Bild
Nästa artikel

Hägglund är hjälten i sin egen bok

Jag har ägnat delar av helgen åt att läsa en av två nyutkomna böcker som skildrar hur det gick till när Saab räddades från nedläggning. Den är skriven av statssekreteraren i Näringsdepartementet, Jöran Hägglund, Centerpartiet, och heter "Saabaffären inifrån".


Ekerlids Förlag beskriver i baksidestexten Hägglunds bok som en "thriller från verkligheten". Tja, det är i så fall en thriller där hjälten, Hägglund själv, är fullkomligt ofelbar.


Enligt Jöran Hägglund var det på hans förslag som GM ändrade sitt beslut från nedläggning till försäljning. Han är Fritz och Scott och Enrico med GM-cheferna - du och bror.


Bovarna är förstås den politiska opinionen som beskrivs som ansvarslösa opportunister. Hägglunds enkelspårighet är nästan genant och orsaken är förstås att den här boken inte är någon objektiv betraktelse av händelserna - eller thriller - utan en politisk partsinlaga. Lämpligt nog utgiven strax före valet.


Nå, helt ofelbar är i alla fall inte Hägglund som författare. Han stavar till exempel öppenhjärtig felaktigt öppenhjärtlig. (Det var den typen av samtal han hade med GM:s högsta ledning.)


En av Sveriges mest kända motorjournalister, Håkan Matson på Dagens Industri, får av Göran (förlåt, Jöran) sitt efternamn ändrat till Mattsson.

Taggar:
Hägglund är hjälten i sin egen bok

Kommentarer

#1
Jägaren
2010-09-13 11:58

Sen beror ju bokens innehåll och upplägg på vem som läser och med vilken politisk tillhörighet i ryggen...
När det gäller nedläggningen så har i alla fall jag fått den uppfattningen att nedläggningen var bestämd "med bestämdhet", men GM:s ledning av något skäl ändrade sig.
Och visst var oppositionen ansvarslösa opportunister! Jag minns hur Mona Sahlin gång efter annan stod där och himlade med ögonen och ansåg att skattebetlarnas pengar skulle håvas ut. Nu gick det ju bra ändå - i alla fall vad det verkar.
Så, Saab och Volvo finns kvar. Också skattebetalarnas pengar. Inte så dumt, Bäcklund!

#1
Sigge
2010-09-13 15:08

Opositionens förslag att skicka skattepengar till USA:s GM-chefer känns som mindre lyckat förslag (så nog förtjänar de epitetet "tjuvar" när de är så frikostiga med våra gemensamma pengar).
Lite låg nivå att gnälla på missad korrekturläsning (måste vara kul att själv våra ofelbar).

#1
toe
2010-09-13 15:47

Angående felstavningar i boken. I ingressen till bloggen på startsidan beskrivs boken som en politisk "partisinlaga". Snacka om att kasta sten i glashus. F.ö.-gode gud bevara oss för populisten Mona och hennes anhang. Tur det finns folk i beslutsställning som vågar sätta ner fötterna och inte falla för trycket.

#1
Pär G
2010-09-13 16:00

Tror att han på ren instinkt hade rätt. GM bluffade och försökte klämma svenska staten på pengar. I USA gick det ju utmärkt 350 miljarder. Han borde hållit emot för spycker också men Månas tjat satidigt som det är valår kommer ha kostat oss minst 5 miljarder innan detta är över. Minns jag rätt hade Måna inte lyckats besikta sin 850 utan kört runt med körförbud i samma veva. Men rätta saab det kunde hon minsann. Tomma burkar skramlar mest....

#1
Sigge
2010-09-13 16:05

Toe...det var en riktigt KnockOut. Godnatt Bäcklund!

