Bild
Nästa artikel

Heta Toyota

Det finns tre ämnen som engagerar mer än andra inom bil- och trafikområdet. Rondellkörning, dubbdäcksförbud och Toyota.

Vi brukar skoja om att den som skriver en artikel som innehåller alla dessa tre komponenter vinner den interna tävlingen om flest läsarreaktioner, överlägset.

När det gäller Toyota är polariseringen av åsikterna förvånande. Inte att så många tycker att det är världens bästa bil utan att andelen som tycker att allt är skit med Toyota (och andra japanska märken också för övrigt) är så stor. För det är det ju inte, Toyota är ett världsledande märke även om man nu tappat tätplatsen på den globala försäljningslistan. Och japansk bilindustri generellt har inte nått sin position utan orsak.

Men det är väl den gamla vanliga visan om att det kostar att ligga på topp.

Nå, nu har alla Toyota-älskare i alla fall fått en tummelplats där de kan få sitt lystmäte när det gäller sitt favoritmärke, www.mintoyota.se är en ny portal på webben som Toyota Sweden lanserar i dag.

Första intrycket är att sajten är mycket matnyttig för Toyota-ägare och intressant även för oss andra. Kolla själv!

Heta Toyota

Kommentarer

#1
2012-01-20 10:38

Tack för upplysningen Håkan, nu kanske vi kan slippa dravlet om "maffia" "korståg" "talibaner" med mer....... Det är altså de som tycker Toyota är skit som dominerar inläggen....:)

#2
2012-01-20 10:49

Visst är det så, det finns några högljudda inläggsskribenter som älskar att hata Toyota, anmärkningsvärt är att de ofta ej ens har ägt någon.

#3
2012-01-20 11:27

Skönt att Toyota ägare fått en portal där de kan sitta och klappa varann på ryggen och lovprisa sina bilar i absurdum.

#4
2012-01-20 11:42

Jag tycker Saab har fått mest kommentarer, även innan konkursryckten och muller härvan..

#5
frb
2012-01-20 12:01

Ja det är minst sagt förvånande med åsikterna om Toyota och det är väl som Håkan säger, det kostar att ligga på topp.
När jag för bara några månader sedan köpte min första Toyota så visste jag inte att det skrevs så mycket negativt om märket. Men de flesta är okunniga och vill bara provocera vilket antagligen bottnar i dålig självkänsla.
Det finns många bilmärken jag ogillar men jag har bättre saker för mig i livet än att skriva om det. Låt folk köpa vad de vill!

Portalen lanserades inte idag som du skriver Håkan, den har iaf funnits i några veckor tror jag. Fick ett brev från Toyota om sajten när jag hade köpt bilen. Mycket bra sajt med servicehistorik, instruktionsbok m.m m.m...

#6
2012-01-20 12:13

Åja, men vi andra kan väl logga in och mota Olle i grind (f'låt, Toyota i grind, menar jag)!

För övrigt tror jag att Håkan har feltolkat inläggen (även om en del faktiskt pratar i "skittermer"): De flesta av oss som "hackar" på Toyota gör det av vettiga skäl: Dels finns det de här som helt okritiskt lovordar Toyota i både vått och torrt och som behöver ruskas om lite, dels har kvalitetsproblemen (som alltid har funnits men ända tills nu har kunnat fixas i verkstaden utan läckage ut i nätmedierna) haglat tätt under några år - och kommer att fortsätta att göra så. Själv har jag inifrån Toyota fått bekräftat just hur de medfödda felen har fixats vid "vanliga" verkstadsbesök helt utan kundernas vetskap (inte konstigt att kvaliteten verkar bra). Bilden av det så felfria Toyota är och har varit helt felaktig.

Roligt att se att man på redaktionen tävlar i att dra mest kommentarer =) Men en liten fundering smyger sig fram i sammanhanget: Hur avhandlar man på redaktionen alla vi som skriver inlägg? Det skulle vara kul att vara en fluga på väggen och höra kommentarerna. Kanske låter omdömena "j-vla id-ot", "höna", "pucko", "tjatpelle", "hopplösa nolla" med mera där i fikarummet =) =) =) Kanske att man skulle kliva in på redaktionen en dag och helt sonika presentera sig ... Får man kaffe och tilltugg i så fall?

PS Tänk om den här i spalterna så syrlige och brutalt vasse Kapten visar sig vara en riktig estradör? PS

#8
2012-01-20 13:02

Jag håller med dig Håkan i din blogg om Toyota!

Ja,man blir ju inte förvånad alls över "vissa" kommentarer. Som sagts tidigare här under. "Från sådana som aldrig ägt en Toyota". Som vet hur dåliga de är minsann. Och trumpetar ut detta för att det tillslut ska bli en sanning.......;o)

Fast Håkan Bäcklund nu klargjort från VIB sida deras uppfattning om Toyota så måste ändå "vissa" fortsätta att sprida ut negativ publicitet om Toyota. För att visa att "jag har minsann rätt ändå" "Det ÄR som jag säger".

Man kan inte göra annat än skratta åt eländet!

Att många är så negativa till Toyota koncernen tror jag är,att märket/märkena upplevs som ett hot mot sitt eget märke. Man vet vilka resurser detta företag har och kan åstadkomma om man väl bestämmer sig för något.

Tråkigt bara att man efter nästa vecka så är man inte längre Toyota ägare. Men det hindrar inte att jag vet märkets fördelar efter alla modeller av Toyota vi haft och den erfarenhet man fått av märket jämfört med många andra märken.

Men nu ska vi prova ett nytt märke för oss som vi inte haft förut någon gång och det ska bli spännande. Hyundai i40 Sport CRDI automat. Ska samtidigt bli spännande att jämför VIB testbil i långteststallet mot våran egen.

Sedan utnyttjar ju VIB detta med Toyota att det skapar många "besökare" till hemsidan. Därför får vi lite "extra" artiklar om Toyota för att hålla igång diskutionen och besöken till hemsidan........smart VIB!

Och jag kan hålla med Kapten ober om att man på redaktionen har ganska roligt åt oss många gånger som kommenterar här på hemsidan.

Men jag har ett tips till redaktionen. Varför inte anordna en träff för alla oss som sitter bakom våra tangentbord och spyr galla över varandra till sommaren. Det vore trevligt att träffas. Någon har jag redan träffat. Och träffen behöver inte förläggas till Stockholm bara för bekvämlighetens skull för redaktionen.........;o) Sverige är stort och det finns många ställen att träffas på,Värmland är trevligt bla me en massa "stöllit" folk! Vore kul att se hur många som verkligen skulle komma till ett sådan träff,en verklig bilentusiast träff! Kan man vara det som Hyundai ägare?

#10
2012-01-20 13:14

Och här lyckas Håkan Bäcklund, sin vana trogen, återigen misslyckas med att vara OBJEKTIV. Jag klankar ofta själv på Toyota, och varför gör jag det? Jo, pga. att varumärket är så vansinnigt överdrivet upphöjt. )I min värld är Toyota en rätt okej Svensson-bil-tillverkare, ungefär som VW, Peugot, Seat, Honda m.fl, och tittar man på prestanda/kvalitet/pris så ligger de också i samma nivå.)

"När det gäller Toyota är polariseringen av åsikterna förvånande. Inte att så många tycker att det är världens bästa bil utan att andelen som tycker att allt är skit med Toyota (och andra japanska märken också för övrigt) är så stor. För det är det ju inte, Toyota är ett världsledande märke även om man nu tappat tätplatsen på den globala försäljningslistan. Och japansk bilindustri generellt har inte nått sin position utan orsak." Här verkar B-lund först utgå från att normalläget är att T är fantastiskt. Så är inte fallet. "Toyota är ett världsledande märke". Egentligen ett helt felaktigt uttalande: KONCERNEN Toyota, med märken som Daihatsu och Lexus, är näst störst idag, med GM som etta och VW, Tata m.fl. i hälarna. Störst när det gäller antal. Destovärre räknas inte kvantitet som ett argument för att det är "den bästa bilen". Bäcklund har dock rätt i att "Och japansk bilindustri generellt har inte nått sin position utan orsak". Helt sant. Den japanska bilindustrin har VRÄKT ut små, enkla och billiga bilar på marknaden och tjänat pengar på det. Därtill har de haft stöd av en av världens mest protektoriska/nationalistiska regeringar som har pumpat in statliga medel i sin bilindustri.

Toyota är en helt okej budgetbil för den som inte har några anspråk här i livet - dock är ju då Skoda ett lika bra alternativ. Tro inte att Toyota är något annat än vad det just är.

Jag vill analysera Bäcklunds inlägg lite här:

#11
2012-01-20 13:32

Leifer.

Håller helt med dig i det du skriver. Och du gör helt rätt! Det var personliga påhoppen som är droppen så att säga och att dessa fått fortsätta så länge. Jag nämnde aldrig detta utan det vet de personer själva som använder sig av dessa öknamn hela tiden.

