Bild
Nästa artikel

Jag väljer dubbat efter skräckfärden

Försäljningen av dubbdäck ökar kraftigt, trots förbud på Hornsgatan och partikeldebatten. Däckkedjan Vianor uppger till exempel att försäljningen av dubbdäck i oktober i år översteg förra årets med 25 procent.

Jag hör till dem som svängt i synen på friktion kontra dubb. För några veckor sen körde jag upp till Kiruna med friktionsdäck. Det gick bra de första 110 milen eftersom det var barmark. Resterande 15 mil i nattmörkret tog närmare tre timmar och blev rena skräckfärden i max 60 km/tim på en väg som var såphal.

När dubben behövs så gör dom det verkligen. Därför väljer jag dubbat när projektbilen Peugeot 205 ska få vinterdäck monterade i morgon.

Taggar:
Jag väljer dubbat efter skräckfärden

Kommentarer

#1
#1 Tysken
2010-11-17 12:37

Man borde kanske inte köra fortare med dubbdäck heller på den "såphala" vägen !?
Falsk säkerhet är också farlig men det framkommer dåligt i artikeln.

#2
Ludde
2010-11-17 13:22

Instämmer med ovan! Dessutom 110 mil med tysta friktionsdäck kontra 15 mil med nedsatt hastighet. Mitt val skulle inte vara svårt, ett så bra dubbfritt däck som möjligt tack!

#3
Crister A
2010-11-17 13:24

Döm inte andra efter dig själv,#1 Tysken

#5
Raymond K
2010-11-17 16:33

jarl
Det skulle vara kul att se dig lära dig att köra på ren ishalka med odubbade däck.
Att bromssträckan blir betydligt längre än med dubbade däck på ishalka det kan man lära sig att korta ner va?
Nu pratar vi om samma hastighet låg eller hög.

#6
lubos
2010-11-17 17:28

Skötseln av vägarna har försämrats enormt sedan den lagts ut på stora byggföretag istället för som förr när statliga "vägförvaltningen" dels hade egen fordonspark och dels egen erfaren bemanning samt inhyrda åkare med lång erfarenhet av plogning och sandning i sina respektive distrikt. Så att mitt råd till bilister är att använd dubbdäck för de nya myndigheterna klarar inte av att hålla vägarna i så gott skick att normala vinterdäck duger!
Och beträffande lastbilstrafiken lär det bli nödvändigt med krav på snökedjor såsom krävs i Alperna om de ämnar trafikera Sverige vintertid.
Så att Ni som skyr dubb p g a vägslitage och farliga partiklar, rikta Er kritik mot de politiker som har givit oss de nuvarande förhållandena om det ska bli möjligt att nedbringa användandet av dubbar!

#7
#1 Tysken
2010-11-17 19:31

Re "Crister A"

Jag förstår inte vad jag skall dömma, men dömma av din kommentar så förstår du inte att man bör anpassa hastigheten efter väglaget oavsett däck.

#9
Gunnar Jansson.
2010-11-17 19:50

Tysken, du vet väl inte vad max hastigheten var för Håkan Bäcklund när han körde i Norrland.
Att han tvingades gå ner från 80-90 km till 60 km på idiotdäck.
Är väl inget som ger bättre trygghet.
Friktionsdäck kan dom använda i Spanien eller liknande länder. Där det kan bli lite snö och nån gång lite halt.

#10
Crister A
2010-11-17 20:14

Re #1Tysken:"Man borde kanske inte köra fortare med dubbdäck heller på den såphala vägen".Detta uttalande betyder i min värld att du förutsätter att man kör fortare på dubbade däck.I min värld anpassar man alltid farten efter väglaget och då är dubbdäcken ett extra plus.Friktionsdäck funkar inte när den svarta halkan slår till.Ska det vara så svårt att förstå.
Leifer vilka frågor du ställer.Friktionsdäck funkar inte på det väglag som beskrivs.Inse det.Men visst man kan köra på sommardäck bara man vet om att det är jävligt halt.

#12
2010-11-17 22:18

Eftersom jag kör dubbfritt vill ¨jag komma med en kommentar. Det skiljer väldigt mycket mellan olika friktionsdäck. Jag har tidigare erfarenhet av Michekin och Brigestone men har nu Kuhmo som jag är djupt besviken på. Kuhmo däcken drar bra och har bra bromsegenskaper på blankis men är fullständigt livsfarliga i kurvor, där de lätt släpper greppet och bilen vill gå rakt fram oavsett man släpper gasen eller drar på. Kollade samma svängar med lånade däck (Bridgestone) och det var helt annat.
Jag anser att Kuhmo borde tas bort, det borde finnas någon form av utrensn ing av dåliga däck.

#13
Marc
2010-11-17 23:22

Puh och Pust! Håkan Bäcklunds vinflöjelliknande åsiktsvimsande, kan liknas vid den som råkar sitta i en Micra och krockar med en V50. "Nu ska jag minsann köpa en Hummer!" Och miljön får sköta sej själv.

