Bild
Nästa artikel

Inte så superbt, Skoda!

Bilmotorer som inte startar har vi väl alla varit med om. Men det omvända, motorer som inte går att stänga av?


Nej, det har i alla fall inte jag upplevt.


Men det har Kari Peltovuori i Limhamn. Han har en Skoda Superb 2,0 TDI, -08. som vägrar sluta gå. När han tar ut nyckeln släcks lamporna och radion men motorn fortsätter att puttra.


Skodas mobilitetsgaranti gäller bara om bilen måste bärgas och det behövs  inte, menar Skoda. "Den går ju". 


Polisen i Malmö har upplyst Kari om att hans bil inte är körbar eftersom det inte går att stänga av motorn.


Med 35 liter diesel i tanken skulle motorn behöva stå igång flera dygn innan bränslet tar slut och bilen därmed omfattas av mobilitetsgarantin och kan bärgas. Men det går inte heller för då träder tomgångsförbudet in.


Moment 22 i kvadrat. Det är klart att det går att få stopp på eländet på något sätt men hur superbt är det att inte kunna stänga av motorn med nyckeln, Skoda?

Taggar:
Inte så superbt, Skoda!

Kommentarer

#1
Gösta
2010-07-13 14:45

Är detta allvar? Vägrar Skoda alltså bärga bilen? Bilen borde ju i och för sig möjligtvis gå att köra till verkstaden. Men ändock, inget bra agerande av VW/Skoda.

#1
vis
2010-07-13 15:53

OJ! Bara de inte återkallar superb för att inga andra ska få samma problem. För det är det värsta en biltillverkare kan göra... Tydlgen.

#1
Caj
2010-07-13 16:26

Skoda-kvalitet.......

#1
polpop
2010-07-13 17:18

Skoda har inte direkt gjort sig kända för sin goodwill. Rent usel.

#1
Tor-Åke Fransson
2010-07-13 17:21

Förutsätter att det är en automatväxlad bil, annars är det ju enkelt att stoppa den.
I instruktionsboken på äldre dieselbilar t.ex. vår mercedes c-klass finns det beskrivet i instruktionsboken en nödstoppsprocedur för fall just som detta, man öppnar huven och skruvar på en liten ratt för att strypa dieseltillförseln.

#1
Haubits77B
2010-07-13 17:27

Skoda är det märke som är VW-koncernen som är mest lågbudget, och du får ju oftast vad du betalar för... Få se nu, hur många bilmärken har VW, det är väl uppåt 7-8 stycken nu, eller? Så om det är lite problem med den fattiagste familjemedlemmen så är väl det rätt okej ändå, eller?

#1
flac
2010-07-13 17:44

nu har ju Skoda försökt slå i folk att de köpt kvalitet men till ett lågt pris, så för den som betalat en hyfsad slant för sin "skodalimousin" är det förmodligen inte "ok", Haubits...
men vad vet jag, skodakunder kanske inte har så stort intresse för bilkörning. i varje bilkö ligger det en skoda eller opel längst fram:) en och annan corolla också iofs...

#1
S-E S
2010-07-13 17:46

Är det detta som kallas "att gå som en klocka"? Är i alla fall ett strå vassare än att aldrig starta?

#1
Björn
2010-07-13 19:40

VW-koncernen förnekar sig inte. Det är väl därför de ligger sist i Autoindex!!!!!! Har deras garanti någongång gällt??? Vad jag vet är det bara krångel och undanflykter när bilarna falerar.

#1
mctar
2010-07-13 20:39

Är det ingen som förstår? Garantin gäller såklart och kommer att repareras, men den behöver inte bärgas, för den kan köras till verkstan. Detta är förstås bad.will vilket Skoda skulle tänkt på...

#1
Sigge
2010-07-13 20:39

Trams...kör till verkstaden direkt och be de titta på problemet. Istället för att försöka får hjälp på verkstaden ringer bilägaren polisen och frågar om han får köra bilen! Vissa gör livet onödigt svårt för sig själva! Vari ligger problemet. VIS Tar din kommentar (och dig) som ett stort skämt.

#1
Rolf
2010-07-13 20:44

Nej det är en BMW, Audi eller Volvo som ligger först eftersom de aldrig kan ligga bakom en Skoda hur fort den än kör.Skoda är en bra bil har både en Fabia och Octavia. Jag har lagt märke till att om man kör om en Volvo dröjer det inte länge innan den föraren sätter fart och kör om mig.

#1
Åjn
2010-07-13 21:50

Man får det man betalar för.

#1
Håkan Bergvall
2010-07-13 22:43

Man får det man betalar för, tyvärr så är Skoda idag en dyr bil som utan all bilkänsla, finns det något trågigare kanske en Toyota???????????????????

