Bild
Nästa artikel

Inte så smart som du tror, Åsa!

Agenda i SVT tog upp mobil i bil i går kväll. Förutom i Sverige så är det tillåtet att tala i mobiltelefon utan handsfree endast i två länder i Europa: Malta och Albanien.


En folkpartistisk riksdagsledamot har lämnat in en motion om att ett förbud införs även i Sverige. Det lär inte ske. Åsa Torstensson, centerpartistisk infrastrukturminisiter, säger kaxigt: "Det kommer inte att ske under min tid som ansvarigt statsråd."


Torstensson kanske tror att hon är smart ett valår som detta. Men då har hon uppenbarligen missat resultatet av en undersökning som visar att 76 procent säger ja till ett förbud.


Jag pratar själv i mobilen ibland när jag kör bil men jag är helt på det klara med att jag blir en mindre uppmärksam bilförare genom det. Därför har jag inget emot att Åsa Torstenssons efterträdare har en vettigare syn i den här frågan.

Taggar:
Inte så smart som du tror, Åsa!

Kommentarer

#1
Sigge
2010-03-08 12:46

Sluta vara så sosseinriktade (trots att det är valår). Ni tappar duktigt i trovärdighet! Intressant att referera till "en undersökning" - vilken undersökning? Finns många forskarbevis (det får ni googla) på att det är samtalet som stör koncentrationen inte om att man håller luren i handen dvs minst lika farligt med handsfree som är krav i andra länder.

#1
Rålle
2010-03-08 13:59

Det finns inga bevis för att mobilprat utan handsfree ökar olycksrisken. Precis som Sigge påpekar så är det samtalet i sig som gör att en del tappar uppmärksamheten på bilkörningen. Men visst, mer förbud bara. Varför inte då förbjuda obstinata ungar i baksätet, sambon med PMS, bra musik på bilstereon, navigator m.m. Det är förarens ansvar att koncentrera sig på körningen. Klarar man inte av detta så ska man helt enkelt inte köra bil.

#1
Alf Baba
2010-03-08 14:17

Det är kanske inte så mycket prat i mobil som att folk SMS:ar under körning - detta tar uppmärksamhet från trafiken nåt kopiöst och till skillnad från prat så tar smsande upp mer av hjärnans simultankapacitet då det innefattar flera moment. Meningskonstruktions, motorik, kontolläsande osv. Detta kan liksom tidningsläsning som man till sin förskräckelse ibland ser i morgontrafiken förbjudas på direkten. Men sen kvarstår frågan hur dessa ska gripas, lagföras osv.

#1
Seken
2010-03-08 15:49

Jag är yrkesförare sedan 22 år. Såg man förr i tiden någon som körde som ett fyllo, var det oftast ett fyllo. Eller ibland nån ordentligt överårig åldring. Ser man nuförtiden nån som vinglar fram som ett fyllo, är det nästan alltid nån som är sysselsatt med sin mobiltelefon. Inte bara sms:are, utan även pratare, har ofta dålig koll på sej själva och omgivande trafik. Att somliga klarar både sin mobil och körning, samtidigt, är inget bra skäl att låta eländet fortgå.
Eller ska vi låta fyllon som kör bra, få en gräns på 1,5 promille?

#1
Rattmuff
2010-03-08 16:26

Instämmer med SEKEN.
.
Det borde vara otillåtet att syssla med något annat än att köra bilen, när man sitter bakom ratten under färd.
.
Få, om någon bil är konstruerade så att den kan framföres på ett korrekt och säkert sätt ... med bara en hand.

#1
lasse åberg
2010-03-08 16:27

Lasse.
3ST OLYCKOR PÅ EN 2ÅRS PERIOD HAR JAG FÅTT UPPLEVA.ALLA PGA DE LETAT EFTER MOBILEN OCH PRATAT. 2ST RÄCKESKÖRNINGAR,OCH EN DIKESKÖRNING.
DET ÄR BARA VAD JAG UPPLEVT UNDER 6000 MILS KÖRNING. HÄLSN LASSE

#1
Hyddan
2010-03-08 16:41

Tala i telefon, sms:a, knappa efter bra musik i ipoden, leta efter godis och dricka i handskfacket, hjälpa barnen i baksätet eller skilja barnen i baksätet som slåss mm mm är saker som folk gör när de kör bil. Samtal med föraren borde vara förbjudet eller i varje fall att gräla med föraren borde vara förbjudet.
Jag har på när 50 år i trafiken krockat tre gånger. En gång med en mamma som gav ett barn i baksätet glass. En gång var det en kille som tappade drickaburken när han svängde och den tredje gången var det återigen en mamma med bråkiga barn i baksätet.
Jag tror att man alltid måste betona förarens ansvar. När man kör bil är det just bilkörningen som är viktigast av allt. Ingenting inte ens en glödande cigarett i knät får ta bort fokus från bilkörningen.
Handsfree är ett utmärkt hjälpmedel som alla bör skaffa men det kommer ändå finnas förare som slår telefonnummer medan de kör. En lag om handsfree är inte lätt att övervaka och därmed också ganska tandlös. Lagar löser inte alla samhällsproblem.

