Bild
Nästa artikel

Jag erkänner: det var jag som körde hela vägen

"På förekommen anledning erkänner jag härmed: ja, det var jag som satt bakom ratten precis hela sträckan från Kiruna till Stockholm i tisdags, 125 mil."

Hur långt kan man köra bil utan att bli en säkerhetsrisk i trafiken? För yrkestrafiken finns det regler; körtiden får vara längst nio timmar per dag och högst två dagar i veckan får den utsträckas till tio timmar. En körperiod får vara längst 4,5 timmar, sen är det 45 minuters rast som gäller.


Orsaken till kör- och vilotidsreglerna är inte enbart ökad trafiksäkerhet. Det finns två skäl till: "de ska säkerställa en sund konkurrens mellan aktörerna i vägtransportsektorn" och "de ska ge förarna en god social situation".


Men vad gäller för oss privatbilister då?


Egentligen sunt förnuft. Ska du ut på en långtur så ser du till att vara utvilad när resan startar och stannar och sträcker på benen då och då. Blir du trött så vilar du. Hjälper inte det så tar du in för natten.


På förekommen anledning erkänner jag härmed: ja, det var jag som satt bakom ratten precis hela sträckan från Kiruna till Stockholm i tisdags, 125 mil. Jag startade klockan sex på morgonen och var framme strax före nio på kvällen. Stannade två gånger och åt medhavd matsäck och ytterligare en gång för att tanka.


Jag har gjort den är resan tur och retur omkring 70 gånger de senaste 17 åren. Ungefär hälften av gångerna har jag kört raka spåret, övriga gånger har jag stannat och sovit över för att jag bedömt att det varit nödvändigt. Ibland för att det varit dåligt före, ibland för att jag inte varit i form och blivit för trött.


Det ger en viss vana att ofta köra långt. Jämför gärna med en vältränad maratonlöpare som inte tycker att fyra mils löpning är särskilt avskräckande.



Jag har bekanta som tycker att 30 mils bilkörning är pest. Förklaringen är dels ovana, dels att de helt enkelt inte gillar bilkörning. Det är en anspänning att köra bil och då blir man trött.


För mig är det tvärtom, jag är extremt van vid att köra långt. Bara på mina resor till Kiruna har jag lagt över 2 000 timmar genom åren. Under drygt tio år pendlade jag dagligen till jobbet i Stockholm mellan 22 och 27 mil fram och tillbaka.


Och det viktigaste: jag tycker att bilkörning är bland det roligaste man kan ägna sig åt.

Taggar:

Kommentarer

#1
jojo
2009-04-17 13:18

"jag tycker att bilkörning är bland det roligaste man kan ägna sig åt"
Ja, kör på då. Fast verkar det inte lite sjukt....

#1
Jan Ahlm
2009-04-17 13:24

Är väl inget märkvärdigt att köra långt så länge man tar ansvar för hur kroppen reagerar. Känner man sig trött är det till att ta en kort vila,sova 15 - 20 min ,kan räcka sträcka på benen äta vid tillfälle ja osv så fixar man många mil så länge man gillar att köra bil.

#1
Martin
2009-04-17 14:27

Jag kör Göteborg - Luleå (och nån vecka senare samma resa tillbaka) minst en gång per år, oftast i ett kör med pauser endast för mat och tankning. Dock har jag några gånger fått stanna och sova nån timme efter vägen, men så länge man känner efter hur kroppen och huvudet mår anser jag det ok.

#1
Dan
2009-04-17 15:07

Reglerna för yrkestrafik du hänvisar till gäller inte taxitrafik

#1
Håkan Bäcklund
2009-04-17 15:20

Dan: Nej, de regler jag skriver om gäller tung trafik, fordon över 3,5 ton. För taxi, lastfordon under 3,5 ton, skolskjutsar och mjölktransporter gäller nationella regler om vilotider. Föraren ska haft dygnsvila på minst 11 timmar under föregående dygn. Dygnsvilan får delas upp i två perioder varav den ena ska vara minst åtta timmar. Föraren ska ha en personlig tidbok där vilotiderna antecknas.

#1
Patrik
2009-04-17 15:49

jaja mycket att bry sig i....körde 120mil i sträck när jag nyss fått körkort

#1
göinge
2009-04-17 17:56

När jag har varit på bussemester brukar jag vara ganska mör efter en dagsetapp på max 80 mil med två kafferaster och en lunchrast inlagt på vägen. Men jag är väl en vekling?

#1
Masa
2009-04-17 18:13

Med dagens bilar och vägar, så anser jag att det inte är extremt att köra 125 mil under en dag. Ta en titt på www.viamichelin.com och låt dem göra en beräkning. Det blir ca. 15 timmar inkl. raster. Har man sovit natten innan som man skall, är det OK.

#1
Roy
2009-04-17 18:26

Håkan verkar faktiskt ha full koll på läget.
Då blir jag mer fundersam över Patriks lite skrytsamma och insiktslösa kommentar.

För många år sen, när jag var i 30-årsåldern, körde jag åtminstone en gång om året upp till Kall (från söder om Stockholm). Ja, ni som skriver i och läser tidningen vet var det ligger. På vägen upp, som var den första långkörningen för året, brukade jag bli märkligt trött efter omkring 25 mil. Efter paus gick det dock bra, men jag bad passagerare att snacka lite med mig och hålla koll för säkerhets skull. Däremot var nervägen aldrig något problem att köra i ett sträck. De långturer som gjordes däruppe hade gjort mig van.
Är man då en allert förare?
Den frågan kan man nog ställa sig över huvud taget. Frågan är om man inte ofta är mindre koncentrerad vid korta körningar, då man kanske lite stressad ska uträtta något ärende.

