Bild
Nästa artikel
Nyheter

Jättekomiskt om Saab

30 mars 2011

Först gick en reklambyrå ut och sa att man bryter samarbetet med Saab eftersom man inte fått betalt sedan i december.

Någon dag senare meddelades att Volvo nyanställer 1200 personer. Och i går stoppades produktionen i Saabs fabrik. Orsak: brist på delar eftersom ett transportföretag inte fått betalt av Saab och därför slutat leverera.

Olika falla ödets lotter.

Jag vet inte exakt hur expertisen i ekonomikretsar tolkar en situation när ett företag inte betalar sina räkningar. Är det akut kris? Är det slarv?

Från Saab har, vad jag vet, inte någon förklarat vad det beror på, vilket förstås borde ha skett. I stället läser jag i Dagens Media, branschtidning, att Saab-folket är förbannade på reklambyrån som gått ut med information om varför man bryter samarbetet. 

Dagens Media, förresten... Det är populärt inom ekonomijournalistkretsar att lägga till "jätte" när man skriver om diverse företag. Möbeljätten (Ikea), klädjätten (H&M), mobiljätten (Nokia) och så vidare.

Men när Dagens Media på sin hemsida i dag skriver: "Samtidigt kan dagensmedia.se avslöja att biljätten (Saab) nyligen inlett en reklambyråpitch" – då blir det komik (läs artikeln här).

Låt oss enas om att Toyota och GM gjort sig förtjänta av epitetet biljätte – även om det är lite jättetjatigt – men Saab!? 30 000 sålda bilar förra året gör Saab till en av världens allra minsta "biljättar".