Jag lider med Volvo
Det som hände på Volvos säkerhetscenter förra torsdagen är nog bland de värsta fiaskon jag kan påminna mig. En mardröm för hela koncernen.
Vi Bilägares artiklar om händelsen:
Volvo S60 krockade inför världspressen
Hundra motorjournalister från hela Europa på plats med kamerorna uppriggade för att på bild fånga hur S60:ans säkerhetssystem Collision Warning with Auto Brake bromsar in bilen framför en stillstående lastbilstrailer.
Nu gjorde inte S60-bilen det utan kraschade rakt in i aktern på trailern. Det var faktiskt så osannolikt att det skulle hända just inför ögonen på Europas samlade motorpress, att det inte skulle vara sannolikt att det verkligen hände om det nu inte fanns massor av bildbevis.
Volvo säger att man gjort 400 prov där systemet fungerat perfekt. Den första teorin om varför det klickade just den här gången gick ut på att orsaken var ett snabbladdat batteri.
Min första tanke var att det rörde sig om sabotage av någon som vill Volvo väldigt illa.
Slutsatsen måste i alla fall bli att den här tekniken, lika lite som någon annan, är hundraprocentig.
Nu satt det en docka i förarsätet och dockor reagerar som bekant inte på en annalkande fara. Det skulle en vaken förare gjort och ställt sig på bromsen.
Men tänk om föraren varit medvetslös i en sån här situation?
Hur som helst så tror jag att rätt många ansvariga inom Volvos säkerhetsavdelning gärna hade velat sjunka genom jorden när fiaskot var ett faktum.
I stället tvingades de inför TV-kamerorna försöka förklara detta osannolika. Det var fasansfullt förödmjukande för en biltillverkare som har bygger stora delar av sitt renommé på säkerhet.
Jag lider verkligen med Volvo.
Kommentarer
Man vet inte riktigt om man ska skratta av skadeglädje eller gråta av medlidande. Jag gör bådadera.
Absolut synd men om nu Volvo kan göra humor av detta = använda det som publicitet med glimten i ögat så är det inte 100% att det blir helgalet. Pinsamt javisst men en rodnande koncernchef kan faktiskt vara lite charmigt;) Sen kanske inte systemet är klart för försäljning så börja sälja bilen utan (hoppas det inte är standard) för de flesta förare kan faktiskt bromsa själva. S60 är riktigt snygg!
Felaktiga tester?
Även om Volvo gjort 400 tester så kan dem i sig inte varit 100 procentiga då uppvisningen fallerade totalt. Antag att något så enkelt som en snabbladdning gjorde att systemet slogs ut så borde detta varit med i testförfarandet då det kan hända vanliga bilägare. Jag får en känsla av detta stressats fram precis som med uppvisningen av Jas som störtade i Stockholm.
Det var inget lidande med Toyota, men det har ju bara hänt en på 236 500 bilar
Bekräftar bara vad en gammal tekniknörd som jag tyckt läääänge. Ju fler teknikprylar dom listar om en ny bil desto mindre köpsugen blir jag. Håller mig till kärror som är sådär 15-20 år gamla, tekniknivån var ungefär lagom då. Murphys lag (i ung. svensk övers.): "det som kan fela kommer också att göra det". Det är bara en tidsfråga.
Äntligen en någorlunda (bara någorlunda) sansad kommentar. Man blir beklämd av alla dessa skadeglada kommentarer. Expressen hade exempelvis tre dagar i följd "Missa inte Volvos superfiasko" i världskrigsrubriker. Dom var inte ensam. Många påstår att vi svenskar är världsmästare i att kunna gjädja oss åt andras misslyckande. Efter detta är det bara att konstatera att dom har rätt. Massor av kommentarer typ "jag skrattar så jag dör". Janne Flash skriver "Komiskt? Ja, definitivt".
Jag begriper inte vad det är som är så komiskt. Det kanske JAN kan förklara. 15:06 skrev han "jag skrattar av skadeglädje". Du kanske kan återkomma och förklara hur du kan skratta av skadeglädje.