Därför vore det trevligt att träffa alla dessa för att se om de är lika trevliga in real life,utan ett tangentbord! ;o)

#13
Juppe
2012-01-20 14:18

Googla upp vad utrycket "Fanboy" betyder. Här på ViB finns det ett gäng som kvalificerar sig för den benämningen till Toyota.
Jag tror inte det är speciellt många som seriöst hatar Toyota och tycker att allt de gör är skit. Däremot är det många (mig inkluderat) som hatar Fanboys, oavsett vilket märke det är.
Det måste alltid finnas en motpol :)

#12
2012-01-20 14:19

leifer, du bör faktiskt tänka över vad som faller under personpåhopp och vad som inte gör det. Personpåhopp är att kalla någon för något, men det är inte personpåhopp att vasst kritisera någons debattstil, agenda eller argument. Jag hade ett snack med Fredrik Diits Vikström om detta och det framgick då att han (redaktionen?) ansåg att jag ibland hade varit nära "gränsen" men ändå inte hade passerat den (vilket jag ju redan visste). Fredrik ansåg att det trots allt måste vara ok med "högt i tak". (Redaktionen var ju faktiskt inne under en artikel och sa till dig leifer att du INTE hade blivit utsatt för personpåhopp - har du glömt det?).
Och som vanligt angående ditt tugg om Mercedes och religion och allt vad du får ihop i dina inlägg så säger jag för femtioelfte gången: Att framföra kritik och åsikter är en sak, men när inläggen helt består av direkta felaktigheter (i främst sak), medvetna falsarier och direkta, personliga vendettor (som i Shoguns fall) måste någon sätta ner foten. Det är för mig obegripligt hur du kan få det till att jag skulle vara "religiöst kär" i Mercedes när jag själv ofta tar upp rostproblemen och visst strul med elektroniken (t.ex. med de elektroniska bromsarna på 211:an). Hur kan jag uppfattas som hjärntvättad? Någon fick för sig att vevaxeldrevet på två berörda motorserier från Mercedes var underdimensionerade. Sanningen var att dreven höll samma dimension som alltid - det var bara det att Mercedes hade låtit tillverka dem i Sinter-stål (alltså en slags blandning av olika stålsorter). Det visade sig att Sinter-stålet höll olika kvalitet och Mercedes valde att återgå till det vanliga stålet. Detta är ett exempel på hur vissa far med okunskap alt. medvetna falsarier i syfte att vrida ner. I de lägena rycker jag ut och förklarar - med effekten att du drar in mig i någon slags fanatisk, religös grupp av bilägare. Men det leifer, DET är faktiskt riktigt nära personpåhopp! Men jag kan å andra sidan konsten att låta det rinna av mig.

Du bör också fundera på hur det kommer sig att de tre tunga tyskarna har den positionen de har - både bland motorjournalister, taxi, företag och "vanligt" folk. Har du någonsin tänkt tanken att de faktiskt kanske har rätt mycket av det lilla extra som får människor att gilla dom? Det går inte att lura en hel marknad årtioende efter årtioende om det inte är något.

Ojojoj, OT så det skriker om det (tror jag). Men skål i alla fall!

#15
2012-01-20 14:19

Skönt att man själv har egna erfarenheter av Toyota och vet dess brister. Annars kan man ju lätta tro att bilen står över allt annat i bilväg.

Toyotas site är mest reklam inte så mycket att ha.

#16
2012-01-20 14:44

Kan inte förstå hur någon kan hata någon som tycker om ett bilmärke!? Speciellt på en hemsida som denna där man inte ens känner personen ifråga. Hur resonerar man då? Och hur är man själv då när man kan hata pga detta? Mycket märkligt resnomang. Att man hatar måste ju bero på att man själv egentligen inte har de riktiga sakliga argumenten som visar på annat. Då börjar man att hata istället.

Var och en måste ju få tycka att ett bilmärke är bra utan att bli kallad både det ena och det andra. Speciellt då man har fakta på att märket är verkligt bra från diverse olika undersökningar som säger det samma. År efter år desseutom,det är en konst och som visar på styrka hos märket.

Nu är fighten igång som Bäcklund och VIB ville ha det med denna artikel......;o)

#17
2012-01-20 15:28

Har inget emot Toyota. Det är bevisligen, enligt alla internationell statistik, ett bra bilmärke. Samtidigt är det just det: ett bland många andra bilmärken. OK att Toyota säljer 8,5 miljoner bilar per år. Det är ordentligt många fler än exempelvis Suzuki (närmare 2,9 miljoner), Mercedes (1,9 miljoner) eller BMW (närmare 1,5 miljoner). På samma sätt som att Windows finns i omkring 90 procent av alla nya datorer och Mac OS X i omkring 10 procent i USA, mindre i Europa. Samtidigt säger dessa 90 procent eller 8,5 miljoner bilar inte mycket om bilarnas verkliga eller upplevda kvalitet. GM säljer 8,4 miljoner bilar per år, Ford 4,9. Är de sämre eller bättre? Försäljningsnivåerna kanske inte säger så mycket.

Bilförsäljningssiffrorna är härifrån föresten:

http://oica.net/wp-content/uploads/ranking-2010.pdf

#18
2012-01-20 15:30

Fortsättning på min egen post:
Jag kör gärna Toyota, Suzuki, Nissan eller Honda. Inga problem. Eller BMW, Mercedes, Audi. Inga problem. Men det är till slut bara biljävlar.

#19
2012-01-20 15:55

Hälsingen, En stor skillnad mellan Vw eller Skoda och Toyota även om bilarna kanske är jämförbara på andra sätt är dock den verkliga kvalitén speciellt när bilarna börjat bli lite begagnade och där tror jag du har den största anlednigen till varför Toyota har ett så bra rykte och många nöjda ägare som självklart inte finns där utan anledning som du vill påstå.
Tittar du på tex Länsförsäkringars maskinskadestatistik så syns detta tydligt då tex Vw eller Skoda inte bara har dubbelt eller tre gånger fler maskinskador än Toyota utan 5 till 6 gånger fler varje år enligt statistiken: http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf
Denna kvalitétsskillnad märker såväl många ägare som besiktningsmän eller bilmekaniker i verkliga livet.

#20
2012-01-20 16:48

Shogun: Din idé om att träffas IRL och snacka bil, webb och allt möjligt annat vore kul att genomföra.

#21
2012-01-20 17:50

Stackars mig som tycker om alla bilar som är bra, oavsett märke. Vem ska jag gifta mig med? Jag ser ju bara plåtbitar och komponenter i olika kombinationer från olika nationer. Jag är ju bara ingenjör, konstruktör och företagare och förstår inte vart allt saklöst tyckande är bra för när det gäller teknik. Design kan man däremot ha känslogrundade åsikter om.

Det är viktigare att välja rätt fru och fel bil än tvärt om!

#23
2012-01-20 19:05

Jag är én av de första i grinden som möter Toyotamaffian .. men blir lite fundersam när jag läser om "alla" som tycker att Toyota är skit. Var är de alla?
.
Gällande leifer och personpåhopp och det där tramset är jag av den meningen att, uttalande som exempelvis "det är synd om de som inte begriper" är ett våldsamt angrepp på ett mycket stort kollektiv som inte tycker som han. Så leifer .. med respekt kan man möjligen få respekt ..
.
Själv är jag, som nog inte är någon hemlighet, inte imponerad av Toyotas bilbyggarkonst ... utom möjligen att bilarna är vettiga för en tunn plånbok och fungerar för nödvändig persontransport.
.
Det vore en riktigt kul grej med ett Vib-motor-möte ... Jobba på det Håkan .. :o)

#22
2012-01-20 19:16

Håkan Bäcklund.

Ja,jag har redan medverkat på Träffpunkt 80 med min Toyota Supra 2år i rad som systertidningen Klassiker anordnar i September. Så det blev ett litet repotage i tidningen om min bil. Dock var jag inte där i fjol. Så jag har haft kontakt med dina medarbetare,bla Carl Legelius och några till. Och sprungit förbi dej där också.......och dessa träffar har varit mycket trevliga. Så där går det bra att samsas med olika bilar med olika märken utan att vi går till personangrepp m.m för man har en viss bil/märke.

Så ja,jag tycker nog att en sådan träff för sådana som är här och skriver vore nyttigt för att sanera personangreppen här på saiten. För jag kan inte inbilla mig att någon kommer att tilltala en på samma vis där som bakom tangentbordet......

Är man riktigt bilintresserad så är man intresserad av olika bilar,och inte smutskasta personer med olika namn/öknamn.

Jag vet om en plats som passar bra till bilutställningar/träffar. Och det är Ransäters hembyggdsgård. Där har man en träff för amerikanare kallad Wolfland Spring meeting. Kanske en träff där i samband med Wolfland Spring meeting i Maj?

http://www.ransater.com/bilder/2010/wolfland-springmeet/

Här finns det plats för en otroligt stor bilträff om man vill anordna något sådant. Betydligt större än Träffpunkt 80 om man vill anordna det.

Ni kan ju svänga in till Ransäter hembygdsgård när ni passerar upp för tester vid Hagfors flygplats för att se hur där ser ut. Vilka ytor det finns för bilar och andra aktiviteter.