#1
AL
2010-09-13 16:40

Nej PÄR G, någon kostnad på 5 miljarder blir det inte frågan om. En kostnad är resursförbrukning och eftersom EIB-lånet investeras i ny teknologi lär det komma oss alla till gagn före eller senare.
Tar man dessutom hänsyn till andra makroekonomiska faktorer (rådande konjunktursituation, FOU, finanskris, produktprogram, Trollhättefabrikens produktivitet och övriga alternativkostnader m.m.) är 5 miljarder rena kaffepengarna i sammanhanget.
En intressant parallell som man ofta använder inom ekonomi som kan passa här är: "There's no such thing as a free lunch"....Tänk på det PÄR G...
MVH AL

#1
Pär G
2010-09-13 16:48

Re Al Bundy. Jag är tämligen övertygad om att det kommer att ha kostat mycket mer än 4-5 miljarder som vi nu garanterat. Erfarenheten av hur bilföretag går i graven visar just detta. Politiker som väl hamnat i seten fortsätter att kasta bra pengar efter dåliga. Tänk på det. Vill du socialisera alla företag somm går med förlust eller även de som går med vinst? Om man måste välja kanske alternativ två kombinerat med Lasse O är lösningen... :-)

#1
Fredrik Diits, Vi Bilägare
2010-09-13 17:54

TOE:
Felstavningar är alltid olämpliga, men den här var kanske mer olämplig. Jag ansvarar för förstasidan och tar på mig felet. Det som är bra med webben är att misstag snabbt går att åtgärda - vilket inte är lika lätt med en bok.

#1
AL
2010-09-13 20:16

PÄR G har uppenbarligen förstått att ett nedlagt SAAB innebär en större välfärdsförlust än 5 miljarder kronor. Vad bra, då behöver vi ju inte debattera om det där lånet till ny teknologi var en förlust, eller?
Sedan är det inte frågan om någon socialism utan ett räntebärande lån.
Vinst är sedan något helt annat. Rent ekonomiskt betalas den dock av köparna till produkten och har sitt ursprung i ofullständig konkurrens. På en marknad där det råder konkurrensneutralitet, vilket är ungefär raka motsatsen gentemot bilbranschen, försvinner också övervinsterna.
Man brukar då tala om samhällsekonomisk effektivitet (dvs att utbudet av varor precis motsvarar den efterfrågade kvantiteten och att det inte finns något billigare sätt att tillgodose konsumenternas efterfråga). Men som sagt, denna lilla omständighet gäller inte bilbranschen och att vid en sådan situation anföra marknadsliberala regler faller av egen kraft. Det är nämligen ingen konkurrensneutral marknad.
Så 5 miljarder var som sagt mycket lite för att undvika alternativkostnaden...
MVH AL

#1
toe
2010-09-13 20:21

Ok Fredrik. Det var ju lyckligt för er. Håll er undan bokutgivning bara. Men tänk ändå vad lätt det kan bli fel, eller hur?

#1
Messerschmitt
2010-09-13 21:04

Jaha, ViB är alltså lagda åt den rödgröna röran. Dags att säga upp prenumerationen av tidningen.
-
Var inte allt bättre förr, Bäcklund? Ju förr desto bättre, eller?
-
Bakåtsträvare!

#1
sigge
2010-09-13 21:25

MESSERSCHMITT...har du insett det först nu att ViB är (S)veriges enda politiska biltidning? OK/IC/Nafta låter det bekant? Trist att ViB blandar in politik istället för att testa bilar. Jag har redan valt att avsluta min prenumeration efter alltför vänstervriden propaganda på sajten.

#1
Håkan Bäcklund
2010-09-13 21:26

Messerschmitt: Hur ska du kunna säga upp en tidning du inte har? Det är för övrigt intressant att se hur en del är så tvärsäkra utan att ha läst boken. Jag tycker att den fyller en plats men den är verkligen bara en politisk partsinlaga. Inget fel i sådana; det som stör mig är att förlaget och Hägglund försöker ge sken av att det här är en absolut sanning. Detta är ju bara en politisk tjänsteman som rättat in sig i ledet och fått en släng av hybris.
En sak håller jag dock honom räkning för: det hade varit fel om regeringen gått in med skattebetalarnas pengar och blivit ägare till Saab.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.