Efter ungefär 40 mils körning i dimma hade jag just passerat Gävle. Framför mig på vänster sida såg jag det disiga ljusskenet från en större bensinstation. I den följande högerkurvan möttes jag av det dimdiffusa skenet från en mötande bil. Men det kändes fel och mycket riktigt låg en bli på omkörning - trots dimma och kurva. Jag kastade undan min bil och hann notera att den omkörande föraren inte reagerade alls, trots att det var han som borde vara den aktiva.
Vid just det tillfället reagerade jag alltså snabbt och rätt, trots timmar bakom ratten i egentligen ansträngande väglag. (Det finns andra tillfällen då jag reagerat betydligt sämre.)
Vad jag vill ha sagt med detta är att Håkan har rätt. Det går inte att jämföra situationer rätt av.

#1
albert
2009-04-17 21:43

hej den sträckan körde jag juni-08
på ett dygn och jag körde på en tank
Citroen C5HDI, om man håller alla hastighetsbegränsningarna så går det.
OBS samma motor i nya Volvon.

#1
Göte Jönsson
2009-04-18 04:41

Brukade köra malmö stockholm fram och tillbaka förr och igår körde jag New York - Atlanta 148 mil på 16 timmar. Problem ?
Man blir jävligt trött och stundtals
är man inte särskilt bra förare.
Jag är för yrkstrafikens regler dom behövs.

#1
Roland
2009-04-18 12:21

Jaa, vi karlar har god och skrytsam förmåga att överskatta våra kunnigheter

#1
S-E S
2009-04-18 13:18

Att kunna köra långa sträckor är högst individuellt och är en produkt av anlag och vana. En skåning tycker det är långt att åka från Lund till Helsingborg, medan en Kirunabo åker till Pite tor för att dricka kaffe. "Carlsson på taket" kunde köra sin rallysaab dygn i sträck utan nämnvärd vila, men kolapsade om han fick springa 100 meter. Personligen kör jag gärna Puttgarden-Wien med ett lämpligt antal raster.

#1
Finsk yrkesförare
2009-04-18 22:08

Typisk svensk duktighet.Köra långa sträckor,snacka i mobilen,sms:a,gärna allt samtidigt.Vara 110 år fortfarande köra bil ,ja då är man riktigt duktig.Finns skyltar i bakrutan som varnar för barn i bil eller hund i bil,finns ingen som varnar för förare utan förstånd?

#1
McTar
2009-04-19 09:33

Finsk yrkesförare: Jodå, det står FI på den. ;-)

#1
Hasse
2009-04-19 19:13

Har nyss kört 13 mil i delvis kraftig snöstorm med minimal sikt och mycket hård blås från Riksgränsen till Kiruna. I sådant väder kan man inte köra 125 mil för det orkar du inte men en fin ljus dag med torra vägar rinner milen lätt under däcken. Så det beror på omständigheterna och föraren.

#1
S-E S
2009-04-19 19:59

Jo du Finska yrkesförare, det finns ej heller varning för yrkesförare med fastväxt mobiltelefon, yrkesförare som kör i träskor, yrkesförare som kör på olämpliga däck om vintern, yrkesförare som inte håller lämpliga avstånd osv. Det första tecknet på vinter är långtradare som inte tar sig upp motluten på motorvägar! Personligen tycker jag att långtradare är överrepresenterade när det gäller avåkningar, i all fall vintertid. Det behövs nog skyltar bak även på långtradare.

#1
Janne i Stuna
2009-04-20 10:49

Vilken diskussion! Väglag, vana, bil, trafik, kondition mm är det som avgör, inte antal km. Vad det gäller utvilad skall man väl alltid vara det, oavsett körsträcka ?

#1
Tom Carlsson
2009-04-20 11:40

Som jag förväntade mig satte jag eld på en brasa när jag tyckte att 125 mil på en dag inte är lämpligt. Jag förväntade mig också att en mängd fantastiska förare skulle dyka upp poch tala om hur duktiga de är. Visst det blev så. Ta t.ex. den nyblivne körkortsinnehavaren som kör 120 mil. Ett riktigt exempel på vad jag menar. Vilken erfarenhet har en nybliven bilförare som gör honom lämplig att köra 120 mil i sträck? Visst avgör körvana väglag med mera hur mycket man klarar, men här har uppvisats ett antal exempel på personer som inte har klart för sig vad det handlar om. Köra två gånger om året till Kiruna!!!
Som yrkesförare har jag i 30 år kört såväl lastbil som buss på t.ex. Spanien och inom hela Sverige prickfritt och utan skador. Tyvärr har jag under dessa år fått uppleva (och göra panikmanövrer för att rädda dem från en kollision) dessa fantasikt duktiga förare utan begränsningar allt för ofta och sedan fått höra hur de slagit rekord i bådae hastighet och distans!!!
Tack för ordet. Slut

#1
Hasse
2009-04-20 21:35

Tom,
Du får tycka precis vad du vill men det betyder inte att det du säger gäller alla. Och när det gäller yrkesförare och trafik har jag även sett mycket tveksamma körattityder från dem. Speciellt långtradare som blåser förbi, ligger bakom och gud vet vad för att hetsa upp farten. Men som sagt, du tycker det du tycker och jag vad jag tycker. Och jag behåller mig rätten att själv avgöra hur jag ska köra utan att bli trafikfarlig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.