Sedan är ni välkomna in på en kopp kaffe här när ni passerar Ransäter. Bor precis intill rv 62 2km norr ut mot Munkfors från infarten till Ransäters hembygdsgård. Telefon nummret finns om du klickar på mitt namn Shogun.

http://www.garaget.org/Connykarlsson

mvh Conny Karlsson

#24
2012-01-20 19:29

kul att det nu verkar som många insändare respekterar varandra och inte håller på med en massa trams om bästa bilmärket hit eller dit. I dag är väl de flesta märken av god kvalitet, men visst kan väl både japaner och europeer krångla ibland, eller hur? Själv kör jag fn. franskt och har fått många gliringar om det, men fungerat har de. Tycker för övrigt att det är kul att byta märke ibland. Man slipper ju bli så insnöad på sitt eget då.

#25
2012-01-21 00:23

Bäcklund använder bla. ett kvantitetsargument. Sedan blandar han ihop koncern och bilmärke. Två fel av två möjliga! Enligt Bäcklunds logik är Chevrolet den bästa bilen i världen (främsta märket i världens största koncern). Och nej, jag är ingen GM-fanboy. JAG älskar L-R och R-R.

#26
2012-01-21 09:36

Jordnära, om du väljer rätt bil, så får du fler fruar att välja bland. (Väljer du en Fabia, får du nog förbli ungkarl. Eller i bästa fall fånga nåt som andra ratat.)

#27
2012-01-21 10:55

Bäcklund har som vanligt ingen koll. Uppenbarligen har han förlorat redaktionskampen i antalet klickningar och kände sig nödgad att rida lite på vågen av Toyota-diskussioner.

Mig veterligen så har inte så många här uppfattningen att allt med Toyota är skit.

Polariseringen är helt enkelt mellan ett gäng som anser att Toyota är bäst överallt, hela tiden och inga andra alternativ finns, och ett annat gäng som anser att Toyota inte är bättre än något annat märke och är bättre på vissa saker och sämre på andra saker.

Den senare åsikten är av någon outgrundlig anledning otroligt provocerande för människor av den förra åsikten.

#28
Juppe
2012-01-21 11:05

@Shogun
Varför har du inte lagt upp någon bild på dina fina BMW på din profil på Garaget? http://www.garaget.org/Connykarlsson

#30
2012-01-21 12:47

Rustan, det var en av de bästa sammanfattningar som jag någonsin har läst här på ViBilägare. Avslutningen är den definitiva pricken över i.

#31
2012-01-21 13:43

Idén som Leifer har är riktigt bra! Varför inte rostskyddsbehandla halva bilen och sedan jämföra höger och vänster sida? Att biltillverkare proriterar ekonomi framför rostskydd håller jag för troligt, men vad innebär en extra rostskyddsbehandling när bilen är ny för livslängden och totalekonomin?

#32
2012-01-21 14:32

Juppe.

För att det är min son som sköter detta med bilder och även gjort "min" sida på garaget.org det är ingen sida jag själv hänger på.Är inte så haj på detta med att lägga upp bilder på dator etc. Förövrigt så är både Lexus Gs och Toyota Supra sålda,och nu snart Aurisen borta ev nästa vecka. Supran med en tår i ögat som såldes i somras dock till bra pris,för mig. Alla dessa bilder är gamla. Får se om sonen behagar lägga in bild på BMWn. Annars kan du få se den på denna träff för oss som deltar här på VIB som ev Håkan Bäcklund filar på om det blir här i Ransäter eller annan plats. Ska bli spännande att träffa ALLA!

Rustan.

Visst Toyota är inte skit,låter det så nu? Toyota har varit det märke som gett minst problem för OSS! Det är det jag förmedlat och kommer fortsätta att göra det tills du dör. Kommer aldrig att ändra inställningen till det,varför skulle jag göra det om ingen annan bil varit mer problemfri? Jag har haft så många olika märken så jag anser själv att jag har en ganska bra bild av hur olika märken är och ligger till.
Och ja,jag anser att är du ute efter en bil med så lite bekymmer som möjligt ja då är Toyota en av de bästa bilar du kan äga. Vill du sedan ha lite mer flärdfull bil så är Lexus ytterligare ett snäpp bättre och ett utmärkt alternativ till Mercedes och BMW.

Sedan är det mycket lustigt när undersökningar presenteras som säger att tex att japanska bilar ligger i toppen,då är det alltid ett gäng som säger att dessa undersökningar inte stämmer inget att lita på etc etc. Och det är alltid samma gäng som påstår detta. Antagligen pga att deras fanboy märke inte ligger med i toppen.....

Ta tex Autoindex som jag tycker är en mycket bra undersökning som speglar verkligheten i bilägandet. För mig stämmer resultaten mycket bra med de erfarenheter jag har mellan olika bilmärken.

Och nu kommer vi lägga till ytterligare ett märke vi inte haft förut Hyundai. Ska bli spännande att följa både vår egen bil och VIB långtest bil. Troligtvis leverans nästa vecka. Ytterligare en erfarenhet rikare ;o)

Sedan angående din sista kommentar och du vänder på den så speglar det verkligheten ännu bättre. Så finns det ytterligare något som är irriterande det är personangreppen som vissa har använder sig av frekvent och som jag anser utan anledning. Det har dock blivit bättre pga att de blivit tvingade av redaktionen. Något som inte hör hemma på denna sida. Jag vill klargöra en gång för alla att jag bla inte är någon "Toyotamaffia" mer än någon annan maffia som förekommer här på denna sida!

#36
2012-01-21 16:05

leifer, vem försöker spela ängel om inte du? Du har sannerligen inte rent framför egen dörr. Och så länge som du inte vill se skillnaden mellan personpåhopp och vass kritk mot argument, agenda och debattstil lär inga framsteg i frågan kunna ske. Jag hänvisar återigen till ett av mina tidigare inlägg där jag skrev om mitt snack med redaktör Fredrik och vad som framkom av det snacket - och vad redaktören sa till dig i ett inlägg om det där med "personpåhoppen": redaktionen ansåg inte att du hade blivit utsatt för personpåhopp. Du verkar sitta och tjura på riktigt. Gör som vi andra: Acceptera ett ibland vasst klimat på nätet och skaka av dig det precis som vi andra gör eller låt bli att skriva några inlägg. Om du kan sluta älta allt det där gamla kanske vi kan gå vidare.

#37
2012-01-21 16:22

Skulle kunna gräva fram lite skit från de oskyldiga ... minns flera trådar där, inte minst Shogun skriver synnerligen nedlåtande om de som inte håller med honom. Men jag har ingen lust ... inte just nu i varje fall ;o)

#38
2012-01-21 16:23

Här ska det jäkla bli ädelträ i panelerna :oD

#35
2012-01-21 16:37

Leifer.

Änglar finns dom? ;o)

Ja,det är dessa personangrepp som varit så tråkiga att man fått lust att sluta skriva. Men trots allt har det blivit något bättre mot tidigare. Bla för att man (jag) påtalat detta för Fredik Ditts Vikström att han baske mig få ta tag i detta en gång för alla. Och att det nu har blivit bättre. Och ett effektivt sätt är att inte svara längre de som använder sig av personangrepp och andra löjliga uttryck. Och jag har inget att säga den som fortsätter med personangrepp och andra löjliga uttryck fortsättningsvis. Och det kommer jag fortsätta med ända tills de slutar helt och hållet,sedan kan vi börja prata med varann igen.

Men fortfarande anser jag att jag inte är någon mer maffia än någon annan. Och det är det vi ska prata om under denna träff vi ska ha. Som jag hoppas på ska bli trevlig också. Det brukar sådan sammankomster vara,iallafall de jag hittills varit på ;o) Men man kanske får ta på sig skyddsväst när maffian kommer.....;o) Sedan tycker jag det ska bli intressant och trevligt att möta några av redaktionens medarbetare också.

Och ja jag hoppas att alla som skriver här kommer. Rustan vet jag har inte så långt att åka om det blir här i mina hemtrakter i Ransäter,du är välkommen Rustan även om du har vägarna förbi någon dag tidigare? Kom in på en kopp kaffe. Så långt är det ju inte ifrån Karlstad upp hit ca 5,5mil. Får se vad Håkan Bäcklund hittar på. Jag är även villig att hjälpa till med arrangemanget om det skulle bli häromkring Ransäter.

Nu har jag också sagt tidigare att denna Auris vi har inte är den bästa Toyota vi haft,faktiskt den sämsta som jag berättat om tidigare. Och andra omständigheter som resulterat i att man inte får ett "korrekt" bemötande längre nere i Karlstad av verkmästaren där pga ett brev vi skrev till Toyota Sweden då vi ifrågasatte kvaliten på bilen. Efter det är det omöjligt att få goodwill tex av denna verkmästare. Så ringer du upp till Torsby till den auktoriserade verkstaden där och frågar kan du skicka in goodwill på nivågivaren till xenonljuset "ja,visst inga problem" som desseutom går igenom utan problem! Samma fel som du just 5minuter tidigare blivit nekad i Karlstad att ens skicka in till Toyota Sweden för goodwill. Då blir man irriterad och får det gå till så? Man inser ju snabbt ändå att det inte är hos Toyota problemet ligger utan hos en inkompetent verkmästare. Och detta resulterar till att vi byter till en Hyundai denna gång. Annars var vi inne på bla Prius eller en Lexus CT200h,alt Lexus is250 F-sport,men det blev det inget med då vi bestämde oss för att köpa något annat. Så där misste Toyota/Lexus en gammal trogen kund. Det är fort gjort att rasera ett förtroende.