#1
Markus
2010-03-08 16:58

Jag har dessutom upptäckt ganska nyligen att det är minst lika farligt att pilla med GPSen.
Förbud är en sak, men det handlar nog mer om att folk ska använda insidan av huvudet även när de kör bil. Och det är ju ingen nyhet direkt!!

#1
Roy
2010-03-08 17:48

Rätt använd kan en mobiltelefon göra körningen säkrare!
Man kan meddela sig med omgivningen - t ex tala om att man fått förhinder och kommer lite senare istället för att stressa sig fram enom trafiken.
Som flera varit inne på så handlar det inte om själva prylen, utan om hur den används. När mina barn var små så kollade jag var nappen befann sig hos krabaten i barnstolen bredvid mig INNAN jag gjorde en omkörning.
Jag har förvisso inte kört någon bil med handsfree, men haft headsetet hängande vid örat så att när telefonen ringer har jag proppat in luren och klickat på svarsknappen i en och samma rörelse. Om jag verkligen varit tvungen att ringa upp någon under körning, så har jag naturligtvis valt ett lämpligt tillfälle och använt röstanrop. Har trafiksituationen förvärrats så har jag omedelbart avbrutit samtalet - precis som man gör med en passagerare.
De tester jag sett på tv visar hur föraren ska ta emot detaljerade instruktioner från sin chef samtidigt som föraren ska göra avancerade manövrer. Ser det verkligen ut så i verkligheten? Nog vågar jag avbryta vilket samtal som helst -jag kör ju för f-n bil!
Samtidigt kan jag hålla med Seken. Minns när jag för många år sen såg en vinglande bilfärd i kön på väg någonstans. Det visade sig att föraren satt och rakade sig med hjälp av backspegeln! Nu är det vanligt med vinglande bilar. Förare är inte förare, utan sitter omoget och pillar med helt andra saker - bl a mobiltelefoner.
Det handlar alltså om attityder - inte om prylarna.

#1
Gunnar
2010-03-08 17:50

Om vi kunde få alla att köra bil när de sitter bakom ratten vore mycket vunnet. Uppenbarligen kan otroligt många inte prata och köra samtidigt. Det ser man också när det finns passagerare i bilen. Måste man titta på den man talar till när man kör bil? När t o m blinkersen är ett svårt moment så borde vi åtminstone få slippa dessa vingelpettrar som ska hålla telefonen med handen eller mot axeln när de kör.

#1
Jan Johnsson
2010-03-08 18:07

Telefonpratandet skall helst upphöra! Kompromissen kan vara handsfreetvång! Jag ser alltför många förare,speciellt i tunga fordon,som bedriver "handhållna" samtal under färd!

#1
pg
2010-03-08 18:24

Förbud, förbud och åter förbud ropas det från somliga håll. Det gäller i stort sett allt från dubbdäck till mobiltelefoner. GPS och andra tekniska ting som finns i bilarna idag.
Hur skulle det vara med lite sans och vett i förbudsivrarligan.
För det första ska ju polisen kunna bevisa att brott skett. Hur fasen ska det gå till? För det andra
måste ju lagarna vara så bra skrivna att rättssäkerheten inte blir lidande. Några bra lagtextförfattare finns inte idag vill jag påstå. titta bara på dubbdäcksförbudet på Hornsgatan i Stockholm!
Bevismässigt måste alltså polisen kunna bevisa att du pratar i den förmodade telefon som polisen ser att du håller i. Ni som ivrar för förbud, skulle ni kunna ställa upp i en rättegång och med gott samvete fälla någon som NI TROR pratar i mobilen. VET gör ni definitift inte!
Om detta förbud skulle införas, skulle det innebära, att t.ex. poliser som åker ensamma i sina polisbilar inte får kontakta ledningscentralen under körning!
Det är INTE pratet i sig som är faran, utan personens beteende i den uppkomna situationen.
Detta har tidigare kunnat straffbeläggas vid en utredning, men begreppet vårdslöshet i trafik har i stor sett borttagits. Det krävs ett medvetet risktagande som är bevisat för att detta ska kunna beivras vid en olycka.
Nej dessa förbud är byråkratiska åkommor, från beslutsfattare som aldrig varit ute i verkligheten.

#1
Jörgen
2010-03-08 19:04

Hörde Åsa på TV och trodde inte mina öron och ögon!
Nästan alla länder i Europa har telefonförbud i sona resp. länder. Skall man tro statsrådet så vet de inte vad de sysslar med. Uppenbart är att lobbygrupper styr denna fråga. Eller, det kan ju tänkas att det är lika tankefritt som vissa här visar! Ex; Att inga undersökningar skulle visa på faran ned ouppmärksamhet p.g.a. mobiltelefon användande.
Det finns åtskilliga ute i Europa! Men naturligtvis är dessa gjorda av idioter enligt flera insändare.
Skärpning! Kanske bör statsministern se sig om efter ett nytt statsråd som värnar om trafikmiljön.
Det här handlar inte om förares rättigheter utan om trafiksäkerhet. Kan någon vara vänligt och stava det ordet för Åsa Torstensson.