#1
flac
2010-07-13 23:58

Rolf: ja, du ligger väl och bromsar sen förstås;) och nej, jag kör inget av märkena du nämnde...

#1
Per
2010-07-14 00:08

Är det en Skoda med manuell växellåda så kan han ju bara göra ett såkallat "kärringstopp" så dör motorn? Eller så kan man om det nu är en automat dra ut en säkring som dödar motorn, för jag antar att man även på en Skoda kan komma åt dessa.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-07-14 02:36

Faktum är att det i mångt och mycket är exakt samma komponenter som sitter i Skoda som i princip varje syskonmodell från VW och även större delen av Audis bas modeller som A3 och A4, även i vissa fall A6.
Så om Skoda har kass kvalitet så är det mer av ett koncernproblem. Seat däremot brukar få ärva lite äldre VAG konstruktioner, men även de kommer från övriga koncernsyskon.
Det som VAG sparar in på hos Skoda är i regel saker som inte syns så mycket, tex. ljudisolering, tillvalsutrustning som tygklädslar samt att VAG tenderar att tillverka Skoda i större utsträckning standardspecificerat (färdigförpackat) i större serier vilket spar konstnad.
Det lustiga är i vissa fall är faktiskt Skodan bättre standardutrustad är motsvarande VW-modell, ett exempel är att Skoda Fabia oftast har ett klart mer avancerat kombiinstrument med fyra mätare och matrisdisplay (exakt samma som i "nya" Golf) medan syskonet VW Polo har ett billigare kombiinstrument med två mätare och en simplare segmentbaserad display, trots detta kostar Polon klart mer...men folk tror tydligen att de köper en "bättre bil" i VW. I fallet VAG har dessutom Skoda minst lika hårda kvalitetsregler på fabriker och tillverkning som VW.
Vi som jobbar med att ofta sitta och plockar isär delar från dessa bilar ser ofta hur mycket som är delat mellan modellerna under skalet. Man förundras då ofta varför så många kunder är villiga att betala mer för ett annat varumärke och exteriör design. Svaret är nog mest marknadsföring och psykologi.
Folk som köper en "dyrar bil" från en koncern som tex. VAG tenderar dessutom att extra hårt motivera och försvara sitt köp för andra människor och blir då omedvetet en del av marknadsföringsapparaten. Jag menar har man betalt flera tusen extra för en Polo så vill man ju gärna att den ska vara lite bättre än en billigare Fabia, trots att det till stora delar handlar om samma bil. Lite lustigt faktiskt, men egentligen inte så konstigt.
Det som dock faktiskt kan skilja lite och ibland motivera en lite dyrare bil är de "mjuka värdena" som försäljares bemötande, verkstad osv..men det är en annan diskussion.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-07-14 03:02

En sak till...
Vad gäller kvalitetstatistik och besiktningsstatistik ska man vara mycket medveten om att denna extremt sällan är kompenserad för brukaren av fordonet och hur det har används.
Många märken som hamnar lång ned i statisitken tex. just Skoda, Ford, VW, Opel, Renault med fler säljer fordon som används i ganska "krävande" tillämningar och körs av förare som kanske bryr sig mindre om sitt fordon. Ofta används en stor del av dessa märkens sålda bilar som budbilar, olika former servicebilar, hyrbilar, vårdföretagsfordon osv. och därför slits dessa ganska hårt, vilket också syns i statistiken.
Många av dessa bilar säljs även efter ett par år till privatpersoner som då får överta en klart mer sliten bil än normalt och som sedan klagar över kvaliteten.
Jag menar det är inte så ofta budfirman tex. köper in en dyr och fin BMW, Audi eller Subaru som budbil för att köras hela dagarna i storstaden? Eller? Hoppas ni fattar vart jag vill komma...
Taxibilar kan däremot ibland vara en relativt bra indikator på av hur pass slittålig en bil är...i allafall när det kommer till de lite större fordonsklasserna.

#1
no name
2010-07-14 03:22

Klart du hört talas om bilar som inte gick att stänga av motorn??
Det räcker bara att gå drygt 25-30 år tillbaka i tiden på brytarspetsarnas tid. Då fick man på många dåligt servade bilar släcka många puttrande motorer på tomgång när dom inte gick att stänga med tändningsnyckel och dom glödtände genom att trycka på bromsen lägga i treans växel och släppa upp kopplingen så dom kvävdes.
I dagens bilar är det nog mer elektroniska problem när dom inte går att stänga av.
Angående skoda tycker jag att det är ett överskattat märke utan varken status, kvalitet eller lågpris längre hur mycket audi och vw delar dom än skruvat i dessa Tjeckiska plåtburkar.

