Bild
Nästa artikel
Nyheter

Iskall Volvo-finess

10 januari 2012

Fjärrstart av kupévärmaren som startas med ett SMS från mobiltelefonen. Det tyckte Janne Johansson lät som en utmärkt idé av Volvo och köpte sig en ny XC70 diesel.

Janne Johansson driver Vuonatjvikens Stugby i väglöst land i Arjeplogs kommun. Bilen lämnar han där vägen tar slut, tolv kilometer från stugbyn.

– Perfekt att kunna sätta på värmaren i förväg så att man kan sätta sig i en varm bil direkt.

Extrautrustningen Volvo On Call (VOC) kostar 8 900 kronor hos Volvo-återförsäljaren Forslunds Bil i Skellefteå där Janne köpte sin nya bil förra sommaren. I priset ingår ett mobilabonnemang hos VOC:s samarbetspartner Telenor. Och det är där haken sitter.

1. Norra Norrlands inland hör till landets mest kylslagna vintertid. Här om någonstans behövs verkligen kupévärme.
2. Telenor har bra täckning för 3G och GSM över hela landet – utom i norra Norrlands inland.

Där Janne Johansson håller till har Telenor absolut ingen täckning och därmed fungerar inte systemet med fjärrstart av värmen via SMS. Av förståeliga skäl är Janne rejält sur över att han betalat extra för en finess som är oanvändbar.

I Volvos beskrivning av fjärrsystemet varnas för att systemet bara fungerar där partnern (Telenor) har GSM-täckning. Stig Eriksson, vd på Forslunds Bil i Skellefteå, säger att man upplyser alla kunder om detta. Men Janne Johansson säger att han inte fick någon information och att han känner sig lurad.

Det må väl vara att alla mobilbolag inte har täckning över hela landet men visst är det konstigt att Volvo väljer att samarbeta med ett sådant bolag i just en sån här fråga. Alla vet ju att det bara är Telia som gäller i glesbygden norrut.

Alltså, Volvo säljer en produkt som är oanvändbar där den behövs som bäst. Snurrigt.