlström.
Minst samma skrotpremie som i Tyskland.

#1
Leo
2009-03-30 15:57

Succé i Tyskland, blir succé även här men måste då vara på ungefär samma nivå för att fungera
(ca 29 000 kronor).
Bör införas på stört av regeringen! Kostnadsneutralt dessutom (Moms och accis på den nya bilen som skrotningsavgiften växlas in mot ger mer än det kostar för stadskassan)
tyvärr innehåller skrotningspremien en ideoliskt "knepig" konsekvens för en borgerlig regering, den tillfaller folk som inte tidigare haft råd att köpa ny bil.. och hitintills har regeringspolitiken varit helt inriktad på att mest gynna dom som redan har det bra och ge inget till de som lite eller inget har,

#1
S-E S
2009-03-30 20:04

Med för hög skrotningspremie är det mänskligt att köpa en större bil än nödvändigt. För att en ev skrotningspremie ska falla ut bör bilen ha max 110 g/km i utsläpp (verkligt, inte beräknat) och behållas garantitiden ut.

#1
StigRoger
2009-03-30 20:10

Just det ! Varför föreslår bransch-
organisationen bara 15.000:- i skrotpremie ? Nej, ta till ordentligt, Alliansen, så att ägaren
av skrotbilen får ihop till kontant-
insatsen till en bättre bil utan en
massa CO2-avgaser och med bättre krocksäkerhet !!
Heja Bertil & Co. på BILSweden !

#1
Ella
2009-03-30 21:46

Vad bra att BilSweden och MRF hakar på Motormännens förslag - som kom för flera månader sen!
Och ta i som Tyskland!
S-E S: Se inte för snävt på detta, alla nya bilar har betydligt lägre förbrukning än motsvarande gamla.

#1
Lennart Germundsson
2009-03-30 22:27

Utmärkt förslag men för lite! Kan tyskarna så kan väl vi?

#1
Saabnisse
2009-03-30 22:32

Ett problem är ju att många av dessa gamla bilar verkligen är nyttobilar.
Vilken ny bil kan erbjuda samma utrymme och lastförmåga som en femton år gammal Volvo 945?
Och till vilket pris?
Tyvärr är de flesta nyare bilar mer byggda för flärd än för nytta.

#1
Ella
2009-03-30 22:44

Saabnisse: Den biltillverkare som kan förutse och tillverka de bilar folk vill ha är en vinnare. Sen kan du, jag och andra tycka vad vi vill. En sak är jag dock ganska säker på, utvecklingen kan inte gå bakåt, servostyrning, ACC, ABS-bromsar, antisladd, -spinn, krockkuddar mm är saker som folk tar för givet är standardutrustning i dag. Dessutom vill man ha en bränslesnål bil - och helst en kombi.
Leve utvecklingen!

#1
Roland
2009-03-30 23:01

Skrotpremie som ger privatpersoner hjälp att köpa en ny säker och snål bil ska premieras för detta. Vi behöver snåla miljövänliga och säkra bilar. Sedan är den tekniska utvecklingen så snabb att bilar allt efter ålder borde beskattas med hänsyn till att miljöfarligheten är större än för nyare bilar.

#1
Robert
2009-03-30 23:39

Om skrotningspremie ska utgå förmodar jag att den åtminstone erätts med en bil som är miljöklassad (korkat begrepp). De riktigt gamla och skitiga bilarna blir dock kvar. Antag att du har en gammal 945 och behöver utrymmet, hur mycket gör då 15000 kr? Medelklassen kommer däremot kunna byta sin 4 år gamla V70 till en ny om de fortfarande har kvar jobbet.

#1
S-E S
2009-03-31 12:23

Min intryck är att BilSweden och MRF primärt vill bli av med begagnatlager och osäljbara nybilar. Skrotningen har det "positiva"? med sig att det kommer att finnas relativt gott om fräscha delar att reparera upp gamla skrothögar med, sådana som i dag är avställda pga delbrist.

#1
Roy
2009-04-01 19:04

15 000 räcker för att få bort de värsta liken från trafiken, men knappast till att förbättra miljön så värst mycket. De som verkligen behöver dessa pengar åker omkring i mycket billiga bilar och kan tänkas byta upp sig till en något bättre begagnad bil - som inte är så mycket krocksäkrare eller dricker så mycket mindre.
De som skulle kunna tänkas byta upp sig till något betydligt bättre än de har, säljer förmodligen bilen med större vinst än skrotningspremien.
Det vill nog till att premien hamnar på tysk nivå, 30 000, för att få någon egentlig effekt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.