#1
Pelle
2010-07-14 10:34

Om du mot förmodan funderar på en Skoda, så kolla in motsv VW och pruta ner till Skodaprisnivån. Vi som köper företagsleasing har ramavtal med t ex VW men inte med Skoda (finns/går inte) - då blir det samma pris efter rabatterna. Dvs lika bra att köpa orginalet VW i st f en oftast sämre utrustad Skoda, där det är omöjligt att pruta! Sen undrar jag om VAG- koncernen fått ordning på allt elektronikstrul i sina bilar?!

#1
Fredrik
2010-07-14 12:29

Pelle: Jag beställde en Superb för några veckor sedan & med den utrustningen jag tog var en Golf exakt likadan 6000 billigare, En Passat om den överhuvudtaget gått att leverera hade blivit avsevärt mycket dyrare. Ramavtal fick jag till ett som var riktigt bra så jag tror inte du har riktigt koll på verkligheten.

#1
Gösta
2010-07-14 12:51

Företaget jag arbetar på har också ramavtal med Skoda. Till och med några procents mer rabatt än VW och Audi.

#1
Nalle
2010-07-14 14:08

Det lär väl mörkas om det är fler än en som drabbats av att motorn inte går att stänga i Superb. Undrar dock om det är nya modellen det handlar om eller den gamla? Tänkte själv titta på en ny nästa vecka, ska bli intressant att höra vad säljaren har att säga om en motor som inte går att stanna.

#1
Fordonsutvecklaren
2010-07-14 16:33

Nalle - Det är ju rätt person att fråga...
Var lite seriös och skicka ett mail till generalagenten VAG istället om du nu tror detta är ett stort problem...

#1
Jes
2010-07-14 17:27

Problemet här är väl inte huruvida Skoda har en lägre kvalitetsnivå än VW ... Oavsett om man kan tycka det där med att få vad man betalar för så står bil-kunden med ett besynnerligt problem ..
Non-stop garanti i all ära .. men att inte den omvända situationen är förödande för kunden i företagets ögon .. är ett mysterium. Bilen borde beläggas med körförbud (man kan ju inte parkera) ... Eller?

#1
S-E S
2010-07-14 18:19

Ni missförstår allihop! Det är detta som är Skodas "Non Stop Garanti". Vad annars?

#1
Pelle
2010-07-14 18:26

Nar jag jobbade på Volvo för några år sedan fick vi in en helt ny V50 som hade två timmar kvar till leverans. När man vred på nyckeln och tog ut den fortsatte bilen att gå och all belysning lyste till 50%... Detta felet är inget specifikt för en Skoda utan kan hända vilken bil som helst. Annars skulle ju Volvo också vara ett "budgetmärke".
Som tidigare skribent sa: Om bilen inte går att stänga av. kör den till verkstaden då för att få hjälp. svårare än så är det ju inte. Har man inte problem så skaffar man sig det ganska lätt...

#1
Caj
2010-07-15 10:45

Pelle; Volvo är ett budgetmärke!!

#1
Erik F
2010-07-15 15:49

Fordonsutvecklaren: Mycket bra kommentarer! Håller med! Jag vet att posten och/eller någon budfirma misshandlar sina Kangoo genom att köra nerför trappor, uppför trottoarkanter etc. Är det då konstigt att de kommer långt ner i statistiken över antal modellrelaterade fel? Tror inte det. Undrar hur en MB Vito skulle klara samma behandling...

#1
Skåda fyndet
2010-07-18 19:02

Skoda = mest bil för pengarna av de märken som säljs i Sverige idag. Vem vill köra Honda eller Mazda som rostar upp i ett nafs?
Prestige är värt hur många kulor som helst verkar det som. En Skoda är en snyggare Audi, under skalet är de detsamma.
Ska vi tala om dålig kvalitet säger jag bara Volvo och Mercedes. Har kört dessa många tusen mil som taxi, trots regelbunden service så är det ständiga elfel och även motor-och växellådshaverier. Jag väntar mig mer när jag köper bilar för 400.000-500.000 kr... Tack och lov kör jag inte taxi längre.

#1
Daniel
2010-07-19 14:43

skåda fyndet; Kör taxi med din Skoda får vi se......Jag tror faktiskt att Ford / Renault är de mest prisvärda i Sv för närvarande?!

#1
Skåda fyndet
2010-07-20 13:50

Daniel; Min Skoda? Jag har inte sagt att jag kör Skoda och gör inte så heller. Kör inte taxi heller numera...
Kul att du nämnde just Ford och Renault som har uselt rostskydd. Du har rätt i att de är prisvärda men inte i Sverige, de rostar upp alldeles för fort och borde lära av Volvo och VW på den punkten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.