Bild
Nästa artikel

Koenigsegg ett PR-geni

Hur allvarligt menad var egentligen Koenigsegg med Saab-affären?


Det är mycket möjligt att Christian von Koenigsegg själv var övertygad om att det skulle gå. Vilket i och för sig säger en hel del om bristande omdöme hos Koenigsegg-gruppen och säljaren GM.


Eller också var Koenigsegg supersmart. För om avsikten med alltihop var att gör varumärket Koenigsegg känt så blev det en gigantisk succé. Det finns  väl ingen i bilvärlden som inte känner till Koenigsegg vid det här laget.


En reklamtidning, Dagens Media, har räknat ut att värdet av uppmärksamheten i  internationell media är 1,6 miljarder kronor! Lägg därtill 300 miljoner kronor som publiciteten i Sverige värderas till. Under maj-november publicerades 37 000 inlägg om Koenigsegg i tidningar, etermedier och på webbar runt om i världen.


Inte illa för ett företag med 40 anställda och en årsproduktion på 20 bilar.

Taggar:
Koenigsegg ett PR-geni

Kommentarer

#1
Saabnisse
2009-12-02 19:30

Jag hoppas att det är så att det bara var en PR-grej, men jag tror att man på fullt allvar var ute efter EIB-lånet för att rädda sin egen förlusttyngda verksamhet.

#1
signs
2009-12-02 20:31

Tja. Jag har inte sett någon bra förklaring till varför det inte skulle gå ännu, bortom snack om litenheten hos Koenigseggmärket självt (men han antogs ju ibland vara en galjonsfigur bara? Visst fick han PR, och sedan den mindre positiva PR:n över att ha dragit sig ur). Jag har inte heller hört någon bra förklaring över varför affären inte gick ilås, utom GM:s rädsla för BAIC:s inblandning. Hoppas få reda på mera om det någon gång ännu.
Saabnisse: det hade väl åtminstone inte varit så lätt att göra i praktiken - lånet är inte för driftskostnader? Men säkerligen kunde de ha haft nytta av den teknik man kan utveckla med lånet. Gruppen som gjorde budet på Saab hade ändå andra investerare bakom sig än Koenigsegg-företaget självt.
Det starkaste argumentet mot Bäcklunds blogg är kanske att Koenigsegg med flera verkligen jobbade bakhasorna av sig, och fick ihop en affärsplan som sades vara mycket bra. Också alla kontrakt med GM antogs vara på plats, några dagar efter att de dragit sig ur. Och då vaknar regeringen...

#1
Inte en suck
2009-12-02 21:13

Uppmärksamhet blir man inte rik på om man inte säljer några bilar.
Allt annat är myt.
Dela 1,6 miljarder med 20 bilar minus tillverkningen så vad kostar en bil?
Alltså snack.

#1
SAAB går med vinst!
2009-12-02 21:26

SAAB går med vinst VARJE år! Orsaken till att SAAB på papperet gått med förlust handlar om att SAAB ingår i en större koncern, GM. Enligt gällande praxis tar en koncern RÄTT att ta ut vinsten från en enhel - eller - land i form av sk. Koncernbidrag och ta ut vinsten i det intäktsställe - land - där det är förmånligast dvs där bolagsskatten är som lägst. Bolagsskatten är högre i Sverige än i tex Tyskland varför man avsiktligt redovisar en bokföringsmässigförlust i Sverige och SAAB och tar ut SAAB reella vinst i Tyskland med lägre beskattning dvs högre vinst för aktieägarna. Detta förfarande är helt lagligt och sker inom ALLA större bolag. Men detta är ngt som illa utbildade journalister har svårt att ta till sig. Så kallade Transit priser är ett annat sätt att redovisa en förlust i Sverige och vinst på ett annat ställe. Så kostar tex en SAAB motor som tillverkas i Sverige, Södertälje, ca 21 000 kr i sk Självkostnad eller direktmaterial. Denna motor säljs sedan internt inom GM för ca 13 000 kr dvs med en förlust om 8 000 kr av bokföringsskäl. På så vis redovisar SAAB en förlust om 8 000 kr per motor som sedan bokförs som en Transit kostnad i tex Tyskland för 21 000 och vips har man flyttat en intäkt dvs en koncernmässig förlust i Sverige mot dess korrekta direktmaterial kostnad i det land där bolagsskatten är lägst. På detta vis TROR svenska folket på MYTEN om att SAAB går med förlust.