#1
Rattmuff
2010-03-08 19:28

JÖRGEN;
.
Det kan ju vara så att, just Åsa Torstensson är en sån där vingelpingel med luren vid örat och blicken i sminkspegeln ... och vill hålla på sin rätt. Hon är ju ändå statsråd ..

#1
Seken
2010-03-08 19:30

PG har fått det mesta om bakfoten. Förbudet mot mobiltelefoner, som finns i övriga Europa, riktar sej mot användandet (och gäller då ofta bara handhållen nalle). Och som användande definieras hålla mot örat eller titta i. Detta förbud är ungefär lika lätt att beivra, som t.ex. bältestvånget.
Att det är trafikfarligt att ha skrikande ungar i baksätet, betyder inte att man i konsekvensens namn, bör tillåta alla trafikfarliga beteenden. Lite tunt med logiskt tänkande hos somliga kommentatorer.

#1
Jörgen
2010-03-08 19:58

Du har naturligtvis rätt RATTMUFF! Och hon är uppenbarligen inte ensam!

#1
norrsken
2010-03-08 20:56

Kul med alla dessa synpunkter.
För 15 år sen stoppade man vid en telefokiosk, stoppade in sina enkronor, pratade och saken var klar.
I dag är man totalslav under telefonen.
I Spanien råder totalförbud mot telefonprat i bil.
Råkar du att prata, kostar det 65 Euro om PGC´n tar dig. Yla om rättssak ock annat skitsnack ökar bara på priset. Däremot är dom mkt. vänliga- betalar du inom 30 dagar får du 30% på priset. Första gången jag har tjänat pengar med polisens medverkan.
Klart att spanjorerna pratar,men om dom ser en PGC hamnar telefonenpå golvet. Att neka gör dig enbart löjlig i deras ögon då de enkelt kan kolla när du har varit ute på nätet.
Kul att se att sv sympatiserar med albanien och malta, två riktigt framstående länder i europa, hedrar politiken, snacka om de sista komuniststaterna
mvh, tore

#1
Tom
2010-03-09 08:46

OH!
Alla dessa tyckare. I Sverige genomfördes för ett antal år sedan en stor och vetenskapligt helt oantastbar undersökning i ämnet av VTI.
Där framgick solklart att använda handsfri som är tillåtet i "förbudsländerna" inte på något sätt förbättrar trafiksäkerheten. Det är själva agerandet att prata om något som engagerar och tar uppmärksamhet från trafiken.
Det är precis lika farligt att föra en diskussion med en passagerare som att prata i telefon. Däremot är själva hanterandet vid uppringning och i någon mån vid besvarande av samtal som distraherar i viss grad.
För diskussionen mot fakta och inte tyckande och framför allt var tydlig i vadman talar om. "Handsfri-lösningen" är alltså en mycket marginell på gränsen till obefintlig förbättring. Enda lösninghen är att helt förbjuda föraren att kommunicera med alla även passagerarna i egna bilen. Som yrkeschaufför hamnar man lika ofta bakom fordon som far och vinglar på vägen och där hastigheten varierar kraftigt på grund av att föraren är inblandad i någon form av diskussion och ofta gestikulerar och tittar på sin(a) passagerare som att de talar i telefon vilket inte förnekas.
Vad gör man? Kommer någon ihåg skylten i många bussar: "Förbjudet att samtala med föraren under färd". Den enda och verkningsfulla åtgärden. Vill och klarar vi detta?

#1
Krister
2010-03-09 10:57

Det är i det närmaste ofattbart att ingen kommenterar det mest uppenbara i detta. Självklart är det en mängd saker som distraherar en förare på samma sätt, men i slutändan kan ingen argumentera emot att det allra säkraste när man kör är att ha bägge händerna på ratten! Utan handsfree är det en omöjlighet...

#1
Rattmuff
2010-03-09 21:04

Jag skrev det ... fast med andra ord.

#1
John
2010-03-11 02:57

Ett förbud som Motormännen föreslår borde införts för länge sedan! Det lär vara själva hållandet i mobilen som påverkar körningen mest negativt! Skulle mobilsamtal förbjudas helt vid körning, skulle även medpassagerare som pratar och användning av radio/ cd-spelare förbjudas. Oansvarigt uttalande av Åsa Torstensson - "jag har ingen ambition att lyfta något förslag"!

#1
Sven
2010-03-12 00:24

Det hela verkar ganska löjligt. Vi lever i ett av europas mest glesbefolkade länder och har tydligen dessutom en mängd bilförare som inte klarar av att framföra bilen med en hand på en glest trafikerad väg. Ser det hela som ett tätortsproblem (och som jag antytt, ganska långt emellan dessutom) som alla med en gnutta sunt förnuft borde kunna lösa utan några förbud. Är vi så korkade i det här landet att det inte går så håller jag med alla som tycker att det skall vara förbjudet att överhuvudtaget föra ett samtal med föraren under färd, inklusive alla andra föreslagna störningsmoment. Hur f-n det nu skulle beivras.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.