Bild
Nästa artikel

Inför skrotningspremie!

Enligt BIL Sweden finns det 325 000 bilar i Sverige som saknar katalysator. Miljögrisar med andra ord.


Det finns skäl att försöka få bort en stor del av dem från trafiken. Veteranbilar undantagna, dom måste vi ha kvar av kulturella och historiska orsaker.


Lösningen på problemet heter skrotningspremie. För närvarande är det fem länder i Europa som tillämpar detta: Tyskland, Italien, Frankrike, Spanien och Portugal.


I Tyskland är premien mycket generös, 2 500 Euro, vilket motsvarar 29 000 svaga svenska kronor. Det har satt rejäl fart på utskrotning och nybilsförsäljning. På 70 dagar skrotades 188 000 bilar  i Tyskland, nästan 2700 om dagen! 


Nybilsförsäljningen ökade med 21,5 procent i februari när nästan alla andra marknader i Europa backade.


Alltså, skrotpremien fyller två funktioner: vi blir av med en föråldrad och miljöfarlig bilpark och vi får fart på nybilsförsäljningen.


Det är vad finländaren brukar kalla att göra två flugor på smällen.


 


 

Taggar:

Kommentarer

#1
Lasse J
2009-03-15 16:46

Varför ska vi få fart på nybilsförsäljningen...?

#1
Håkan Bäcklund
2009-03-15 17:03

Därför att det betyder en hel del för sysselsättningen i Sverige.

#1
Sture
2009-03-15 17:57

Osedvanligt dumt förslag.
1. Varför ska vi som har nyare bilar sponsra de som inte har råd?
2. Hur många av dess som skrotar en gammal bil kommer köpa en svensk bil?
Troligtvis väldigt få eftersom de har inga modeller i lägre prisklasser (i Tyskland har de skrotpremierna används till småbilar ex Polo/Corsa).
3. Det finns betydligt bättre sätt att förbruka MINA skattepengar (staten har ingen egen sedelpress).
4. Fuskmöjligheterna är enorma.
5. Miljöbilspremien är betydligt vettigare eftersom denna möjlighet finns för alla.

#1
Saabnisse
2009-03-15 18:19

Jo det finns faktiskt en mening med detta.
Om man läser den krockrapport som fanns i DN igår 14/3 där man hade låtit en ny Toyota Yaris krocka med en 13 år gammal Volvo 945 så förstår man att det hänt en del på säkerhetsfronten.
Saab och Volvo har tillverkat för bra bilar, de håller för länge rent mekaniskt men hänger inte med när det gäller dagens säkerhetstänkande.

#1
göinge
2009-03-16 11:25

Det finns argument för en skrotningspremie, men de stavas varken miljöskäl eller ökad nybilsförsäljning. Min bror köpte nyligen en Ford Focus flexifuel 2006 års modell och fick därmed en ganska ny bra bil, men varken skrotningspremie eller miljöbilspremie. Hans gamla bil var en Volvo 740 1988 års modell MED katalysator, som dock hade gått sönder och därför tagits bort för ett par år sedan. Med skrotningspremie får man säkert bort några tusen bilar utan katalysator från vägarna, men de som skrotar så gamla bilar har inte råd med en helt ny bil. Ska man stimulera till miljöbättre bilpark måste man göra det förmånligt att KÖRA en miljöbättre bil, det vill säga göra det dyrare att köra på bensin och diesel och billigare att köra på etanol och gas. Vad hjälper det att en etanolbil är billigare än en bensinbil och etanolbränslet är dyrare? Plus kanske införa konverteringsstöd för att konvertera bilar som redan kör på våra vägar till etanol- och gasdrift.

#1
Roy
2009-03-16 16:07

Om vi kan få en nyare, säkrare och mindre nedskitande bilpark, så är väl hur mycket som helst vunnet!
Stures första punkt om att "vi" som minsann har nya bilar inte ska "sponsra" dem som inte har råd med såna, förstår jag inte. Jag antar att Försäkringskassan också bör avvecklas. För övrigt så nämns ingenting om finansieringen av skrotningspremien, så varför snålt utgå ifrån att endast "vi" nybilsägare drabbas?

Att vi får fart på nybilsförsäljningen innebär förstås inte att det enbart kommer våra svenska tillverkare tillgodo, men till största delen - åtminstone Volvo. Får Saab bara ut sina modeller, så lär de säkert också sälja. Man kan lugnt utgå ifrån att de är minst lika bra som Volvos modeller.

#1
Lasse J
2009-03-16 20:42

Håkan B
Om sysselsättningen i Sverige, typ varvs- och tekoindustri, var det uppenbarligen inte speciellt många utom dom "närmast sörjande" som brydde sig.
Varför ska vi då bry oss om bilbranchen, speciellt då majoriteten fordon som säljs har utlänskt ursprung?
Försämrar bara handelsbalansen!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.