Bild
Nästa artikel

Jag gör en pudel om skrotpremien


Förra året var jag en av de som pratade mig varm för en
skrotningspremie för att få fart på nybilsförsäljningen. Framför allt
var det Tyskland som inspirerade mig och många andra.

Jag vill minnas att tyskarna fick uppåt 30 000 kronor för att skrota sin gamla bil och köpa en ny. Försäljningen satte förstås en hiskelig fart.


Här i Sverige blev det inget av med någon premie trots flitig lobbying från bilbranschen.

I dag, när Tyskland gjort slut på premiepengarna har nybilsförsäljningen gjort tvärstopp. I Sverige däremot fortsätter ökningen; nybilsregistreringarna ökar för fjärde månaden i rad.


Företrädare för bilbranschen säger att de med facit i hand är glada att det inte blev någon premie. Konstgjorda åtgärder slår nästan alltid tillbaka i slutänden.


Jag gör också en pudel.

Taggar:

Kommentarer

#1
Saabnisse
2010-03-03 15:58

Renault införde ju en skrotbilspremie på eget bevåg.
Jag vet att det fanns de som gick på iden.
Nu har de visst ändrat den till någon form av "miljöpremie"?

#1
Jägaren
2010-03-03 16:05

Märkligt blogginlägg.
Skrotningspremien infördes i Tyskland för att hålla ígång de industriella hjulen i den bilindustri som var, är och kommer att vara den avgörande motorn i hela Europa. Man ville till varje pris undvika ett totalhaveri i denna den mest betydelsefulla industrigrenen i en tid när de finansiella strukturerna var på väg att rasa samman och samhällssystemet inte hade tålt en dylik kraschlandning. Så långt var beslutet rätt och effekten blev den avsedda. En eventuell momentan inbromsning i bilförsäljningen får ses som ett för tillfället mindre allvarligt problem - även om det behöver lösas på sikt.

#1
Eric
2010-03-03 17:36

Nån "skrotbilspremie" lär vi aldrig få i Sverige. I vårt land är vissa åsikter helt enkelt förbjudna att ens diskutera och en del får man inte ens tala om.
Åsikten att "tycka om bilar och stödja branschen" ligger mkt långt ut på minusskalan.
Majoriteten vill ha en bil, anser den praktisk och ofta ett måste men gå ut med en sådan åsikt offentligt i politiken? Aldrig!
"Bilar"duger på sin höjd som skatteobjekt.
Att detta är hyckleri på hög nivå är ju solklart.
Nu har mp rest kammen på maxhöjd, Ohlys avundsjuka gäng likaså, Mona velar och vet som vanligt inget alls..
Nej, nåt sånt kommer aldrig...

#1
bilbranschkonsulten
2010-03-03 18:37

Det är fel att säga att det alltid slår tillbaka. Om man ser Sverige som en enda stor bilhandlare så är ju Skrotningspremien ett Jippo som är vanligt hos alla bilhandlare. Ena veckan är det "momsfritt" andra veckan är det bensin för 7000:-, nästa vecka är det Vinterhjul utan kostnad osv. osv. Det handlar om att erbjuda rätt sak i rätt tid...och under en BEGRÄNSAD tid. Skrotningspremien var FÖR hög, och höll på för länge. Man ska aldrig mätta marknaden med erbjudanden... Bara locka till att agera.Så visst skulle Sverige haft ex. 20 000 i Skrotn.p som skulle varat högst ett kvartal...sedan kunde man sänkt till 10 000 nästa kvartal, och sedan SLUT...Som exempel alltså!

#1
Roland
2010-03-03 19:44

Gör en omvänd skrotpremie.....hurdå? Jo låt skatten bli dyrare ju äldre bilen blir. Då blir det intressant att skaffa en nyare säkrare och miljövänligare bil istället för att reparera den gamla 240:an in absurdum. Det innebär inkomster och inte utgifter för staten, dvs oss skattebetalare. En premie får ju inte gynna inhemska bilar och snedvrida konkurrens

#1
Jono
2010-03-03 20:56

Enligt mina tyska kollegor inom företaget blev inte den skrotningspremien alls den succé som den tyska regering hoppats på. Tydligen köptes inte tyska bilar för skrotningspremien, istället skrotades den gamla Audin, BMW'n, Mercan, VW', etc till förmån för en i första hand billigare importerad bil typ Hyundai eller Kia. Dvs för en bil där man inte behövde lägga så mkt pengar emellan. De tyska biltillverkarna sålde därmed inte fler bilar. Det skulle tydligen vara den största anledningen till att det inte blev någon fortsättning. Tror att samma sak skulle skett i Sverige. Vem går och köper en ny V70/XC 60 eller likande för att man får 30.000 kr? Däremot om inköpspriset ligger runt 100.000 kr blir det betydligt intressantare. Säger än en gång tack till svenska regeringen att de inte bara för att vara populistiska "leker" med våra skattepengar!