Men jag ska skriva ett nytt brev till Toyota och förklara det hela och fråga om det får gå till såhär? Och tala om att de missat att få sälja en Lexus CT200h till oss pga detta som hänt.

Varför säger jag nu då detta? Jo för att visa att jag även är kritisk till Toyota eller annat märke. Om det krävs så kritiserar jag och driver hårt det jag tror på om jag anser jag har rätt. Så kalla mig inte "Toyotamaffia" eller annat för det är en stor lögn! Är något fel så talar jag om det. Men hittills har Toyota haft de driftsäkraste bilarna med minst fel och det talar jag om,och framhåller.

Sedan om någon annan inte tycker det så får han väl tycka det,jag bryr mig inte. Var och en blir som sagt religiös på sina tro/erfarenheter.

Väl mött på kommande träff!

#40
2012-01-21 17:11

Men leifer.
Av vilken anledning envisas du då med att vara så kritisk mot exempelvis Mercedes, som ju är ett erkänd kvalitetsfabrikat, eller med andra ord, ett fabrikat som alltid varit no1 att leverera vad målgruppen vill köpa?
Det är du som blandar äpplen och krusbär mer än de flesta, det är du som ofta triggar vansinnesdiskussioner där Toyota och i viss mån en gammal Volvo ställs mot världens premiumfabrikat .. och i dina ögon till de förstnämndas fördel.
Jag har ... bett om ursäkt för mina "övertramp" ... men har inte läst någon ursäkt tillbaka och jag har inte ändrat uppfattning om Toyota .. Så vad har ändrats?

#41
2012-01-21 17:58

Du har några poänger där Jes. I leifers inlägg undrar jag över en sak: vilka är de "vissa som fortsätter precis som förr"? Jag tycker att alla har taggat ner rätt ordentligt och flera av dem som skrev ganska många inlägg tidigare skriver inte alls så många längre - inklusive mig själv. Ändå får jag känslan av att det är mig outtalat som avses med "vissa". Eller har jag missförstått något?

Skål igen då!

#42
2012-01-21 19:03

Jag ingår definitivt i "vissa" Kapten ..

#45
2012-01-21 20:56

Jag säger till alla nu. "Lägg ner tjafset och försök vara lite nyanserade" Det leder ändå ingen vart. Alla har vi varit lika goda kålsupare,erkänn det annars ljuger ni!

Försök att få en trevligare ton mot varandra vi tjänar alla på det. Som sagt ingen är bättre eller sämre än den andra här av oss. Ska bli spännande att se din nya "Fantom bil" Jes,om det blir någon träff som kanske Håkan Bäcklund och VIB på G att ordna.

#46
2012-01-21 21:25

Du är en lustig banan Shogun ...
Här försöker du tona ner medan du i min Phaetontråd triggar omvänt.
.
Jag vill gärna berätta om mitt köp, de erfarenheter jag kan få av direktimport och agenten jag betalar 25.000 kr (inkl moms) te' . Och naturligtvis även om hur det sedan funkar .. men då ska nog Japanbilar inte blandas in i sammanhanget, i varje fall inte utan någon anledning ... Klarar du det Shogun?

#47
2012-01-21 21:33

För vissa inläggsskribenter verkar det vara helt omöjligt att förstå att Toyota kan ha bättre driftskvalitet, kundbemötande och rostskydd än MB, trots att det bevisligen är så i många fall. Likväl som att MB är bättre än Toyota på andra områden.

Oavsett vad man har för erfarenheter av olika bilfabrikat så måste man ju visa respekt för andra inläggskribenter och inte idiotförklara de som inte har åsikter/erfarenheter som överensstämmer med ens egna, allt annat är ju ett förakt för den människa som sitter vid en annan dator och skriver på denna sida.

En ev. träff vore skitkul. Jag tror dock att den måste vara på rimligt avstånd från Sthlm (15 mils radie kanske) för att få någon uppslutning värd namnet (jämför med Träffpunkt 80).
Ransäter är nog bra på alla sätt och vis förutom den icke obetydliga saken att det ligger mitt i obygden (inget illa ment, Shogun), långt från alla storstadsregioner.

#49
2012-01-21 21:54

leifer, helt riktigt! På de områden där Toyota är sämre än MB finns ju Lexus, som oftast ligger på en högre nivå än motsvarande MB.

#50
2012-01-21 22:06

Nu har jag ingen superkoll på MB men jag har ändå fått för mig att det är en väldigt stor skillnad på instegsmodellerna och toppmodellerna rent kvalitetsmässigt.

#51
2012-01-21 22:13

Ransäter är en utmärkt plats. Hit borde storstadsbor och märkesfanatiker åka för en försoningsträff.Både Toyota och MB borde gå att köra hit, annars får väl vi med andra märken bogsera.Duger inte Värmland kanske Dalarna är bättre????????????? Förlåt att jag blandar in landskapsfrågor i debatten, ni får ta det med en nypa salt, värmlänningar är ju så skämtsamma....?!

#53
2012-01-21 22:29

däckoscar.

Ja vi är kända för att va lite stöllige öppi Värmland,och ja skämtsamma......;o)

Men Dalarna är inte fel heller för mig passar även det bra ;o)

#52
2012-01-21 22:32

Jes.

Ge dig nu! Läs vad jag skrev till Rikard och då hoppade du in som gubben i lådan,trampad på den ömma tån. (även om det inte alls var riktat till dej. Jag talade om för Rikard vilken Lexus JAG skulle välja! Inte DU!) Läs igen från början och vad du själv skrev till mig när jag pratade med Rikard. Du inte just Jes! Jag har även svarat dig där! Läs från där jag svarar Rikard ska du se vem som blandar in oväsentligheter efter det.

Lägg ner tjafset nu en gång för alla! Annars slutar jag svara dig igen om du nu tycker det är bra.

Hur är det med självinsikten,bananer emellan menar jag?

#54
2012-01-21 22:37

Jag tyar icke mera däckoscar, som Kristina från Duvemåla nästan sade. Småland kanske? Åsa-Nisse kan bogsera alla problembilar med Eulalia 2.

Allvarligt talat, en träff i samband med något annat bil-relaterat vore trevligt t.ex. Vid något av OK-förlagets andra IRL-arrangemang som Träffpunkt 70 i Borås, Träffpunkt 80 i Stjärnhov, eller varför inte börja med ett öppet hus/studiebesök med tillhörande fika på redaktionen på Ynglingagatan/STHLM.

#55
2012-01-21 22:38

Tobo.

Jag tycker dessa Stockholmare och de runtomkring ä så jävla bortskämmda med allting. Så fort de ska på nött så ska det vara runt husknuten för dem. Nej,skek hit döm så de får se nö annö än Stockholm och tunnelbana ;o)

Skämtåsido,jag är inte främmande för att åka till Stockholm,jag är van vi utgifter.....;o)

#56
2012-01-21 23:33

Shogun, du är nog en elefant ... lite klok men stor och klumpig
Du triggar och triggar men i nästa andemening svär du dej fri ..
Nej du, du ska inte slippa mina bannor ... så fasiken heller. Du, är nog den som mest skapar "Toyotamaffia" och det är enbart av ondo .. inte ens bra för fabrikatet du avgudar.

#57
JarI S
2012-01-22 00:11

Så Freddan i Solsidan och prinsessan Madeleine kör Lexus för att det är billigt "plastaskit"?
Nej!

Men hur mycket premium är en jävla VW?

#58
2012-01-22 00:21

Jarl@
VW har inga premiumvagnar. Phaeton är ett helt outstanding projekt och är en lyxbil.
Men frågar man mig, är Passat cc, eller VW cc som den ska heta, så helt klart i premiumsegmentet.

#59
JarI S
2012-01-22 00:24

Nej, VW är inte premium oavsett modell. Inte heller Audi.

BMW, Lexus och Mercedes är premium.

#60
2012-01-22 01:22

Jes.

Se vilken nivå du lägger även här och kallar bla mig för banan,elefant och gud vet vad det slutar med.

Läs ditt svar till mig då jag säger till Rikard vilken Lexus jag skulle välja. Jag hade där inte sagt ett ord om Phaeton. Där är du klumpig som en elefant och sätter din egen ribba på den fortsatta diskutionen.

Sedan så nekar du till allt och skyller på mig då jag svarar dig med samma mynt. Som inte ens började prata Lexus i tråden.