Glöm inte att det handlar om säkerhet. En forskning som går ut på att rädda liv. Mitt liv. Ditt liv. Mitt barn, ditt barn. Att det sedan går snett ibland hör till. All forskning drabbas av bakslag. Om Volvo tar skada av detta får nog media ta åt sig en stor del av skulden. Än vet vi inte orsaken.
Laddning. Även i min instruktionsbok (Ford) står tydligt att man bör koppla bort kablarna från batteriet innan laddning. Finns annars känslig elektronik som kan ta skada. Om nu någon klantskalle snabbladdade Volvons batteri utan att lossa kablarna så är det inte bra men inget bevis på att systemet inte fungera. Laddar jag mitt batteri utan att lossa kablarna och något händer får jag skylla mig själv. Jag har inte följt anvisningarna i instruktionsboken.
Volvo kommer med en förklaring. Vi kan ju vänta på den innan vi skrattar ihjäl oss!
Väntar på JAN:s svar. Varför skrattar du av skadeglädje???
"Jag lider verkligen med Volvo"
Du är i så fall med stor sannolikhet den enda från media som gör det!
Alla andra känner nog bara glädje!!
storebror har gjort bort sig, kanske bra att fokus blir på volvo ett tag så kan saab smida i lugn å ro
"Men tänk om föraren varit medvetslös i en sån här situation?"
Det var väl en fånig fråga?
Vad hade hänt i en bil utan den här utrustningen?
Det kanske är Geelys nya system! Pinsamt för Volvo, det gällar att testa tills det funkar
Rätt åt som, marknadsför man sig som världens säkraste bil (vilket dom inte är längre) så ska man ha stryk när det går fel.
Allt publicitet är bra publicitet
Tänk på ICA och köttfärsen, man ökade försäljningen
Mmmm, tyckte Bäcklund syn om Toyota? Och framförallt, tyckte Bäcklund synd om Mercedes för 13 år sedan? Jag tror inte det. Men när patriotismen gör sig påmind blir det helt plötsligt förskräckligt synd om Volvo...
Perspektiv! Även om systemet missar 1 på 400 gånger är det mångdubbelt bättre än alla konkurrenter eftersom de inte har något motsvarande system.
Dagens största feltänk "tänk om föraren varit medvetslös"...uppenbarligen ingen större fara eftersom inte ens airbagen utlöste...och hur skulle det fungera i konkurrenterna?...Grattis Bäcklund!
I princip håller jag med OLOV. Och en sån här direkt teknikhysterisk finess, borde man testat och finslipat i några år till. Dock gillar jag t.ex. ESP, som gör att jag slipper köra med dubbdäck.
Vänt bara jenkkipojken börjar snoka i volvofiasko de vill ju åt alla konkkurenter inte bra
Seken...där tänker du helt fel! Ut med ny teknik om det bara räddar ett liv har det varit värt det!
Jörkky...nu förstod jag din kommentar. Naturligtvis är det samma konspiration av amerikanska intresse som ligger bakom som riggade alla fel på Toyota...allt enligt Toyotatokarnas förvirrade världsuppfattning.
Jag har ändrat uppfattning.
Lika bra att Geely köper Volvo och lägger ner Torslanda. Då har vi svenskar blivit av med ett hatobjekt och kanske mår vi då något bättre.
Som Jarl skriver: Vad menar Håkan Bäcklund med "tänk om föraren varit medvetslös"???
Verkar som inte HB har förstått vad det hela handlar om. Säg någon enda bil där föraren skulle klara sig om han blev medvetslös???
Något svar från HB skall vi nog inte vänta oss!
Den 2/2-89 och den 8/8-93 hade SAAB Aero ett par veckor av kraftfull frustration, två Gripar nere i mossan. Inför en massa folk och TV-kameror. Var står man nu? Framgångsrikt krigar man om en tätplats i eliten av kunskap (politiska beslut uteslutna). Varför skulle inte Volvo kunna resa sig ur askan och visa att de kan? Mao, stå på!