#14
Peugo
2010-11-18 08:05

Inte fungerar väl dubbdäck heller när den svarta halkan slår till? Dubbdäck är dåligare då isytan på vägen är välidigt tunn, finns det tjockare is är dubbdäcken däremot betydligt bättre än friktionsdäcken.

#15
Crister A
2010-11-18 08:59

Peugo:Dubbdäck slår friktionsdäck 100 ggr av 100 på alla isiga underlag.Alltså har bättre fäste och högre friktion under bromsning,acceleration,kurvtagning m.m i alla tester jag läst och i min egen praktiska erfarenhet.Det brukar bara vara på torr asfalt som dubbdäck har sämre fäste än friktion och det väglaget är det inte ofta i saltlandet Sverige.

#16
Ingenjören
2010-11-18 16:00

Jag körde hela, förra vintern i Bohuslän där vi hade upp till 1,5m snö(!), med ett par nya Gislaved Softfrost 3 (dubbfria) däck utan större problem. Vid ett enda tillfälle fick jag problem att bromsa och det var innan jag körde in i en rondell för där hade snön ombildats till blankis. Start i backe, inbromsning, etc. funka fint men klart att man fick anpassa farten efter väglaget.

Dubbdäcken måste vara nya med fräscha dubb och underlaget väldigt halt om man skall märka någon större skillnad. Jag har kört prickfritt i 23 år och mellan 2000 till 3000 mil per år på varierat underlag. Jag tycker mig veta vad jag pratar om för i 20 år har jag kört med dubbdäck och först för några år sedan prövade jag dubbfritt.

Jag ångra att jag inte köpt dubbfritt tidigare för det är en himla skillnad på komfort, vägljud, stabilitet, etc. mellan dubbar och dubbfritt till dubbfritts fördel. Sen ESP kom som stabiliserad den hela bilen och likaså ABS-bromsar, under förutsättning att man inte kör som en vettvilling med hål i huvet, hjälper detta till att klara av dåligt väglag. En del ska inte ha körtkort, så är det bara, och innan lappen lämnas ut bör man IQ-testas med en medföljande vansinnighetsbedömnng.

#18
Crister A
2010-11-18 18:14

Ingenjören:Du kör friktionsdäck för komfortens skull.Det var en bra sammanfattning.Komforten och den tystare gången är viktigare än säkerheten för många.Jag kör dubbat för att få den bästa säkerheten när det behövs och dubbade däck slits,javisst men det gör ju å andra sidan friktionsdäck med.Du har kört prickfritt i 23 år men det har min bror minst gjort också på sommardäck året runt .Men det har lika mycket med tur som med skicklighet att göra.Men en dag tar kanske turen slut och då är dubbat bäst.

#19
#1 Tysken
2010-11-18 21:26

Re: Crister A

Om du läser testerna som gjorts till denna vinter i andra tidningar än denna , så kan även du utläsa att dubbdäcken tappar sin fördel emot friktions däck ganska så snabbt.
En av skillnaderna är att friktiondäcket bibehåller sitt grepp när det är motsvarande slitet.
Så du åker omkring i en falsk säkerhet med dina dubbdäck om dom inte är helt nya
Jag har aldrig upplevt att mina friktionsdäck ger mej obehagligare upplevelser än vad min fd dubbdäck har gjort.
Men det kanske beror på att vi har olika erfarenheter och körvana att hantera halt väglag.
Med moderna antisladdsystem och antispinn så är skillnaderna mycket små om man jämför de bästa dubb och friktionsdäcken med varandra .
Men var och en avgör vilket däck som passar en bäst.

#21
Daniel Olsson
2010-11-18 22:51

http://www.vibilagare.se/bloggar/hakan_backlund/en-fordel-med-dubb-pa-barmark-28551

Hur ska du ha det egentligen?
Eller vart hittar du nästa vinkel för att lovprisa dubbat?

#22
Crister A
2010-11-19 07:52

Jag tycker Leifer sammanfattar mångas åsikt som åker mest på saltade vägar att dom tröttnat på dubbsmattret och bytt till friktionsdäck.Men det bygger ju på att det saltas något så när frekvent.Då skulle jag också gå över till friktionsdäck eller om man bara åker snöbelagd väg.Men så fort snön blir slipad och övergår till is eller man inte saltar så är dubbat bättre.
Jag läste Aftonbladet Bil som Leifer tipsade mig om #1 Tysken.Men det blir lätt att man läser sådana här tester som Fan läser bibeln.Man letar efter saker som stöder ens egen teori.Så även jag.Men det var väl inte så att dubbat tappade så mycket av sin överlägsenhet i alla moment mot friktion att friktionsdäck helt plötsligt blev bättre va??????
Och antisladd och antispinn kräver forfarande ett så bra fäste mot vägen som möjligt för att funka och då är vi tillbaks i dubbat eller friktionsdebatten.