Man tar sig för pannan så svårt det är för vissa att inse att de gjort fel. Men vägrar erkänna det! Tragiskt.

http://www.vibilagare.se/node/36220?page=1

#61
2012-01-22 01:33

Om du menar Phaetontråden Shogun så vet jag ... med all övertygelse att jag inte nämnt Japanskit ..
Men du, oskyldig som alltid har helt säkert i någon tråd, säkerligen i Phaetontråden lagt in länkar till totalt ointressanta Lexus-bensinhinkar.
Jag blir sååååå jävla trött på ditt och dina kompisar i lärjungegängets förbannade jäkla eviga tjat om Toyotas förmenade ofelbarhet ... Så för helskotta Shogun ... hur oskyldig du än känner dej .. så nämn inte sånt skit i trådar om riktiga bilar och absolut inte om lyxbilar!
:o(

#62
2012-01-22 01:35

Det är Du som sätter nivån Shogun!
Jag möter dej som Jehovas vittnen .. ni är tydligen av samma skrot och korn!

#63
2012-01-22 02:04

Yes.

Jag måste säga det nu. Är alla jävla halv danskar och halvskåningar så jävla dryga som Yes diskmedel?! Och totalt ofelbara! Med noll själv insikt vad de skriver och svarar folk. Läs vad du svarade i din egen tråd om lyxbilen! Och jag var inte först att nämna Lexus i din lyxbilstråd,det var Rikard! Ska du inte skälla på Rikard då? Han vill ju också ha en Lexus! Alla med hjärna vill ju ha en stjärna!

VW lyxbil? Åh,Yes har du köpt en ny Passat! ;o)

#64
2012-01-22 02:07

Är du helt jäkla blåst Shogun?
Vad är VW Phaeton i för klass?
Är du inte medveten om att den är en lyxbil?
Du är tydligen så otroligt omedveten, korkad eller hjärntvättad av Toyota inc att all diskussion egentligen är överflödig
.
Du sabbar vareviga tråd och artikel med din religion .. För helvete människa, gå till Toyotaforumet och krama om dina vänner där ... Vad fasiken har du här att göra? Vad vill du?
.

#65
2012-01-22 02:13

Barn barn.

Premium är fortfarande bara en bil som kostar mer än andra bilar. Skulle Lada släppa en C-klass//IS250/3-serie/A4-sedan för 400 000 kr med samma tekniska nivå som tex BMW och c/o så skulle det bli en premiumbil. Likaså om Rolls Royce släppte en sedan för 400 000 kr med samma nivå. Också en premiumbil. Även om den ena tillverkar lågbudget och den andra ultralyx.

Så nej - Toyota är inte premium. Med ett undantag - Land Cruiser. VW är i ett ingemansland (med undantaget Phaeton) tillsammans med Volvo, som kostar LITE mer, är LITE mer påkostade. Inte riktigt i förut nämnda klass men fortfarande snäppet mer påkostat än "normala" bilar som tex Skoda, Toyota och Ford.

Premium har inget med byggkvalitet eller driftsäkerhet att göra. Alls. Det bottnar i om man kan sälja nåt för mer pengar än genomsnittet. Inte sällan har dessa bilar mer avancerade funktioner, men man får betala för det. Så man får ju mer bil för pengarna. Men det är knappast linjärt med priset.

Så är Lexus premium? Klart som fan det är premium då folk betalar lika mycket för dessa som BMW och c/o. Rent imagemässigt skulle jag till och med tänka mig att Lexus ligger snäppet över iallafall Audi och BMW i folks ögon. BMW har en sportig image, Audi vet jag inte riktigt vad dom riktat in sig på. Men Lexus är, som jag upplevt det iallafall, fortfarande ansett att vara en "lyxbil" i folks ögon. Samma statussymbol som en Mercedes var förr i tiden. Och som Mercedes kanske har bland de äldre än idag.

Sen ska jag erkänna att jag provsatte en GS från mitten av -00-talet och det var en upplevelse av den hårdaste hårdplast människan kan tillverka. Man får dock komma ihåg att den generationens bilar fortfarande var gjorda främst för USA. Där är man uppenbarligen inte lika bortskämd med materialval etc.

#66
2012-01-22 03:25

Roger ..
Jag tror nog att fabrikatet Volvo ligger betydligt närmre "premium" än VW .. globalt sett alltså.
VW är ett hopplöst varumärke i det sammanhanget ..
Annars .. no remarks :o)

#67
2012-01-22 03:32

Om red .. Fredrik Ditts läser den här tråden .. så
För helskotta, nu måste den där Fänrik Fjun (Shogun, om nu någon undtrade) banne mej få en tillsägelse av allvarligaste slaget .. Sicken urbota Toyota-terrorist med konsekvent förstoppning .. (bajset kommer ur ingångsvägen)

#68
2012-01-22 09:37

Eftersom jag i vanlig ordning gärna vill se vad andra har skrivit innan jag kommenterar något, så hamnar jag åter i detta hopplösa skrollande upp och ner i en tokbakvänd ordning där benämningen på bläddringslänkarna dessutom leder tankarna fel.
Jag har förvisso skrivit om detta förut. Somliga tycker tydligen att allt är så bra. Men vad är det i så fall som är fel med att vända på det hela? Så att inläggen kan läsas i den naturliga ordning de skrivits - en ändring som alltså AM&S infört för ett bra tag sen.
När jag skriver detta har jag just läst Rustans kommentar på sidan 5 - som nästa gång jag kollar kan vara en helt annan sida...

Rustan Werling ligger nära min egen åsikt.
Det handlar mest om att några (någon?) så ofta tillfälle ges och nästan ännu oftare när tillfälle inte ges, uttrycker sin dyrkan av Toyota. Det får ett gäng andra att vakna till liv och gå till våldsamt motangrepp - inte alltid mot Toyota, utan lika ofta mot personen (personerna, "maffian"). Så visst är det personangrepp eller möjligen hets mot minoritetsgrupp... ;-)
Sen finns det ju faktiskt åtminstone en Mercedes-förespråkare här i spalterna. Liksom en differentialbromsdito...

Bra att Shogun visar att han faktiskt är kritisk även mot ett bilmärke han gillar.
Troligen har jag själv varit mindre ktitisk här i spalterna (om än inte i verklgheten) mot Saab - ett märke som jag tyckt mycket bra om. Jag har kritiserat konkurrenten Volvo (men för all del också varit positiv till deras nya utvecklingar).
Det intressanta är att jag sluppit påhopp. Kan bero på att även om jag kan välja nedgörande ord, så backar jag upp med fakta. (I alla fall oftast...)
Tänker jag efter så har jag nog sällan skrivit något enbart negativt eller positivt. Och jag skriver ju faktiskt aldrig kommentarer med enbart personpåhopp, vilket ju faktiskt förekommit i spalterna. Men visst har det blivit bättre!
Nu har jag slagit mig för bröstet nog.
Men nykomlingen Ovältbar (Oomkullrunkelig) får gärna motivera sina inlägg lite mer än vad som är fallet. Nu är det mest utstickande, men tomma fraser.

Ser att gammalt groll likt förbannat ligger och pyr, men det slocknar väl...
Leifer, till exempel, får ju fortfarande små påhopp för att han angripit Mercedes (minsann). Jag försvarade honom faktiskt i just en sådan "debatt" (snällt men något osakligt ordval av mig), trots att vi rykt ihop tidigare. Det gällde då rostproblemen och Mercedes överdrivna garanti.
Som någon var inne på, så gäller det att gå vidare - att bemöta varje nytt inlägg efter innehållet i just det inlägget.

Däckoscar har ju onekligen en poäng. :-)

Ta mig fasen om det inte hettade till ändå mot slutet! (Eller ska det räknas som början?) Inte minst då mellan Shogun och Jes.
Roger Skagerström kommer inledande in som en sorts medlare för att förklara att preminumbilar inte existerar - bara olika prislappar.
Men se där håller jag inte med!
Förvisso är premium ett jäkla diffust begrepp, men det handlar mycket om det taktila - skinn, trä och precision i de synliga detaljerna. Om tystnad och åkkomfort. Sen kan man ju alltid undra var gränserna går någonstans.
Jag har en bekant som aldrig skulle reflektera över de i mitt tycke stora skillnaderna i köregenskaper mellan vissa bilar, om han nu ens är förmögen att upptäcka dem. För honom är premium oväsentligt - möjligen kan det handla om bilens yttermått och mängden skinn.
Personligen efterlyser jag bilar där man utgått från behov och mänskliga funktioner - lite som Saab funkade in på 70-talet.

VW Phaeton är solklart en premiumbil, eller snarare lite mer. Den är ju faktiskt nästan identisk med en av Bentleys modeller. Jag har jämfört noga. Men nu är det väl så att de som omhundlar begreppet premium ändå aldrig skulle välja den på grund av VW-emblemet...

#69
2012-01-22 09:42

Jes, jag vet inte hur många groggar du tryckt i dig så där på nattkröken, men ditt senaste inlägg ligger farligt nära utvisning!
Orala exkrement synes ditt eget inlägg bestå av till stor del.
Fast jag måste medge att Shoguns inlägg inte var så mycket bättre...

Nu önskar jag fred på jorden!

