Bild
Nästa artikel

Högre fart - lägre förbrukning

Mycket kan man beskylla Pegan för men påståendet att den har en glädjemätare stämmer inte.
Jag gjorde några fullfartsprov på Autobahn i går och som mest kom bilen enligt sin hastighetsmätare upp i 161 km/tim i ett svagt medlut.


Den verkliga hastigheten mätte jag samtidigt på GPS:en till 156 km/tim. Det är en differens som faktiskt är ovanligt liten jämfört med en hel del andra bilar. 90 på mätaren är 87,8 km/tim har jag mätt fram med vår testutrustning.


På plant underlag kom jag upp i 152 km/tim verklig fart som bäst på Autobahn men det tog i sanningens namn tid.


En annan märklig egenskap hos vår Pega: bränsleförbrukningen blev lägre på Autobahn än på svenska vägar, trots att farten var betydligt högre och att det dessutom ingick nyss nämnda fullfartsprov.


Efter 64 svenska mil fick jag i 42 liter (snitt 0,66 l/mil). När jag tankade i Mönchengladbach i går efter 64,9 mil svalde tanken 38,55 liter. Snittet blir 0,6 liter per mil.


Förklara det den som kan.


 


En riktigare topphastighet fick

Taggar:

Kommentarer

#1
KN
2009-08-21 13:19

Körningen i Sverige kan ju inte vara jämn fart på samma sätt som i Tyskland.
Håller man jämn fart på landsväg i tex 70 km/h så ökar ju förbrukningen om du ökar farten, så enkelt är det.

#1
Åke Hållberg
2009-08-21 13:20

Antingen blev inte motorn sotad när Pega'n gjordes i ordning i svedala och blev ordentligt genomblåst på toppvarvet i tyskland. Eller så är den tyska bensinen bättre än den svenska!

#1
Kjell
2009-08-21 13:38

Efter 17000 mil i min 406a och komplett förbrukningsstatistik har jag också konstaterat att högre snittfart ger lägre förbrukning. förmodligen beroende på att farten blir ojämnare ju långsammare man kör.
Mina långkörningar på Autobahn ligger 0,05 l/mil lägre än liknande körningar i Sverige, dessutom på den tyska bensinen 90 oktan.

#1
Avantgarde
2009-08-21 13:43

Sambandet mellan hastighet och förbrukning är väl inte LINJÄRT heller. Kan konstatera marginell ökning mellan svensk motorvägsfart och autobahn (V70 T5). Min andra MB 320 CDI ger vid högre fart - lägre förbrukning. Andra fördelar på köpet innebär välmående/rena motorer.

#1
KN
2009-08-21 13:49

Att ni skulle få lägre förbrukning med högre fart är bara skitsnack.
Självklart ger högre fart högre förbrukning.
Du kan köra en bil på högsta växel ner i ca 50 km/h i jämn fart därefter ökar bränsleförbrukningen tillsammans med hastigheten.

#1
Janne i Stuna
2009-08-21 14:00

Bäcklund har rätt! Även min erfarenhet av många autobahnmil med olika bilar bekräftar detta med lägre förbrukning i Tyskland än i Sverige. Friktionen på tyska vägar är ju dessutom betydligt lägre. Hur mycket det påverkar ?

#1
Tobbe
2009-08-21 14:37

Misstänker att den tyska bensinen håller högre kvalitet och dessutom vägbanan. Skulle vara väldigt trevligt om vi hade liknande kvalitet på vår bensin och väg.

#1
V6
2009-08-21 14:37

Jag har mät flera bilar med GPS och den som är absolut bärt är Citroen C5 V6 som visar bara 1-3 km/h för mycket, bland annat 244km/h mot 242 km/h på GPS-en! Förbrukningen blir däremot 2,8 l mot 0,83 vid 90 km/h.

#1
Kjell-Åke
2009-08-21 14:40

Om er noterade förbrukning stämmer har man inte kommit mycket längre under alla dessa år sedan 205:an tillverkades. En bil i samma storleksklass tillverkad nu har trots allt sitt elektroniska lulllull inte mycket lägre förbrukning, möjligen bättre avgasrening.

#1
KN
2009-08-21 14:56

Som Tobbe säger så kan bensin och vägbana spela roll för bränsleförbrukningen men inte så mkt att den minskar med höjd hastighet.

#1
Svante2
2009-08-21 15:28

Att fylla ända upp till tanklocket betyder väl inte att tanken blir helt fylld? Den ev luftvolym som blir kvar överst i taken kanske kan variera beroende på temperatur lutning etc?