#23
2010-11-19 12:11

Att nya dubbdäck får ett väsentligt bättre fäste på is i jämförelse med vanliga vinterdäck tror jag ingen kan förneka. På lite längre sikt däremot, när dubbutsticket minskar, sjunker självklart denna skillnad. I studier (VTI meddelande 965) har man då kommit fram till att begagnade dubbdäck har ungefär dubbelt så hög friktion (i form av bromsförmåga och sidogrepp) som ett par begagnade vinterdäck på is. Det är alltså denna variation som är av intresse rent trafiksäkerhetsmässigt eftersom det bättre speglar däckpopulationens verkliga status än nya däck som levererats av däcktillverkarna.

Vad det sedan gäller frågan om dubb kontra friktionsdäck bör man inte glömma att is inte är det väglag som är i majoritet. Undersökningar från Norge visar tvärtom att det kan röra sig om 4 procent där dubbens bättre fäste kan ha betydelse. Man kan också observera att det finns individuella skillnader, vilket denna artikel är ett lysande exempel på. Om denna erfarenhet, vilken ju bygger på körning i norra delarna, dock innebär att vi skall åka dubbat i hela Sverige är en annan femma.

Dubben medför i sig ett väsentligt högre vägslitage, de bullrar och river upp partiklar. De förbättrar dock framkomligheten och i någon mån säkerheten på is. Det bästa sättet att komma fram till en perfekt dubbandel är då att prissätta dessa företeelser, d.v.s lägga en separat dubbskatt i försäljningsledet och därtill intergrera partikelkostnaden i trängselavgifterna i tätorterna. På så vis kommer trafikanterna själva värdera om den bättre framkomligheten och måhända säkerheten på is verkligen är värd merkostanden.

MVH AL

#24
Jan Johansson
2010-11-19 12:17

Hur många av ER friktionsdäcksfreak kör norr om Polcirkeln ?Gör det några vintrar så får ni se på %#"

#25
sweeny
2010-11-19 13:11

Men Jan, kör på dubbdäck då... jag som bor i östergötland har inte någon större användning av dubbdäck före friktion och har därför å min nya bil valt friktion för första gången. detta för ett år sen och det sammanföll ju med den värsta vintern på väldigt länge, men jag kan inte klaga. oftast åker jag på bar eller fuktig asfalt, is är mycket sällsynt. Har ångrat mina tidigare val av dubbdäck men min nya bil med esp och antisladd har funkat kanon med friktion.
Däremot har jag svårt att ha en åsikt om vilka däck du ska köra på norr om polcirkeln, men det beslutet antar jag att du fattar bäst själv.

#26
2010-11-19 14:57

Leifer, jag ber om ursäkt för att du inte fått svar. Det kom saker emellan när jag skulle svara...
Däcken är Nokian Hakkapeliitta R, friktion. Vi köpte dem i december 2009 men jag har inte koll på tillverkningsdatum och bilen står på verkstad just nu. Vi har kört ungefär drygt 1 000 mil på vinterdäcken.

#28
Håkan B
2010-11-19 20:02

Leifer, jag skyller inte på däcken. Det är nog så att friktionsdäck inte duger när det är riktigt halt. Bilen vae en Peugeot 3008 med ESP.

#30
Crister A
2010-11-20 17:40

sweeny:Du sitter väl och tuffar fram på E4 mellan Norrköping och Linköping där saltbilarna går i skytteltrafik.Men i detta län finns flera vägar som inte alltid saltas frekvent och där du kan få en "skräckfärd" som Håkan Bäcklund.Idag har det varit underkylt regn där jag har åkt och då är man tacksam för Hakka 7 däcken.Åk du på dina friktionsdäck för komfortens skull och hoppas du inte råkar ut för den svarta halkan,för då kommer du att få uppleva det Håkan B försöker beskriva.

#31
#1 Tysken
2010-11-21 16:53

Re Crister A

Du propagerar för dina dubbdäck och talar om för alla andra varför jag/ vi inte valt dubbdäck, och så påstår du att det är för komfortens skull.
Jag har inte förbjudit dej att köra dubbat o du har ingen aning varför jag kör med friktionsdäck.
Sluta upp och tyck för mej, jag och flertalet av de övriga som kör på friktionsdäck klarar att tänka själva och vet bättre varför jag/vi gör mina/våra val.

#32
Crister A
2010-11-21 19:06

#1Tysken:Du får gärna åka med friktionsdäck för mig bara du inte också påstår att dom alltid är lika bra som dubbat.Du hänvisade till testet i Aftonbladet Bil vad jag förstår och jag sa emot.Blev du sur för det?Det enda jag försöker säga är att man inte måste bo i Norrland för att ha nytta av dubbdäck.Alla tuffar inte fram på E4 precis där man saltar hela tiden.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.