#70
2012-01-22 10:10

Eftersom alla diskussioner om Toyota numera håller en otroligt låg nivå från både Toyotakramare och hatare så föreslår jag att Alla diskussioner om Toyota opphör tillsvidare.Vib skall självklart skriva om Toyota men inte göra det möjligt att kommentera.Efter ett tag kanske vi kan resa oss ur sandlådan och prata Toyota på en mogen och vuxen nivå.
Mvh Stefan

#71
Juppe
2012-01-22 10:23

@Stefan
Jag förstår att du är ny här på ViB.
Det spelar ingen roll om artikeln handlar om Toyota eller inte. Kommentarena kommer ändå alltid in på Toyota.

#72
2012-01-22 10:46

Ärligt så är den Svenska avundsjukan ganska så tydlig på dom flesta trådarna... premium hit och ditt!! Nog fan tror jag dom flesta vet vad tex en premiumbil är, men folk i detta avlånga land är så otrolig avundsjuk på alla andra och vill inte erkänna vad som är premium eller inte när dom själv inte äger en sådan bil... Hoppas denna " Jantelagen" försvinner snart från detta land!!!!!!

#73
2012-01-22 11:20

Angående Jes.

Vad gör man till slut när man ber och förklarar att han måste försöka förstå att han gått över gränsen hur många gånger som helst och inse vad han svarar. Med personangrepp med massa ovidkommande öknamn etc. Då brister det till slut. Och ja,mitt inlägg var inte rumsrent,men det var också meningen för att försöka få honom att förstå vad hans skriver till folk. Ja,vad det verkar så blev det nog en hel del groggar igår! Man få hoppas att det inte blir lastbils körning idag bara. ;o)

Tråkigt tycker jag också att denna nivån ska få fortsätta,jag som tidigare tyckte att det blivit bättre som jag skrev tidigare här nedan,det har det också. Men inte ifrån Jes! Där ligger nivån kvar på lägsta nivå,tyvärr.

#75
2012-01-22 11:34

Roy J och Roger S.

Ni är inne på premium igen och båda har rätt tycker jag. När du väl är inne i premium klubben så då kan du ta ut ett högre pris för dina bilar. Det är ju därför många märken efter hand strävar efter att nå premium nivå så de kan ta ut högre priser. Så där tycker jag att Roger har rätt. När kunderna är villiga att betala det pris du sätter på den,då har du ju lyckats och nått premium nivå. Som Audi,BMW,Lexus,Mercedes och okej då VW Phaeton. Men vad jag vet så var ju inte Phaeton någon direkt succe. Så frågan är om man lyckat när inte många kunder är villiga att betala priset,jämför med hur många som sälja av de andra märkenas större modeller.

#76
2012-01-22 11:38

Håller med en del du säger... Att tex Peugeot, Toyota VW inte är premium är ju självklart... Men sen att tex Phaeton är premium är ju självklart, är ju en riktig premiummärke, men sen så är ju Lexus Toyotas premiumärke och nog är det en premiumbil alltid... Finns ju mkt premium märken som tex Landrover och Jaguar... Sen hur mkt premium kvaliteten håller är en helt annan sak, men själva märket är premium.

#79
2012-01-22 11:53

Måste fråga, vilka bilmärken tycker du är premium då??

#80
2012-01-22 11:54

Självklart så vet jag ju det!!!!!

#81
Juppe
2012-01-22 11:57

Phaeton är väl ett praktexempel på att VW _inte_ är premium. Man försökte lansera en lyxbil i samma klass som A8, 7-serien och S-klass, men människor ville inte betala det man behövde ta ut för bilen.

Premium är INTE en specifikation.
Premium handlar till 100% om varumärke, hur svårt ska det vara att förstå?!

#83
2012-01-22 11:59

Så sant juppe... Kvalitets mässigt så är Phaeton premium men folket vill inte ge dom pengarna för bilen ändå... Säkert just för att det är en VW och inte ett premium märke.

#85
Juppe
2012-01-22 12:08

@leifter
Ja det är varumärke det i slutändan handlar om. Däremot så är det ju inte bara ett marknadsföringsjippo utan substans. Man måste kunna leva upp till förväntningarna också. Ju högre upp på "näringskedjan" (premiumkedjan) man är, desto svårare är det. Det ser vi på "nöjd kund" -undersökningarna. Människor med låga förväntningar är lättare att behaga än tvärtom.

#86
2012-01-22 12:13

leifer... Amerikanarna använder heller inte ordet " Lagomt " något som vi svenskar är bäst på att använda...

Visst många vill ju sälja så mkt bilar som möjligt och då måste ju kvaliteten vara på topp också... Vi konsumenter blir ju mera och mera kräsen och vet vad vi vill få ut av bilen.

#87
2012-01-22 12:42

Tragiskt att se att leifer åter börjar vräka in inlägg. Och återigen är det i "paradgrenen" premium. Det första jag gjorde idag när jag kom in här på denna artikel var att scrolla ner hela sidan för att genast kunna konstatera att ett leifer hade skrivit fyra av tio inlägg ... Och återigen: Det är så tröttsamt att se att en enda person så totalt tjatar och skriver sönder en diskussion.

leifer skriver: "Phaeton är inte premium, eftersom det inte är premiummärke. Det är det självklara här om man kör med din linje om premiummärken. Men för oss lite mer bilintresserade ser vi igenom detta med branding och förstår att det finns olika modeller och olika drivlinor t.ex. Även är det variation vad gäller kvalitet inom ett märke."

Suck, det låter så seriöst och bra men jag gör ett nytt försök och säger att det är märket som helhet - alltså märkets totala modellplattform och position på marknaden - som avgör om det platsar i premiumsegmentet eller inte. Premium är ett samlingsbegrepp - inte en definition för individuella modeller.

Sedan vet jag inte riktigt hur leifer tänker om allt tjafs som har varit. I inlägg efter inlägg skriver han om de "förfärliga" personpåhoppen och varje gång har jag svarat honom med att jag hade ett snack Fredrik Diits Vikström (två gånger nedan har jag skrivit om detta) och det framkom då att jag inte ansågs ha gått över "gränsen". Redaktionen gick till och med in och sa till leifer att han inte hade blivit utsatt för personpåhopp. Men likt förb-nnat fortsätter leifer att låtsas som att det regnar och tuggar vidare om "persompåhoppen" och hur orättfärdigt allt har varit. Både leifer och Shogun har klagat över vad som felaktigt har varit "personpåhopp" men de har vid flera tillfällen varit precis lika hårda och nedlåtande i tonen (det är alltså det det handlar om - hård och nedlåtande ton och inte personpåhopp) som de anklagar oss andra för att ha varit.

PS Håkan Bäcklund glömde just premium som den fjärde parametern ifall man vill få många klickningar! DS

#89
2012-01-22 14:13

Jag som i 10 år avverkade en Camry och tre HiAce kan konstatera att Toyota tillverkar mycket bra men urtråkiga bilar, har usel kundservice och har blivit för stora och har skaffat sig en aldeles för stöddig atityd. De enda kunder man är itresserade av är stora kunder som köper 100-tals bilar i stöten. Vi som vill köpa en bil bertraktar Toyota "a pain in the ass".

#90
2012-01-22 14:21

Jag tror ändå leifer att du faktiskt inser att det jag har skrivit är sant. För att ta ett exempel under den här artikeln är det du som har tjatat "personpåhopp" ett antal gånger och dragit till med formuleringar som att "vissa" bla, bla ... Det är väl rätt mycket "person" och inte så mycket "sak", va? Och eftersom bl.a. jag har varit måltavla har jag också både försvarat mig och främst förklarat min syn på saken. Lite nyfiken är jag allt på vad som var sådant "svammel", men jag kan leva utan den vetskapen.

#91
2012-01-22 14:42

Kapten ober.

De person påhoppen jag menar tog Fredrik Ditts Vikström tag i. Så det var personpåhopp,inget annat! Efter detta har det som sagt blivit bättre som jag tidigare sagt,i de flesta fall ska jag tillägga. Den finns en som inte vill rätta in sig i ledet.Tyvärr.

Men nu slutar vi och diskutera person utan återgår till ämnet för allas vår trevnad här.

#92
2012-01-22 16:37

Du har rätt Roy!
Efter TV'n och en Whisky blev jag onödigt irriterad på Toyota-Shogunen.
Till mitt försvar vet han mycket väl om hur ointresserad jag är av Toyotabilar för egen del, likväl ska han konsekvent, i någon sorts villfarelse försöka övertyga mej om att jag har fel.
Angående Phaeton-tråden och Rikards inlägg, så ställdes ingen fråga till Shogun utan Rikard skrev endast att han hade (haft) liknande idé, även om det i hans fall gällde en Lexus ... Det handlar alltså om att våga uppfylla en dröm, pojkdröm om man vill. Önskningar som brukade vara totalt ouppnåelig för "normalinkomsttagare" men som, av olika skäl numera blir mer och mer möjliga. Att Rikard spanade på en Lexus tände Shogun naturligtvis på ... även om jag skulle tro att, om Rikard skrivit exempelvis, segelbåt, sommarstuga eller motorcykel istället för Lexus ... skulle Shogun troligen agerat exakt likadant.