DEN BÄSTA REKLAM VOLVO KUND FÅ !
Om testet hade funferat så hade 120 journalister gäspat och skrivit en kort notis i sin tidningar och några tusen personer på sin höjd hade förstått vad det varit.
Men nu! Nu kablas det ut i hela världen på YouTube och nyhetskanaler. Folk skrattar och pratar om att Volvo har något nytt på gång.
Denna teknik kommer att fungera lika bra som all annan teknik i bilarna så som airbag, krockgardiner, bältessträckare, och allt vad bilarna nu innehåller.
Grattis Volvo
http://www.volvocars.com/se/top/about/news-events/pages/default.aspx?itemid=70
Klistra in denna länk och ni har Volvos förklaring. Publicerades idag 10/5
ROLF frågar efter en bil som kan rädda en medvetslös förare. Jag kan ge en ledtråd. Bilens namn börjar på V och slutar på O. (Dessutom krävs att stollarna som bygger bilen, garderar sej mot att idioter mixtrar med den. Sen blir allt bra.)
Är man inte medvetslös så blir man! ;-)
(Om man överlåter för mycket till tekniken...)
Till Seken
Du har helt rätt. Det finns en bil. Börjar på V och slutar på o.
Helt klart, som du skriver, hade idioter mixtrat med bilen. Eftersom Volvo aldrig påstått att systemet är 100-procentigt har man en varningslampa på instrumentbrädan som lyser om något skulle vara fel. Tyvärr var föraren av denna bil blind. Han kunde därför inte se att lampan lyste. Så egentligen fungerade allt som det var tänkt. Något var fel och varningslampan lyste. Tyvärr var det ingen som såg det.
Livsfarligt system - borde förbjudas!
Givetvis väldigt pinsamt för Volvo. Men man måste komma ihåg att detta handlar om ett system som enbart kan göra bilen bättre - aldrig sämre. När det inte fungerar blir bilen som vilken annan normal bil som helst. Men i normala fall ökar det säkerheten dramatiskt. Och i en verklig situation hade en förare fått indikation via en varningslampa. Men att detta hände just när man skulle visa upp systemet inför ett stort antal inbjudna journalister - det är mycket tråkigt och har inget gott med sig. För systemet är så bra att det förtjänar en bättre introduktion.
Dessa fantastiska system med en massa olika fancy bokstavskombinationer har väl ofta det gemensamt att det är system som man försöker skapa ett behov för. När man inte kan hitta mer BEHOVSSTYRDA problem att lösa så kastar man sig över elektronikens möjligheter.
Detta renderar väl ofta i ganska harmlösa resultat, men man undrar ju i sitt stilla sinne hur dessa bilar skall bli möjliga att underhålla när dom är 10-15 år. Det torde ju rätt o slätt vara omöjligt att hålla dessa system fungerande till rimliga kostnader
Det är inte att rekommendera att man kör bil om man är medvetslös!
Jarl: Kan du tala om för mig hur detta system kan vara livsfarligt? Eller kommer du med skitsnack som vanligt?
EMME; är det någon hemme? Kanske störde en tjock staniolhatt ut systemet, har du din på när du kör?
Stanniol pucko, stanniol!!!
Trött man blir på dessa idioter...
Ja, det är rent idiotiskt! Att köra Tåyota utan sin staniolhatt är väl inte att rekomendera precis!
ADHD, ADD, DAMP?
Re:Tom
Om du lider av allt det där så förstår jag nivån på dina inlägg.
Du har nog en staniol-hatt för mycket i garderoben du, eller vad tror du?
Volvo har nu (be-)visat att deras bilar skyddar de åkande även då de utan bromsverkan (t.ex. elektroniktrassel eller svår halka) kraschar in i baken på en lastbil.
Och vilken uppmärksamhet man fick (det är nästan så man tror att det hela var riggat) - hela världspressen snackar Volvo och säkerhet. Bra jobbat!
mata inte trollet...
Tja heter man Glen så...
Vem är denne Jarl!
