Bild
Nästa artikel

GM sålde inte Saab till en lycksökare

Det blir alltså affär. Spyker får köpa Saab av GM. Det var inte oväntat även om man under det senaste året vant sig vid att den här affären kan ta i stort sett vilken vändning som helst, när som helst.


Det faktum att GM och Spyker förhandlade i Stockholm, granne med regeringskansliet, talade för att det verkligen kunde bli en uppgörelse.


Detta är förstås en stor lättnad för alla anställda i Trollhättan men jag tror att de, luttrade som de är, väntar ett tag till med att jubla. Mera information om vad GM och Spyker kommit överens om måste upp på bordet.


Dock kan man utgå från att GM inte gått med på att sälja Saab till en ren lycksökare; det skulle kunna slå tillbaka på GM och innebära en mycket större kostnad än en avveckling av Saab.


Trollhättan-personalen kan nog känna sig trygg tills vidare. Spyker och GM har säkert sett till att skapa förutsättningar för att driva tillverkningen av Saab vidare under minst något år framåt. Om inte så vore fallet skulle förstås ingen av parterna vara intresserad av att fullfölja.


Men frågan återstår fortfarande: vad händer när Spyker måste driva verksamheten helt på egen hand?


Jag känner att det inte är rätt opinionsläge att ge sig in på att försöka diskutera svaret på den frågan just i dag... Nu är det bara att säga: Grattis, Trollhättan!

Taggar:

Kommentarer

#1
Roger
2010-01-26 20:55

Det trodde jag aldrig. Jag var övertygad om att de skulle lägga ner eländet. Grattis Saab, Trollhättan och hela Sveriges näringsliv.

#1
Saabnisse
2010-01-26 23:15

Nu driver man ju inte Saab på egen hand.
GM är ju kvar lång tid framöver, på gott och ont.
Får Saab styra sin egen utveckling med de GM-delar man behöver (måste köpa!), men utan inblandning från de amerikanska bromsklossarna kan det nog fungera.

#1
saabhenke
2010-01-27 02:08

vad säger ni nu då j-vla puckon/ världsmästare/ ruttna skvallerreportrar/ domedagsprofeter..
nu var det riktigt nära att ni fick rätt, undrar just hur ni ska klanka nu då ja just det när nya 9-5:an finns för provkörning.. nemen... vad stor den är vilken dålig takhöjd den har.. det vet vi redan..
nä hoppas den tapper till truten på er nu då..

#1
Bilbranschkonsulten
2010-01-27 17:47

De som tror att Saab´s problem är över - är inte så lite naiva. Jag är glad för Trollhättans skull och för alla som har sitt arbete med Saab i olika sammanhang. Men... Det är idag som Saab ska försöka bevisa att de kan tillverka, utveckla och sälja med LÖNSAMHET! Därför påstår jag trots att glädjen kanske grumlas en aning... DET ÄR IDAG PROBLEMEN BÖRJAR.
Lycka till med att lösa uppgiften!

#1
Ulf
2010-01-27 17:51

Gå in på SVT text och läs Peter Rawets analys och kommentar till affären!! Han har förstått vad det handlar om!!

#1
StigRoger
2010-01-27 18:35

Till "Bilbranschkonsulten" :
Du har rätt - det är nu problemen börjar ordentligt;
att få fram modeller som bilköparna vill ha, att få
igång en kraftfull säljorganisation, att få lönsamhet !!
Men samarbete med annan/andra biltillverkare tror
jag blir ett måste ! Kanske Fiat (trots Lancia-miss-
lyckandet) eller kanske t.o.m. Ford kan passa ?
Kom ihåg vad man sade, när Saabs tvåtaktare
byttes till Fords V 4: "Ford satte världen på hjul
och Saab på fötter !"
Till sist: Jag vill gärna varna för Hyundai / Kia i
framtiden ! Dom kommer starkt ! "Skrattar bäst som skrattar sist", heter det !

#1
Jag
2010-01-27 21:06

Trist att även denna regering skall ha en Gotabanksaffär. Detta är spiken i kistan för den borgerliga regeringen. Sossarna är skit, borgarna har nu visat sig vara detsamma. Saab är dött som biltillverkare, nu är regeringen död också. Oppositionen dog med Mona.
Tur att man flyttat från landet.
Jag

#1
Henrik
2010-01-27 21:22

Var väl en j¤%kla tur att VB körde en test av 9-3x ändå, trots att ni allvarligt menade att det var ett meningslöst test, eftersom SAAB ändå sannolikt skule gå under!

#1
Niotre
2010-01-28 10:34

Som svar på redaktörens fråga hoppas jag att Spyker aldrig kommer att driva SAAB på egen hand. Vi får hoppas att Jan-Åke Jonsson med en ny och fräsch ledningsgrupp TILLSAMMANS med Spyker kommer att leda SAAB i fortsättningen. Det gäller att hålla i Muller och se till att de blir realistiska drömmar och mål. Glöm heller inte ett nära samarbete med försäljningsorganisationer. TILLSAMMANS kan de föra SAAB vidare och förhoppningsvis bli lönsamma om något/några år.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.