#93
2012-01-22 19:51

Peter i Sidney:

Jag antar att dina Toyota-erfarenheter ang. t.ex. usel kundservice och stöddig attityd gäller Australien?

Här i Sverige är min erfarenhet att de fortfarande är marknadens bästa på att lösa garantiärenden och goodwill på bästa möjliga sätt för kunden.

#94
2012-01-22 20:06

Ska man gå på leifers och några andras argument - så existerar inte premium. Det är bara en tom myt.
I tester av diverse kläder och prylar så är det sällan som de där tjusiga märkena ligger i topp. Vid flera tillfällen har de till och med legat i bottenskiktet. Dessvärre finns det ju de som okritiskt går på vad som helst. Det är väl inte utan anledning som klädestillverkrnas extra stora logotyper sitter väl synliga.

#95
2012-01-22 20:11

Jes.

Suck!

#97
2012-01-22 23:09

Sucka du Shogun. Du är en Toyotataliban! En missionär med blandat framgång. Mej kan du nämligen inte frälsa!

#98
Skäggetörparn
2012-01-22 23:13

Roger Skagerström: Ica ligger brevid Galleria Getingen. Jag pratade med frugans syster i tellifån idag.

#99
2012-01-23 03:44

leifer, NU vänder jag mig direkt till dig!
Min förra kommentar var riktad till vem som helst som ville läsa det, och handlade OM din och ANDRAS ( t ex Roger Skarnström) uppfattning att premium endast handlar om märket eller prislappen. En uppfattning som innebär att premium då alltså egentligen inte existerar, saknar substans.
Så egotrippad är du väl ändå inte att det undgick dig.

I din senaste (men knappast sista) kommentar skriver du på ett sätt som gör att jag undrar om jag inte missuppfattat din åsikt. Det verkar nämligen som att vi är tämligen överens.
Om premium existerar så handlar det om egenskaper som tillsammans skapar en viss känsla av något extra. Jag citerar ett stycke från ett av mina inlägg längre fram (bak?) i spalten:
"Förvisso är premium ett jäkla diffust begrepp, men det handlar mycket om det taktila - skinn, trä och precision i de synliga detaljerna. Om tystnad och åkkomfort. Sen kan man ju alltid undra var gränserna går någonstans."
Grejor som man själv hänger på i efterhand räknar jag dock inte dit.

#100
2012-01-23 07:26

Ja Tobo det gäller i och för sig Australien. I Sverige är Toyota fortfarande ett relativt litet märke. Här är Toyota störst. 80% av försäljningen är dock tjänstebilar. Om de skulle vara lika stora i Sverige så tror jag nog att de skulle ha en liknande attityd.

#101
2012-01-23 11:13

Jes.

Jag vill inte frälsa dig! Jag har bara försökt få dig att inse att man kan inte konstant kalla folk både det ena och det andra när man skriver här. Men det verkar som att du måste låta så vulgär hela tiden för att få tryck bakom det du skriver. Annars är det inte mycket till argument du kommer med. Bara massa påhopp med öknamn m.m

Och det är jäkligt tråkigt! Men du inser ju aldrig att du går över gränsen hela tiden och vad du egentligen skriver till folk. Men jag har gett upp och inser att du är en notorisk påhoppare med allt vad det innebär. Och blir väldigt lätt trampad på tårna,då jag skrev till Rikard att jag också skulle vilja ha en Lexus. Då överreagerar du direkt! Varför får inte jag köpa en Lexus för utan du ska gå upp i taket för det. Jag skrev ju till Rikard och inte till dig!

Och citat av dig " Shogun, det finns ingen Lexus med dieseldrag om 750 Nm. Det finns ingen Lexus som toppar 320 km/t ... tyst . Det finns ingen Lexus man kan koka te i utan att rutorna immar. Det finns ingen Lexus med ventilerade och massageförsedda säten runtom ... osv Det finns ingen Lexus i klass med Phaeton och slutligen är Lexus Japanskt ... en hottad Toyota och jag gillar varken bristerna i känsla eller utseendet.
Så en Lexus är helt uteslutet i Mitt val .. men det utesluter ju inte att du kan nöja dej. Men du kan lika gott sluta försöka spela klok på min bekostnad!" slut citat av dig.

"Spela klok på din bekostnad" ?! Bara för att jag vill ha en Lexus skriver jag till Rikard. Varför skulle jag inte få vilja ha en Lexus för dig? Vad stör det dig? Där sätter du nivån på den fortsatta diskutionen. Som man ropar får man svar heter det. Du tål inte din egen medicin och samma retorik om den uppförstorade Passaten enligt AMS. Som du har om Lexus. Jag hade innan inte sagt ett ont ord om Phaeton!

Här kan man läsa vad som sagts ovan i hela den tråden på forumet. http://www.vibilagare.se/node/36220

Du drar för stora växlar hela tiden,och överdriver. Och noll insikt i hur man uppför bakom ett tangentbord. Speciellt efter några groggar,dåligt ölsinne? Visst överreagerade du Jes i tråden på forumet? Helt onödigt. Hade inte tråden kunnat få fortsätta i lungn och ro även om Rikard och jag vill ha varsin Lexus?

#103
2012-01-23 18:25

Leifer...var vill du komma? Du maler och maler samma i alla trådar. Tar inte till dig i vad andra skriver utan bara maler på.

Kan du inte skapa en alldeles egen tråd i forumet? Du kan kalla den för "Kvasidiskussioner om premium"?

Ett tips i all välmening. Men det räcker nu!

Är du lycklig i din Volvo med diffbroms och drömmer om Prius. Fine!

Var lycklig så gör vi andra våra egna val utifrån vad vi tycker.

Kan inte Jes och Shogun byta mailadresser istället? Ni är precis lika goda kålsupare och besswissers. Kul att Shogun först manar till att alla ska skärpa sig och sedan går på Jes med storsläggan. Självinsikt = obefintlig.

Bäcklund vill uppenbarligen provocera eftersom han lägger ut en sådan här artikel precis innan helgen. Alla vet att det går överstyr varje helg utan övervakning.

ViB har med bravur tagit över MADs FFF (Forum För Fårskallar)

Hej och hå.

#104
2012-01-23 18:28

Visst överreagerar jag Shogun.
Jag måste ha missuppfattat att länkarna till Lexusarna gällde bilar du är på väg att köpa!
Visst är det uppryckande när du talar om för mej att jag visst trivs i Avensisar.
.
Du har rätt. Ingen har någon som helst anledning att bli irriterad på dej.

#106
2012-01-23 19:07

Leifer...försök ta till dig av lite konstruktiv kritik. Det är i all välmening.

#108
mcregor
2012-01-23 20:06

leifer: Jag har också sagt ungefär samma som SiggeNn nu säger till dig men då i en tråd i Forumet. Du skulle få mera respekt om du sansar dig lite i kommentarerna och inte tjatar så mycket. Vi vet vilka märken du älskar och inget fel i det men vi övriga har våra egna prioriteringar och har inget behov av att bli övertalade. Och i premium-diskussionen lär vi inte komma mycket längre - den har du ju dragit rätt ordentligt både här och i forumtrådar. Jag säger som SiggeNn - det är faktiskt i all välmening så slipper du och andra hetsa upp sig så mycket.

#109
2012-01-23 20:17

Jes.

Du har skrivit att Avensis har dålig komfort,det har den inte för flertalet enligt VIB jämförtest. Möjligen att du anser att du inte får till en optimal körställning. Därmed inte sagt att Avensis har dålig komfort som du påstår jämfört med Passat. Och som jag sagt det beror på vilka stolar du har,elstolarna med skinnklädsel är bäst. Och som jag också sagt så är det svårt på flera Toyotamodeller har jag märkt att få till det med ratten då justermånen i längsled är något för kort,men det är det på flera bilmärken. (Om de ändrat detta på faceliftade Avensis vet jag inte) Men nu sitter jag med stolen maximalt längst bak pga väldigt långa ben i de flesta bilar,dock inte i Mercedes som har mycket bra justermån på stolen i längsled.

Som sagt jag skulle klara mig utmärkt med både Passat och Avensis och att skillnaden skulle vara så stor upp till Passats komfort är betydligt överdriven från din sida. Det är bara det jag vill ha sagt. Och du behöver inte köpa en Avensis för det. ;o) Men säg inte att bilen har dålig komfort för det är en överdrift.