Om det är samma person som skrivit alla kommentarer med rubriken "Jarl sa" har han lyckats med konststycket att ha alla åsikter samtidigt.
Skulle också vilja ha en förklaring av "JAN sa". Vad är det som gör att du skrattar av skadeglädje?
Jarl...är ett forumtroll som bara vill provocera! Borde totalt ignoreras. Han skriver massa ovidkommande strunt på många motorsajter med enda målet att få reaktioner. ViB saknar all form av moderator och därför får typer typ Jarl/Leifer/Conny Karlsson fullt utlopp.
Tråkigt men sant.
Verkligen, trist att andra bara ska förstöra för oss som är seriösa.
JARL, vem fan är du?
Jag är en olycklig Toyota-ägare som har betalat massa pengar för japanskt skit som konstant är på dyr märkesverkstad.
Nu får ni på Vib skärpa er!
Ni måste väl ändå ha en moderator som kan ta bort smörja som skrivs i trådarna!
Gör om det här så att inte varenda infantil barnunge kan skriva dumheter och förstöra kommentarerna.
Personliga påhopp som blir allt vanligare hör väl inte hemma här!
Jag lider mest med bloggare Bäcklunds fru/registrerade partner/boy-friend.
Håller med dig fullständigt SAABNISSE. Din typ av inlägg har absolut inget att göra i ett seriöst diskussionsforum. Du och Jarl kan väl börja kommentera på en tidning som inte är köpt av Toyota istället?!?!?
Ni jättebäbisar kan ni inte ta och dra till en annan sandlåda. bara för att man får kommentera betyder det inte att man måste skriva ointressant skit. Ingen verklig människa som vill diskutera med er antar jag.
Vilken fruktansvärd smörja!!
Fullständigt obegripligt hur en seriös (?) tidning kan acceptera detta.
Vilka kommentarer!!!
Avskaffa möjligheten att kommentera eller gör något!!!!
Jag upprepar, de spammande flamsmajor som fyller kommentatorspalten är väldans oförargliga jämfört med t.ex. de MC-förare som sätter på ljudförstärkare för att äntligen få lite efterlängtad uppmärksamhet.
Jag föreslår att ni som bara tolererar seriösa inlägg, skapar ett eget forum, där ni får framföra era snillrika åsikter. (Om ni nu har några, när hjärnan är fylld av irritation över bristande ordning.)
Seken, jag förstår inte varför du är emot registrering av användare och på så sätt kanske en bättre kommentarsmiljö med mindre trams. Om det nu går att lösa så ser jag inget problem med det, men det kanske personer som skriver under flera användarnamn gör (däremed inte sagt att du är en av dom).
Jag har inte påstått att jag är emot registrering. Dock stör "de ilskna och bortskämda barnen" mej i ringa grad. Tar bara nån sekund att hoppa över. Och ids man läsa, så får man glädjen att känna sej som en relativt högt stående individ. (Fast man kanske i andras ögon bara är en medelmåtta. Om ens det.)
Volvo borde ha denna som deras reklamfilm för nya s60... "ingen är perfekt"
Hellre flamsmajor som kommentars-skrivare än köpta redaktioner.
Tänk om Toyota/Lexus ens kom i närheten av såhär lyckade experiment!!!!
Toyota/Lexus brukar ju misslyckas mycket, mycket värre!
Toyota misslyckas aldrig.
Jag kör alltid min bil med feta lager av stanniol-folie runt pannbenet.
Det är väl fler premiumtillverkare som misslyckats med dessa system.Här är Mercedes från 2005 när dom förevisade ett liknande system.
http://www.youtube.com/watch?v=4fQCwDiO3hc&translated=1
Från Ny Teknik.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article779859.ece
Sen fins det system som hjälper även vid påkörning bakifrån, vilket är rätt vanligt i vår täta trafik.Och system som kontrollerar att föraren inte tittar bort från vägen för länge osv.
http://www.lexus.se/range/ls/key-features/safety/safety-advanced-pre-crash-safety.aspx?WT.ac=spotlight_Aktivt_Krockskyddssystem