#1
Jägaren
2010-03-04 01:07

JONO: du kan ju fråga dina tyska kollegor hur det kom sig att försäljningen för t.ex. Opel och Ford gick kraftigt framåt...
Vinnarna var småbilarna från Volkswagen, Opel och Ford bland de tyska bilmärkena samt Fiat, Hyundai och Dacia bland de utländska märkena.
Den tyska regeringens avsikt var att hålla den viktiga bilindustrin under armarna under de allra svåraste krismånaderna för att undvika massuppsägningar. Skrotningspremien var ett försök att försöka överbrygga de dåliga tiderna till dess konjunkturen vänt.
Det är avsevärt lättare att hantera dålig bilförsäljning i ett mer gynnsamt konjunkturläge än tvärtom. Men arbetslösheten hölls åtminstone i schack under de mest kritiska månaderna.

#1
Jarl
2010-03-04 09:09

Verkar mer som Bäcklund kikat på en viss krönikör hos DN...

#1
Seken
2010-03-04 09:50

Håller med pudeln m.fl. Att slänga 30.000 kr av egna pengar till framtida onytta, är lika smart som att kissa i byxorna när man fryser. Det jägarn sa om "eventuell momentan inbromsning" får stå för honom. Ett grovt understatement. Men han kanske har en skrotbil värd 300 kr, som han hoppas vi andra ska betala 30.000 för. I så fall är ju hans argument klart förståeliga.

#1
Jägaren
2010-03-04 11:02

SEKEN: Om du läser mina inlägg igen ser du snart vad det egentliga syftet var med den tyska skrotningspremien. Jag kan upprepa den viktigaste informationen: "Den tyska regeringens avsikt var att hålla den viktiga bilindustrin under armarna under de allra svåraste krismånaderna för att undvika massuppsägningar. Skrotningspremien var ett försök att försöka överbrygga de dåliga tiderna till dess konjunkturen vänt.
Det är avsevärt lättare att hantera dålig bilförsäljning i ett mer gynnsamt konjunkturläge än tvärtom. Men arbetslösheten hölls åtminstone i schack under de mest kritiska månaderna." Meningen var alltså inte främst att få fart på bilförsäljningen för bilförsäljningens skull, utan för att undvika ett utomordentligt farligt samhällstillstånd. Den som inte har förstått detta bör sätta sig ner och tänka till lite.

#1
Jono
2010-03-04 14:08

Jägaren - var ju precis det som var min poäng att "billiga" bilar sålde bra, där ingår ju även både Opel och Ford. Vilka av Saabs eller Volvos modeller är småbilar med lågt pris? Dvs. I Sverige hade vi subventionerat utländska bilmärken med en skrotningspremie och inte räddad några svenska bilbyggarjobb.

#1
Jägaren
2010-03-04 16:12

JONO: I mina inlägg har jag redogjort endast om varför man i Tyskland införde skrotningspremien. Jag har aldrig presenterat en åsikt om hur vi skulle ha gjort i Sverige. Så sluta att vända dig till mig i den frågan.

#1
Seken
2010-03-04 17:19

Min favovariant av "skrotningspremie" är att förbjuda bilar utan katalysator i större tätorter. Belastar bara de som har skitiga bilar, och inte övriga skattebetalare. Men då måste man hitta på nåt slags undantag för veteranbilar. Det vore trist om veterandagarna på t.ex. Gustav Adolfs torg försvann. Kanske kunde man låta rökproducenterna få några fridagar per år.

#1
Per Karlsson
2010-03-06 01:39

Tillfälliga kampanjer med extra hög skrotpremie är jag skeptisk till. Det som behövs är ett uthålligt system där intäkter från skatter och avgifter (som redan finns) används för att finansiera utskrotning av de sämsta bilarna ur miljö- och säkerhetssynpunkt. Det vore en samhällsekonomisk vinst om man kunde reducera antalet bilar med undermålig säkerhet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.