#1
göinge
2009-08-21 18:25

En tidning (ej Vi Bilägare) provkörde Peugeot 207 bensinare ett tag efter att den kommit och fick nästan exakt samma förbrukningssiffror som anges i blogginlägget. Artikelns kommentar till förbrukningssiffrorna var att "man kan nästan tro det sitter en dieselsnurra under motorhuven"... Ja, det är nästan skrattretande hur alla motorjournalister alltid tycker bensin- och dieselbilar är "snåla"... Sanningen är att inte ett skit har hänt på förbrukningsfronten. Det enda som har hänt är att motorjournalister har börjat skriva om detta.

#1
ET
2009-08-21 19:01

Är det inte så att svensk bensin alltid har en låginblandning av etanol vilket ger en högre förbrukning?
Har någon gjort en uträkning hur mycket det gör i skillnad?
Som tur är så är den svenska bensinen billigare.

#1
S-E S
2009-08-21 19:23

Helt naturligt. Min bil drar mycket mindre på motorväg än i stan.

#1
RaggeJ
2009-08-22 01:52

Jag har under alla år (45) jag har haft bil, kunnat under utlandsresor sedan 1980-talet kunnat se att alla bilar har dragit mindre bensin när man har kommit ner i Europa. Detta trots att farterna normalt ligger långt över de man kör i Sverige.En Saab 9-3 -00 drar t ex lika lite i Tyskland på motorväg i 120-130 som vid snålkörning i Sverige i max 90 dvs strax över 0,72 per mil.

#1
S-E S
2009-08-22 12:56

När man ser hur samstämmiga erfarenheterna är av minskad bensinförbrukning vid jämn, hög hastighet (autobahn), kan man börja undra på varifrån de som hävdar "sänk hastigheten, spara miljön" hämtar sin information ifrån?

#1
Hydrazine
2009-08-22 19:06

En av förklaringarna har redan tagits upp, nämligen det lägre rullmotstånd som däcken ger på slät betongväg jämfört med grov svensk dubbsliten asfalt. Tester som svenska VTI har gjort antyder att mer än 5% skillnad i förbrukning kan fås mellan extrema förhållande bara när det gäller vägbeläggningen.
En annan viktig faktor är mängden övrig trafik samt dess hastighet. På en väg med mycket annan trafik som färdas åt samma håll och med hög hastighet så kommer trafiken skapa en konstgjord medvind i färdriktningen, vilket sänker förbrukningen signifikant. Effekten är likvärdig med att köra nära bakom ett annat fordon, så kallad slipstreaming.
Skillnaden på svensk och tysk bensin (95 oktan) bör vara marginell eftersom bolagen har samma standard för produktspecifikation och miljökrav när det gäller bensin i hela Europa. Dock om man i Tyskland kör på 91-oktanig bensin så slipper man troligtvis den 5 procentiga låginblandningen av etanol som återfinns i all 95-oktan i Sverige och merparten i Europa, vilken teoretiskt höjer bränsleförbrukningen med 2% för samma oktantal.
Summan av alla dessa faktorer som skiljer mellan Sverige och Tyskland gör att man kan köra markant fortare på Autobahn och ändå sänka förbrukningen med flera procent.
Om vi vill återskapa situationen i Tyskland här i Sverige så måste vi dels sluta med att använda dubbdäck på vintern eftersom dessa dels gör vägytan grövre på grund av slitage och dels tvingar vägverket att använda grövre material i vägbeläggningarna för att de skall tåla dubbdäckens slitage bättre. Dessutom måste vi öka trafikmängderna på våra vägar plus gärna bredda till 3-filigt så att trafiken skapar mer medvind.

#1
S-E S
2009-08-23 12:19

Bra analys Hydrazine! Kanske kan man även nämna att vid långvarig hög hastighet stiger däcktemperaturen och därmed däcktrycket och rullmotståndet minskar.

#1
Konservator
2009-08-24 22:53

Hydrazine; Även tüsk benzin ("Normal" och "Super") innehåller 5 % etanol.
S-E S; Självfallet innebär högre hastighet högre bränsleförbrukning - med alla andra faktorer lika. (Men nu är ju inte alla andra faktorer lika.) Sedan är ju slagord som "sänk hastigheten [=bränsleförbrukningen], spara miljön" mestadels trams. Avgaser från bilar tillverkade efter 1989 (katalysatorrening) är negligerbara ur all slags miljöpåverkanshänssende. (Politisk-religiösa vanföreställningar om koldioxids "farlighet" kan lämnas därhän.)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.