Med förhoppning om en lungnare och vänligare samtalston återigen Jes,utan öknamn etc? ;o)

#110
2012-01-23 20:19

leifer; håller med mcregor och SiggeNn. Lite mindre av det där mantrat vore bättre och framför allt mer intressant. "Less is more"...;-)

#111
unoloov@toyotahassleholm.se
2012-01-23 22:00

dubbelpost

#112
2012-01-23 22:07

Shogun@
Jag skrev att jag kan sträck-köra min gamla Passat 60 mil utan problem vilket jag alltså inte kan med en rimligt ny Avensis. Utöver att jag sitter illa, vad det än beror på, så brusar det betydligt mer i Avensisen. Att det sedan finns tillval i form av olika komfortpaket till olika bilar har inget med saken att göra.
Testet du syftar på säjer mej enbart att Vibs testlag finner Avensis komfortablare än bl.a Honda nånting .. Vill minnas att Avensisens minuskonto innehöll "korta säten" ... men jag minns inte om det gällde fram eller bak.
Vad jag ursprungligen gjorde Shogun var att jag, utifrån personlig test och tycke fann Avensis mindre bekväm för, vad jag kan tycka den ska klara .. långfärd.
Jag hade dock fräckheten att jämföra med en gammal långmils Passat. Vilket du, av någon anledning inte vill acceptera .. men det är den absolut säkraste referensen jag har.
Snart hoppas jag kunna göra jämförelsen med en lite nyare, fräschare och lite svälld Passat. Jag ska då vara så ärlig jag kan när jag rapporterar en eventuell skillnad mot Avensis.

#113
2012-01-23 22:19

Det är korta säten i Avensis fram, det är korrekt.

#114
unoloov@toyotahassleholm.se
2012-01-23 22:20

Nej, sätena i Avensis fram är normala med god marginal.

#115
2012-01-23 22:41

Min förra Mazda 6 och flera andra ja åkt i på sista tiden har längre säten än min nuvarande Avensis.

Andra åsikter i frågan:
http://www.smartson.se/test/bil/toyota-avensis-2009.htm

#116
2012-01-23 23:07

Nu har jag bara provsuttit Avensis i 2 minuter men jag kan villigt erkänna att stolarna i jobb-Caddyn är skönare och mer "sportiga" än sportstolarna i Mazdan. VWn har nån mjuk svankkonstruktion som är riktigt skön. Enda svankstödet man får i Mazdan är en justerbar knöl. För mig är det ingen bekväm långfärdsbil på det viset.

#118
Kissiefan
2012-01-23 23:20

Roger Skagerström: Vilken årsmodell är det på Caddyn du talar om?

#119
2012-01-24 00:01

En ny, uttagen slutet av 2011. Stolarna är orginalstolarna tror jag, de med "läder" på ytterkanterna och tyg på sittytorna.

#120
2012-01-24 00:17

Kanske VIB har gjort en total felbedömning då i testet mellan Avensis,Accord,Insignia om komforten där Avensis ansågs bäst. Kanske man gjort samma felbedömning där som man gör med rostskyddet! ;o)

Misstolka inte nu. Passat är en skitfin bil säker en av de bästa,säger inte annat. Men att skillnaden skulle vara så stor mellan Avensis med skinnstolarna och elektrisk inställning som det ska vara och Passat är inte möjligt. Håller dock med om att Avensis stolar med manuell inställning inte är något vidare,det är därför jag framhåller elstolarna hela tiden att välja dom. Det var likadant med Avensis 03-08 där bilen med elstolar och skinn sitter du mycket bättre i med fler justeringsmöjligheter.

Jag har letat upp sittdynornas längd. Uppgifter från TeknikensVärld.

Passat 49cm
V70 48cm
i40 50cm
Avensis 52cm
Insignia 50cm
508 49cm
MB E220 52cm

Men jag har också läst flera tester om Avensis bla i TV. Ena gången har den okej sittkomfort och i nästa test inte. Speciellt långa förare har klagat på att sittdynan är för kort! Ändå är den bla dom längsta! Man funderar på när man läser olika tester ifrån olika tidningar är det som om bilarna kommer från olika världar!
Jag säger "Vem fan ska man lita på".
Det skiljer också mellan tester från samma tidning tex TV !

Men jag böjer mig Jes. Nyare Avensis och nyare Passat verkar Passat ha bättre sittkomfort beroende på vilket test man läser. Och speciellt med standard stolar så är Passat bättre verkar det. Men om man jämför TV test med VIB så funderar man på om de testat samma bilar? Men rullkomforten,buller verkar som om Avensis klarar sig bra.

#121
mcregor
2012-01-24 06:29

Shogun: Utan att ha nån som helst kunskap om sittdynorna i Avensis så kan det ju vara så att dom "sluttar neråt" i framkanten och därför upplevs som att ge sämre stöd - vilket dom då också kan ge utan att för den delen vara kortare. Min erfarenhet av VW-stolarna är tvärtom - alltså att dynan är rätt plan där den slutar i framkanten. Kan därmed vara sämre för väldigt korta personer men bättre för normal och långbenta. Men det är bara en spekulation.
Sen är det ju lite olyckligt om man måste välja dyrare stolar i Avensis för att dom skall vara hyggligt komfortabla. Vad är merkostnaden för de stolar du säger är bra ? Men som sagt - jag har inte provsuttit utan bedömer bara efter vad ni andra skrivit i denna och andra trådar ang Avensis-stolarna. Sen kommer man ju aldrig ifrån det faktum att passar en stol inte för en person så gör den inte det - detta faktum kan man inte diskutera bort och försöka övertyga personen om att den visst passar. T ex så är Kia Ceed "okörbar" för mig personligen - jag får väldigt ont i högerbenet efter bara en mil eller så.

#122
2012-01-24 11:26

mcregor.

Vad jag fått fram i samma test av vibilägare så kostar elskinnstolar 18,900kr i testet från 2009.

Nej,visst är det så att det kan vara svårt att få till en körställning för var och en hur man upplever det. Och det har jag också sagt till Jes. Men vad jag reagerar på är när han säger att det är dålig komfort. Det verkar betydligt överdrivet om man går efter tester i tex VIB som jämför Avensis,Accord och Insignia. Där Avensis är den bekvämaste bilen med högst komfort enligt VIB och tystast.

Men man blir också betänksam när man läser flera tester från olika tidningar och även från samma tidningar olika tester,är det samma bil de testar kan man fråga sig som jag skrev tidigare här. Inte konstigt om man blir fundersam och hur mycket man ska lita på dessa tester.

Men som jag sa tidigare här nedan så verkar det som att nyare Passat med standard stolar verkar ge bättre komfort än Avensis standard stolar,så där böjer jag mig. Men att Avensis skulle ha dålig komfort,NEJ! Isåfall är VIB riktigt ute och cyklar i sitt test av Avensis.

#123
2012-01-24 17:24

Jag vet inte om Avensis har "dålig" komfort Shogun. Jag vet nämligen inte riktigt hur "dålig" ska definieras i sammanhanget. Antar att det ska ställas i relation till något annat ...
Hur som helst upplever, i varje fall jag Avensis 09a som betydligt mindre komfortabel än Passat 03 .. och det gäller i första hand sittställning (-s-möjligheter) men också ljudnivå och "upplevelse" ...
.
Vad jag inte begriper ... och nog aldrig kommer att förstå är varför det inte får vara så?

#125
2012-01-25 05:32

Ack ja, den vanliga blandningen av påhopp och högst personliga uppfattningar som naturligtvis inte alls är endast uppfattningar, utan sanningar.
Det sannaste som skrivits är nog följande citat från SiggeNn:

"ViB har med bravur tagit över MADs FFF (Forum För Fårskallar)"

#126
2012-01-25 08:17

Finns fortfarande oroväckande många i detta land som anser att en Volvo 240 ( utav valfri årsmodell ) har en bättre komfort än vilken ny bil som helst.
Den rostar även mindre och samtliga reservdelar ( som mot förmodan behöver bytas ) ...kan ersättas med en rulle ståltråd och lite silvertejp.

Sådana övertygelser är svåra att värja sig emot!

Såg för övrigt ett bilprogram ( favorit i repris ) där man talade om att man kunde köpa en beg. MB S-klass för 6000 pund!
I en sådan bil "har tiden stannat" och man "märker" ingen skillnad mot en ny S-klass!

Den vore väl något att sätta tänderna i för alla "veteran-diggare" ?

För att summera så kommer aldrig en Toyota bli tillräckligt bra för att "Jes" skall skriva om det här. ( kan det inte få lov att vara så?)
En bil blir nämligen inte bättre än man VILL att den skall vara.
Varför leta efter någon "sanning" som inte finns?
Det har stundtals varit roande att läsa dessa debatter mellan dem frälsta och dem realistiska,..men mest är det bara samma skiva som snurrar.

Nivån är stundtals inte högre än vad som kom ifrån min tolvåriga sons mun i går: "Det görs inga coola bilar längre...Coola bilar låter mycket mer,..typ som en Epa-traktor..."

#128
2012-01-26 05:01

Sorry, leifer, uppfattade aldrig att det var någon egentlig fråga.
Påhäng ser ofta ut som just de påhäng de är och förändrar ju inte bilen i sig.
Ett riktigt skickligt utfört ombygge kan möjligen klassas som premium, men att bara sätta på överdragsklädsel, byta ratt eller välja till någon träpanel (av plast?) förändrar heller ingenting.
Fjädringskomfort och lågt vägljud är ingenting man lätt fixar i efterhand. En ombonad kupé med riktigt komfortabla säten kan möjligen fixas i efterhand, men lätt är det inte. Motor med kraft och mjuk gång är ytterligare en sån sak.

Kort och gott - det är näst intill omöjligt att modifiera en medioker bil till premium.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.