#1
SAAB går med vinst!
2009-12-02 21:26

SAAB går med vinst VARJE år! Orsaken till att SAAB på papperet gått med förlust handlar om att SAAB ingår i en större koncern, GM. Enligt gällande praxis tar en koncern RÄTT att ta ut vinsten från en enhel - eller - land i form av sk. Koncernbidrag och ta ut vinsten i det intäktsställe - land - där det är förmånligast dvs där bolagsskatten är som lägst. Bolagsskatten är högre i Sverige än i tex Tyskland varför man avsiktligt redovisar en bokföringsmässigförlust i Sverige och SAAB och tar ut SAAB reella vinst i Tyskland med lägre beskattning dvs högre vinst för aktieägarna. Detta förfarande är helt lagligt och sker inom ALLA större bolag. Men detta är ngt som illa utbildade journalister har svårt att ta till sig. Så kallade Transit priser är ett annat sätt att redovisa en förlust i Sverige och vinst på ett annat ställe. Så kostar tex en SAAB motor som tillverkas i Sverige, Södertälje, ca 21 000 kr i sk Självkostnad eller direktmaterial. Denna motor säljs sedan internt inom GM för ca 13 000 kr dvs med en förlust om 8 000 kr av bokföringsskäl. På så vis redovisar SAAB en förlust om 8 000 kr per motor som sedan bokförs som en Transit kostnad i tex Tyskland för 21 000 och vips har man flyttat en intäkt dvs en koncernmässig förlust i Sverige mot dess korrekta direktmaterial kostnad i det land där bolagsskatten är lägst. På detta vis TROR svenska folket på MYTEN om att SAAB går med förlust.

#1
"vinst"
2009-12-02 21:40

Då är det bara att casha in då eller hur var det nu för den som går in med degen.
F.. trot?

#1
Hasse
2009-12-02 22:11

Det här kommer att slå tillbaka mot dem. Hårt. Och som jag sa i våras här på bloggen, det blir bara pannkaka av detta med Koenigsegg. Och Saab:s bilar har aldrig varit lönsamma.

#1
Kenneth
2009-12-02 22:24

Den som köper SAAB kommer likaså förmodligen att vara en del av en koncern och kommer naturligtvis inte att vilja redovisa "vinst" med mindre än att svensk bolagsskatt sänks till Europeisk nivå. Jag bli så resignerad av "pöbelns" okunskap med avseende på bolags skatteuttagspreferenser. Vem vill betala mer skatt än nödvändigt? Läsare borde först ha kunskap och DÄREFTER uttala sig, annars är det bara patetiskt att ens uttala sig...

#1
Kenneth
2009-12-02 22:24

Den som köper SAAB kommer likaså förmodligen att vara en del av en koncern och kommer naturligtvis inte att vilja redovisa "vinst" med mindre än att svensk bolagsskatt sänks till Europeisk nivå. Jag bli så resignerad av "pöbelns" okunskap med avseende på bolags skatteuttagspreferenser. Vem vill betala mer skatt än nödvändigt? Läsare borde först ha kunskap och DÄREFTER uttala sig, annars är det bara patetiskt att ens uttala sig...

#1
Roy
2009-12-04 17:53

Inte heller dessa gossar här under som tycker sig veta hur det minsann gått till, VET hur det faktiskt gått till.
Förvisso stämmer resonemanget i stort, men själv tvivlar jag på att Saab gått med vinst - även om förlusten sannolikt var mindre än den redovisade. Å andra sidan kan man ju fundera kring hur positivt det är för för koncernen att ha enheter som inte genererar någon bokslutsvinst alls...
Det ger ju inga bra signaler vare sig för det aktuella företaget (Saab) eller koncernen som helhet.

För övrigt tror jag inte alls som Håkan Bäcklund!
Kanske han gör en liten egen PR-kampanj för att öka sina egna läsarsiffror. Förtal? Knappast. Det är lika sannolikt som hans eget resonemang.
Jag har fått känslan av att åtminstone Koenigsegg själv verkligen satsat på affären.

#1
Skattmasen
2009-12-06 13:19

Nu verkar Wikipedia vara källan till flera inlägg i debatten. Koncernbidrag till utlandet är endast tillåtet i EXTREMT begränsade fall, som huvudregel inte alls. Vad gäller Transfer pricing så kan inte internpriser sättas godtyckligt och få skattemässig effekt som det felaktigt framgår i ett inlägg.

#1
JaG
2009-12-06 13:29

Geni, det är väl att ta i?
Han har blivit känd i Sverige, där ingen köper hans bilar. Saab är fullständigt ointressant utanför Sverige, inse det!
Herr Koenigsegg kan leka med sina ärvda miljoner bäst han vill, det har inget med den verkliga världen där man producerar (inte bygger) bilar. Saab tillverkar bra bilar, men de har inte kunnat producera dem. Producerade bilar säljs med vinst, byggda bilar utan vinst. God natt Saab!
Jag

#1
T25
2009-12-06 20:12

Nu står SAAB åter på tunn is, med den enda skillnaden att det förtroendekapital man hade hos nybilsköpare världen över i stort sett är förbrukat.
De som skriver inlägg av typen en halv skärmsida borde veta att de flesta av oss slutar läsa efter de inledande 3-4 raderna. Styckesindelning kan hjälpa.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.