Bild
Nästa artikel

Inget fel med extra polisövervakning

Länsordningspolisen i Västra Götaland har underskott i indrivningen av trafikböter. Det saknas 2 500 ordningsböter innan målet för i år, 18 000 stycken, är nått.

Därför ska trafikpolisen förstärkas med kolleger från piket, hundförare, rytteri, sjöpolis och gränspolis för att under de tre veckor som återstår av året rätta till statistiken, enligt Göteborgs-Posten. Läs också Vi Bilägares artikel.

Den första ryggmärgsreaktionen är att detta verkar ha mer med ekonomi och teoretiska statistiska mål att göra än med trafiksäkerhet. Enligt G-P har även berörda poliser reagerat mot denna omprioritering. De gillar inte tanken att behöva sätta dit Svensson extra hårt inför julhelgen och menar att andra polisiära övervakningar blir eftersatta.

Men jag tycker inte att det är riktigt så enkelt. Det är nödvändigt med kvantitativa mål som utgångspunkt även för polisens verksamhet. Att man bestämt att årets mål ska vara 18 000 ordningsböter i Västra Götaland är också är ett mått på trafikövervakningens kvalitet. Hög eller låg – det är inte möjligt för utomstående att bedöma men det är i alla fall vad polisledningen i Västra Götaland kommit fram till.

För bilisterna borde det egentligen inte vara något problem; det är ju bara att se till att följa trafikreglerna så slipper man böter.

Jag tycker, kort sagt, inte att det är något fel på den här extrainsatsen.
 

Taggar:
Inget fel med extra polisövervakning

Kommentarer

#1
Paul Persson
2010-12-09 15:23

Kontentan av Håkan Bäcklunds synpunkt är ju att om antalet ordningsböter uppnåtts tex sista oktober upphör övervakningen nov&dec

P

#2
Jay
2010-12-09 15:28

Nä, du Håkan, där håller jag inte med dig riktigt. Syftet med att ha ett kvantitativt mål för ordningsböter (för övrigt, vad är definitionen på det? Bara trafik, eller) är inte riktigt klart. Varför har man det målet? Det är definitivt inte ett mått på kvalitet, det är helt enkelt för enkelt. I så fall är polisledningen inkompetent i kvalitetsfrågor.

Du avslutar med "För bilisterna borde det egentligen inte vara något problem; det är ju bara att se till att följa trafikreglerna så slipper man böter."

Ja, men då motsäger du ju dig själv? Hur ska i så fall polisen kunna visa på kvalité i trafikövervakningen om man inte utfärdat de resterande 2500 böterna?

Kanske ska tänka en runda till på det där...

#3
S-E S
2010-12-09 16:23

Tänk om "bristen" på 2500 böter beror på att trafikanterna har blivit "lydigare"? Då förstör ju polisen för statistikerna när de räknar med att det inte ska ske förbättringar? Med andra ord: Det är väl därför jag kan säga att poliser inte har någon tro på att deras egna insatser i trafiken har någon verkan! Dessutom: Detta kallas att manipulera statistiken och det borde polisen sluta med omedelbart.

#4
2010-12-09 17:55

Knepig fråga det här... Vad jag menar är att kvantitet kan vara EN parameter för att uppnå kvalitet. Om polisen, som Jay skriver, inte uppnår 2500 böteslappar trots extrainsatser, så har man ju lyckats förbättra laglydnad och det borde väl trots allt vara ett huvudsyfte.
Kvantitet i form av antalet böter istället för antalet utförda kontroller är dock tveksamt, det medges. Signalen som sänds är att det främst är frågan om att driva in pengar och inte att öka trafiksäkerheten.

#5
kallepåspången
2010-12-09 18:10

Helt klart att man ska följa lagar och förordningar. Konfiskera bil och körkort från mammagrisarna och hugg av gas-foten (amputera med ev. bedövning). Prioritera BMW-, Audi och Mercedes-ägare. Volvoägare har inte lika självhävdelsebehov och SAAB kan vi glömma.

#6
Just me
2010-12-09 20:30

Med dagens vintervägar måste polisen helt prioritera hastighetsöverträdelser på motorvägar för att uppnå målet, möjligen lite chans på 30 sträckorna också.

.
Märkligt polisarbete tycker jag! Nog borde de ha viktigare saker för sig än att uppnå "kvoter"

#7
Gustron
2010-12-09 22:17

Ja du Bäcklund - Tänk om polisen kunde tillämpa samma kvalitetsmått på andra områden. Antalet uppklarade våldsbrott, antalet rån, antalet stölder, inbrott o.s.v. Oj då, jag glömde vist en sak, det genererar ju inga direkta intäckter...

#8
Anders Hallgren
2010-12-09 22:19

Borde vara en baggis. Max en dags jobb i Gbg.
"Blyfoten"

#9
Zebran
2010-12-10 11:23

Skulle det inte vara smidigare för polisen att gå runt på stan med dragna vapen och råna folk?

#10
holgert
2010-12-10 19:03

Och om det nu blir helt omöjligt att finna 2500 fortörare på tre veckor, vad gör de då? Köpslår med Köpingspolisen som kanske överfyllt sin kvot?

#11
lubos
2010-12-11 17:46

Instämmer helt med artikelförfattaren, det kan aldrig bli för mycket trafikövervakning!

Det hjälper att finnas synliga i hård trafik och ofta är det bara poliserna som får fram effektiva hjälpinsatser!

Det nuvarande "Trafikverket" gömmer sig bakom ett system m s k väderanalysstolpar i stället för de forna vägamästarna som fysiskt bevakade sina distrikt!

Ett ex: I Äs norr om Västerås fick en trafikomledning vid ett långvarigt vägbygge till följd att all trafik lamslogs i ca 7 timmar på grund av lätt snöyra med halka.

Inga representanter för det eminenta statliga verket visade sig och skyllde på att de inte kunde ta sig fram!

Flera dygn innan detta hade väderrapporter varnat för detta, och det hade kunnat planerats för även i Trafikverket med extra sandbilar i den aktuella omledningen så som de gjordes på vägmästarnas tid!

Alllt nytt är inte bättre!

#12
Speedy Gonzales
2010-12-11 19:38

Idag har tyngre fordon en hastighetsregulator som gör att de inte kan överskrida 90 km/h. Rent tekniskt är det idag möjligt att utrusta ett fordon att inte kunna köra fortare än vad som är tillåtet på samtliga svenska vägar. Varningsutrustning finns för eftermontage som påvisar om fordonet färdas för fort enligt gällande hastighetsbegränsning ofta i kombination med varningssignal för plåtnicklas. Om det nu är så farligt att polisen måste lägga så mycket tid på att kontrollera oss "blyfötter", vore det då inte bättre att tillse att tekniken hindrar oss att göra så? Eller skulle det inkräkta på vår egen integritet att bryta mot lagen?

#13
Kjell-Owe
2010-12-12 03:30

Problemet är väl att polisen är för lite ute i trafiken. Annars vore det nog inga problem att fylla kvoterna ganska snabbt med tanke på framför allt de många fartdårar som finns där ute!

#14
S-E S
2010-12-13 11:03

Nog är det en konstig polisledning vi har fått inom trafikområdet. Tänk vilka IDIOTER. Mäter effekten av sitt arbete i antal utskrivna böter i stället för minskat antal olyckor! ! ! Något måste ha slagit slint när man påstår att detta är ett ok beteende av polisen som väljer att bötfälla i stället för att utbilda. Varför inte satsa pengerna på att kalla in alla som kör fel till en obligatorisk kurs med skriftligt slutprov och ny uppkörning i stället för böter. Det är nog mycket mera skrämmande för en del än en räkning på 3000 spänn.

#15
Raymond K
2010-12-13 12:06

Håller med om att det behövs mer "Polisövervakning"
Någon måste ju kolla poliserna med.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.